Annons:
Etikettövrigt
Läst 713 ggr
Snigelkung
12/3/13, 8:56 PM

Täcke vs lång päls?

Ja vad tycker ni? Raka och ha täcke på hästen eller låta vinterpälsen växa ut och inte ha täcke 😉

Annons:
imsuchadiva
12/3/13, 9:00 PM
#1

Raka om hästen svettas mycket och är i hårdträning. Annars låta pälsen vara.

JTphoto
12/3/13, 9:03 PM
#2

Se till hästen som individ. Alla är olika, vissa hästar behöver täcke trots vinterpäls och andra hästar klarar sig fint med tunna täcket även om de är rakade. 

Så resonerar jag i det mesta runt hästar :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Snigelkung
12/3/13, 9:03 PM
#3

#1

Håller helt och hållet med 😃

Snigelkung
12/3/13, 9:05 PM
#4

#2

Håller med! Ingen häst är den andra lik 😃

Stallmima
12/3/13, 10:29 PM
#5

Beror på vad hästen används till, vilar våra pållar får de behålla pälsen tills träningen sätter igång. Täcke vid rakning. Fölmärrarna ser ut som björnar på vintrarna   😛

viktoria91
12/3/13, 11:16 PM
#6

Förderar att låta dem få päls utan täcke. Behöver tyvärr klippa min ponny som är rejält svettig efter 30 min kravlös skritt och får fukt/värmeeksem.

Annons:
Linnea
12/4/13, 2:26 PM
#7

Beror på hästen. Har den väldigt dålig vinterpäls men tillräckligt för att svettas och bli för varm under ridning så klipp och täcke på. Har dom bra päls, låt dom ha kvar så mycket som möjligt, klipper man bara lite så kan dom gå utan täcke ändå. Täckar man hästen dygnet runt så är det bra om man låter den vara utan täcke vissa dagar när det är hyffsat bra väder och ge mer hö då istället så att pälsen luftas lite, då undviker man att pälsen blir matt, mjällig och liknande. Inte alla hästar som blir såna, det beror också på hur tjocka täcken man har och hur varmt det är ute. Alternativt att den står utan täcke på natten.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

JustMySelf
12/4/13, 6:07 PM
#8

Min är och har varit oklippt hela hösten änsålänge då han varit skadad och under igångsättning och därför inte ridits hårt alls. Nu ska vi börja träna lite med ordentligt och han kommer snart klippas då han blir så svettig av ridning. Han får inte jättemycket grovfoder (tyvärr, hade gärna gett mer om det haft andra värden) så har tunna täcken redan nu även om han inte är klippt.

CelsiusT
12/4/13, 6:35 PM
#9

Låta hästen få päls och vara utan täcke i den mån det går. Ibland krävs dock täcke ändå. Skulle inte få för mig att raka om inte det var så att min häst hade otroligt stora problem med svettning och isf hade jag nog försökt välja någon form av spårrakning så man slipper täcke.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
12/4/13, 7:32 PM
#10

Om hästen svettas lätt föredrar jag en så liten klippning som möjligt men helst oklippt. Min förra ponny klippte jag dock gärna helkliuppning en gång tidigt på hösten o en gång på våren eftersom hon fick sådan jäkla päls tidigt när det fortfarande var ganska varmt samt hade enorm mycket att fälla o inte blev klar förän framåt maj annars:) På det viset hade hon lagom mycket päls när kylan slog till.

Snigelkung
12/5/13, 9:17 PM
#11

#5

Ja, dom små björnarna är bara för söta 🙂

Upp till toppen
Annons: