Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 11402 ggr
Nebulosa
12/5/13, 8:23 PM

Det här med ridstövlar

Alltså, där jag rider (och jag antar nästan överallt annars också) "ska" man ha ridstövlar. Jag har därför tänkt mig att önska mig pengar i julklapp och köpa ett par från typ Hööks. Crw Badminton hade tänkt mig om jag inte hittar några andra, bättre. Har lite frågor om stövlar också! :)

- Rider ni med Ridstövlar? Isåfall vilka? Om inte, vad rider ni i?

-Är det verkligen värt att köpa ridstövlar? För skor+ chaps blir ju mycket billigare.. (?) Då tänker jag alltså i ridningen :)

- Ska man köpa stövlar som pyttelite för höga, eftersom skaften sjunker?

- Vad tycker ni om Tretorn stövlar? "Inne" eller "ute"?

*Jag har verkligen inget emot ifall någon lånar tråden lite, om det rör stövlar/skor ;) *

~Rabbits for Life~

Annons:
JustMySelf
12/5/13, 8:38 PM
#1

Jag rider i stövlar, vet inte märket men ett par fodrade vinterstövlar i nubuck iallafall :) hur mycket det påverkar ridningen är olika, vissa får jättemycket stadigare skänklar medan andra inte behöver det. Ja, vill du att stövlarna ska vara höga bör de vara lite för höga när du köper dem, men inte alltför mycket. Vet inte om det gäller alla material eller bara läder… Jag skulle inte säga att Tretorn är speciellt inne längre, men vill du ha dem behöver det ju inte spela någon roll :)

PogoPedagog
12/5/13, 8:39 PM
#2

Jag föredrar chaps+skor. Det är lattare att variera så man får lagom varma skor på vår, höst o sommar. Däremot på vintern gillar jag vinterridstövlar, varmt o skönt.

Jag tycker ridstövlar är jobbiga att ta på och ofta korvar sig obekvämt kring vristen.

hannah96
12/5/13, 9:02 PM
#3

Jag föredrar stövlar. Visst lägger man kanske pengar på ett par ordentliga skor, så hade det kanske gått. Men jag har ett par ifrån mountain horse, visst dyra. Men enkla och supersköna efter man har använt dom runt 1-2 månader. Jag som rider näst intill varje dag vill gärna ha något annat än skor.

Snigelkung
12/5/13, 9:19 PM
#4

Jag föredrar skor! (jag skulle ha chaps om det fanns som passade mig, seriöst har kollat överallt jag kan komma på)

Själv är jag inget fan av tretorn stövlar men om du gillar dom tycker jag du kan köpa dom :)

[NellieLavec]
12/5/13, 9:29 PM
#5

Jag rider oftast i skor, tycker det är smidigare och bekvämare :) nu på vintern rider jag ibland i vinter-ridstövlar som värmer :)

supernatural
12/5/13, 11:45 PM
#6

Har skor + chaps och det är så skönt, om man bara ska vara i stallet tar man bara skorna och när det är varmt och så, mina chaps är lite fodrade inuti så med dom fryser man inte så mycket heller :) Men ska få vinterridstövlar nu snart, lite kallt med små läderskor på vintern här i norrland… :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
Rafflan
12/6/13, 12:06 AM
#7

- Rider ni med Ridstövlar? Isåfall vilka? Om inte, vad rider ni i?
Rider oftast i ridskor, lättare/bekvämare att sköta alla stallsysslor i skor än i stövlar :)

-Är det verkligen värt att köpa ridstövlar? För skor+ chaps blir ju mycket billigare.. (?) Då tänker jag alltså i ridningen :)
Värt och värt, har ridstövlar när jag rider lektion då det ger ett bättre stöd för skänkel men en duktig ryttare ska ju kunna rida bra även i skor ;)
Hemma rider jag i ridskor även när jag rider dressyr/hoppar :)

- Ska man köpa stövlar som pyttelite för höga, eftersom skaften sjunker?
Nej, risken är då att dem skaver, är stöveln 1 cm för kort har dem fortfarande samma funktion, är den 1 cm för hög ger den skav och går inte att använda.

- Vad tycker ni om Tretorn stövlar? "Inne" eller "ute"?
Nja, inte min smak ;)

pebb
12/6/13, 7:24 AM
#8

Jag kör på skor+chaps, mycket lättare att få bra passform på om man inte måttbeställer stövlar eftersom jag har stora fötter men smala vader, tillverkarna verkar tro att stora fötter automatiskt ger enorma vader.. Sen tycker jag det är skönare med skor och chaps, finns ju många snygga nu som påminner om stövlar. Dock så har jag vinterridstövlar.

PogoPedagog
12/6/13, 9:40 AM
#9

Angående Tretorn var det ju iaf förr ett märke med hög kvalitet. Mina gummistövlar därifrån har hållt i ca 15 år medans andra håller i snitt 2-3 år. 

Gud vad jag låter gammal jämt! Låter ju som om jag är hundra år i mina inlägg, haha.

jagga-ewe
12/6/13, 9:45 AM
#10

Jag som islandsryttare är istället udda som har stövlar. Bland islandsryttarna är skor och lite vidare byxor vanligast. Shortchaps vet jag inte när jag såg sist… Men jag är som sagt stövelryttare själv och trivs bäst i det. Tycker att byxorna inte stannar på plats när jag rider i skor, även om jag har shorties. (För mig är chaps hellånga med rumpan bar, det man har till skor är shortchaps eller gaiters.) Jag har ett par konstläderstövlar jag använder när det är lerigt, främst höst och vår. De är kalla på vintern o varma på sommaren men lätta att spola av o tår lera. Sen har jag ett par läderstövlar med ställbar vidd i skaftet som jag älskar. De använder jag främst på sommaren o när det är torrt. Ja, de är varma men det får man leva med. Kräver dock rejäla iläggssulor på vintern då det är dålig isolering i stövelsulorna. Så förra året köpte jag mig vinterridstövlar på Hööks. De är lite klumpiga men varma o det är huvudsaken. Så här års är det ändå termobyxor o jacka, så man ser ut som en michelingubbe ändå. Stövlarna är nog minsta problemet i det läget.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Zadeira
12/6/13, 10:30 AM
#11

Jag rider i ridskor med chaps. Jag är en av dem som inte hittar ett par stövlar av något märke med ok pris för jag har korta, vida vader med normalstora fötter. De flesta stövlarna som går runt mina vader är på tok för långa och går halvvägs upp över knäet så jag inte kan röra benen, och ska de passa i längden så går de knappt halvvägs runt vaderna. Jag avskyr att vara kort och grov, för det finns sällan ridkläder/utrustning som sitter bra på min kroppstyp.

Jag har svårt att hitta chaps också som sitter riktigt bra, men tycker trots allt det är lättare. Dessutom gillar jag att man kan variera skor efter årstid och välja om man vill ha chaps eller inte. Nu till vintern rider jag ändå i termobyxor, så då behövs inga chaps och stövlar hade bara varit obekvämt att ha under termobyxorna.

Gronstedt
12/6/13, 11:42 AM
#12

Jag har jodpuhrkängor med stålhätta och islandsridbyxor, fast jag rider "vanliga" hästar.

engelmaark
12/6/13, 1:18 PM
#13

Rider ni med Ridstövlar? Isåfall vilka? Om inte, vad rider ni i?
Jag rider med stövlar. Nu är det mina gamla Mountain Horse som gäller. Har haft dem i typ 5 år, de är skapligt misshandlade då de stod på balkongen året runt den tiden jag inte hade dem.. haha. Emellan hade jag Bocajs med snörning men de gick sönder på insidan (mot sadelgjorden).

-Är det verkligen värt att köpa ridstövlar? För skor+ chaps blir ju mycket billigare.. (?) Då tänker jag alltså i ridningen :)
Jag föredrar ridstövlar.. Tycker det är mycket mer bekvämt, snyggare och smidigare än chaps men det är ju en smaksak. Rider helst inte utan stöd då mina skänklar inte håller sitt läge - har nåt fel i höger fot (ankel?) så hela den böjer sig och får typ kramp. Svårt att förklara men gör ONT.

- Ska man köpa stövlar som pyttelite för höga, eftersom skaften sjunker?
Ja, det ska man - iallafall om det är läder. Mina Bocaj gjorde så JÄVLA ont i början, fick världens vidrigaste skavsår men nu sitter de super (även om de är sönder och jag är för lat för att sy dem). Köp INTE för korta för då ser det väldigt lustigt ut.

- Vad tycker ni om Tretorn stövlar? "Inne" eller "ute"?
Har alltid älskat dem men aldrig köpt dem av nån anledning, haha! De är väl egentligen "ute" men vad fan - ha på dig det du vill ha på dig :D

Annons:
Nebulosa
12/6/13, 4:39 PM
#14

Tack för svar allihopa! 😃

Har ni några tips på ridstövlar i bugdetpris? Börjar inse att jag inte kan köpa några jättedyra… max typ 2000 kr ;)

~Rabbits for Life~

moizzz
12/7/13, 7:50 PM
#15

Kolla blocket det finns fina stövlar som inte är allt för slitna :) dom är ju oftast bekvämare då när någon använt dom lite.

Pelzi
12/7/13, 9:27 PM
#16

På hööks har dem jätte varma vinter ridstövlar verkligen sköna och varma :)

Vinterstövlar: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=200072&deptid=80&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Och här ett par sommarstövlar: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=200070&deptid=80&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Då har du både vinter och sommar ridstövlar för under 2000 tusen :D

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Sarah
12/9/13, 11:00 AM
#17

Har bara ridstövlar då jag tränar, annars skor.

Nebulosa
12/14/13, 11:36 AM
#18

Putt! 👋

~Rabbits for Life~

panini
12/14/13, 1:14 PM
#19

- Rider ni med Ridstövlar? Isåfall vilka? Om inte, vad rider ni i? *Jag rider inte med stövlar, jag rider med ridskor. Men mun kompis har alltid ridstövlar och hon trivs med det :) -Är det verkligen värt att köpa ridstövlar? För skor+ chaps blir ju mycket billigare.. (?) Då tänker jag alltså i ridningen :) *Jag har ridigt med chortchaps några få gånger, och tycker det är mycket bekvämare. Funderar på att köpa ett par billiga och prova igen :) - Ska man köpa stövlar som pyttelite för höga, eftersom skaften sjunker? *Men kompis köpte en gång ett par som var liite för höga, men hon slutade använda de då skaftet inte sjönk. Så det beror väll på vilket märke det är? - Vad tycker ni om Tretorn stövlar? "Inne" eller "ute"? * Ingen aning, men om man hittar ett par som är bekväma och som man trivs med, så spelar det ju ingen roll ;)

[EmmiieErixon]
12/14/13, 9:02 PM
#20

Jag rider med ridstövlar och tycker att det är det bästa valet jag gjort 😃 Jag har just nu ett par CRW och de är helt okej, det är dem med snörning hela vägen minns inte vad de heter eller om de finns kvar ens men gillar dem dock vill jag ha ett par stilrena moutinhorse senare 😍 men har vanliga jordphur (stavning) i stallet när jag ryktar och mockar och sånt 😉 men jag tycker iaf att ridstövlar är det helt klart skönaste 😛

Annons:
Em--ma
12/14/13, 10:36 PM
#21

jag har ett par tretorn och dom är väldigt sköna.
men dom är väl egentligen inte en trend längre. Men somsagt otroligt sköna att rida i så det skiter jag i!

Här kan du köpa biiiiilliga tretorn om du vill :) http://www.skarahastsport.se/produkt.asp?id=531

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Praefatio
12/14/13, 10:56 PM
#22

Har ridstövlar när jag tränar sedan drygt ett år tillbaka, enbart för att jag tycker att det är snyggt. Är väldigt kinkig med att de ska sitta perfekt, som om de vore måttsydda, och vara höööga med hög dressyrbåge samt dragkedja… samtidigt som jag inte har velat betala för att faktiskt måttbeställa ett par 😃 Därför tog det lååång tid från det att jag skolade om till dressyr och ville ha ett par stövlar, tills dess att jag faktiskt hittade ett par som jag gillade. Sköter mina stövlar minutiöst, haha, noggrannare än min sadel till och med…

Det blev ett par HorseHead, Hööks-stövlar med andra ord, gammal modell som jag köpte helt oanvända begagnat till ett kanonpris.

Innan har jag ridit western och island i alla år, då har jag haft rejäla jodphurs och/eller kängor utan shortchaps/gaiters. Har fortfarande så när jag rider ut nu. Byter från skor till stövlar precis i samband med att jag går ner till ridbanan eftersom stövlarna är så höga att de skaver i knävecken om jag går omkring en massa i dem. Inga ridstövlar är ju gjorda för att gås omkring i. de är ju gjorda för att ridas i så de är aldrig speciellt sköna.

Vill man inte ha stövlar för utseendets skull så tycker jag att det går precis lika bra med ett skor och rejäla shortchaps. Det är skönt att slippa byta :) Gillar man stövlar utseendemässigt men vill komma undan billigare så kan man ju titta på gaiters, dvs. chaps som ser ut precis som släta stövelskaft (typ de här). Mycket snyggt och praktiskt!

Nebulosa
12/15/13, 2:10 PM
#23

Tack för svar alla!

#21 Ja, det var från den sidan jag funderade på om jag skulle köpa! 😂Skulle aaaaaaldrig köpa för originalpriset (inte just nu i alla fall) 😉

~Rabbits for Life~

Upp till toppen
Annons: