Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2956 ggr
supernatural
2013-12-01 20:30

Kostnad för häst

Jag har förstått att det kostar en hel del att ha häst, och inte bara fasta avgifter utan sparande ifall nåt händer och sådär. Vill ändå ha hjälp med att få lite koll!
Jag funderar på under nästa år skaffa foderhäst och om det går bra sen efter ex. ett år köpa.

Kommer stå för (det mesta) själv, fast ha föräldrarna bakom mig. Jag VILL betala allt själv, för att veta att det är tack vare mig det hände liksom.
Jag har extrajobb och om jag jobbar på helgerna lördag-söndag, det blir ju 8 dagar på en månad typ, det blir ca 3500 + mitt studiebidrag då jag går skola mån-fre på 1000 kronor. 4500 i månaden, det lär jag ju klara mig på? Eller…?
Tid är det minsta problemet, det klarar jag, är bara ekonomin jag funderar över.

Hur mycket kostar det att ha häst (minus själva hästen)?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
-Cissi-
2013-12-01 20:36
#1

Följer :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

[Thorbahn]
2013-12-01 20:38
#2

Boxhyra

Strö

Foder

Försäkring

Utrustning behöver ibland bytas ut

Veterinär

Hovslagare

Ridkläder

- Sen är ju resten upp till vad man vill ha..

Snigelkung
2013-12-01 20:40
#3

Du har ju råd med att ha foderhäst, men i så fall en som ägaren betalar det mesta för…Men en egen häst har du tyvärr inte råd med 4500kr i månaden… Hoppas det var till hjälp 🙂

supernatural
2013-12-01 20:50
#4

Okej men vi säger att stallhyra går på ca 2000.
Det är lösdrift så ingen box = inget strö.
Foder hö/hösilage ca 800 kronor.
Försäkring t.ex 400 kronor.
Veterinär behövs ju inte månadsvis men till det kan man lägga undan lite pengar om man vill. +/- 200 kronor i månaden kanske?
Hovslagare 500 kronor per gång (var 6-7 vecka t.ex) så då kan man säga 300 kronor i månaden.
Ridkläder har jag, och ifall det behövs nytt och man inte har råd så använd secondhand osv. Billigt och bra.
Både ridkläder och utrustning kan man få i present osv eller använda sparpengar till detta.

Det jag skrivit upp nu blir 3700 kronor. Och då har jag ju såklart räknat lite över, stallhyran på min medishäst gick på 1200 och då ingick foder och strö och det var lösdrift med egen boxplats också.

Då har jag ju 800 kronor över som jag kan spara, använda till mig, nöjen, kläder, utrustning eller whatnot.

Låter det stabilt?

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

PogoPedagog
2013-12-01 21:12
#5

Lägg till vaccinationer, transporthyror, ev. ridhuskort ,licenser ,tävlingsavgifter o träningsavgifter. Strö används ju i lösdrift med så det kommer du nog inte undan.

Hovslagare kan du bara komma undan så billigt om du har en häst som klarar att gå barfota samt en billig hovslagare.

supernatural
2013-12-01 21:43
#6

Vaccinationer har jag räknat in som veterinärgrejs, men hur mycket kostar det och hur ofta behövs det?
Tävlar inte, finns inget ridhus någonstans inom några mils avstånd och det är inte något ajg kommer använda iallafall, inte heller transportera någonstans annat än vid köp. För 1200 kronor får jag en lösdriftsplats med egen box i varmstall inklusive spån och hösilage här i byn jag bor :) Så det ingår liksom i priset.
Hovslagaren till min gamla medishäst kostade så mycket och han är ju liksom närmast så :) hon gick inte barfota dock, men om jag har egen häst ska jag såklart försöka med barfotagång.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Annons:
[Moa-]
2013-12-01 21:44
#7

PogoPedagog; allt beror på vart man bor och vad saker kostar där.

Vårt stall hyrs ut med tre boxar, tre hagar, mindre ridbana, vatten och el för 500 kr/mån, så kostnaderna varierar mycket. När vi hade egen häst i stallet hyrde vi ut box för 300 kr/mån. Betalar du platshyra för lösdrift så bör strö ingå i den kostnaden.

Tävling är helt valfritt, även träning så låter lite falskt att räkna detta som fasta kostnader. Vår hovslagare helskodde med snösulor och fyrabrodd/hov för 700 kr för några år sedan, så även den kostnaden varierar… Foder och hökostnad varierar kraftigt med hästens storlek och förutsättningar.

[NellieLavec]
2013-12-01 23:48
#8

Jag betalar 2000 kr för min häst i månaden. Då är stallplats, foder och strö inräknat. Var 20:e vecka kostar hovslagaren 300 kr. Tyvärr har jag inte riktigt koll på försäkringen eftersom mina föräldrar är snälla nog att sköta den biten. Jag har haft turen att aldrig behövt ha ute en veterinär till min häst, mer än till vaccination en gång om året. Så jag har kommit billigt undan. Jag köper i princip all utrustning begagnat och lagar hellre täcken än köper nya, så jag sparar lite pengar på sånt. Nu varken tränar eller tävlar jag med min häst, så det lägger jag inga pengar på. Det som är viktigast är att ha en budget om något akut händer, tycker jag.

supernatural
2013-12-01 23:57
#9

#8 Oj! Vad billigt det verkade :) Får hoppas att om jag skaffar en pålle att jag också har lite tur med ekonomin!
Sen är det klart att mina föräldrar kanske betalar t.ex hovslagaren eller försäkringen eller liksom nånting, men vill ändå att jag ska KUNNA betala allt 😃

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

PogoPedagog
2013-12-02 07:27
#10

#6 0 7 Ja det var därför jag skrev ev. träning osv:) Transportera är ju tyvärr sådant man måste ägna sig åt om hästen blir skadad o man måste till veterinär med fler återbesök t.ex.

Vaccination går på ca 1000 kr året så då får du nog räkna med att spara en slant på ett konto för ev andra veterinär utgifter. Jag gissar på att 15 000 är lagom? Vad tycker ni andra är det minsta man behöver ha för sådana oväntade utgifter?

Chestnut
2013-12-02 10:31
#11

Har eget stall och i snitt ligger de som står inne i stallet nattetid ligger på 2500-3000:- i månaden per häst (alltså detta utan stallhyra eftersom vi har eget), de som går på lösdrift ligger lite lägre. Dyrt hö för oss i år är vad som ställt till det, för bara något år sedan var kostnaden runt 1100:- per häst… Och då är inga tränings-/tävlingsavgifter inräknade.

Med vänliga hälsningar
Chess

supernatural
2013-12-02 11:07
#12

#11 Ah okej. Jag tror jag gör så (ifall egen häst blir aktuellt) att jag tar på foder några månader först iallafall, så jag ser att jag klarar det 🙂

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

Gronstedt
2013-12-02 11:35
#13

TS, du måste räkna med att du kan behöva byta sadel flera gånger, om hästen ändrar sig eller visar sig vara mycket känslig. Täcken och grimmor går sönder, om man nu använder sådant. Veterinär kan lätt kosta några tiotal tusenlappar redan första månaden, om man har otur. Det kanske visar sig att hästen du köper äter mer än du tänkt, eller behöver kraftfoder eller vissa tillskott, eller kanske inte tål hösilage. Transport till klinik om oturen är framme kan gå på en bra slant, om man måste hyra både släp och bil.

Sammantaget skulle jag säga: Om du inte har breda marginaler så har du inte råd. Om man får går efter en glädjekalkyl som precis går ihop så bäddar man för problem. Hur man än räknar på det har det en tendens att kosta dubbelt så mycket när man väl står där.

Annons:
[Moa-]
2013-12-02 18:44
#14

PogoPedagog; 15 000 till vad?^^ Jag förespråkar försäkring med utökad veterinärvård samt en plan att lösa övriga akuta kostnader som uppstår. Förhoppningsvis kommer dessa kostnader aldrig att uppstå…

[MajaWrangstadh]
2013-12-02 19:28
#15

Håller med #13 till 100%.

Rakt av så tycker jag att nej, 4500 kronor i månaden kommer du INTE att klara dig på. Då har du inte heller räknat på vissa helger du av olika anledningar inte kan jobba, perioder du inte får studiebidrag etc.

chade
2013-12-02 19:42
#16

4500 är alldeles för lite! även om det går runt precis så ska det finnas så att man kan spara undan varje månad oavsett anledning. veterinär, ny utrustning, skoning osv. inte så kul om du står där sen med en veterinärräkning till skyarna och inte har råd att betala mat för hästen.. har sett sånt alldeles för mycket den senaste tiden, det är trotts allt hästen som får lida.

Jag tycker att om man ska ha häst, så ska man kunna betala för sig varje månad, och ändå ha pengar över varje månad, och inte gå jämnt ut på sista kronan.. det sätter dig och hästen i en jobbig sits varje månad.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Moa-]
2013-12-02 19:57
#17

För min del och min syn är att 4500 kr inte är en låg budget, utan snarare det omvända men allt beror som sagt på vart du bor och vad du vill göra.

FritZzJävel
2013-12-02 20:52
#18

Om jag räknar på en häst betalar jag 1 200 för att ha på lösdrift där grovfoder och strö ingår, kraftfoder får jag köpa själv vilket blir ca lite mindre än 200 kr i månaden (även där per häst). Min hovslagare tar 500 kr för ponny och 700 kr för häst. Försäkringen kan jag inte svara exakt på eftersom jag har två hästar och inte har kollat vad jag betalar för varje häst men jag betalar 9 000 om året för en ponny med full veterinärvård och livförsäkrad för 5 000 och ett halvblod som också har full veterinärvård och är livförsäkrad i 80 000.

Sen får man ju räkna lite extra på förslitningsgrejer som behöver köpas lite då och då men ärligt talat är det inte ofta jag har behov av att köpa nya grejer.
Vaccinationen tror jag kostade ca 1 000 kr var och görs en gång om året.
Eftersom jag tävlar och tränar går det ju en hel del pengar där men det är väldigt olika från månad till månad. Jag har även haft tur och sluppit veterinär räkningar, däremot har jag ett sparkonto (inte bara för hästarna och vet. avgifter) om det skulle hända något dyrt.

Delar jag försäkringen på mitten (vilket inte stämmer helt eftersom de är försäkrade i väldigt olika summor och halvblodet är dessutom rätt så "dyrt" livförsäkrad) och dessutom avrundar allt lite uppåt så blir det ca 2 500 kr i månaden per häst men då har jag som sagt plussat på lite extra och inte tagit med inköp av prylar eller vet. räkningar då vissa månader ligger det på 0 och andra månader kan det bli väldigt dyrt om man har otur.

Men försök spara ihop så du har lite extra pengar (om du inte redan har det) och försök hitta en häst att ha på foder till att börja med och innan du bestämmer dig helt för att ta hem hästen eller inte kan du ju fråga ägaren ungefär hur mycket just den hästen kostar i foder, m.m. :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

supernatural
2013-12-02 21:39
#19

#18 Jo det är det jag ska göra, när jag hittat en häst ska jag först ha den på foder t.ex ett år eller något så jag vet hur mycket som behövs och sen om jag klarar av det då köpa ut den sen.
Blir ändå inte än så jag hinner fundera ut lite hur jag ska göra!

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

pebb
2013-12-03 07:46
#20

Bor du i storstan så klarar du dig inte på det men bor du mer på landet så funkar det, jag klarar mig på den summan så länge jag inte faller för frestelsen att köpa för mycket nya saker samma månad ;)

Annons:
Emelie
2013-12-03 09:58
#21

Jag blir lite förvånad över att vissa låter så stensäkra på att det inte kommer räcka med 4500:- i månaden. Hur kan ni säga så? Ni vet väl inte vad det kostar att ha häst där TS bor? 

Visst, det kan alltid tillkomma kostnader som man inte har räknat med, men TS säger att hon har föräldrar som säkerligen kan lägga till pengar om det behövs. 

Visst är det dyrare att ha häst än man tror, men allt hänger på hur dyrt det är där man bor, vad man använder för tjänster (om man vill tävla, träna, gå på kurser, köpa ny utrustning osv), samt hur pass ekonomisk man är.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Gronstedt
2013-12-03 10:05
#22

#21: Vad vi säger att det inte räcker med en budget som går jämnt upp vid "normala" förhållanden, om man inte har en buffert och. Oavsett hur stor budget man har för sin häst måste man veta att man klarar det minst några månader även om det plötsligt börjar kosta dubbelt så mycket, eller om inkomsterna skulle bli hälften så stora. Annars bäddar man för sorg och elände.

Att föräldrar "säkerligen kan lägga pengar" är inget att bygga sitt hästliv på om man inte verkligen vet att föräldrarna spottar upp tusenlapparna när de behövs.

supernatural
2013-12-03 14:40
#23

Stallhyran här där jag bor är överlag ganska låg, där min medryttarhäst stod var det som sagt 1200 lösdrift inkl egen box, foder, spån och ridplan.
Sen ska jag inte skaffa det än men jobbar lite även nu för att spara ihop ett smått kapital att kunna ta av utifall att.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

CelsiusT
2013-12-03 16:45
#24

Det låter som om du är ung?! Vill bara säga såhär, ta en häst på foder det kan du nog ha jättekul med. Men sen kommer gymnasium och eftergymnasial utbildning, jobb osv. Så försök att tänka att en foderhäst är toppen för då kan du lämna tillbaka hästen. Tänk om du får för dig att flytta pga studier och inte alls har möjlighet att ta med hästen, vad gör du då? Kanske du då inte har samma möjlighet att jobba extra osv. Köper du häst så riskerar du att bli stående med en häst och kanske inte ha någon inkomst alls.

Får du idag ditt studiebidrag? Annars måste du kolla att dina föräldrar är med på att ge dig det, det är nämligen ingenting som barn har rätt till, det är faktiskt en peng som är till föräldrarna för att dom ska kunna försörja sina barn.

Annars tror jag att du kan klara dig på 4500:- /mån att iaf ha en foderhäst. För kanske du då till o med slipper betala försäkringspremien. Jag tror jag räknar ca 2500:-/mån på en häst, sen går det iof mycket mer pengar än så i slutänden.

Medarbetare på westernridning.ifokus

supernatural
2013-12-03 16:55
#25

#24 Jag är sjutton, fyller arton nästa år!
Jo jag ska ju förmodligen ta en häst på foder först och så.
Jag får hela mitt studiebidrag på en dryg tusenlapp, ja. Gymnasium går jag ju nu och har jobb på sidan om vid behov :)

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

CelsiusT
2013-12-03 16:59
#26

#25 Det är nog bra att hålla dig till foderhäst så länge du studerar. Sedan när du är färdig med studierna och skaffat dig ett jobb, då kanske det finns tid till att äga en häst. 

Om det är direkt efter gymnasiet och att du kan köpa loss den häst du haft på foder då något år eller två. Eller om det innebär att lämna tillbaka hästen för att efter några år ha möjlighet att skaffa häst igen. Det är ju en annan fråga.

Men tips bara, tänk på att efter gymnasiet så kommer du antingen att studier vidare och då på studielån (kanske flytta hemifrån och inte har möjlighet till samma hjälp från föräldrarna) eller så står du arbetslös. Om inte annat kan det bli några månader då du inte har råd, och då kan det vara skönt att ha möjligheten att kunna lämna tillbaka hästen om det inte fungerar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: