Annons:
Etikettövrigt
Läst 1316 ggr
NinjaKakan
11/24/13, 12:03 AM

Foderhästfrågor

Har suttit och kollat igenom en del trådar här om foderhästar. Jag funderar och funderar. Om kostnaden är i princip densamma som med egen häst, så vad är det egentligen för skillnad till att köpa egen och ha en på foder ? Om man räknar bort inköpet. Och att man faktiskt kan skicka hem den igen om det inte fungerar t.ex.

Är själv sugen på att skaffa foderhäst eller egen häst om 1 år eller ännu längre fram, men försöker ta reda på så mycket som möjligt hur det fungerar. Har fast jobb, lägenhet osv så det är ju ingen impulssak som man gör utan det ska ju fungera med ekonomin osv.

Ett sparkonto är ju självklart viktigt om det händer något. Men är självrisken på en försäkring alltid det samma eller kan den ändras beroende på vad skadan är? Hur är det med helger och röda dagar ? Vet när det gäller katter att man får lägga ut hela summan på en helg, är det detsamma med häst?

Vad är eran totala kostnad per månad/häst ? Har ni storhäst eller ponny ? 1 eller flera ? Vad ingår där ni står uppstallade ? Är det eran egen eller är det foderhäst ?
I mitt huvud känns det som man måste vara rik om man ska ha häst :P men åt andra sidan så har jag svårt att tro att alla är välbetalda chefer eller något. Hur vet man att man klarar det ekonomiskt ?

Nu är jag väldigt känslig med pengar då jag är livrädd att dom inte kommer räcka pga ett puckoex som fick oss vräkta för något år sedan. Tack gode gud så stod jag inte med på kontraktet men ändå.

Såklart, det är mina stora dröm att få äga en egen häst men jag tänkte att foderhäst är kanske bättre att börja med, men då såklart vill jag att det ska vara långsiktigt.

Jag ber om ursäkt för ett megalångt inlägg. Hoppas någon orkar läsa och ge mig lite fakta och hjälp.

Vad tänker ni om allt ?


Annons:
NinjaKakan
11/24/13, 12:04 AM
#1

Skall tilläggas att sambon har jobb med, dock inte fast!


Knorran
11/24/13, 12:39 AM
#2

Först och främst ta ett djupt andetag! lite skämt och sido :)

Det är jätte bra att du tänker efter så mycket som du gör innan du skaffar dig en häst. Mycket ansvar och man bör ha mycket kunskap innan man skaffar sig en pålle och framför allt TID.

Saken är den jag kan inte svara dig hur mycket det kostar för allt beror på vilket stall du har, vilken hovslagare du har, vilken försäkring du har och vad den täcker. Beror på vad du vill göra också, tävla träningar allt beror på vilken standard man vill själv ha. det finns stall som kostar 4000kr i månaden och dom för 700 kr …Hovslagare ska och får kosta, aldrig snåla på sånt! ALDRIG. när det kommer till utrustning så får det kosta för man vill ju att den ska vara bra för sin häst men med en foderhäst så har ju ägaren troligtvis en sadel och om hästen behöver en ny så får ju den köpa det. Men det är väldigt svårt att säga exakt vad det kostar, klart det blir billigare om du låter din häst gå barfota och man värkar den.

Men om jag utgår från mina egna kostnader så betalar jag 2000 -2500kr om man slår ut alla kostnader på en månad. sen om jag behöver en ny sadel får jag ju jobba ihop den på sidan om. :)

Fördelen med en foderhäst är att du kan komma överens med hästägaren att den får stå för försäkring och eventuella kostnader kring skador. Men att du betalar allting annat. Du kan lämna tillbaka hästen om du tappar intresse m.m nackdelar är ju att hästen faktiskt inte är din och att ägaren kan ta tillbaka hästen efter att kontraktet går ut. anser även ägaren att du inte sköter hästen så kan den ta tillbaka hästen från dig. mycket viktigt att skriva ett kontrakt som ni båda är överens om så att det inte blir ett jävla liv. allt ska stå på dom papperna. sen att ni har varsin person som vittne när ni skriver på.  

Du kan ju alltid ringa till lite olika stall och höra hur mycket hyran går på och vad man får med ganska lätt att göra ett överslag då :) lycka till!

Knorran
11/24/13, 12:42 AM
#3

btw min kompis betalar ca 1500 kr per månad om man gör ett överslag med allt :P välkommen in i hästvärlden!

NinjaKakan
11/24/13, 1:51 AM
#4

#2 haha men typ. Deeeeeeep breath :) det är sååå svårt allt detta. Jag vill, jag vill. Men jag ska hejda mig ;) det är så svårt detta. Har precis börjat på ridskola igen efter ett uppehåll så jag kan komma igång ordentligt igen. Därför tänker jag också längre fram och inte nu. Dumt att kasta sig in i något. Just det med fodervärd har jag tänkt på, isånnafall kanske man skulle kunna ta en häst på foder för ett senare köp så man får en riktigt bild av hästen. Försäkringar är så svårt också. Vilka som är bäst. Agria är ju ledande bland djurförsäkringar men har hört mycket negativt om dom också. Månadskostnaden i sig runt 2500 känns inte så farligt så sett. Det är väl just det där. Om hästen blir sjuk vad gör man. Tack för ett riktigt bra svar !


NinjaKakan
11/24/13, 1:56 AM
#5

Och jag ska sluta skriva för idag :P är alldeles för trött för att ens skriva här så återkommer imorgon haha 😴


CelsiusT
11/25/13, 11:52 AM
#6

Skillnaden på fodervärd och ägande är just det du tar upp, att man kan lämna tillbaka hästen. Man blir inte stående med en häst. Många som vet att dom bara kommer kunna ha häst ett eller två år (kanske pga kommande studier eller flytt osv) väljer att ta en häst på foder då man kan lämna tillbaka sen. Att köpa en häst är mer långvarigt åtagande. Då får man räkna med att bli stående med en häst, kanske i många år, om man inte får sålt den. Som fodervärd kan man även avtala bort försäkringspremien, dvs ägaren betalar premien och fodervärden betalar bara självrisken.

Agria är ledande på djurförsäkring, men har aldrig varit särskilt bra på villkor för häst i min mening (och jag tror inte dom ärledande på hästförsäkringar?). 

På häst brukar man ofta på faktura på veterinärkostnaden. Vid akuta fall på jourtid tar man ju normalt sett ut en distriktveterinär till stallet, och då jag har gjort det så får jag en faktura i handen som ska betalas (man har ju liksom inte flera tusen i fickan när man åker ut till stallet på kvällen och att stå mitt ute på landet med en sjuk häst kl 23 på kvällen och betala flera tusen i veterinäravgift är nog få som klarar). Även när jag haft ordinarie veterinär ute så får jag en faktura i handen som jag går hem och betalar. Har även varit på klinik och då har det varierat lite, en gång satt jag och väntade på regleringen och betalade sedan på plats, men annars har dom skött regleringen med försäkringsbolaget och sedan skickat ut faktura på resterande belopp.

Jag har valt If pga att jag kunde få en fast självrisk hos dom. Det kan man även få hos Sveland. Tycker det är skönt att veta vad jag kommer att få betala som mest, då kan jag ju ha den summan undansparad så påverkar det inte min ekonomi i övrigt. Dock kan det ju hända att det inte täcks av försäkringen någon gång, men det är ju samma som med hund och katt, då får man väl lösa det. Antingen undansparade pengar, låna av föräldrar, eller lån av banken (har man bara jobb så är det inga problem).

Vad det kostar att ha häst kan man inte svara på. Det beror på var i landet man bor, vilken typ av stallplats du får tag i, vilket foder du får tag i, hur långt du har till stallet och på vilket sätt du tar dig dit (bil/buss/cykel/promenad), om hästen är skodd/barfota och vad just den hovslagare du får tag i kostar. Kan kosta allt från 1000:-/mån upp till 5-6 000:-/mån. Allt beroende på vad man väljer till och vad man har tillgång till.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Uss
11/26/13, 11:13 AM
#7

Som andra sagt - den stora skillnaden är att du inte ÄGER hästen; om ägaren vill sälja, om hästen blir sjuk och ägaren vill ge upp innan du själv känner att det inte finns någon mer att göra (eller tvärt om). Det kan ju också finnas begränsningar i avtalet om vad du får göra med hästen (eller annat som du måste göra).

Men du, man blir aldrig riktigt REDO - #2 slog huvudet på spiken, så när du har kollat upp allt och blivit lite mer varm i ridkläderna igen på ridskolan så ta ett djupt andetag och skaffa (på ett eller annat sätt) en häst!

engelmaark
11/26/13, 11:54 AM
#8

Jag betalar ca. 3000-4000 i månaden om jag slår ut det. (Stallplats, 12 kg hösilage/dag, hovslagare, kraftfoder, försäkring)

Sen tillkommer det ju tandläkare, veterinär, avmaskning, sadelprovare (stoppning, omvärmning) ibland om man är rädd om hästen och vill se att allt är bra :)

Mitt "lilla" shoppingbehov till min plutt ökar dessutom kostnaden lite.

Jag kan även säga att jag jobbar deltid, har egen lägenhet och bil och jag får ihop det. Man behöver inte vara rik för att ha häst (även om det givetvis är bra). Sen om man får leva på nudlar i slutet av månaden är en annan femma - hellre det, än att stå utan pålle (enligt mig).

Sparkonto är riktigt bra att ha - det kan komma oväntade kostnader. Ex. min förra häst fick en rejäl hornhinneskada. Försäkringen täckte 50.000 och jag tror att det blev 80.000 vi fick betala själva. Detta är ju dock ett extremt exempel men det kan ju hända, lite backup på sparkontot gör mycket.

NinjaKakan
11/27/13, 6:52 AM
#9

Tack för alla grymt bra svar! Det känns ju absolut som en möjlighet :)!tack så hemskt mycket!


Upp till toppen
Annons: