Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 2598 ggr
PogoPedagog
2013-11-24 19:36

Westernsadlar?

Hej. Min sambo rider vår häst i westernsadeln som följde med medans jag bara är van vid engelsk sadel. Nu verkar det vara så att sadeln passar bäst åt en tjej, den är för uppbyggd i fram så han blir smått kastrerad.

Nu ska vi försöka hitta en bättre samt bli av med den gamla. Problemet är att jag kan inget om westernsadlar! Vad ska jag leta efter, vad är viktigt att kolla på? Vad heter en modell med horn fram? Är tumstorlekarna samma som på engelsk sadel eller hur ska jag veta om den är ungefär rätt storlek. Jag inser ju att man måste prova oxå men det är ju fånigt att låna hem en sadel som är åt fanders för stor eller liten. Har sett att folk nämner mått mellan conchos, vad är det för mått?

Hästen är för övrigt en curly med rak rygg och medelhög o bred manke. Vi har inte råd med en ny sadel ( antar jag, vet ej vad priserna ligger på?) utan max 5000 kr. Är någon här bra på sadlar och kan hjälpa till med en ungefärlig värdering av den gamla om jag fotar och beskriver?

Annons:
Mygohr
2013-11-24 20:02
#1

Tumstorleken är inte samma som engelsk. I en westernsadel mäts från baksidan av hornet till framkant på bakvalvet. Conchos måttet är vidden på sadeln. Tror att du får fler/bättre svar på westernridning :)

PogoPedagog
2013-11-24 20:17
#2

Haha, ja jag såg sedan att det fanns en sådan sajt. Ska kolla där.

Indriz
2014-02-07 16:29
#3

Westernsadlar är ofta väldigt dyra, så det är nog mycket du kommer att sakna i och med en budgetmodell, men en sak som är väldigt bra är att ha vridna stigläder. Det är inte alls vanligt på budgetmodellerna men det går att fixa själv. Problemet du får om du inte har det är att du har ett ständigt tryck på knäna som hela tiden får jobba i sidled mot lädrets konstruktion. Det kan i sin tur skapa knäproblem så jag kan rekommendera att du vrider dina stigläder själv.

http://twistandwrap.blogspot.se/2012/08/how-to-twist-wrap-your-stirrup-leathers.html

Om du vill fördjupa dig mer i vad som är viktigt i en westernsadel så kan du kolla på den här videon. Han går igenom allt från pads till sadeln själv.

http://www.youtube.com/watch?v=mWZjwrCkq4E

Hoppas det hjälper!

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Upp till toppen
Annons: