Annons:
Etikettridning
Läst 977 ggr
Djuralex
2013-11-23 19:36

För lång??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag är en tjej på 170 cm (ca) som kanske ska köpa en häst. Jag har hittat en häst som kanske skulle funka men jag undrar om hästen som jag tittar på kanske är för liten. Hästen är alltså 142 cm hög och jag själv är som sagt 170cm (ca 60 kg) Bild:

Annons:
Mantissa
2013-11-23 19:42
#1

Jag tycker inte du är för lång, men det beror lite på vad du vill göra. Vill du tävla tex hoppning eller dressyr så ligger normen på en bra mycket högre häst för din längd estetiskt. Mitt första intryck av hästen på bilden är att den ser lite svankryggig ut, vilket i så fall försämrar dess förmåga att bära en ryttare väl och man får då räkna ner maxvikten en del (60 bör dock inte vara några som helst problem om den är fräsch för övrigt)

[Moa-]
2013-11-23 19:45
#2

Frågan är ju hur du tänker rent praktiskt och framtidsmässig, vad skall du ha hästen (ponnyn) till? Hur gammal är du, hur gammal är hästen (ponnyn)?

Djuralex
2013-11-23 19:51
#3

#2 Fritidsridning, 13 år gammal, hästen är 16

[Moa-]
2013-11-23 20:02
#4

Djuralex; jag skulle nog rent taktiskt välja en större ponny/häst om det inte var försent… Svårt att svara hur någon annan skall göra, men om du tänker satsa på att ha hästen/ponnyn i framtiden så bör du i alla fall tänka noggrant.

Är den en blandrasponny eller har du någon särskild "grund" i ponnyn som gör den starkare? Tycker den påminner en hel del om connemaran… Du kommer troligen att växa och bli längre, ponnyn kommer göra omvänd resa längre fram, och bli svagare, om än den förhoppningsvis kommer att hålla många år framåt. =)

Samtidigt har jag haft en islandshäst på 133 cm utan några som helst problem, så alla omständigheter måste räknas in. =)

PogoPedagog
2013-11-23 20:23
#5

Om ponnyn har såpass låg mankhöjd och du har långa ben ser det kanske lite oproportioneligt, det beror helt på hur du är byggd.

Djuralex
2013-11-23 20:46
#6

Okej, jag har ganska långa ben så det kanske inte blir något med den hästen. Får leta vidare.. Min ridlärare har själv kommenterat han mina ben blir längre och längre varje vecka, haha! Tack ändå för alla svaren!

Annons:
[Moa-]
2013-11-23 20:47
#7

Lycka till med letandet! Leta med både hjärta och hjärna, men skall du ha en kompis på fritiden så är hjärtat kanske viktigast… =P

Simlover
2013-11-25 17:08
#8

(Vet att den här tråden kanske är avslutat, men men) 

Jag är 173 cm, hyr just nu en liten storhäst på 154 cm, kraftig sådan. När jag var och provred jag en d-ponny på 147 cm ungefär, jag kände mig lång på den och tyckte själv att jag kanske inte såg superlång på honom men tänkte att det inte var en häst "att växa" i. Denna häst som jag nu valde kände jag mig mycket mer lagom på, balansen var bra och jag såg lagom till den, det skulle inte göra något om jag växte några centimeter. Nu ska jag bara ha honom till den 21 maj och inte ha kvar honom pga av andra skäl, ska då satsa på isis eller 160-165 cm storhäst. Jag tycker om att rida "mycket häst" och vill inte sitta och "åka" runt på ponnys. Jag är också bara 12 år kan jag tilllägga. 

Lycka till med häst letandet!!

iMAKiTTYCAT
2014-02-20 10:23
#9

Om jag ska vara ärlig.. Min ponny är 143 cm och jag är 167 cm, jag tycker att jag är väldigt lång på henne och har ganska så dålig balans i hoppningen.. Men det är min känsla. Om du tycker att du har balans på den hästen du ska köpa så köp den, det mesta handlar om känslan. 😇

Upp till toppen
Annons: