Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1657 ggr
engelmaark
2013-12-05 17:03

Bandage under benlindor?

Hej hej!

Jag har en fråga, alla säger olika ang. detta.

Mina favoritlindor är kombinationsbandage, dvs. med både elastisk- och fleecedel.

Jag använder detta max 2 gånger i månaden.

Måste jag ha paddar under kombi-lindor? Vad tycker ni?

Annons:
engelmaark
2013-12-06 13:46
#1

putteliputtputtt :)

[[AcsJulia]]
2013-12-06 14:37
#2

Jag tycker du bör ha det, för att undvika att strypa blodtillförseln! :)

CelsiusT
2013-12-07 17:44
#3

Måste; njae.. Bör; ja.. 

Alltså det är ju bättre med paddar och enligt vissa så kan man ju göra skada om man lindar fel redan första gången man använder lindor. Samtidigt är ju fleecen till för att ge lite paddande effekt under det elastiska. Men å andra sidan säger folk att man bör ha paddar även under fleece. Så för att gardera sig så är det ju smart att ha paddar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

majaliten
2013-12-07 18:42
#4

Nya studier visat att det är är så pass farligt/lätt att Linda fel så att de sagt att fleece lindor ska man ha padd under också .

engelmaark
2013-12-09 10:11
#5

Ok, tack för svar! :)

PogoPedagog
2013-12-09 12:37
#6

Vad gör egentligen lindor för nytta? Jag har dålig koll på benskydd. <strykkappor o liknande förstår jag mig på då det ju helt enkelt är ett skydd mot slag.

Annons:
CelsiusT
2013-12-09 12:49
#7

#6 Lindor är skydd både mot slag men även ger lite stabilitet/stöd för benet (senor och ligament). Tänk dig stödstrumpor för människor ungefär.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
2013-12-09 12:53
#8

#7 Ah, ungefär som jag misstänkte då:) Men det måste ju bli mest tryck på fram och baksidan av benet efetrsom det inte är runt? Och svullnader i benet sätter sig väl i princip alltid på sidorna dvs där bandaget ger minst tryck och därmed verkan? Är det verkligen ett effektivt benskydd då?  

Jag bara undrar vill absolut inte låta som jag förolämpar någon som använder lindor, jag har som sagt var bara dålig koll och vill lära mig.

CelsiusT
2013-12-09 12:59
#9

#8 Hmm.. vet inte exakt. Men jag tänker såhär. Om det ger mer tryck fram o bak så är ju det bra. Det är ju baktill som senorna sitter som kan behöva stöd. Man lindar ju inte för att klämma åt en svullnad, men lindar ju för att ge stöd. 

Sen tänker jag såhär, hur kan benskydd sitta åt mer än lindor? Med benskydden går det oftast inte att variera så mycket, men lindorna kan du själv bestämma hur du vill sätta dom.

Kan ju tillägga att jag inte använder något av det. Så jag är väl egentligen inte så extremt väl insatt i ämnet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
2013-12-09 14:29
#10

Använder man lindor väldigt ofta så lär ju ben/leder/senor bli svagare än om man inte använder lindor. Vävnad som hela tiden får stöd behöver inte bygga upp sig lika stark. Tänk på det om ni lindar ofta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CelsiusT
2013-12-09 15:05
#11

#10 Precis. Oftast behöver inte hästen ha lindor/skydd, speciellt inte till vardagsridning/träning. Dock när man börjar med riktigt hård träning så kan det hända att man bör ha skydd. Tex kan vissa galoppörer behöva lindor under lopp, men det är ändå bra att träna dom utan lindor. Likaså andra påfrestande tävlingsgrenar så kan det vara bra att linda, men vid daglig träning hemma så gör det nog mer skada än nytta då det hindrar benen från att bli starka.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zahara
2013-12-09 16:36
#12

Lindor e kanon när man rider på stubb, så slipper man sticksår!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

imsuchadiva
2013-12-09 20:11
#13

Man ska alltid ha padd om hästen ska sova med lindor, eller om hästen  är lindad för att den är skadad, lindad om den ska åka transport. Man ska alltså alltid ha padd under om hästen ska vara lindad en längre tid. 
Alltid padd om du lindar endast med elastisk linda. 
Padd behövs ej vid ridning. 
Man ska bara linda hästens ben om man verkligen vet hur man gör. 

/ fredrikalidman.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: