Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3686 ggr
susannakarva
12/6/13, 1:15 AM

vaccination+avmaskning+tandkontroll

Hej! Jag har försökt kolla runt på internet ang. Vaccination avmaskning samt tandkontroll av häst, men blir ej helt klok på det jag läst.. hoppas att någon trevlig själ kan hjälpa mig med detta! Hur ofta ska hästens tänder gärna kontrolleras? Vad kostar varje kontroll+ev. Åtgärd? Om hästen ej är vaccinerad sedan tidigare, när ska "startsprutorna" ges? Hur ofta? Kostnad? (Vaccin mot stelkramp botulism samt hästinfluensa) Och slutligen detdär med avmaskning.. stämmer det att man först kontrollerar om hästen har mask och sedan beroende på vilken det rör sig om så ger man särskild avmaskning? Förstår att det skiljer sig beroende på vad man behandlar med, men rör det sig om hundringar eller tusingar i pris? Tacksam för svar :-)

Annons:
Caroline L
12/6/13, 2:35 AM
#1

Tänderna bör kollas 1 gång per år såvida inte hästen fått problem med tänderna. Priserna varierar beroende på vilken hästtandläkare/klinik man använder sig av. Det är därför svårt att säga ett exakt pris så mitt tips är att kolla upp det med den hästtandläkare respektive klinik du tänkt använda dig av.

Hästar vaccineras 1 gång per år. Har hästen inte varit vaccinerad innan ska man "start vaccinera" den. Här på Agrias hemsida om Hästinfluensa och Stelkramp kan du läsa mer: http://www.agria.se/hast/artikel/vaccinera-hasten-mot-hastinfluensa-och-stelkramp

Det är bäst att ta en träckprov på hästen innan man avmaskar för att se om hästen ens har mask och vilken mask det rör sig om. Det finns billiga träckprov att beställa hem från internet, mitt kostade 199 kr. Vill man att dom ska kolla efter odlingar blir det lite dyrare.

Avmaskningsmedlet rör sig om hundringar ;) Det är väldigt billigt, runt 100-200 kr någonstans. Jag vet inte exakt eftersom jag aldrig behövt avmaska.


Uss
12/6/13, 3:42 AM
#2

Stelkrampssprutorna ges vart tredje år sedan grundvaccinationen är klar. Man kan göra det närsomhelst på året, men jag brukar försöka se till att vaccinera på hösten - tycker det är då de behöver " mest" skydd. Ska du tävla får det Inte vara mer än 1 år mellan sprutorna (det är NOGA med dagarna) och i vissa fall bara 6 mån - kolla tävlingsreglementet i "din" gren, Avmaskningsmedel ska du inte få köpa om inte maskprov är taget (kanske är det annorlunda med föl, jag vet inte eftersom jag har valacker ;D )

PogoPedagog
12/6/13, 9:45 AM
#3

Detta verkar det råda delade meningar om. Min veterinär förordade en rejäl genomgång av tänderna var 2-3 år. Men då med lugnande så veterinären kan kolla noggrant. Hon som var mycket engegerad i detta hävdade att 1 års intervall var en gammalmodig standard som levde kvar och att folk ofta kollade varje år men utan lugnande och då kunde man ändå inte se allt tyckte hon. 

Undantaget sa hon var unghästar samt äldre hästar som behöver kollas oftare, samt såklart om hästen får något problem. Så man får nog känna efter själv vad man tycker verkar rimligast i detta fall med tänderna.

PogoPedagog
12/6/13, 9:46 AM
#4

Kan tillägga att jag betalade 2400 kr för lugnande+tandkoll samt vaccinering av två hästar när jag tog ut distrikts veterinären.

susannakarva
12/6/13, 10:42 AM
#5

okej tack för svar :)

CelsiusT
12/6/13, 11:50 AM
#6

#2 Fast tävling bryr sig inte om stelkramp utan det är då hästinfluensan dom bryr sig om.

Till TS:

Tänder: Brukar man kontrollera med 1-2 års mellanrum. Fråga din hästs tandvårdare hur ofta hen tycker att just din häst bör kontrolleras. Priset varierar väldigt. Men räkna med omkring 1000-2500:- för en kontroll och enklare ingrepp. 

Vaccinationer:
Stelkramp är det viktigaste vaccinet för din häst. Grundvaccination: Vaccinera när som helst med 1a sprutan, andra sprutan  ska ges efter 4-6v. Därefter var 3e år.
Hästinfluensa: Är bra om din häst träffar mycket andra/nya hästar eller tas med till träningsställen där det annars är mycket andra hästar. Krävs för tävling inom SvRF och säkert en del andra organisationer också. Grundvaccination: 1a sprutan när som helst, 2a sprutan efter 4-6v. Därefter en gång om året.
Botulism: Inte så vanligt att man ger, men det varierar en del över landet hur vanligt det är. Vissa anser att det är större risk att hästen blir sjuk av vaccinet än av själva smittan. Personligen väljer jag att inte vaccinera mot det. Grundvaccination: 3st sprutor med 4 veckors mellanrum, därefter en gång om året.

Vet inte vad botulism kostar, vet bara att den är ganska dyr. Men här kostar en vaccination mot hästinfluensa och stelkramp ca 700-1000:-/gång.

Avmaskningsmedel till häst är receptbelagt. Så man måste ha kontakt med en veterinär för att få ett recept för att kunna köpa det. Dom flesta veterinärer kräver att man gjort ett träck-prov (skickat in bajset på analys). Gör man det så ser man att ofta krävs inte vaccinationer så ofta som folk tror.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Uss
12/6/13, 11:52 AM
#7

Jag åker till en tandläkare som även är veterinär - hon har en "bom" som hästen får lägga huvudet på när hon sederar (sederingen görs för att hästen inte plötsligt ska rycka till och därmed skadar sig på hennes instrument - det finns faktiskt risk att de skadar sig så illa att de förblöder) och hon har en kamera som hon kan gå in i munhålan med och så tittar hon på en datorskärm. Mycket smidigt och ingen risk att hon missar något! En vet som kommer till mig har ju inte möjlighet att ha samma utrustning. Hon brukar rekommendera oss besök varje år (har en gammelman och en som hade tryckt loss en tand…) och vi brukar då också passa på att veccinera. På hemsidan har hon lite info om priser m.m. http://www.lundens.com/Hästtandvård.aspx

susannakarva
12/8/13, 12:43 AM
#8

Tack igen för svaren :)

Upp till toppen
Annons: