Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 596 ggr
Ellensandahl
12/2/13, 4:43 PM

Hur avmaskarman?

Rubriken säger sitt, hur avmaskar man en ponny? Funderar på att ta en ponny på foder nästa år och då måste man ju veta hur man gör! Hur ofta gör ni det? Jag ska hyra honom från oktober t juni nästa år, vilka månader ska jag avmaska?

Annons:
[[AcsJulia]]
12/2/13, 4:50 PM
#1

Först och främst så bör en veta att en inte borde avmaska i onödan. Rådfråga en veterinär angående om det behövs eller inte. Veterinären tar då ett träckprov (prov på bajset) och skickar iväg för analys. Är parasiterna många så skriver veterinären då ut avmaskning och du kan hämta ut det på närmaste apotek! Oftast ges avmaskning i form av en pasta som sprutas in i hästens mungipa. Sprutan ställs helt enkelt in efter hästens ungefärliga kroppsvikt innan så att bara det hästen ska ha sprutas ut! :)

chade
12/2/13, 5:04 PM
#2

Såg något på ridsportsbutiken här i stan som hette ''kolla masken'', är det något att förlita sig på, så slipper man ta ut veterinären tänkte jag..

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Linnea
12/2/13, 7:24 PM
#3

Det är du själv som tar träckprov. Det finns kolla masken och nån annan. Inget test är 100%-igt men du ska göra ett innan du avmaskar. Min är inte avmaskad på 6 år och hade i år 30 epg, dom ska ha över 100 för att avmaskas

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[[AcsJulia]]
12/2/13, 11:19 PM
#4

#2, #3 Kolla masken har jag också hört om..!

#3 Min veterinär gör i alla fall träckprov vid förfrågan. :)

Linnea
12/3/13, 11:29 AM
#5

Brukar ni ta ut veterinär för att ta träckprov? Låter onödigt dyrt, det gör man ju själv på några minuter.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Uss
12/3/13, 11:51 AM
#6

Visst gör många veterinärer det, men i stället för att veterinären kommer till dig kan du köra några bajsbollar till din vet klinik eller köpa ett provkit från t.ex. Kollamasken. Titta på Kollamaskens hemsida där finns bra info om hur man gör och varför! I stort kan man säga att du tar ett prov på våren och finns det inga eller bara helt få ägg (EPG = antal Egg Per Gram avföring) så gör du inget mer. Du kan ta ett prov på hösten också, för att se hur smittrycket är i sommarhagen och ev. avmaska inför hösten. Det provet får du dock inte göra för sent på året eftersom lilla blodmasken går i "vintervila" och då får en ev. avmaskning ingen effekt. Visar träckprovet en massiv infektion kan du behöva upprepa avmaskningen (nytt träckprov först X antal veckor senare, hur många veckor beror på vilket preparat du använt) eftersom inaktiva maskar kan ha "väckts". Om du under sommaren ser gula prickar, ffa på hästens ben (= ägg från styngfluga) så bör du försöka ta bort dem. Larverna sägs inte orsaka några besvär för hästen, men övervintrar i dess mage/tarm. Om hästen haft väldigt mycket ägg och man vill avmaska med ett medel mot det så ska det göras sent på året, när alla styngflugor är borta, men SVA rekommenderar inte rutinmässig avmaskning för dem. För några år sedan var det en diskussion om ett företag som fått ganska avvikande provsvar, det företaget hade inget ackrediterat laboratorium men det kan de ju ha fixat nu. Kollamasken använder vi just för att det är så användarvänligt!

Annons:
[[AcsJulia]]
12/3/13, 12:34 PM
#7

#5 Vi passar på samtidigt som vaccination och tandkoll. Halt gratis service, det enda som kostar är det övriga besöket… :)

Upp till toppen
Annons: