Annons:
Etikettövrigt
Läst 3399 ggr
Tusen
2013-11-27 22:47

Hur tänker du kring detta?

Har rasen någon betydelse för priset då det gäller t.ex. en B-ponny?

T.ex. 8 -årigt sto, tävlad i lätt C i hoppning  med segrar, c:a 125 cm i mankhöjd, lättriden men pigg, lätt att hantera i alla lägen, supersnäll och orädd. Dressyrtränad för hoppning.

Annons:
CelsiusT
2013-11-28 00:07
#1

Det beror ju på vem köparen är höll jag på att säga. För vissa människor är rasen av betydelse, tex om man ska hålla på med avel, då är det ju såklart jätteviktigt. Men är det en familj som ska ha en häst till barnen, en familjemedlem att ha roligt med, då spelar det ju mindre roll och vikten läggs (förhoppningsvis) på hur hästen är att hantera och rida. Förutom att vissa över lag vill ha vissa raser och att det kan gå mode i vissa raser. 

Om rasen har betydelse för prissättning beror ju på om rasen i fråga ökar värdet i sig och vad du har för tanke kring försäljningen/vad hästen passar till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
2013-11-28 07:27
#2

Så då menar du alltså att en viss ras skulle du kunna betala mer för gentemot en annan fastän de har samma meriter?

Gronstedt
2013-11-28 08:14
#3

#2: Ja, om jag av någon anledning är ute efter just den rasen. Om jag önskar mig ett russ köper jag ju inte en welsh, även om de har samma meriter (eller tvärt om), utan lägger en slant extra för att få den rätta rasen.

Zadeira
2013-11-28 08:53
#4

Jag håller med #3. Om jag av någon specifik anledning (ex avel, utställning osv) har riktat in mig på en specifik ras så betalar jag givetvis utefter det, även om en annan ponny skulle ha exakt samma meriter men vara av "fel" ras. EX: jag skulle inte köpa ett russ för avel om det var så att jag ville ägna mig åt welsh-uppfödning bara för att meriterna var samma men russet billigare.

Men om gäller rent i allmänhet så väljer jag ju inte ponny efter ras utan efter individ. Då har rasen i sig ingen betydelse för prissättningen.

PogoPedagog
2013-11-28 09:26
#5

Jag tänker som så generellt kring hästar att rasen endast spelar roll om man vill avla eller möjligtvis om man satsar på tävling på hög nivå. Alla raser o korsningar brukar klara upp till LA i både hopp o dressyr om de bara har ett riktigt bra huvud. Men om man vill rida 130 hoppning kanske ett halvblod är att föredra över en nordsvensk:) Så för ponnyn ovan skulle det inte spela någon roll.

Gronstedt
2013-11-28 09:36
#6

#5: Man kan ju också helt enkelt vara förtjust i en viss ras.

Annons:
Chestnut
2013-11-28 09:47
#7

För mig är inte rasen det avgörande utan det är individen men det spelar väldigt stor roll i kommande hästköp (unghäst) faktiskt då jag vill ha stam som jag vet vad den presterat och jag lägger heller ett par tusen extra på att få vissa blodslinjer faktiskt och för en viss ras därmed också givetvis. Särskilt när det gäller ston med tanke på ev framtida avel. 

För en äldre häst har det mindre betydelse tycker jag då den förmodligen har presterat såpass mycket själv. Och en 8 årig häst som exemplet i #0 är väl något mellanting i mitt tycke, rasen spelar roll men det blir inte det avgörande även om jag nog skulle lättare kunna tänka mig ett högre pris om den är renrasig än för en korsning.

Med vänliga hälsningar
Chess

Tusen
2013-11-28 13:07
#8

Intressanta kommentarer. 🙂 Håller själv med i mycket av vad ni skriver.

Annette
2013-11-28 15:07
#9

För mig har ras och härstamning stor betydelse oavsett vad hästen skall användas till och vad den har för kön.

Tusen
2013-11-28 16:30
#10

#9 Menar du ur intressesynpunkt eller menar du att vissa raser är värda mindre?
Jag menar inom hund och katt kostar vissa raser mer än andra bara för att de är av en viss ras. Inte vad de har för meriter.
Är det så man tänker om hästar också.

CelsiusT
2013-11-28 16:32
#11

#2 Det beror ju på vad jag ska ha hästen till. Vill min dotter ha en hobbyponny att rida på för skoj skull så nää, då betalar jag ju inte mer för att få en viss sort. Men om jag ska avla så är det ju inte ens intressant att betala halva priset om det är "fel" ras.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
2013-11-28 16:36
#12

#11 Jag antar att med "fel" ras menar att det är en ras som du själv inte skulle ha i avel. Jag menar om du gillar en viss ras, låt säga Exmoore, så köper man naturligtvis inte en welsh i så fall. Är det så du menar?

CelsiusT
2013-11-28 16:49
#13

#12 Precis. Om jag ska köpa en häst till avel, så har jag naturligtvis bestämt mig i förväg för vilken ras jag avlar på. Och då menar jag att "fel" ras såklart inte är intressant, tex en welsh om jag nu bestämt mig för att avla på exmoore.

Men sen finns ju även människor som har en förkärlek till vissa raser, ofta av den enkla anledningen att man passar bra ihop med dom egenskaperna som den rasens individer ofta besitter. Jag tex passar ofta väldigt bra ihop med travare, jag gillar och trivs även med quarter och nordsvensk. Men jag har aldrig riktigt klickat med någon arab eller halvblod, inte heller tinker. Jag tilltalas inte heller av islandshästens egenskaper. 

Så om jag har två likvärdiga hästar, men den ena av en ras jag tilltalas av och den andra av en ras jag inte tilltalas av så kan jag nog ändå faktiskt tänka mig att betala lite mer för att få hästen av den ras jag tilltalas av. Anledningen då är att jag tror att det är större chans att vi kommer trivas ihop i livet.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Peppe
2013-11-28 17:31
#14

De ädlare raserna är väl generellt lite dyrare som ridponnyer, t ex welsh eller svensk ridponny. just för att dom förväntas ha lite lättare för sig i ridningen och inte att förringa, många tycker de är vackra att titta på. Jag betalar gärna mer för att få en vacker häst. Att hitta en trevlig ponny är inte svårt, om det är det enda kravet man har. Då blir ofta punkt nr 2 utseendet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2013-11-28 18:20
#15

#14 Är de dyrare fastän de har samma egenskaper och kan lika mycket som en mindre "ädel" ras?

Peppe
2013-11-29 12:01
#16

#15 ja så upplever jag det 🙂

De flesta ponnyer är ju snälla och trevliga och många hoppar det man styr på. NÅGOT måste ju avgöra, alla kan ju inte kosta exakt samma. 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2013-11-29 14:58
#17

#16 Varför skulle de inte kunna kosta samma? Är de lika bra borde väl inte rasen ha någon betydelse förrutom det som nämns ovan. (man tycker bättre om en speciell ras eller man avlar på en speciell ras).
Det avgörade för priset är väl (förrutom det jag nämnde ovan) vad hästen kan/har gjort? Att man föredrar vissa raser är jag med på men om vi jämför med hundar så skulle jag aldrig betala mer för en ras framför en annan om t.ex.  jag gillar båda raserna lika mycket.
Fast å andra sidan är väl populära raser automatiskt dyrare just för att de är populära.

[exo]
2013-11-29 15:21
#18

#14 Håller med dig.

Det är nog helt krasst så att en ädlare håller ett högre pris.
Om de har exakt samma kapacitet, och man ska ha ponnyn som tävlingsponny "även lägre nivå" så väljer nog de flesta en med det lilla extra i utseendet, man ser ju ofta isabellfärgade hästar dyrare än en helt vanlig brun.
Sen finns det ju både fjordingar och hbl som håller d-ponny mått,
och även där är det vanligare att hbl står högre i pris.
Själv tycker jag att individens personlighet är viktigast.

Peppe
2013-11-29 16:04
#19

#17 nej jag tycker inte det är fel. Det är efterfrågan som styr. De flesta vill ha ädla ponnyer av ridmodell. Efterfrågan styr all handel vare sig man vill eller inte. I sverige iallafall.

"Fast å andra sidan är väl populära raser automatiskt dyrare just för att de är populära."

EXAKT samma för hästar/ponnyer. Welshar och svenska ridponnyer är populära.

Vet att du har russ och värnar för dem, men tyvärr är russen av en typ som inte alltid tilltalar tävlingsryttaren och det avspeglar sig på priset. Att få upp snittpriset på russ till samma nivå som welsh är en utmaning  🙂

Säg att du har två hästar 7 år gamla som går MSV dressyr på liknande procent. Den ena är seg, lågställd och av en tyngre modell. Den andra är elegant, ridbar och kvick. Vilken tror du är dyrast? Vilken tror du en satsande tävlingsryttare väljer? Vem tror du köper den tyngre hästen? Vem av köparna har mest pengar (generellt) och kanske sponsorer?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2013-11-29 16:18
#20

#17 eller säg att två familjer letar ponny. De letar båda två efter en ponny som går LB hoppning, är ca 125 cm, snäll, trevlig, lättlastad, bra gångarter.

Eftersom dom bor mitt ute i de norrländska skogarna så finns endast två ponnyer att välja på. Den ena är en isabellfärgad welshponny med bläs och 4 vita strumpor, 125 cm, tävlad LB, snäll, lättlastad och har bra gångarter vilket är typiskt för welshponnyer, den är högställd med långa ben och ett fint litet huvud, typiskt för welsh.

Den andra är korsning shetland/island, brun utan tecken, 125 cm, tävlad LB, snäll, lättlastad och har ok gångarter efter rasernas förutsättningar. Den är lågställd med korta ben, typiskt för shetlandsponnyer.

Eftersom båda familjernas barn vill ha en ponny för dressyrtävling där utstrålning, ridbarhet och gångarter är viktiga, (Ridbarheten styrs till stor del av exteriören.), och barnen tycker att welshen är såå söt med sitt lilla huvud och sin guldiga färg, så vill båda ha ponny 1.

Familj nr 1 har 20 000 kr att köpa häst för, de har sparat länge för att ha råd med en ponny till sina barn och kan inte ge mer än så.

Familj nr 2 har några hundra tusen liggandes på banken som bara väntar på att användas.

Eftersom båda vill ha ponny nr 1 så blir det budgivning. Familjen med stora plånboken lägger fram 30 000 kr. Ponnyn är deras.

Familj 1 får istället för sina 20 000 kr köpa den andra ponnyn. De vill ju ha en ponny och det fanns ju bara två att välja på. 

Vips så är ponny 1 dyrare än ponny 2. inte konstigare än så. tillgång och efterfrågan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Tusen
2013-11-29 21:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jo. jag förstår din poäng och jag är helt inne på att vissa raser är mer attraktiva än andra. Men att dra alla av samma ras över en kam tycker jag är synd om alla gör. För det är väl individen man är ute efter eller..?
Personligen tycker jag att många väljer att betala alldeles för mycket för importer från Irland med okänd härstamning. Då följer man varken det ena eller andra.

Fast detta russ kan du knappast kalla för lågställd eller…?🙂

Chestnut
2013-11-29 21:20
#22

#21 Jag tillhör dem som har en irländsk import med okänd härstamning och hon var sannerligen inte överpriserad! Maken till stort hjärta finns inte hos någon annan häst jag någonsin stött på. Nu är hon iofs bara en individ och inga pengar i världen skulle kunna skilja mig från henne. Håller med om att det är tråkigt att generalisera och dra hästar/raser över en och samma kam.

Fin pålle!

Med vänliga hälsningar
Chess

Peppe
2013-11-30 14:31
#23

#21 hästen på bilden har som de flesta russ med en grov, och låg halsansättning 🙂 jag ska inte säga att det är en ful ponny, för det är det inte, men det är inte den modell på ponny JAG hade velat ha för dressyr 🙂

länk till lite SM-ponnyer att jämföra med. lite skillnad på uttryck! 

http://lokshus.blogspot.se/2011/08/ponny-sm-i-dressyr.html

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2013-11-30 14:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#21 kan tillägga att jag också har en irländsk import utan stam, och säger samma som #22. Älskar den ponnyn.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Tusen
2013-11-30 16:22
#25

#23 Självklart tycker man olika men vad jag ville visa var att det finns gott om russ som inte är lågställda. För det är han inte. 
Detta är en godkänd hingst och då han godkändes på poängen 8-8-9-8-8 = 41 poäng fick han kritiken: Exteriör

Harmonisk hingst av bra rastyp, normalt utvecklad. Något kort men väl ansatt hals, väl markerad bog och bra överlinje. Från sidan grovbent, ännu något smal. Energisk och framåtgripande skritt. Naturlig och lätt trav.

Så att halsen ser lågt ansatt ut beror nog mer på fotot. 😉 Sen har han av naturliga skäl hingstmuskler över nacken.

Sen har vi fått i.o.f.s. fått precis motsatt reaktion då vi varit på dressyrträningar/-tävlingar. (Vi har ännu inte varit ute på några större tävlingar pga ryttarbrist) Däremot har det påpekats att just hans utstrålning skulle göra sig bra i högre klasser. Hans rörelser är jättefina. Men som sagt ryttarproblem. Hittar ingen som kan  tävla honom. 😕

Sen kanske det inte är riktigt rättvist att jämföra en liten B-ponny med stora D-ponnysar. 😛 Fast det var väl egentligen inte det jag ville med tråden. 
Jag var mer intresserad av skillnader i pris mellan olika B-ponnyraser. För nog förstår jag att man har favoritraser och att större ponnier och hästar betingar ett högre pris av naturliga skäl. 

OBS! Jag vet att russ inte är en populär ras (vilket jag tycker är skitkonstigt då det finns så många olika modeller)

Lägger upp en film på då han kom till oss för 3 år sedan. Han var då helt oinriden. Bara för att få en jämförelse. Har inte någon som helst avsikt att få dig att ändra åsikt. Bara visa andra som kanske är nyfikna.

Peppe
2013-11-30 18:04
#26

#25 Häst nr 2 är en b-ponny, men ja, han är såpass högställd att han lätt kan tas för en större ponny. Han har utstrålning. De andra fick du på köpet (den ena C och bara en var D) 🙂

Om han nu är så bra så är det ju lite konstigt att ni inte hittar ryttare till honom.🤔 Kritiken är ju efter rasstandarden för just russ, som inte är samma som för t ex svensk ridponny vilket är ganska självklart. Svensk ridponnys rasstandard är ju lite gjord efter den optimala ridhästen. Ridponny är ju en väldigt ung ras så där har man valt vilken typ man vill ha, russet ska ju bevaras som den gamla ras det är. 

Min poäng är att man kan inte jämföra russ med de renodlade ridraserna, det är som att jämföra arab och nordsvensk. De är avlade efter helt olika typer och ändamål.

Jag förstår att du gillar din ras, och jag har ingenting emot russ som ridponnyer, men jag har full förståelse för att de är billigare och sällan ses på ponny-dressyrSM 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Peppe
2013-11-30 18:12
#27

#26 Ser nu att Montana är 135 cm, hade precis för mig han var B. Var nog Tywysog jag tänkte på.

Här får du en SM-segrande b-ponny iallafall 🙂

http://dressyrvi.blogg.se/2011/august/sm-segrare.html#comment

Och en annan fin liten ponny som jag gärna hade haft i mitt stall 😍

http://www.svenskastuterier.se/hem/stuteristing/hastar/41/molstabergs_soprano.html

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Tusen
2013-11-30 23:27
#28

#26 Vi har letat men de som kan rida och som har rätt ålder har egna hästar som de tävlar. Tyvärr är han inte så bra att han kan gå av sig självt. 😕 Han behöver hjälp av ryttaren.  Han är ju inte riden i mer än 3 år så han har ju rätt lång  bit kvar innan han skulle kunna nå SM-klass. Det är bara det att andra tror på honom och tycker att han har potential. Själv kan jag inte så mycket att jag kan avgöra det innan de kommit upp  i klasserna.

Tusen
2013-11-30 23:37
#29

Men nog talat om honom. Han är russ och ska se ut som ett russ. (Annars hade han ju inte blivit godkänd. 😉) 
Men det finns ju som sagt fler raser i B-ponnystorlek. Och vanligast är väl ändå att småryttare och små ponnysar kanske hoppar mer än går dressyr. Då tänker jag att utseendet kanske har mindre betydelse.

Upp till toppen
Annons: