Annons:
Etikettridning
Läst 1896 ggr
thenewbreed
2013-11-16 12:11

omotiverad häst

förra veckan fick jag rida en häst som jag aldrig ridit förut på ridskolan. Har endast fått rida två hästar denna terminen. Men förra veckan blev det då en knabstrup, en riktigt vacker häst. För att alla D-ponnysar var upptagna. Denna häst som antaligen blivit utsatt för något då hon var en jäkel i boxen. Massage och kli på huvudet gick bra, då typ somnade hon, men skulle man röra frambenen vart det grimaser och bitningar i luften. öronen slickade bakåt, sparkade med både fram och bakhovar. Detta gjorde mig otroligt nervös eftersom jag inte är van vid sådana hästar och inte riktigt vet hur jag ska handskas med dem. Men försökte vara lugn och varva jobbig borstning med skön massage på huvudet. (gick jättebra). tillslut slappande hon av lite och jag försökte ta min tid när ajg gick in i boxen att bara stå med ryggen mot henne vilket gjorde henne nyfiken. Föröskte att inte stressa igenom allting som ska göras innan lektionen börjar.

men ridningen, jag var så rädd att hon skulle bli arg och typ kasta av mig men icke, jättetrevlig häst men sååå omotiverad till att jobba. Jag fick ett spö men tycker verkligen inte om att använda spö, jag vill inte att hästen ska gå fram för att jag slår till med spöet, jag vill att hästen ska tycka att det är kul. Så hur motiverar man en sådan häst? Hon är så seg och jag fick henne inte ens i galopp förra veckan. Använder inte ponnyskänklar utan typ 'kramar' om med benen när jag vill att en häst ska gå fram vilket funkar på de andra hästarna. Nu är ju detta en ridskolehäst som bara rids av de 'duktiga' ryttarna som är mycket äldre egentligen. men jag fick rida henne ändå eftersom min ridlärare tyckte att jag kunde hantera henne.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Uss
2013-11-16 15:12
#1

Spänd i framdelen - smärta - ovillighet? Du skrev att massage gick bra, kunde du massera framdelen? Var på en liten kurs förra veckan o fick massera en liten ridskoleponny - hon hade jättemycket spänningar, hittade bl.a. en djup hård muskel i fram (hon hade typ bara en bringhalva, andra sidan var helt outvecklad) och mycket spänningar i bak på motsatt sida. Kan tänka mig att det är jobbigt med t.ex. galopp om man har ont i bog/bringa/överarm och personalen bekräftade att ponnyn hade svårt för att fatta vänster galopp.

thenewbreed
2013-11-16 15:22
#2

#1 hmm jo men hon tycker inte om när man tar i hennes framben och är runt där men om jag kan få henne att lita på mig kanske jag kan känna efter. Tack för tipset!

Medarbetare på bildredigering! :)

Gronstedt
2013-11-16 17:03
#3

TS, man använder inte spöt för att slå hästen för att den ska gå fram. Man använder det för att förstärka skänkeln. Som alltid motiverar man en häst genom att öka hjälpen, antingen det är drivning eller förhållning, tills man för önskat resultat. Nästa gång reagerar hästen för en mindre hjälp. Man gör inte hästen en tjänst med att gneta och gneta i all evighet utan att det händer något. Det är bättre för hästen att man använder spöt en gång än att man sitter och skaver med skänklarna medan hästen ignorerar det.

Om hästen har ont eller inte är tillräckligt stark för att göra avsedda övningar hjälper det inte att motivera den.

thenewbreed
2013-11-16 17:51
#4

#3 hmm, mjo, tycker ändå inte om spö, det är i vägen haha.

 Ridläraren tyckte att jag skulle rida utan stigbyglar nu på söndag för att jag skulle nå bättre med skänklarna samt få en bättre sits. Ska pröva det .

Medarbetare på bildredigering! :)

WornOut
2013-11-17 10:08
#5

Var positiv själv när du rider, beröm hästen massor.. tänk lite mer lek än bara jobb. Svårt att förmedla en känsla men alla hästar brukar bli på mycket bättre humör och få mer mptivation om man gör på det viset.

thenewbreed
2013-11-17 11:01
#6

#5 okej tack! 

Jag ska pröva alla era tips coh så uppdaterar jag senare hur ridpasset gick! :)

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
thenewbreed
2013-11-18 08:53
#7

okej nu uppdatering:

igår så fick jag henne igen. så jag öppnade boxdörren och vände sidan till och gick sidleds mot henne och sträckte fram handen. bjöd in henne till mig så hon kom till mig. fotfarande misstänksam, öronen bakåt men inga fula grimaser och inga nyp i luften. Ställde mig nära hennes huvud och klappade halsen lugnt och försiktigt samtidigt som jag pratade med henne. fick på grimman och satte fast henne i boxen, en säkerhetsgrej. fortsatte klappa och gick långsamt bakåt och 'spred' mig över hela hästen, mycket beröm fick hon när hon stod stilla medans jag kände och klappade på henne. Lite sur blev hon när jag började röra på bogen så jag lät bli och fortsatte på de ställen som det gick bra på. Sen hämtade jag en borste, ingen reaktion och jag borstade hela hästen utan problem. Sen fick hon massa kli under grimman och massa klappar, som tack fick jag ett stort hästhuvud gnidandes mot mitt lår, inte hårt så jag flyttades bakåt men bara liksom, typ som en 'klapp' tillbaka haha. 

vidare till sadel, blev misstänksam igen, men la på den så försiktigt jag kunde, lite sura miner men inte mer än så. Kunde spänna sadelgjorde, ett hål i taget utan sura miner men fortfarande misstänksam. Jag försökte vara lugn och bestämd, visa att jag inte tyckte om att hon nöp efter mig ibland med ett bestämt nej, höjde inte rösten, viftade inte mer armar eller så. vet att hon blir stressad av det. Försökte liksom skapa en lugn och trygg astmosfär. Även fast jag bara hade 40 min på mig att göra allt det här. Tränsa gick bra, de har bytt till hackamore istället för bett, så lätt och smidigt inga problem. När allt var klart, då blev hon pigg och nyfiken, öronen framåt, ville ut ur boxen, utan att gå över mig haha men putta upp boxdörren gjorde hon när vi väntat för länge för att få gå in i ridhuset. hon höll på att nosa på hela mig med öronen frammåt och lite mer strykningar fick jag med. Ridläraren kom förbi och blev jätteglad och sa "ja den där hästen tycker inte om alla människor, verkar som om hon har hittat en till kompis nu. Vad roligt!"

Sen gick vi ut i ridhuset, inga stamp, inget tramsa omkring när jag skulle spänna sadelgjorde lite till, dock blev hon lite misstänksam när jag skulle hoppa upp, men använda pallen så det skulle gå lätt o smidigt utan att behöva hänga i sadeln och göra henne irriterad. Berömde massor när hon stod still och pratade såklart hela tiden med henne. 

Under ridpassets gång så gick hon såklart väldigt sakta men absolut inte som första ridpasset. Hon lyssnade mycket bättre även fast hon ofta försökte göra som hon ville, avsluta lektionen och ställa sig på mittlinjen. Jag försökte hela ridpasset använda skänklarna och tyglarna till att få henne att gå på spåret, berömde när hon gjorde som jag ville. "Braaaaa" "Duuuktiiig tjeeeej" gud känner mig så töntig då jag är den enda som pratar med min häst och klappar på den hela tiden när jag tycker hon har gjort bra ifrån sig och lyssnat på mina hjälper, men äsch, då får jag väl vara pinsam. haha. Använde spöet precis bakom skänkeln när hon inte lyssnade på mina hjälper att gå frammåt, men enligt ridläraren måste jag 'slå' ännu hårdare nästa gång för att verkligen få henne att lyssna, så det är något jag ska jobba på. Ett ordentligt 'rapp' och sen ska hon lyssna resten av lektionen. well well, hon gick på bra i traven, hela lektionen sänkte hon huvudet och gick nästan i form, bara ibland gick hon verkligen i form. Mycket beröm! Ridläraren tyckte hon kunde gå på ännu mer i traven men jag tyckte det var en ganska bra trav ändå. t.o.m VILLE hon fatta gallopp ibland, mitt i traven försökte hon göra galloppfattningar ibland så det var ju kul, och när hon inte fick som hon ville blev hon lite irriterad och slängde med huvudet men sen blev hon ok igen att sänka huvudet och trava på ännu fortare. Däremot blev en annan tjej avslängd i ett bocksprång av en häst som fick nog på trav och ville gallopera, så blev ingen gallopp denna ridlektion. Men jag är nöjd, för mig var detta stooora framsteg även fast det såklart kunde gått mycket bättre. Jag försökte mitt bästa och jag var helt slut. 

Hon blev dock skitsur när hon fick komma tillbaka tillboxen igen, det fanns hö där haha. Men jag band fast henne och min mamma handmatade henne med hö medans jag slängde på täcke, och borstade och allt sådant. En mycket nöjd och trevlig häst tillslut och en nöjd utmattad ryttare!

Medarbetare på bildredigering! :)

Gronstedt
2013-11-18 09:04
#8

#7: Riktigt bra jobbat!

Många ridskolehästar lär sig att ta chansen att slippa jobba genom att se griniga ut före och sega sig igenom lektioner. När det är så många människor som håller på med dem hela tiden och på olika sätt så stänger de gärna av och får ingen riktig relation till någon människa.

Du tog verkligen en bra väg att bryta igenom hennes försvar genom att först "tvinga" henne att vara närvarande och utbyta gos och vänlighet med dig och sedan säga till henne att hon måste lyssna på dina hjälper. Både att kräva arbete och att berömma bra prestationer tvingar också hästen att vara närvarande och koncentrerad på arbetet, och då blir den förstås gladare och mer lyhörd.

thenewbreed
2013-11-18 09:12
#9

#8 tack! jag tror att ju mer hon och jag lär känna varandra desto mer villig kommer hon vara att svara på mina hjälper och så. 

Så nästa gång jag får henne så kommer jag göra exakt samma sak, Beröm, mys, kanske t.o.m köra lite övningar i boxen så hon blir uppmärksam på mig. Alltså backa, komma fram, flytta på sig liksom :)

inte kräva, utan fråga, så hon liksom, det här är ingen jobbig människa som slår mig, jag gör som hon säger för att ajg tycker om henne och inte för att jag är rädd för att bli slagen.

Nu vet vi iof inte vad som hänt henne innan, men misstankarna går ju på om hon har blivit illa behandlad innan hon kom till vårt stall. 

Det här är ju också ett bra sätt för mig att stärka mitt självförtroende då jag har blivit så sjukt rädd för att rida liksom generellt sen jag föll av och bröt handleden.

Medarbetare på bildredigering! :)

Uss
2013-11-18 09:14
#10

#7 Jättebra! Visst är det roligt när man får "kvitto" på att hästen är nöjd och att man gjort rätt?

Det verkar väldigt tydligt att hon förväntar sig negativa saker från dem som hanterar henne och det skapar lätt en negativ sprial, men du hanterade det helt rätt (egentligen ska alla hästar hanteras så, inte bara de som säger ifrån och inte accepterar att människor är "klumpiga" i samvaron!

Tänkte bara på en sak; (jag vet inte om du tänker på det) när man spänner sadelgjorden så är det lätt att man "nyper" hästen lite, kanske ffa om man har en långhårig pålle och då är det bra om man håller ena handen innanför sadelgjorden och dra med den andra. Dels får man "automatiskt" en lagom spänd gjord, dels slipper hästen få håret/skinnet meddraget.

Gronstedt
2013-11-18 09:26
#11

#9: Fast om du frågar och hästen säger "nej, det sk*ter jag i" så står du där om du inte eskalerar och kräver i stället. Så börja med att fråga vänligt men var beredd att säga "Jo, det ska du visst!" om det behövs.

Det är förstås omöjligt att veta över nätet, utan att känna hästen närmare, men på din beskrivning tycker jag inte hon verkar misstänksam eller rädd utan snarare ointresserad och bekväm. Det är bekvämare att stå i boxen och småsova än att jobba i ridhuset och kan man skrämma någon till att inte begära något som kan man i alla fall sova sig igenom passet utan att behöva bry sig.

Jag har känt mer än en ridskolehäst som gärna vänder baken till och lättar på en bakhov när någon nybörjare ska göra i ordning dem, eller slickar öronen bakåt och hugger efter dem, men det räcker att någon med mer pondus tittar på dem för att de ska vända den vackra sidan till med spetsade öron, komma fram för nosgos och panngnugg och sedan krypa i grimman. Sådana hästar behöver inte tröst och försiktighet (det tar de som svaghet) utan vänlighet och fasthet. Och att man inte blir imponerad av deras uppvisning. Då kommer öronen snart fram.

thenewbreed
2013-11-18 09:29
#12

#10 ja det är superkul! det gör ju en själv mycket mer motiverad som ryttare!

Jo iof det har du rätt i, Jag är ju dock kanske inte lika försiktig om det är en häst som aldrig bråkar, men det är värt att tänka på. Kanske ska köra samma taktik ändå. Så får jag se om det blir någon skillnad :)

Bra idé! det ska jag tänka på tills nästa ridpass C:

Medarbetare på bildredigering! :)

thenewbreed
2013-12-02 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Samba hade jag igår på lektionen igen. Passade på att ta kort på hennes 'sura' min. 

dock var det ju storm så lät som att ridhuset skulle braka ihop när som helst så alla hästarna var lite hoppiga. Eller okej JÄTTEHOPPIGA. och lilla jag som blir så rädd började gråta två gånger men jag gav inte upp. Lilla samba var inte rädd, nej hon ville mest hoppa och skutta omkring och gallopera runt med de andra hästarna speciellt när en häst som heter kalle bockade i väg några gånger.

Samba var duktig, hon jobbade på bra i skritt och trav. Vi fick inte gallopera på grund av stormen. Men vi gjorde framdelsvändningar och gick på stora mittvolten och höll på. Hon testade mig när hon märkte att jag inte hade samma driv just för att jag blev rädd men det gick bra ändå tillslut när jag lugnat ner mig. Ett 'rapp' med spöt när hon fjantade sig och så var det inte mer med det. Samba var/är också brunstig och ville hellre imponera på valackerna istället för att lyssna på mig, väldigt sur och egensinnig var hon i ridhuset. Men inte omöjlig. Inte dum heller.

#11 nej alltså hon attackerar inte. Hon vill dra sig undan. Hon har aldrig försökt skada mig på något sätt. Hon står bara och är jätteosäker, man ser att hon vill komma fram, öronen skiftar hela tiden. Är man lugn och tydlig så är det ju ok med henne. glömde tillägga att hon alltid kryper i grimman och vill ha gos även fast hon ser sur/osäker ut. 

Så här kan hon se ut när man kommer in i boxen, i början liksom:

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
thenewbreed
2013-12-02 16:49
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Och så här ser hon ut när hon har vant sig vid en. :)

Hon är väldigt positiv och är väldigt försiktig och gnider huvudet mot magen eller låret och så kan hon typ stoppa ner hela huvudet i jackan om man inte har den knäppt liksom. hon gillar att stå så med hela huvudet mot en vilandes. Väldigt trevligt. Inget buffande bara trevligt mys med öronen frammåt eller bara avslappnade :)

Jag kanske har tolkat denna hästen helt fel vad vet jag, men jag tycker hon bara är väldigt osäker i hanteringen i boxen.

Medarbetare på bildredigering! :)

Upp till toppen
Annons: