Annons:
Etikettridning
Läst 3274 ggr
Stall Lugnet
2013-12-03 23:24

Sitta ned i traven

Jag har återupptagit ridningen nu nyligen efter fem års uppehåll och har såna himla problem med att sitta ned. Både i traven och när jag ska fatta galopp. Detta har inte varit ett problem innan mitt uppehåll. Någon som har tips på hur jag kan göra? Eller kanske träna på det utan häst?

Annons:
Chestnut
2013-12-03 23:36
#1

Rid så mycket som du kan helt enkelt och träna, träna, träna! Rida utan stigbyglar är jättebra för att verkligen komma in i takten och öva upp balansen igen tycker jag 🙂

Med vänliga hälsningar
Chess

Caroline L
2013-12-04 01:02
#2

Efter jag hade mitt uppehåll kände jag lite likadant och tror det beror på att man har minskad balans och benstyrka. Att hitta balansen, gunget och orka hålla en stadig lårskänkel. :)


Uss
2013-12-04 08:35
#3

Jag tänker att det är mer bål- än benstyrka som fattas. Det är ju inte optimalt att sitta o klämma m benen hela tiden då blir hästen snart döv för skänkeln. Men absolut att träna balans, tex skridskor Tänk oxå på att man ska vara mjuk o följsam i bålen, genom att följa med i rörelsen på samma sätt som man kan gunga i knäna när man åker skidor så kan man fånga upp energin från rörelsen i midjan. Absolut no no är att spänna rumpan eller klämma med benen - då börjar du studsa o skjuter upp dig ur sadeln!

Brollan1
2013-12-04 08:58
#4

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Caroline L
2013-12-04 14:24
#5

#3 Fast jag anser ändå att man ska ha benstyrka (en stadig lårskänkel) då man ska orka hålla benen stilla mjukt, jag menar inte att man ska sitta och klämma varken med ben- eller lårskänkeln. Men speciellt låren ska vara stilla och stadiga och det kräver styrka (även balans) och det känner jag är viktigt när man t.ex sitter ner i traven eller galopperar.


Zaphix
2013-12-04 16:52
#6

För mig har det blivit bättre genom att skaffa en häst som är väldigt lätt att sitta på i traven, markbunden trav älskar jag. Men i och med att jag blivit van vid att kunna sitta ned i traven och fått in den känslan så har jag betydligt lättare att sitta ned i traven på hästar med mer gång nu.

Är väl som med allt, lättast att öva upp sig på en lägre svårighetsgrad först innan man ger sig på svårare saker.

Men även om jag nu kan sitta i större trav också så föredrar jag utan tvekan min hästs mjuka markbundna trav. Inte vacker att se på, men så mycket mer praktiskt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
NäraNaturen
2013-12-04 19:47
#7

Ibland kan en så enkel sak som att länga på stigbyglarna hjälpa. Annars håller jag med om att man lär sig bäst genom att rida utan stigläder. Jobba på volt om du tycker att det är lite läskigt till en början :)

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Uss
2013-12-05 10:57
#8

#5 ja jag tror jag förstår hur du menar, men jag tror att det är bålen/sätet som stabiliserar det hela. Hur håller du benen stilla genom att enbart spänna låren?? Jag tänker att det är muskler (och senor?) i nedre delen av buken som håller benen stilla i förhållande till bålen och det brukar ju iaf vara mest i magen det känns när man rider ;D Ah, så svårt att beskriva… För att få en följsam sits måste du sitta tungt i sadeln - det gör du inte om du spänner benen. Du måste komma ner i sadeln för att komma åt hästen - det gör du inte om du spänner ben eller rumpa. En ridlärare beskrev det som att rumpan skulle "flyta ut" i sadeln eller som Perry Wood har uttryckt det (tror iaf det var han ;D ) - benen ska vara som döda laxar som hänger på sidorna. Självklart ska de inte hänga och slänga hursomhelst, de ska följa med i rytmen i rörelserna (så som du beskriver) men för att göra det och för att kunna inverka på hästen behövs verkligen ingen styrka i själva benen (om man inte dövat hästen då ;D ). Har du inte sett den där tjejen som rider dressyr med i stort sett noll benstyrka? Hon har en sjukdom som gör att hon inte kan använda benen, men hästar är ju känsliga djur som känner när en fluga promenerar på dem och styrka är sällan lösningen på ett problem.

Majken!
2013-12-05 13:28
#9

#8 Man ska inte sitta tungt i sadeln, denna dvd förklarar på ett pedagogiskt sätt hur mycket vi faktiskt ska röra oss när vi rider. 

http://www.hippson.se/artikelarkivet/recension/video/spanst-harmoni-i-ryttarens-sits.htm

Caroline L
2013-12-05 17:51
#10

#8 Jag förstår hur du menar självklart är det också bål/bukstyrka som spelar in. Balansen, hitta gunget.. sitta mjukt och stadigt. Men jag tror ändå att benen spelar in, speciellt låren då. Dom ska vara stilla, inte vingla omkring eller så. Se till att hälarna pekar neråt, man "omfamnar" hästen mjukt och följsamt med benen. Jag kommer ihåg att min ridlärare pratat om "järn lår". Benen är en viktig skänkel, man ska se till att dom inte stör hästen om dom inte behövs.. Jag förklarar kanske lite vimmligt nu, men det är så jag tycker.. :)


Snigelkung
2013-12-05 19:59
#11

Luta dig bakåt och titta lite uppåt och slappna av. Det var så jag lärde mig 😃

Uss
2013-12-06 03:07
#12

#10 jag tror vi menar samma sak, fast jag känner det som att "benstyrkan" kommer från muskler i bålen Däremot är jag inte längre så säker på att jag håller med om hälarna - om du trycker ner hälarna spänner du insidan av låren = skänkelhjälp… Det märks stoor skillnad på en känslig (Islands- ;D )häst!

Caroline L
2013-12-06 15:06
#13

#12 Ja vi tänker säkert samma.. när jag tänker efter ;) trycka och trycka, jag försöker se till så dom pekar lite lätt neråt, det blir ju invant ju mer man rider.. så dom inte pekar med tårna ner då tycker jag dom förstör balansen. Hänga lite slätt neråt :)


Annons:
svampen1122
2013-12-11 18:07
#14

Sitt tung i sadeln och luta dig lite bakåt. Tänk dig att du är en tung potatissäck!   ✨

Upp till toppen
Annons: