Annons:
Etikettövrigt
Läst 2580 ggr
[NellieLavec]
2013-11-25 17:32

Hur dags åker täcket på hos er?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som rubriken lyder, när anser du att det är dags för hästarna att få på sig täcke? Idag vann kylan över mig och min pojke, och täcket fick åka på. Jag försöker alltid hålla honom utan täcke så länge som möjligt så han ska få så mycket vinterpäls som möjligt, men han är en smal häst som tar mycket energi åt att hålla sig varm. Så, idag åkte det på ett 100g vatten- och vindtätt täcke :)

Annons:
imsuchadiva
2013-11-25 17:38
#1

Mina hästar har haft regntäcke på sig i flera veckor :) De sov ute ganska länge också och på slutet hade de täcke på sig nattetid.

CelsiusT
2013-11-26 10:14
#2

Mina hästar går nakna än. När det regnar, blåser och är under +5 på samma gång så får mina regntäcke på sig. För kylan tror jag nog aldrig att jag har täckat, inte ens när det varit -25grader. Men den ena hästen jag har nu kanske skulle få på sig täcke då eftersom han sätter väldigt lite vinterpäls. 

Människans nedre kritiska temperatur (dvs den lägsta temperatur då vi tycker det är okej att gå utan kläder) är ca +28 grader. Hästens nedre kritiska temperatur är -5 grader vid underhållsfodring och vid ökad fodergiva ner till -15 grader. 

En häst som går på inget till lätt arbete får normalt sett mindre foder, den kan då behöva täcke vid lägre temperatur än -5, men man kan istället ersätta täcket med ökad fodergiva om man vill (det är oftast effektivare). En tävlingshäst eller häst som går hårt arbete får det energiintag och har den värmeproduktion den behöver för att klara sig ner till -15 grader.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[RC1393]
2013-11-26 12:54
#3

När det toksnöar länge och väl. Tar in skruttan då så hon får torka o tina upp (hon går med eller mindre hela vintern med istappar i pälsen) och sedan får hon sitt regntäcke och sedan kastar jag ut henne igen.

Och så brukar jag slänga på ett fleece och ett regn om hon är svettig, så hon inte blir sjuk, men i övrigt går hon utan, även de dagar då vi har -30.

Peppe
2013-11-26 13:34
#4

Min ettåring går utan täcke. Han har bara täcke vid nederbörd.

Ren kyla, som idag är sällan/aldrig ett problem för en häst!

#2 ändra människans temperatur för att gå naken till 23 grader, så håller jag med 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2013-11-26 13:56
#5

#4 Få människor tycker att det är så varmt att man väljer att gå _naken_ vid 23 grader. När det är 23 grader så har man kanske bara t-shirt och kjol/shorts/tunna byxor på sig, men det är ändå skönt att ha kläder på sig. Först då det kommer över 25 grader vill man ta av sig helt och helt bekvämt är det inte förrän du kommer upp i 26-28 grader.

Att man går avklädd på sommaren redan då det är över 20 grader är pga solens strålar som värmer på ett annat sätt, men så fort du kommer in i skuggan är det inte direkt komfortabelt längre, även om man kanske står ut. I ett rum inomhus med 23 grader har man gärna kläder på sig. Sen beror det såklart på vad det är för luftfuktighet och klimat i övrigt också. Det är ju inte bara temperaturen som påverkar hur vi upplever det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gullan_J
2013-11-26 14:33
#6

Min går med täcke i princip året runt (inte tokvarma sommardagar dock). Men i september ungefär brukar jag börja täcka med svalare täcken. I mitten på oktober åker vintertäcket på. När det är varmare än +10 grader räcker det om han har regntäcke. Och varmare än +15 går han utan vid vind och nederbördsfritt väder.

-Bättre ökänd än okänd

Annons:
CelsiusT
2013-11-26 15:01
#7

#6 Får jag vara nyfiken och fråga varför?

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
2013-11-26 17:23
#8

Vi har bara täcke vid riktigt långvarigt regn eller regn och hård blåst i kombination. Har även täcke på dem en kortare stund om de är svettiga efter ridning, de är oklippta. Men vi rider inte så hårt mitt i vintern så det är sällan de blir jättesvettiga.

Vi har en welsch cob o en curly så det är raser som tål kyla väl jämfört med t.ex varmblod ( iaf de jag stött på)

Har aldrig stött på en häst som inte ser missnöjd ut när täcket lägg på så jag vill absolut inte ha täcke i onödan. Därmed inte sagt att det inte finns hästar som gillar täcke men jag har ännu inte träffat den hästen.

[NellieLavec]
2013-11-26 18:02
#9

#8 I så fall ska du träffa min häst! Han blir superglad när täcket åker på :)

Zahara
2013-11-26 18:49
#10

Den gamle (29år) har haft nu en månad, 7 åringen får sitt så fort jag hunnit klippa henne.

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

JustMySelf
2013-11-26 20:15
#11

Klipper vanligtvis min häst redan i september-oktober så täcke brukar åka på redan då. Nu har han varit skadad och under igångsättning så han är inte klippt än. Han har haft täcke vid regn i ca en månad och både inne och ute i två veckor, tunt regntäcke ute. Hade han fått mer grovfoder hade han fått gå utan längre men han har långt ifrån fri tillgång nu. Har jättehög energihalt i silaget nu och kan inte köpa något annat än det stallägaren köper in…

Upp till toppen
Annons: