Annons:
Etikettannonstorget
Läst 2750 ggr
PennyScarlett
11/26/13, 2:07 PM

Foderhäst någon?? Bråttom!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag gör ett litet desperat försök här…Det är ju så att vi står i en väldigt taskig sits här hemma. Mina föräldrar ska skiljas och gården är såld och om en vecka så är min familj troligtvis hemlös. Jag själv har påbörjat en kontakt med soc i hopp om att få stöd med ekonomi och boende, MEN så är det ju så att jag har min unghäst, Gláma. Hon står just nu inackorderad på en lösdrift lite utanför Svenljunga, men ska flyttas om några veckor till ett stall mitt i svenljunga då jag upplever att hon inte trivs med kompisarna på lösdriften. Dessutom har jag inget körkort och har svårt att ta mig till henne så mycket som jag skulle vilja. 

 Inackorderingen på det stallet kommer gå på 900 i månaden och då ingår allt plus att hon hamnar hos mitt gamla sto som jag sålde dit och det blir ju jättebra! Alla vet ju dock att ingen skattebetalare skulle vara lycklig över att sponsra mig med 900 spänn för att jag ska kunna ha en så lyxig sak som häst och det förstår man. Jag försöker nu att leta efter små svartjobb så att jag drar in de 900 själv istället, men i januari ska jag börja studera på heltid och jag har dessutom ett handikapp som begränsar mig något enormt…Att då studera, ha häst och småjobba vid sidan av GÅR INTE. Jag vet att man inte får säga att något inte går, men jag kommer inte klara det och dom här studierna är jätteviktiga för mig eftersom dom är högskoleförberedande. 

 Jag vill inte sälja min häst…har redan gjort mig av med två och det har bara gått utför för mig sedan dess. Så det jag krasst egentligen letar efter är någon som skulle kunna tänka sig att låna Gláma en tid? Tyvärr är hon inte inriden, vilket gör det ännu mer osannolikt att jag kommer hitta någon att hyra ut henne till…Ryttarvan är hon förvisso men hon är så…studsig och förra ägaren har gått alldeles för fort fram med henne så jag har liksom backat och börjat om från början och vill helst inte att någon annan sätter sig på henne heller förrän jag isåfall är med och bedömer att hon är redo för det. Hon lyssnar jättefint på NHn och är en trevlig och dundersöt liten häst! Islandshäst av lite "sportigare" modell, även om hon blivit lite grövre senaste tiden. Hon vill gärna kommunicera och lära sig att kommunicera med människor och hon uppskattar att vara i vårat sällskap och är nyfiken och orädd. Hon studsar som sagt väldigt lätt om man t.ex ställer lite krav på henne (hon måste ju också få lov att uttrycka sin åsikt ^^) eller om hon är full med energi. Hon är verkligen jätterolig att hålla på med och det hade varit jättekul om någon skulle vara intresserad av att pyssla med henne i några månader. (Hon ska iväg till inridning till våren). 

Finns det möjligen någon här som känner sig intresserad eller vet någon som kan vara det? Detta är inte för att få gratis träning utav min unghäst…hade ju helst velat göra allt själv men jag sitter i skiten upp till halsen och vet snart inte vad jag har för andra möjligheter än att sälja henne för ett skampris :(

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
PennyScarlett
11/26/13, 2:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till bild + video

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Gullan_J
11/26/13, 2:17 PM
#2

Vart finns hon?

-Bättre ökänd än okänd

PennyScarlett
11/26/13, 2:20 PM
#3

I svenljunga…45 min från Borås i Västra götaland

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Gullan_J
11/26/13, 2:25 PM
#4

Tyvärr var det lite långt bort, 75 mil härifrån :(

-Bättre ökänd än okänd

PennyScarlett
11/26/13, 2:28 PM
#5

Och om jag ordnar transport?

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

CelsiusT
11/26/13, 3:06 PM
#6

När man söker pengar hos soc så får du inte äga häst. Det räknas som en tillgång. Så var det iaf när jag sökte socialbidrag för några år sedan. Så mest troligt är att du måste sälja hästen om du ska kunna få socialbidrag. Och då ska du sälja hästen och först leva på dom pengarna du får av hästen, sen får du bidrag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
PennyScarlett
11/26/13, 3:34 PM
#7

Jag vet det där…men hästen står inte på mig så jag äger henne tekniskt sett inte..har enbart ett köpekontrakt som bevisar att hon är min men har inte fått skickat in passet för ägarbyte än

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

CelsiusT
11/27/13, 6:25 PM
#8

#7 Om du betalat och har ett köpekontrakt på hästen så är du ägare av hästen. Soc ringer knappast till olika hästavelsföreningar och frågar om du är hästägare, du har skyldighet att meddela om du är hästägare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PennyScarlett
11/27/13, 7:17 PM
#9

Men hon är ju knappt värd något så som hästmarknaden ser ut idag?? Och jag har fått berättat att man får äga bil eller häst upp till en viss summa, då bryr dom sig inte…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

CelsiusT
11/27/13, 7:28 PM
#10

#9 Om du är i behov av bil (tex pga hur du bor) så kan du få lov att äga en billig bil, men det är inte självklart. Häst är inget man behöver ha. Tyvärr ser inte soc skillnad på en billig häst och en dyr häst. En häst kan man få några tusen för, om inte annat då man slaktar den. Man ska sälja sina tillgångar och leva på dom först för att få bidrag, om inte annat kommer det räknas av att du ska ha gjort det innan dom betalar ut (eventuellt kan du då behålla en väldigt billig häst men få avdrag för det, dvs bli utan pengar en tid eftersom dom räknar av att du skulle ha sålt hästen).

Medarbetare på westernridning.ifokus

PennyScarlett
11/27/13, 9:07 PM
#11

Men då skriver jag över hästen på min syster tills vidare. Problem solved.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

PennyScarlett
1/3/14, 10:41 PM
#12

Nu har jag sån panik…Damen som skulle hämta henne dök aldrig upp och hörde inte av sig på flera dagar. När jag väl fick tag i henne visade det sig att hennes bil hade gått sönder men att hon skulle ha tillbaka den inom en vecka. Bad henne ringa när hon visste något men hörde inte ett ljud, så jag ringde upp igen en och en halv vecka efter vårt senaste samtal där hon sa att hon blivit sjuk och inte hört något om bilen men hon skulle ringa mig dagen efter. Tre dagar gick och idag ringde jag upp henne igen för att kolla läget. På henne lät det som om hon inte tänkt komma och hämta Gláma än på länge. 

 Det här är så jobbigt! Jag har varit tvungen att höra av mig till stallvärden och förklara läget och sa att Gláma bara skulle behöva stå kvar ett par dagar extra och nu har ett par dagar blivit till veckor! Dessutom vill jag inte lämna Gláma till den här damen längre.En punkt i kontraktet tar upp att jag vill ha kontinuerlig uppdatering om hennes utveckling och den här kvinnan har ju visat sig vara allt annat än trovärdig…så nu försöker jag hitta någon annan :( hjälp någon? Jag vill inte sälja henne…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Suskiv
1/3/14, 11:23 PM
#13

Jag fyller upp med försörjningstöd eftersom jag barn och en arbetslös make utan inkomst. Vi har en bil värd 20 000 soc har gett oss klartecken för det. Soc är inte monster, de är förstående. Tala med dem och fråga hur du ska göra. 

Jag vet flera som har eller har haft försörjningstöd och häst utan att soc krävt att de ska göra sig av med dem. Såklart får de inga extra pengar. Rent generellt ses sällskapshästar inte som tillgång utan det är först när du har en häst för hundratusentals kronor som det räknas som tillgång. Man förväntas inte sälja sina husdjur.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Annons:
CelsiusT
1/4/14, 5:42 AM
#14

#13 Det skiljer nog oerhört mycket från handläggare till handläggare och säkert också mellan olika kommuner.

Medarbetare på westernridning.ifokus

esuat
1/5/14, 8:48 PM
#15

mankhöjd?

esuat
1/5/14, 8:49 PM
#16

ålder?

PennyScarlett
1/5/14, 9:17 PM
#17

Hon är runt 134 i mkh och är fem i maj

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Cezanne
1/6/14, 12:41 AM
#18

#14  Försörjningsstöd skall inte skilja sig mellan handläggare inom samma kommun. Kommunen ska i första hand följa lagstiftningen och därefter kommunens praxis. T ex bor du i Stockholm anses du inte behöva bil om du inte behöver den för din försörjning. Bor du långt ute på landet kan du anses ha behov av bil för att kunna söka fler jobb och därigenom bli självförsörjande.

amanda04
1/6/14, 10:26 AM
#19

hej har en häst på 6 år men är fotfarande unghäst jag skulle gjärna vilga ha hästen men det är jätte långt bort

PennyScarlett
1/6/14, 1:57 PM
#20

#19 skicka ett pm och berätta lite om dig själv, vi kanske kan lösa något :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Annons:
Chestnut
1/9/14, 11:57 AM
#21

Har du tittat på aktivitetsersättning för förlängd skolgång hos försäkringskassan till exempel?

Med vänliga hälsningar
Chess

lilos
1/10/14, 12:22 AM
#22

Om du ska börja studera på heltid nu så kommer du ju få studiebidrag o kan ta studielån ! :) Då kommer 900/månad inte vara något problem att betala ju !?

Underbarn
1/10/14, 12:32 AM
#23

#22 jag får lika mkt pengar nu som jag kommer få när jag pluggar och jag har råd med häst som kostar 1600 i månaden.. Plus allt annat :) plus hund, bil och mobil och försäkringar å lite mat :) så jag kommer ha min häst kvar medan jag studerar. Jag hade häst medan jag fick hjälp av soc i 3-4 månader :)

PennyScarlett
1/10/14, 1:16 AM
#24

jag är 19 och därmed inte berättigad att ta studielån för att gå på komvux…jag får enbart 1050:- i månaden…

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Underbarn
1/10/14, 4:08 PM
#25

#24 man ska iaf få drygt 3000 kr utan studielån :) om man har gymnasiebetyg men det kanske du saknar :/ men när du är 20 får man oavsett. :)

PennyScarlett
1/10/14, 4:55 PM
#26

Nej jag har gymnasiebetyg…men var på möte hos arbetsförmedlingen idag och det verkar som att dom kan skräddarsy en liten plan åt mig, så jag håller tummarna!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

lilos
1/10/14, 6:59 PM
#27

Håller alla tummar o tår för att det löser sig !!!!!

Annons:
Underbarn
1/10/14, 7:36 PM
#28

#26 vad bra :) ja men har du fullständiga betyg borde du väl få precis lika mkt som mig från AF. Dvs 2800/3000

Upp till toppen
Annons: