Annons:
Etikettfoder
Läst 1323 ggr
hannah96
2013-12-07 13:41

Halm eller hö?

Det är såhär att min häst ska stå i två månader pga skada. Och jag vill ju inte att hon blir ALLT för tjock. Visst lite kommer hon ju att lägga på sig. Just nu får hon hö, är det bättre att ge halm? Om hon får hö ute, och när hon kommer in halm?

Annons:
[Moa-]
2013-12-07 14:50
#1

Halm är för mig underlag och ej mat, och jag skulle aldrig blanda samman dem. Jag skulle då istället ge mindre energirik hö istället.

Uss
2013-12-07 15:53
#2

Äter din häst den sorts halm du tänker ge då? Våra tjockisar äter typ inte vanlig ströhalm, vi har gräsfröhalm av timotej som vi ger (ser ut som ett väldigt grovt hö). Vi ger halmen ute och Matvraket får det i nät inne. Jag vill inte ge ensilaget ute eftersom det är känsligare för regn o frost och ffa vill jag inte att Matvraket ska sluka allt på egen hand och min pålle bli utan… Ensilaget äter Matvraket tills det är slut, halmen äter han bara lite av då och då. Jag tycker att man visst kan ge halm som mat, eller rättare som tidsfördriv, varför inte? Skillnaden mellan halm och hö - som jag "definierar" det - är att halmen fått mogna på rot och därmed är torrare och mindre näringsrik. Som sysselsättning och som fibrer för magen duger det utmärkt, lika väl som sly och fjolårsgräs i hagen. Hästen blir nöjd, men halmen behöver självklart kompletteras med energi o näring från hö/ensilage.

JustMySelf
2013-12-08 20:22
#3

Jag hade blandat, gör det med min lättfödda häst både när han vilar/är skadad och när han är igång.

Lorita
2013-12-08 20:30
#4

fritt med hal ransonera höet, så hade jag gjort

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Upp till toppen
Annons: