Annons:
Etikettfoder
Läst 1228 ggr
EbbaG
2013-11-20 11:14

6årigt varmblod

Ska ta hem ett 6årigt varmblod om två veckor! Hon var tänkt att bli travare men var inte snabb nog. Hon är mycket körd och väldigt grön när det kommer till att bli riden, men det ska allt ändras!

Hon ska få gå på lösdrift med fri tillgång till hö.

Nu till frågorna!
Vad tycker ni jag ska ge för foder till henne?? Müsli? Kraft?

Annons:
Linnea
2013-11-20 11:18
#1

Vad får hon nu? Försök behålla samma foderstat som hon fått innan och dra ner på kraften efterhand. Det är bra om man inte gör alltför stora förändringar på en gång när hästen dessutom flyttar.

Det bästa är om hon klarar sig på enbart hö men det beror ju på vad du har för värden i ditt hö.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2013-11-20 12:16
#2

Du kan ta bort kraftfodret helt till en början. Travare brukar vara väldigt pigga av sig då de är vana vid mycket kraftfoder.
Travare brukar också ha svårt att hålla hullet så fri tillgång på grovfoder borde du absolut ha.

Om något år kanske du kan göra ändringar i fodergivan.

CelsiusT
2013-11-20 16:27
#3

Säger som #2, ta bort kraftfodret helt. Travare är ofta rätt pigga och står ofta på väldigt energirika foderstater som inte alls behövs när man ska rida dom.

Ser du att hästen börjar tappa hull trots fri tillgång så kan du ge lite fett och om hästen tappar muskler eller har svårt att sätta muskler trots att det gått några månader så kan du ge lucern.

Medarbetare på westernridning.ifokus

equestphoto
2013-11-21 08:42
#4

Fri tillgång till hö räcker :)

rebeckakarras
2013-11-27 14:07
#5

Jag red ett varmblod och hon gick på kraft och betfor bara, det räckte gått och väl med träning och sånt.  :)

CelsiusT
2013-11-27 17:48
#6

#5 På kraft och betfor? Räcker? Vad menar du? Vad är det annars som man skulle gett? Jag antar att hästen inte åt bara det utan även hö?

Lika dant undrar jag till TS, kraft eller müsli? Det är ju samma sak. Det finns grovfoder och det finns kraftfoder. Hästar ska ha grovfoder hö/hösilage/bete osv) som huvudföda. Om innehållet i grovfodret inte täcker hästens behov trots stor mängd (typ fri tillgång) då kan man behöva komplettera, och då väljer man den sort som kompletterar ens grovfoder. Antingen är det kraftfoder, finns flera olika sorter/märken, eller så väljer man lucern och olja vilket är lite snällare mot hästens mage då det är grovfoder.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Zahara
2013-11-27 17:59
#7

Min går på Hö och när hon går hårt får hon salsa grön gräs och lite havre

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: