Annons:
Etikettridning
Läst 1287 ggr
PoizonBite
11/27/13, 10:30 PM

Galoppfattning

Om man rider ut och rider på t.ex. en äng, spelar det någon roll om man fattar vänster- eller höger galopp?

Annons:
Maja
11/27/13, 10:35 PM
#1

Nej, inte på rakt spår. Jag brukar dock vara noga med att variera.

CelsiusT
11/28/13, 12:10 AM
#2

Säger samma som #1 på rakt spår spelar det ingen roll vilken galopp man väljer. Men jag brukar vara noga med att variera och försöka att oftare ta den som hästen har svårare för. Men främst försöker jag ändå vara lika noggrann med att hästen ska ta den galopp jag ber om.

Rider du på böjt spår (dvs rider hästen på volt på en äng) så är det ju samma som att rida på banan/ridhus fast utan väggar/kanter/staket. Det där med rätt galopp handlar ju främst om balansen. När hästen är väl stärkt och har bra balans så ska den ju faktiskt kunna gå i förvänd galopp (dvs fel galopp på volten men ändå bära sig korrekt).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
11/28/13, 8:12 AM
#3

Det är bra om det är du som väljer och inte hästen, men på rakt spår spelar det ingen roll vilken galopp man tar. Som ovanstående säger kan det bara bra att fatta den galopp som hästen har svårast för och låta den rulla på en bra bit i den galoppen, så att den använder de rätta musklerna och blir starkare i den galoppen.

PoizonBite
11/28/13, 8:55 AM
#4

Hur avgör man vilken galopp det är hästen har fattat?

Gronstedt
11/28/13, 9:01 AM
#5

#4: Det enklaste är att titta ned på bogarna. Uppifrån ser det ut som om ena bogen rör sig längre fram i varje steg. Om vänsterbogen rör sig längre fram är det vänster galopp, om högerbogen går längre fram är det höger galopp. Om man lutar sig lite framåt kan man också se att ena hoven sätts i marken längre fram. På vissa, men inte alla, hästar känns det också väldigt tydligt.

CelsiusT
11/28/13, 4:36 PM
#6

Annars kan man lätt titta (alternativt känna efter) på sina egna ben/fötter. Om ditt vänsterben/fot strävar framåt så är det vänster galopp. Om ditt högerben/fot strävar framåt så är det höger galopp.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
PoizonBite
11/28/13, 9:55 PM
#7

#6

Vad menar du med strävar framåt?

Uss
11/29/13, 2:02 PM
#8

Känn efter hur din höft "rullar" - vilken sida skjuts framåt mest/först? Den galoppen är det.

Jag tycker det känns som innersidan på höften förs framåt och tillbaka medan yttersidan förs bakåt och tillbaka, men lättast är att titta på bogen.

Gronstedt
11/29/13, 3:34 PM
#9

#6, #8: Det känns inte lika tydligt på alla hästar.

Uss
11/29/13, 5:36 PM
#10

Jag vet ;D men det var en gissning o ett försök att förklara vad #6 menade

CelsiusT
12/3/13, 10:39 AM
#11

Om man rider i skritt så hänger båda benen rakt ner. När man rider i galopp så jobbar hästen diagonalt och skjuter då ryttarens höft lite diagonalt. Då strävar benen mot att följa höften i det diagonala mönstret. Så sitter man avslappnat i galoppen så kommer en högergalopp göra att ryttarens högra ben strävar lite framåt.

Visst är det så att det på vissa hästar märks tydligare än på andra, men det sker ändå om ryttaren slappnar av och följer med.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: