Annons:
Etikettbeteende
Läst 1404 ggr
LovaV
2013-11-27 16:12

sparkproblem med häst

jag har en häst. och hon är svår. har haft henne sen hon var ett (blir nu 7). och alltid är det något. antingen problem i ridning, med skada, med sjukdom eller i hantering. vi har kommit lång efter mycket jobb men plötsligt uppstår nya problem. det som är mest jobbigt och känner att jag vill diskutera är hennes sparkande. inte mot människor utan främst i boxen och i släpet men också ibland i hagen mot andra hästar (hon går nu själv) ej vid ridning eller hantering. det är något som kommit plötsligt och det blir inte bättre. hon har demolerat halva boxen och sig själv trots diverse sparkskydd , vetcheckar och annat. släp kan vi knappt drömma om att åka längre. höll på att välta släpet i våras plötsligt en dag, har alltid varit bra att åka med annars och är fortfarande väldigt lättlastad. har helt slut på idéer har testat allt och tragglat hur mycket som helst. så snälla HJÄLP, tips, egna erfarenheter, kunniga människor, vad som helst.

Annons:
imsuchadiva
2013-11-27 16:33
#1

Låter som ni behöver göra en ordentlig koll hos veterinären. Jag chansar på att hästen har ont någonstans. Kan även vara så att den är uttråkad.

jessie5vovvar
2013-11-27 16:34
#2

Hmm något vill hon säga den saken är klar, frågan är bara vad. Hästar gillar ju inte trånga utrymmen så det kan vara en anledning. Min ena häst har hela tiden varit besvärlig på olika sätt så jag har tagit kontakt med en equeterapeut och en veterinär. Vi kom fram till att han hade en låsning i korset och en vargtand, det var det han ville berätta för mig. Din häst vill berätta något ta kontakt med någon som kan detta det kan det vara värt

jessie5vovvar
2013-11-27 16:37
#3

Tänkte på en annan sak som jag fått lära mig av hästkunniga, hästen är din spegelbild. Jag har fått ransaka mig själv hur jag är tänker o allt. Vi fungerar på marken men inte på ryggen helt, ännu

Zahara
2013-11-27 18:01
#4

Häng upp däck på väggarna, de skadar inte hästen men den tycker de är otäcka att sparka på.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

PogoPedagog
2013-11-27 19:56
#5

Har det något att göra med hur länge hon står i släp/box? Antingen kanske hon bara blir galet uttråkad av att inte kunna röra sig eller så kanske hon får ont av att vara stillastående.

LovaV
2013-11-28 08:47
#6

Tack för alla svar! passar på att svara alla. Hästen är kollad hos vet både på klinik och hos vet hemma samt equiterapeut flera gånger sen förra hösten (senast i sommras). röntgad, och ultraljudad (både ben och livmoder, äggstockar m.m.) en mängd provtagningar har även gjorts. trodde absolut att det var något fel på henne då hon började sparka helt plötsligt (har som sagt haft henne länge) i boxen började hon förra hösten och släpet i våras. ingenting är egentligen ändrat i hennes miljö mer än att hon är ute MER. sparkarna i släpet kom som en chock eftersom jag innan alltid åkt med henne själv… vi har haft samma släp och provat andra även lastbil. både brett och smalt samt även ljuddämpning. inget hjälper utom om jag åker med då står hon snällt om jag skäller lite på henne. hon har både däck och gummimattta i boxen, verkar inte bry sig om det. hittar inget samband i när hon sparkar eftersom hon aldrig gör det när jag är där. hon kommer ut först på morgonen och hon har numer även "leksaker" i boxen och slowfeeding nät. jag börjar få slut på idéer, men jag vill ju hjälpa henne!. kanske man skulle prata med någon beteendevetare eller något? jag vet inte…

Annons:
Gronstedt
2013-11-28 09:39
#7

#6: Är ryggen också kollad?

Spiritinthesky
2013-11-28 09:42
#8

Wow, bra kämpat! Hur är hästen i personligheten annars?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

LovaV
2013-11-28 11:25
#9

ryggen är kollad av equiterapeut och palpering(?) av vet. ej röntgad..

Uss
2013-11-28 11:46
#10

Men när jag läser vad du skriver verkar det som att #1 var inne på rätt spår; uttråkad! Sparkar inte när du är där, beteendet kom när hon började vara ute mer (och därmed upptäckte hur tråkigt det är att vara instängd). Prova lösdrift?

LovaV
2013-11-29 09:15
#11

Ja, jag kan hålla med om att hon kan vara uttråkad, bara konstigt att det kommit så plötsligt. Släpproblemet är kanske det som kan vara svårare att komma tillrätta med i så fall… tips?

imsuchadiva
2013-11-29 17:03
#12

Hur ofta och hur hårt motioneras hästen? Hur många timmar om dagen får hästen gå i hagen? Hur mycket, och vad för kraftfoder äter hästen?

Uss
2013-11-29 17:34
#13

#11 det var en tråd för en tid sedan där någon skrev om lastproblem o beskrev väldigt bra hur hen tänker/jobbar, försök hitta den! Det var inte så länge sen, kanske oktober eller senare, det kan ha varit Celsius eller Chestnut som skrev inlägget - i korthet går det ut på att hästen ska vara bekväm med att vara i transporten, inte bara att den ska gå på.

Annons:
Uss
2013-11-29 17:47
#14

Lång bakbok utan mellanvägg hette tråden o det är CelsiusT som skriver!

LovaV
2013-12-03 09:29
#15

Hästen motioneras ca varannan dag nu pga att hon är under igångsättning. var lite orolig att hon skulle behöva mer motion än så men hon har blivit mkt lugnare faktiskt. hon är ute ca 12-15 timmar om dagen och äter inget kraftfoder, bara mineraler och hö+halm såklart.

ska leta efter den tråden. vi har tränat massor men hon håller sig inte lugn om jag inte åker med… måste träna lite mer, det inser jag då är det bra med tips på hur vi ska träna eftersom det som vi gjort uppenbarligen inte fungerar särkillt bra.

tack för alla svar och tips.

Uss
2013-12-03 09:42
#16

Om jag läste innan jag skickade skulle jag sett att tråden heter Lång BAKBOM utan mellanvägg ;D En häst i lätt träning är oftast lugnare än en i hårdare träning och mycket utevistelse i hage är också positivt ur den synvinkeln, liksom fri tillgång till något att äta (kan vara halm, behöver inte ha jättehögt näringsvärde ;D )

LovaV
2013-12-04 14:08
#17

Tänkte lite.. ingen som har tips på någon som är bra på problemlösning, beteende el liknande i skåne/blekinge.. tipsa gärna!

Upp till toppen
Annons: