Annons:
Etikettstallet
Läst 4950 ggr
wigge96
2013-11-23 21:51

Vill ha hjälp!

Hejsan jag ska bygga ett stall inom snart framtid och har kollat runt efter några bra ritningar men hittar inga. Så jag frågar här om någon har lust att fixa en ritning och det ska vara fem till sex boxar och en av  box ska vara fölbox och en shettis box. Och självklart sadel kammare och foder rum och en spolspilta. Alla skisser är välkomna!

Tack på förhand!!!

Annons:
[Moa-]
2013-11-24 15:15
#1

Du är född 96, alltså 17 år och skall bygga ett stall från grunden? Hur gick det med planen från 2012?

imsuchadiva
2013-11-24 16:57
#2

#1 vart ser du att personen är född 1996? Och vad spelar det för roll när man är född? Din attityd känns lite väl tråkig och onödig.

[Moa-]
2013-11-24 18:30
#3

imsuchadiva; personens nick antyder tydligt detta, samt andra inlägg på iFokus.

Det är sällan rimligt att utan professionell hjälp måla upp ritningar och liknade, det skall fungera både med budget och önskemål, men inte minst med funktionella material och anpassning till marken där det byggs. Därför är det i stort omöjligt att ge någon verklig hjälp genom ett forum på detta vis.

Som regel kan den som faktiskt skall bygga ett eventuellt stall även hjälpa till med ritningar alternativt förmedla den kontakten.

imsuchadiva
2013-11-24 18:47
#4

Så då är alltså du och jag ofödda för att vi inte har siffror i vårt namn? ;) TS kanske behöver inspiration eller hur? Som sagt, din attityd är tråkig och onödig så jag tänker inte lägga ner mer energi på dig.

[Moa-]
2013-11-24 18:56
#5

imsuchadiva; nej, men om någon väljer att uppge detta så är det väl dennes val? Inte mitt fel? Tror att mitt födelseår står på min sida om jag minns rätt.

Jag är realist och den "hjälp" som går att få här är ingen hjälp i verkligheten. Att som 17-åring be om dylik hjälp över ett internetforum tyder mer på dröm än verklighet, min subjektiva tolkning, i sådana fall kan det finnas annan hjälp att ge, så som motiveringar eller en grov kostnadsbudget. =)

Guling
2013-11-24 21:31
#6

#3  Men det finns faktiskt de med siffror tagna "ur luften" som alltså inte har varken med födelseår eller ålder att göra…

Tycker oxå att det var en tråkig attityd att starta upp med i #1.

För att ta upp det tråden ska handla om (& som kanske kan inspirera även andra):

Ska det byggas ett stall helt från grunden (alltså att det inte finns ngn "bottenplatta" som man ska utgå) ifrån så vore det ju bra att veta lite om vilken plats som finns för bygget - typ avlångt/smalt/fyrkantigt/vinklat…

Ska det byggas nytt på befintlig bottenplatta vore det bra med måtten på den…

Är det ny inredning i gammal byggnad så vore ju måtten på den bra oxå…

👍

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Annons:
Uss
2013-11-25 10:09
#7

TS; googla på Lövånger, de bygger bl.a. stall och har (hade iaf för några år sedan ;D ) en väldigt bra sida där man själv kan knåpa ihop sitt stall utifrån deras moduler och de har en del ritningar man kan se också.

Det finns också bestämmelser om hur man får bygga (inte bara takhöjd och boxstorlek utan även ventilation, fönsteryta, antal och storlek på utgångar och ev. potentialutjämning) och krav på hur gödselförvaringen får ordnas. Ska du ha plats för fem hästar eller fler så ska stallet förprövas först, plus att du ev. behöver bygglov.

Ridsportförbundet har samlat lite tips:

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_3210/ImageVaultHandler.aspx

Du kommer inte att hitta någon som älskar att lägga ner en massa timmar på att rita ett stall och så säger du; men vi kan inte bygga så stort, men jag vill inte ha spolspiltan precis bredvid sadelkammaren, men jag vill ha ett loft, men jag vill…

Det är ju du som ska bygga stall och det måste fungera så som du vill ;D Jag har ägnat en massa timmar på att fundera på stall och jag kom fram till att jag ville ha spolspilta direkt innan för entredörren men inte med en hästbox alldeles bredvid, ville ha fönster man kunde öppna helt så hästen kan stoppa ut huvudet, ville ha möjlighet att komma till med kärra för att köra in strö och ensilage utan att köra igenom stallet… det blev inte så ^^ fast vi byggde ju inte nytt, vi inredde en befintlig byggnad och fick ju då anpassa oss till det :D

[MajaWrangstadh]
2013-11-25 18:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Åh vad kul! Alltså jag är världens nörd när det gäller sånt här, ÄLSKAR att rita stall och planlösningar osv, hehe. 😎 Jag har dock inga bra liggandes där jag är nu men här är en slarvig som jag gjorde för längesedan. Inget speciellt i och för sig, men som sagt, det är väl lite inspiration om något.

Om någon annan har så ladda upp ladda upp ladda upp! Som sagt, jag älskar sådant här (och har gjort sedan jag var 10, så nej, inte fasen spelar det någon roll hur gammal man är när man börjar planera sitt framtida stall-bygge. ;))

panini
2013-11-25 19:25
#9

#8 Den var jättesmart! Riktigt fin också. Hade kunnat tänka mig att ha ett sådant 😍

wigge96
2013-11-26 09:12
#10

#1

Ja jag är bara 17 och jag kanske har föräldrar som vill bygga stall åt mig!

Och vi skulle bygga ett relativt stort stall 2012 dock så blev ändrade planer ( fick inte det huset vi skulle köpa och där vi skulle bygga stallet)

Tack er andra för ert stöd :)

#8

Stallet är lite för stort annars jätte fint ritat :D

Snigelkung
2013-11-26 22:12
#11

#8

Wow, hade lätt kunnat ha det stallet! Fast nu kan jag ju inte det men men.

Tror du precis byggde upp ett nytt intresse för mig.

Thank you! 😃

wigge96
2013-11-27 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

har letat efter stall ritningar på google  och hittade den här vad tycker ni tänkte bara göra om den lite med dörrar och så

PogoPedagog
2013-11-27 12:56
#13

Jasg tycker det ser jättesmart ut. Men kanske en dörr till vid spolspiltan så man kommer ut lättare om någon står i stallgången samt vid nödläge.

Annons:
Uss
2013-11-27 15:15
#14

Jag har för mig att det är krav på (minst) två utgångar vid nybygge.

Har du tänkt att ha vattenkoppar? Det är en fördel (kostnadsmässigt) om du inte drar för mycket rör över hela stallet och om du drar rören på innervägg, så att säga. Jag hade hellre samlat boxarna lite mer för att få kortare rördragningar plus att dels gillar hästarna det bättre, dels blir det mer lättjobbat.

Sedan är stalluften inte så bra för höförvaring - luften är ofta fuktig och när höet suger åt sig så möglar det. Ur brandsäkerhetssynpunkt så är det inte bra (vet inte om det ens är tillåtet) att ha förvaring av foder/strå i stallet utan att ha brandskyddade väggar och dörrar mellan (brandcell tror jag det heter) och det är dyyrt. Kanske bättre då att ha en egen del för foder/spån. Ett utrymme som endast är 2,5 m brett är också väldigt opraktiskt när man ska lasta in eller ur balar med foder/strö (tänk ergonomi!)

Så jag hade byggt stallet en halvmeter djupare och haft (från vänster sett) två boxar, fölboxen (inte fölboxen vid dörren om det blir dragit för den lille ;D ) och sedan en (brandklassad ;D ) vägg med (likaså brandklassad) dörr till ett utrymme för spån och foder och så på motsatta sidan (från vänster sett) med 3,5 m stallgång mellan (utom vid fölboxen), två boxar, spolspilta och plats för grepar osv. Spolspiltan vid väggen mot foderutrymmet för att minimera risken för att vattenledningarna fryser. Sedan hade jag haft dörrar i vardera änden på stallgången, det blir bättre luftflöde om luften kan "gå rakt igenom" stallet (i stället för att gå i krokar, som den skulle göra på din skiss om man tog upp en dörr vid din spolspilta) och på gaveln till foderutrymmet en stor skjutdörr där man kan backa in med en liten kärra när man ska fylla på med spån osv.

CelsiusT
2013-11-27 19:03
#15

#14 Eller så skiter man i vattenkoppar. Inte särskilt bra med koppar då man inte får någon naturlig koll på hur mycket varje häst dricker. Ser jag att en häst inte druckit upp på morgonen, eller druckit markant mindre än den brukar så är det första indikation på att något kan vara fel. Så även om det finns koppar i stallet så ger jag alltid vatten ur hink. Bättre då att se till att det finns slang som räcker till alla boxar, så man inte behöver bära.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
2013-11-27 19:29
#16

#15 Jag håller med, satsa på en riktigt lätthanterad slang istället. Det är jätteskönt att veta hur mkt hästen dricker. Särsklit om du har en ny häst o stallet du inte känner så kan de ofta vattenvägra i stressade situationer vilket kan bli farligt. Då upptäcker du det lätt med en rejäl hink/balja i varje box.

Uss
2013-11-27 19:35
#17

# 15 Ja, jag håller med dig, men de flesta verkar ändå vilja ha vattenkoppar. Själv har jag inte ens vatten i stallet - vi har alltid vattnat i hink och har en vattenkran nära, så det känns inte motiverad att lägga tid o pengar på det. Är lite rädd för frostrisken också eftersom vi har kallstall; en gång hade vi pållarna i ett stall där vattnet "alltid" frös på vintern o självklart var det i vår box det började spruta… Som tur var så var vi där när det hände o kunde stänga av vattnet.

Chestnut
2013-11-27 21:08
#18

Jag tillhör dem som också älskar att rita, skissa och drömma på hur det ultimata stallet ska se ut men nu när vi faktiskt ska bygga ut på gården och inreda en ny stalldel i en "ekonomilänga" har jag upptäckt hur mycket det är att tänka på. 

I vårt fall så har vi ett begränsat utrymme som är i princip kvadratiskt. Det kommer att bli ett kallstall, ja nästan lite som uteboxar, då det blir en bred öppning (4 meter) med skjutbar dörr (förmodligen, vi är inte helt överens på den punkten…) som man bara stänger vid typ storm. Dessutom finns det redan två andra gångar att hålla ordning på - den ena är dörren till sadelkammaren och den andra är en gång (för människor lätt ska ta sig mellan de olika delarna - inte hästarna) till nuvarande stalldel och förråd. 

Kvadratiskt är svårt eftersom det blir en stor öppning i mitten som man inte riktigt vet vad man ska göra med - hade mycket heller haft ett något avlångt utrymme så att det blir en tydlig mittgång (och därmed uppbindningsmöjligheter), men men. 

Några saker att tänka på som vi har upptäckt är viktiga:

  1. takhöjd - ju högre tak desto bättre men då förlorar man dock möjlighet till höloft. 
  2. ventilation - det är JÄTTEVIKTIGT!
  3. Vattenkoppars vara eller icke vara. Är det ett "knepigt" utrymme som vårat blir vattenkoppar alltför jobbigt att joxa med när det gäller rör osv. 
  4. Ordentligt tilltagen stallgång och tilltagna dörrar
  5. Planera smidigt så att det inte är långt varesig till gödselstack eller hagar med hästarna
  6. Uppbindningsmöjligheter
  7. Storlek på boxarna. Undvik att göra små boxar i den mån det går - en shettis trivs prima även i ordentligt stora fölboxar :)
  8. Belysning. Planera den så att man ser när man mockar osv. 
  9. Förvaring för grepar osv + sadelkammare & foderutrymme
  10. Boxfronterna - ska hästarna få sticka ut sina huvuden? Kräver i så fall bredare stallgång! 
  11. Vatten i stallet är otroligt smidigt - planera in en vattenkran på lämpligt ställe.

Med vänliga hälsningar
Chess

PogoPedagog
2013-11-28 09:22
#19

Åh om jag fick önska fritt skulle jag fixa plats för en liten varmvattenberedare i stallet. Gud så lyxigt på vintern!

Uss
2013-11-28 11:42
#20

#18 Hur stora är sidorna på byggnaden? Vi har iofs en avlång byggnad men valde att bygga två boxar längs vardera gaveln och en box mellan dem (låånga boxar, minsta ca 5 m och längsta 6,5 m).

Det funkade för vår byggnad med tre stora skjutdörrar som täckte hela ena långsidan. Iofs fick vi bara en dörr (de andra två satte vi fast och byggde innervägg emot), men eftersom det inte var fråga om nybyggnad och ingen förprövning så… ;D

Jag har också sett stall där man helt "byggt in" en box i ena hörnet, då fick man ta in och ut den hästen genom "grannens" box - det alternativet känns lite för meckigt för mig som har skjutdörr, men de hade vanliga gångsjärnshängda dörrar.

Annons:
Guling
2013-11-28 23:06
#21

#20  Fast jag tycker det känns lite otäckt att behöva ta sig in/ut igenom en annan box OM olyckan skulle vara framme & stallet måste utrymmas fort…

Mvh Jessica

Ta tillvara på stunden!

Upp till toppen
Annons: