Annons:
Etikettövrigt
Läst 2941 ggr
Gullan_J
12/6/13, 4:33 PM

Frusna tår?

Nu är det vinter och kyla. Ett stort problem för oss ryttare är ofta att vi fryser om tårna. Man kan inte rida i vilka skor som helst pga. risken att fastna i stigbygeln vid fall. Genom åren har jag provat många olika skor att rida i. Allt från skoterkängor till engångståvärmare. Ner till -10 håller det mesta värmen men när det är kallare då? Ska vi som inte har tillgång till ridhus strunta att rida under ena halvåret? Nej! Nu har det kommit en suverän lösning. Inga frusna tår längre. Med dessa: http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=136751 kan du hålla värmen oavsett om du sitter helt still i en vagn bakom hästen eller sitter på hästen, eller vad du gör. Du behöver inte köpa flera olika skor, dessa sulor kan du enkelt flytta emellan de skor du har. Du kan också välja värme med en liten dosa: 44 grader, 38 grader eller off (vanlig sula). Så om det blir svettigt så kan du bara dra ner på värmen. Det bästa av allt är nog att det inte behövs några sladdar och kopplingar, alltså inget som är i vägen. Jag har provat ett par. Har strl 38 på fötterna och har strl M på sulorna. Det funkar utmärkt! Om de skulle vara för stora är det bara att klippa ner dom i lagom storlek. Jag blev varken svettig eller frös om fötterna trots -14. Sulorna transporterade bort fukt. Ger dom 5 / 5 poäng, helt fantastiska! Ett annat tips är att ha dessa: http://www.backontrackshop.se/product.html/back-on-track-strumpa?category_id=5 . Dom reflekterar den värme du själv gör av med. Så du måste vara visst varm för att strumpan ska ha full effekt. Strumpan ökar även din blodcirkulation vilket ger dig varmare fötter. Läs dock hemsidans råd om användning av strumpan innan ni använder den fullt. Några övriga små råd om man fryser mycket om fötterna kan vara att byta till trä- eller plaststigbyglar. När man rider med metallstigbyglar utomhus i kallgrader blir metallen riktigt kall vilket kan vara en anledning till varför man fryser om fötterna. En annan sak kan vara att köpa en eller två storlekar för stora skor så att man får plats med tjockstrumpor i. Också kan man skippa sina vanliga strumpor och dra på ullsockar direkt, ull värmer nämligen mer än bomull och nylon. Något man också bör undvika är skor med stålhetta. Då lär man frysa riktigt om fötterna! Stålhettan blir verkligen iskall i kallgrader. Innan man far ut och rider kan man massera fötterna, då ökar blodcirkulationen och man får varmare fötter. Ett annat alternativ kan vara att köpa engångståvärmare. Dom brukar vanligtvis hålla värmen upp till ca 6-7 h. Dom aktiveras när man öppnar förpackningen och värmaren kommer i kontakt med syre. Dela gärna med er av era tips mot frusna fötter!

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
VildaVittra
12/6/13, 4:39 PM
#1

Det finns liknande för en bråkdel av priset: http://www.jula.se/batteriuppvarmda-sulor-914055

Vi draghundsfolk fryser vi med, speciellt om händerna: http://www.jula.se/search-result/?q=BATTERIUPPV%C3%84RMDA%20HANDSKAR

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

viktoria91
12/6/13, 4:46 PM
#2

Med tanke på priset på dem första är det inte gjort för hästmänniskor, skulle vi lägga så mycket på oss själva?!😃

Gullan_J
12/6/13, 4:48 PM
#3

#2 Haha, lite bortskämd för man allt vara ;)

-Bättre ökänd än okänd

viktoria91
12/6/13, 4:54 PM
#4

#3 Här är det djuren som är bortskämda, alla ponnyer behöver väl 17 täcken?😉

imsuchadiva
12/6/13, 6:25 PM
#5

Haha vilka påhitt de finns! I med fötterna i ett par varma skor och rör på dig, så är problemet löst :D

Dessutom kan det vara jäkligt kallt i ett ridhus också ;)

Stallmima
12/6/13, 9:02 PM
#6

Man får nog jämföra kvalitén på dessa och budgetprodukterna från alla affärer som säljer, beroende på hur många år dessa räcker och används så blir kostnaden antagligen lite när man räknar efter

Annons:
chade
12/6/13, 9:37 PM
#7

#5 jo men när man rider är man ju skapligt still om fötterna, mina tår blir isbitar och får grymt ont i fötterna när jag ska hoppa av.. får släppa stigbyglar 5 minuter innan och sitta och röra på tår/fotleder för att få igång cirkulationen, men det hjälper inte mycket :P
Så det där är enligt mig skitbra när man rider haha 😂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

imsuchadiva
12/6/13, 9:42 PM
#8

Rör på tårna ända ifrån början, och RID verkligen så blir hela du varm :)

chade
12/6/13, 9:46 PM
#9

#8 Nu är det så att jag haft uppehåll på ca 5 år, och ska jag tänka på att röra på tårna när jag rider så kommer jag bara tänka på det hela tiden och glömma bort själva ridningen haha 😂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Gullan_J
12/7/13, 10:36 AM
#10

#8 Tyvärr funkar det inte för mig. Förra vintern fick pållen ha vintervila för att jag inte klarade av att rida ut i kylan :/ Det blir det ändring på i år i alla fall.

-Bättre ökänd än okänd

Uss
12/7/13, 3:56 PM
#11

TS: det finns stigbyglar som är typ helt öppna på insidan - risken att fastna är i stort sett eliminerad och du kan ha vilka skor du vill! Tror det är något som distansryttare använder (vi har iaf köpt dem när vi köpte bomlösa sadlar och försäljaren var fd distansryttare)

Gullan_J
12/7/13, 6:42 PM
#12

#11 Smart! Länka gärna :)

-Bättre ökänd än okänd

moizzz
12/7/13, 7:55 PM
#13

Jag rider barbacka nästan Hela vintern det är det bästa enligt mig. Annars är ju skor med fake ull eller päls på insidan väldigt varma :)

Annons:
Stallmima
12/7/13, 9:13 PM
#14

Kan ju berätta för alla att jag inte kunde hålla mig  😃  var och köpte sulorna på Jula och gjorde ett litet experiment nu på kvällen. Satt sula i ena stöveln och den andra utan, har varit ca -4 C  Lite skillnad på värme fanns i skon men inte så mycket som jag trodde. Det känns ungefär som när man sätter på stolsvärmen i bilen under foten hahaha  skall bli intressant och se om det hjälper ner mot -20 C senare i vinter (men får hoppas det inte blir så extremt här)

chade
12/7/13, 10:55 PM
#15

#14 spännande att se om det kommer funka för dig sen då :D du måste ju uppdatera oss om  hur dom funkar sen  😉

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Stallmima
12/7/13, 11:02 PM
#16

#15  Det skall jag förhoppningsvis kunna göra  👍

Upp till toppen
Annons: