Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1791 ggr
L0vEisTRUE
11/23/13, 3:34 PM

Skillnad på islandtäns och vanliga?

Jag funderar på vad det är för skillnad på storlekarna på tränsen? Jag hittar snygga träns för islandshästar och funderar på hur stora dom är eftersom dom typ har egna eller bara en storlek. Min ponny har ponny i träns och islandshästar har väl inte så stora huvuden?

Annons:
[HopeTime]
11/23/13, 3:54 PM
#1
Praefatio
11/23/13, 3:58 PM
#2

Jo, islandshästträns brukar vara runt cobstorlek. Har träffat isisar med som kunnat ha ponnyträns och andra som kunnat ha fullträns, men mindre än ponny har jag aldrig stött på.

Största skillnaden på islandsträns och vanligt cobträns brukar vara att islandsträns sällan har käkrem, och att de nästan alltid antingen är nosgrimmelösa eller har pullarnosgrimma.

[Moa-]
11/23/13, 3:58 PM
#3

Islandshästar och islandshäst brukar motsvara ungefär cob-storlek. När det är egna storlekar så är det ofta "cob-bredd" men något kortare, då många islandashästar är byggda så. Våra islandshästar har dock alltid cob-grimmor och liknande fungerat bra på. =)

Islandsträns saknar som regel käkrem, och har ofta löstagbar nosgrimma, samt saknar ofta pannband, de är minimalistiskt utformade med andra ord, utan utgår helt från huvudlaget. =)

Alex
11/26/13, 2:24 PM
#4

#2 Antar att det är remontnosgrimma du menar och inte pullar? 🙂 Lätt att skriva fel, men vill förtydliga så ingen blir förvirrad.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Praefatio
11/26/13, 2:28 PM
#5

#4 Haha, ja, det är klart att det är remont jag menar!

[Smári-Alva]
12/1/13, 6:33 PM
#6

Cob-full typ något där emellan brukar islandshäst tränsen ligga på :)

Annons:
L0vEisTRUE
1/4/14, 8:54 PM
#7

Okej! Tack alla då ska jag låta bli att köpa islandsträns efter som det verkar vara något stort för min lilla skrutta! ;)

Upp till toppen
Annons: