Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1233 ggr
susannakarva
2013-12-03 23:13

Svarta skor av utbildad hovis, försäkring?

Hejsan!

Som rubriken lyder: Om jag låter en utbildad MEN pensionerad hovis pilla med hästens hovar som gör det svart, och något går fel, sätter sig då försäkringsbolaget på tvären? Eller gäller detta endast om det är en outbildad hovis?

Anledningen till varför jag undrar är för att jag vet en jättebra hovis som har utbildning men är pensionerad och gör detta på "fritiden". 

Jag har ännu ingen häst i min ägo, så jag försöker samla så mkt information kring allt vad häst innebär.

Annons:
Spiritinthesky
2013-12-04 10:40
#1

Hov

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gronstedt
2013-12-04 10:53
#2

Normalt ska väl eventuella problem till följd av skoning hanteras av hovslagarens försäkring?

Uss
2013-12-04 11:20
#3

Som #2 säger; om hovis har fått bra förutsättningar att utföra sitt arbete men gör något tokigt, så har en utbildad hovis en försäkring via hovslagarföreningen. Jag har dock hört att det ofta ändå inte utgår någon ersättning för hovis försäkring - men det är bara sånt jag hört och inget jag egentligen vet ;D Har du anlitat en outbildad hovis så får du själv stå för ev. misstag - och då kan ju ditt försäkringsbolag ha synpunkter på det; du kan sägas ha orsakat skadan genom vårdslöst val av hovis. Men har du använt en bevisligen utbildad hovis som saknar försäkring så borde väl ditt försäkringsbolag kunna ta det och då har du ju inte varit försumlig på något sätt i ditt val av hovis. Ansvaret för vad som görs med hästen är ju ytterst ditt - oavsett vad du väljer för hovis. Det som är kruxet med det sista är väl att en "svart" hovis kanske inte är så intresserad av att intyga att hen har verkat din häst - då har ju hen kanske gjort sig skyldig till skattebrott… Numera gäller ju dessutom krav på godkännande från jordbruksverket för att utföra vissa arbeten ;D http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hastar/skotsel/hovslagare.106.54ee169213610a1e0a6800087.html

susannakarva
2013-12-04 11:30
#4

Åh okej då förstår jag.. Men måste man inte ha kvitton på allt som görs på hästen? Som hovslagare, veterinär osv. så man kan bevisa att jag låtit någon slå  på skor var 6e-8e vecka samt att den fått vaccinationer m.m?

Gronstedt
2013-12-04 11:34
#5

Nej, vaccinationer ska stå i passet och skor struntar nog försäkringsbolaget i. Det är först när du försöker få ut ersättning för arbeten som du behöver visa upp kvitton.

Om till exempel veterinär rekommenderar en viss hovvårdsåtgärd vid skada eller sjukdom kan försäkringsbolaget betala för den, men då måste du förstås kunna uppvisa kvitto.

susannakarva
2013-12-04 22:46
#6

Okej då förstår jag :) Tusen tack för svaret :)

Annons:
Uss
2013-12-05 09:45
#7

#4 jag tror inte att en "svart" hovis lämnar kvitto - kvittot är ju ett bevis på betalningen och kvittoblocket är numrerat. Fattas det kvitton i hovis block som inte finns i bokföringen så har ju skatteverket bevis på skattefiffel. Nej "svart" arbetskraft lämnar inga kvitton ;D

engelmaark
2013-12-05 17:05
#8

Aldrig någonsin fått kvitto från hovis.. Har haft 3 olika.

Uss
2013-12-06 03:30
#9

Jag har alltid fått kvitto - tror inte jag behövt fråga någon om kvitto Det är ju deras pension som blir lidande om de tar svarta pengar… Jag har haft i vart fall nio olika hovisar (plus klinikhovisar - jo vi har flyttat mycket) och alltid valt från hovslagarföreningens lista o kollat upp vad andra har för erfarenheter innan jag kontaktat dem.

Upp till toppen
Annons: