Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1094 ggr
[HopeTime]
12/9/13, 10:05 PM

Inte helt trafiksäker..

Vill inte gå in på för mkt onödiga detaljer men..

Jag är vän med en vuxen person som jag brukar rida ut med, när vi rider ut nu för tiden lånar jag ibland hennes varmblodsto Rosa.

Grejen med Rosa är att hon inte är helt trafiksäker, för om vi t.ex ska gå förbi en avslagen stillastående lastbil så kan hon bli lite trippig eller gå mot sidan. Om det kommer bil framifrån så kan hon också reagera, dock har det nästan aldrig kommit en bil framifrån..

Om det kommer bil/fordon bakifrån reagerar hon knappt utom bara fortsätter gå, och om en bil kommer framifrån är det inte kul att behöva snabbt vända hela hästen/rida ner i diket?

Vet nån hur man kan få henne.. Typ mindre rätt som ryttare när man väl rider henne?

Och nu när det väl är vinter, halt och is.. 

Ifall hon skulle bli rädd eller något så är det inte kul när hon backar ner i diket eller så då jag själv uplever det läskigt.

Annons:
Sarah
12/10/13, 1:15 PM
#1

Mindre rätt för ryttare? 

Men, antingen är det en nervös häst och då kan det vara svårt att bli av med helt och hållet, öva öva öva, eller så är hon olydig och då handlar det om att hon ska känna sig tillräckligt trygg att lyda dig istället för att ha koll på saker själv.

[NellieLavec]
12/10/13, 2:13 PM
#2

Om någon av er ha körkort så kan ni ju öva hemma på stallplanen/runt om stallet. En håller i hästen från marken medans den med körkort och bil kör omkring från olika vinklar och hastigheter. Flytta sedan successivt bort från den trygga hemmamiljön. Eller be någon du mer känner med körkort köra förbi när ni är ute och rider. Då kan ni själv be personen köra i önskad hastighet och gradvis öka. Personen är också mer förberedd på att stanna än vad en okänd bilist kanske är.

[HopeTime]
12/14/13, 5:00 PM
#3

Ok, tack för tipsen :)

Tusen
12/14/13, 5:09 PM
#4

Rid tillsammans med mycket trafiktrygga hästar. Det brukar vara både lugnande och fostrande. Gå promenader längs vägen (utan ryttare alltså) och stå still vid sidan av vägen och låt flera olika bilar passera. Ju fler varianter de får titta på desto lugnare häst.

[EmmiieErixon]
12/15/13, 1:33 AM
#5

Som tidigare säger öva öva öva och det gäller inte bara hästen det gäller dig med…tänk på något annat än bilen som kommer mot dig, om att hästen kommer bli rädd och sedan spinna på om vad som KAN hända hitta ett lugn i dig själv och svälj din rädsla för vad som kan hända. 

Hästar är nämligen jättebra på att känna när ryttaren tvekar eller är rädd därför måste man lita på sig själv och som sagt ha gärna många trygga hästar OCH ryttare med dig för då kommer du känna dig tryggare med när de finns hjälp till hands…och om många ska med försök att se till att det är hagkompisar till hästen, hästar som din häst ofta umgås med för då kommer situationen vara mer hemma och trygg för din häst med 🙂 

hoppas det går bra och tappa inte hoppet om det skulle gå dåligt ❤️

Upp till toppen
Annons: