Annons:
Etikettbeteende
Läst 3601 ggr
[NellieLavec]
2013-12-03 18:29

När hästen äter

Dålig rubrik, men jag visste inte riktigt vad jag kunde skriva :P Men hur gör ni när ni ger hästen foder? Får hästen kasta sig över maten direkt när ni öppnar boxdörren? Lägger ni upp maten före ni tar in hästen från hagen? Hur gör ni? Min häst var otroligt otålig när jag köpte honom och bet en om man inte flyttade sig såfort maten kom i krubban. Han stod med öronen bakåt och högg efter en såfort man kom in med hinken i boxen. Jag har därför alltid varit hård mot honom när det gäller fodret, eftersom det kunde uppstå farliga situationer där han faktiskt bet hårt. Nu har han lärt sig att han ska ställa sig i hörnan längst bort från krubban när jag kommer med fodret, och han går inte fram och äter förrän jag är ute ur boxen. Jag har nu fått höra av en vän att "så kan man ju inte göra, det gör hästen bara mer mat-aggressiv". Jag har inte upplevt något annat än fördelar med denna metoden, men undrar ifall det faktiskt är negativt att göra? Och brukar ni hålla på med hästen medan den äter? Typ ryckta eller så? Jag tycker att hästen förtjänar matro, men ibland, kanske 2 gånger i månaden, så gör jag något samtidigt som han äter; borstar, kelar eller filar hovarna t.ex. Mest för att träna på det där mat-aggressiva han en gång haft. Förlåt för lång text, hoppas ni förstod vad jag menade :)

Annons:
Evelina!
2013-12-03 18:39
#1

Har den bestämda uppfattningen att aldrig, aldrig störa ett djur när det äter. De hästar (och hundar, för den delen) jag haft har alltid fått vänta på sin mat, dvs. jag ska ha lämnat krubban/matskålen innan det är okej för dem att gå fram.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Gronstedt
2013-12-03 18:45
#2

Hästarna får inte hota eller knuffas vid maten, men det är OK att visa med öronen eller med hållning/gester att man är grinig. De ska acceptera att man grejar med dem och att man tar dem från maten om de inte är klara när det är dags att tränsa eller att gå ut. I gengäld undviker jag så gott det går att planera så illa att jag behöver dra iväg med dem medan de äter.

[MajaWrangstadh]
2013-12-03 18:53
#3

Jag lämnar alltid min häst ifred när hon äter. Kraftfoder alltså. Höet är jag inte lika noga med, hon får så mycket ändå så det spelar liksom ingen roll när jag kommer, hon har alltid massa hö kvar… Så plockar jag ut henne ur boxen och ryktar/rider/etc så gör det ingenting, hon kan i lugn och ro komma tillbaka till det efter att jag är färdig med henne liksom. Dock håller jag inte på och pysslar med henne medan hon äter. 

Ska jag fodra när hon redan är i boxen måste hon alltid ta ett steg tillbaka och låta mig hälla upp maten och gå ut ur boxen innan hon börjar äta. Ligger maten redan i krubban när jag tar in henne från hagen etc så går jag in i boxen, vänder henne om med framdelen i boxöppningen och tar av grimman framifrån, så hon liksom backar ur den och kan börja äta då. Hmm, lite luddigt, hoppas du förstod. 😃

RomDoll07
2013-12-03 19:21
#4

Jag tycker absolut att man ska lära sin häst att visa respekt vid fodring och att den ska stå lugnt och vänta tills man ger den tillstånd att äta. Jag ser det som en del av den vardagliga hanteringen och ett av de sätt du visar ledarskap gentemot din häst. För att en relation mellan människa och häst ska funka optimalt bör du vara högst i rang och precis som en ranghög häst som alltid äter först bör du kräva att din häst väntar tills du har "ätit klart" och går därifrån innan den får äta. Det är inte elakt på något sätt att göra så, tvärtemot ger det dig en lugnare häst och du riskerar inte att bli allvarligt skadad av en mataggressiv häst som bara kastar sig över maten eller till och med anfaller dig.

Det sätt du gör med din häst vid fodring låter som en riktigt bra metod, jag kan absolut inte se hur det skulle kunna göra din häst mer mataggressiv. Det verkar ju uppenbarligen funka bra för dig så jag tycker att du ska fortsätta så och inte lyssna på din vän i detta fall.

Vad gäller att hålla på med hästen när den äter tycker jag att det är okej att göra det nån gång ibland, som t.ex. i ditt fall för att träna bort mataggressivitet. En häst, eller vilket djur som helst för den delen, ska kunna tolerera att du är där och pysslar med den  utan att visa någon aggressivitet, men samtidigt måste den få vara ifred ibland också.

Blev lite långt inlägg, men jag tycker det är så viktigt att tänka på hur man gör när man fodrar så jag har ganska mycket att säga om ämnet :P

[NellieLavec]
2013-12-03 21:41
#5

#1 Okej, håller mig dig till viss del. Jag tycker att man ska försöka låta bli att störa djuren så mycket det bara går, men ibland så händer det att man måste störa dom, och då är det bra ifall man övat på det. #2 Jag har aldrig haft problem med att hästar ser sura ut när man ger dom fodret, men när jag fick min häst så bestämde jag mig för att ta bort allt aggressivt beteende helt och hållet. Alltså inte tillåta några sura miner eller så heller, mest för att det hade gått så långt att han högg mig rejält i axeln. #3 Just med att stå och borsta och så så menar jag grovfodret, jag vill inte heller störa när det kommer till kraftfodret. Har hänt ett fåtal gånger att jag gått in och ställt mig mellan honom och kraftfodret mest för att se vad som händer. Men det händer kanske…. 3 gånger om året, max. #4 Jag tycker att det har fungerat så bra, så jag blev chockad när min vän reagerade så. Men sen är vi helt olika i våran djurhållning, så det kan bero på det :) min häst var 3 år när jag fick honom och väldigt rädd och arg av sig, därför ville jag få bort det aggressiva beteendet så snabbt jag bara kunde eftersom det uppstod en del farliga situationer. Ingen fara, långa svar är roliga! Dessutom vill jag gärna höra andras åsikter och tankar kring det så man får en bredare förståelse :)

Chestnut
2013-12-03 21:48
#6

Resonerar och har gjort som dig TS när det gäller min ena häst som lätt blir stressad och aggressiv när han får kraftfodret. Är inget fan av att störa hästarna när dem äter men med honom var jag tvungen att träna på det och det har funkat jättebra och gjort vårt band till varandra starkare - han litar numer på mig att maten inte försvinner :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Annons:
Caroline L
2013-12-03 23:20
#7

Jag hade en väldigt mat-aggressiv häst. Hon kastade sig över höpåsen såfort man öppnade boxdörren och bet tag i ett stort lass hö som resulterade att i princip all hö ramlade ut. Ilskna öron och betéende. Jag kollade över mot unghästen på 3 år som var SÅ snäll, stod och väntade medans matte la in maten och gick fram först när matte stängt dörren. Det är så det ska vara tycker jag. Jag jobbade på detta och försökte men middagen var alltid klar inne när hon kom in, och frukost & kvällsmat fodrade stallägaren. Jag fodrade kvällsmaten kanske 3 ggr i veckan så jag hade inte så stor chans att fixa detta eftersom stallägaren fortsatte låta henne slita och dra. Hon ville/orkade inte riktigt sammarbeta med mig att fixa det men jag försökte så gott jag kunde.

Jag håller inte på med min häst medans hon äter. Bara om jag ger en extra tuss hö när jag fixar iordning henne eller så på stallgången som jag brukade göra. Annars nej.


Uss
2013-12-04 11:01
#8

Min uppfattning är att mataggression är ett resultat av våra utfodringsrutiner - en häst slåss inte för mat om det inte finns brist på den. Därför borde det inte finnas hästar som visar aggression vid utfodringen av hö osv. Om hästen har fri tillgång till grovfoder och visar aggression vid utfodring av krubbmat så är det en brist på respekt - det finns bara lite sådan mat och den som är ranghög är den som ska äta den, i hästens värld. Så där är det jag som bestämmer när pålle får äta och aldrig! att jag ger dem krubban (har gummkrubba som jag ställer på golvet) framför dem och själv backar därifrån. Nej jag går in med krubban, vänder mig med ryggen mot hästen och om något så backar jag och trycker undan hästen med min rygg om den vill tränga sig fram. Sedan står jag kvar om inte pålle står still och väntar, men när han gör det så går jag bara framåt och därifrån - jag flyttar mig inte undan från hästen.

[NellieLavec]
2013-12-04 17:16
#9

#8 I 3 av de 4 stallen där min häst stått innan så vet jag att dom hade en sådan krubba där krubban sitter utanför boxen när man lägger i maten, sen så trycker man upp krubban så den vänds och kommer in i boxen (dåligt förklarat, men ni vet kanske vad jag menar?) och i det 4:e stallet vet jag inte vad dom hade, för där har jag aldrig varit. Men jag frågade min tränare en gång ifall det kunde ha med saken att göra, och han sa att det definitivt kunde vara det. Att hästen inte var van vid att människan kom in med maten, utan att den bara "dök upp" i boxen. Vet inte ifall det stämmer, men det kanske kan ha legat något i det?

CelsiusT
2013-12-04 18:45
#10

Jag lägger in hö i boxen innan jag tar in hästen, men mina hästar måste stanna utanför boxen, stå stilla medan jag lugnt tar av grimman och sedan ska mina hästar stå kvar tills jag säger varsågod. Då får dom gå in och äta. Låter dom vara första kvarten medan dom äter, då är det oftast mest intensiv ätning. 

Om jag av någon anledning ska utfodra hästen med hö då den redan står i hagen så får hästen backa undan medan jag häller i höet i nätet och snyter igen, när jag säger varsågod får han komma fram och äta (oavsett om jag står kvar i boxen eller gått ut, det är ordet som är signalen för hästen).

Kraftfodret (lucern med tillskott) brukar jag oftast inte ställa in i boxen då jag tycker att hästen inte ska slänga i sig det innan den ätit hö en stund. Då öppnar jag boxen och hästen ska hålla avstånd medan jag ställer in hinken och äta får den när jag säger varsågod. När hästen är färdig tar jag ut hinken igen.

Jag gör på så sätt eftersom framförallt min ena häst gärna blir väldigt klängig och knuffas när man fodrar annars. Han blir så intensiv så han skulle lätt kunna springa över en när man öppnar boxdörren annars.

Därför gör jag även så när jag kommer ut med höpåsar och ska lägga ut hö i hagen att hästarna får aldrig äta ur påsarna. Utan dom ska hålla avstånd till mig och påsarna. Dom får gå fram och ta hö när jag lämnat en hög på marken efter mig och gått vidare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Smári-Alva]
2013-12-04 19:47
#11

Jag har inga problem med detta för min häst går på lösdrift det kan ju vara värt att prova slippa det här med mockning ovh boxdörrar super!

Fjäril
2013-12-04 20:07
#12

Jag lägger in/förbereder maten innan men eftersom min häst gärna rusar in, om jag inte håller henne, så får hon stå stilla en stund med mig innan hon börja äta. Det är inte så att hon står där som en hund och väntar "snällt", men det är inte okej att springa in i boxen hysteriskt, därför får hon gå in boxen och stå ut med att jag kramas lite först 🙂

Sajtvärd på Övernaturligt

[NellieLavec]
2013-12-04 20:31
#13

#11 Asså detta är inget jag har problem med nu, har inte haft några problem med det på 2 år, utan bara en allmän fråga för att jämföra hur andra gör det :)

Annons:
Zaphix
2013-12-04 20:36
#14

Klickertränat min häst att vända bort huvudet för att få godis, det första han lärde sig. Sitter stenhårt fast i hans huvud så han vänder bort huvudet för all mat han får nu. Och gör han inte det utan försöker ta den ändå så harklar jag mig så vänder han bort huvudet tills jag låter honom äta.

Han är ett stort och ständigt hungrigt kallblod, vi måste ha lite tydliga regler gällande maten för att det ska fungera mellan oss. Detta fungerar strålande.

Jag kan borsta och göra vad jag vill med honom medan han äter. Han är så fokuserad på sin mat att han inte skulle bli störd av mig.

Men äter han kraftfoder får han vara ifred, mest för att han gärna avbryter sig lite då och då och vill slicka på mig om jag är i närheten. Annars tar han väggen framför eller något. Jag blir så kladdig om han väljer mig och jag har inte hjärta att be honom sluta då, han ser ju så söt ut. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
2013-12-04 22:14
#15

#11 Jo lösdrift är såklart det bästa, fast av helt andra skäl, dock inte alla som har möjlighet till att ha det.

Sen är ju inte lösdrift något som hjälper vid problem med utfodringar som ju frågan handlar om? Fri tillgång däremot gör ju många hetsiga hästar lugnare kring maten. Men fri tillgång kan man ha även om man har box och fri tillgång är absolut inte självklart bara för att man har lösdrift ;P

Sen kan det ju hända att man måste utfodra med "kraftfoder" även om man har hästen på lösdrift, och även då kan det ju vara praktiskt med regler kring maten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Anamalar]
2013-12-05 07:49
#16

Min ponny är inte aggressiv om mat, men jag kan berätta hur jag brukar göra i alla fall. 

Morgon:

Hästarna får kraft inne och hö ute i hagen. Pompe (min ponny) får inte kasta sig över maten. Oftast brukar han vara väldigt otålig och stå och skrapa med hoven i golvet. Öronen brukar dock vara spetsade och han backar undan när jag öppnar boxdörren och sedan följer han med mig till krubban. Så fort maten är i krubban kastar han sig över den, men han visar ingen som helst ilska mot mig.

Insläpp:

Maten och höet är redan ilagt när han kommer in. Våra hästar går oftast in utan grimma. De går alltså själva in från hagen och hittar till sina boxar så då brukar han få börja äta direkt. Vid insläpp kan det hända att jag pysslar med honom när han äter. Oftast dock inte förrän kraften är uppäten. Han verkar inte ta illa upp när jag håller på med honom när han äter så då ser jag inget problem i det. Oftast väntar jag dock tills han har ätit upp maten då jag helst binder upp honom i spolspiltan och gör i ordning honom.

Kväll:

Samma som morgon förutom att de får höet inne.

[Smári-Alva]
2013-12-05 08:42
#17

Jaha förlåt hehe

Uss
2013-12-05 09:41
#18

#11 Man slipper ju inte mocka för att man har lösdrift? Och om hästarna anser att de finns för lite mat i lösdriften så blir de ju ändå aggressiva vid utfodringen, men jag antar att du utgår från att alla har fri tillgång på lösdrift ;D o jag kan säga att det inte är så…

moizzz
2013-12-05 16:08
#19

förut red jag en häst som heter Hekla, då ställde vi ner hinken till henne och så när hon tittade på en sa man varsågod. det var väldigt bra sätt att göra på då hann hon liksom aldrig bli aggressiv utan bara glad. 🙂

Hannna
2013-12-05 19:06
#20

Jag lägger ALDRIG i kraftfoder färdigt i krubban när jag släpper in hästen i boxen. Det är som att be om en foderstrupsförstoppning. Jag låter alltid hästen äta hö och dricka (om den vill) så salivproduktionen kommer igång ordentligt innan kraftfoder tilldelas.

Annons:
Uss
2013-12-06 03:17
#21

Fast "kraft"foder i form av ordentligt uppblötta lucernpellets (eller annat som serveras som nästan-soppa) ger inte risk för foderstrupsförstoppning småbitar morot som de kastar i sig mer eller mindre utan att tugga kan göra det om strupen är "torr" eller torr mat (som ju också kan svälla på väg ner)

Upp till toppen
Annons: