Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7634 ggr
mimmijojo
2013-12-08 22:17

Skavsår av sadelgjord!

Hej, idag märkte jag att min foderhäst hade fått ett skavsår där sadelgjorden ligger. Såret är inte så blodigt men mest rött, en del skinn och päls har skavts av. Jag avstog från ridningen för att det inte skulle bli värre. Hon är väldigt ny för mig och har innan gått på lösdrift och varit för det mesta dels en skogsmulle, och tycker att det är lite synd att börja det med ett sår :/ Jag undrar bara ungefär hur lång tid det brukar ta för ett sådant här sår att läka? Tack på förhand!

Annons:
imsuchadiva
2013-12-08 22:20
#1

Det är olika ifrån häst till häst, hur illa såret är osv. Men låt hästen slippa sadelgjorden i några dagar iaf.
Tips är att köpa en sadelgjordtunnel så de blir mjukt och skönt för hästen, och så slipper ni förhoppningsvis nya skavsår :)

/ fredrikalidman.blogg.se

mimmijojo
2013-12-09 10:56
#2

Tack för svar! Ingen annan som har en aning?

Stallmima
2013-12-09 13:18
#3

Ett tips är att när du sadlat så "stretchar" du hästens framben så gjorden åker bak, på så sätt kan du förebygga skav. Sadla även inte för långt fram

imsuchadiva
2013-12-09 13:29
#4

#3 Hur kan gjorden åka bak av att du drar fram frambenet och skinnet? Då lär det ju snarare bli massa extra veck som kan ge skavsår?

Linnea
2013-12-09 14:59
#5

#4 Man sträcker ut huden under gjorden om man gör så som #3 beskriver. Gjorden åker egentligen inte bak men det kanske kan se ut som det. Det viktiga här är att huden sträcks så det inte finns några veck under gjorden.

#1 Kolla sadelgjorden ifall den är sliten i kanterna eller så. En del hästar får väldigt lätt skav, kanske att du provar en gjord i ett annat material?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Stallmima
2013-12-09 16:01
#6

#5 Precis  👍

Annons:
imsuchadiva
2013-12-09 17:11
#7

#5 Då måste det vara en himla skrynklig häst.

/ fredrikalidman.blogg.se

mimmijojo
2013-12-09 19:10
#8

Tack!😃👍

[NellieLavec]
2013-12-10 11:41
#9

#7 Nejdå, det är ett väldigt vanligt knep många brukar köra på alla sorters hästar :) dom behöver inte vara skrynkliga för att det ska hjälpa. Det är bara ett snabbt och billigt sätt att förebygga skav på, så kanske man slipper att köpa tunnlar och liknande.

Linnea
2013-12-10 15:35
#10

#7 Alla hästar har rynkor bakom frambenen, hur stora dom är och hur långt bak dom går är olika. Sadlar man för långt fram kan det också vara en anledning till problem. Detta är samma anledning som varför man ska hålla upp frambenen när man klipper hästen.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

AnotherLova
2013-12-18 21:42
#11

jag hade oxå en foderhäst som fick skav under sadelgjorden. jag köpte en tunnel och så använde jag två olika salvor. minns dock inte vilka det var. en var iaf svart och luktade lite konstigt och var vanlig vit om jag minns rätt. sedan red jag barbacka under tiden så att det fick en chans att läka. detta gick väldigt snabbt och bra!

Upp till toppen
Annons: