Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1514 ggr
JTphoto
2013-12-01 16:39

Billigare alternativ?

För att förklara det enkelt: En av min hästar har haft "typ ryggskott". Efter behandling fick jag tips om att hålla hennes rygg lite extra varm. I vanliga fall försöker jag låta mina hästar gå utan täcken så ofta det går. Men denna häst behöver nu ha täcke mer pga ryggen.

Jag tänkte idag på Back on track. De ökar ju blodcirkulationen, som jag fattat det, och även värmen. Har någon erfarenhet av back on track, fungerar det? Är det något som fungerar bättre, t.ex täcket, snabbandagen eller kanske nackskyddet? Undrar bara om back on track fungerar i största allmänhet, inte bara för ryggen. Någon som vet?

Finns det några billigare metoder eller alternativ till Back on track? Några tips?

Tacksam för alla svar!

MVH Julia

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
majaliten
2013-12-01 17:35
#1

Back On track är jätte bra speciellt efter träning och hjälper Muskler och massa annat . Jag har back On track på mig själv bästa som finn , men det är inget man ha på allt för ofta för annars bli Man beroende . 2 veckor högst och 1 veckas avbrott . Men ha då ett vanligt och ett BoT

JTphoto
2013-12-01 21:50
#2

Okej :) Hur ur märker du att det hjälper musklerna och "ena massa annat"? Vad blir skillnaden efter användningen av BoT? Nyfiken :D

Men som sagt, det är ju väldigt dyrt. 

(bästa som finn??)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



majaliten
2013-12-01 23:23
#3

På mig själv jag som har ryggproblem (muskulärt problem men inte endast ) de får ju igång blod cirkulationen mycket Snabbare en om jag hat något vanlig en vanlig tröja eller vanligt rygg bälte. Jag upplever omedelbar verka vid användning av BoT och minskad smärta och ökad rörlighet på engångs man blir alldeles mjuk och fin. Har jag tränat och fått träningsverk och smärta i ryggen tag jag på mitt bot rygg bälte och träningsvärken och smärtan resideras direkt och jag undkommer stelhet dagen efter . BoT påskyndar även läkning av skador det trot jag stenhårt på jag har fått mindre ont i ryggen. Och min häst som får träningsverk efter våra pass blir jätte stel dagen efter och jätte öm men får hästen ha på sig BoT efter träningen är hästen mjuk och fin dagen efter inte alls som den är om den ej har BoT efter träningen. Och de motverkar skador bra att ha efter hård träning för BoT värmde endast på behövda ställen och kyllager när det behövs som liniment eller exakt som liniment . Därför ska man låta bli liniment under BOT de dubblar effekten . Men kan va bra om man vill öka effekten

Gronstedt
2013-12-02 09:20
#4

BoT har ett ryggtäcke som man kan sy fast inne i ett vanligt täcke, så att det bara hamnar på ryggen. Ett billigare alternativ till helt täcke och, tror jag, bekvämare för hästen att inte vara helt inslagen i BoT-materialet. En häst jag känner har det ibland, hans karp håller sig "plattare" med det och det går fortare för honom att få igång bakvaggan när han haft det när det är riktigt kallt. Så ja, det verkar funka.

Caf_Roy
2013-12-03 01:21
#5

Ska det bara vara på en stund före ridningen kan man ju sy sig en vetekudde av ett par gamla örngott eller något och fylla med ris. Värm i mikron en stund och lägg på. Det man är ute efter med bot är ju värmen, det finns inget magiskt i bot utan bara värme som på rätt ställe kan göra underverk. Så en varm vetekudde på samma ställe har precis samma effekt.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

pebb
2013-12-03 07:32
#6

Angående att det är dyrt, leta begagnat, det är vad jag gör eftersom jag absolut inte har råd med ett helt nytt!

Annons:
JTphoto
2013-12-03 17:18
#7

Tack för informationen! 

#5 Smart!

#6 Ja absolut! Samma här, har inte råd att köpa några BoT som är nya.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Upp till toppen
Annons: