Annons:
Etikettfoder
Läst 5717 ggr
hannah96
11/13/13, 12:40 PM

Vad ger ni för mat?!

Hur mycket och vad får eran häst att käka? 

Jag har en irländare på 160, 8 år. Tycker jag ger henne en hel del, men ändå går hon ner i vikt. 

Morgon 5kg hö, när hon reds fick hon 4dl hippo bas och mineraler. Middag 3kg, kväll 5kg likaså där 4dl hippo bas,mineraler och natt 2-3kg. 

Nu rids hon inte och får endast mineraler och en halv näve kraft annars äter hon inte mineralerna. Men hon får fortfarande mycket hö och tycker bara att hon blir smalare och smalare. Och hon är avmaskad.

Annons:
examynia
11/13/13, 1:13 PM
#1

du kanske får ge ännnu mer grovfoder då?

min är en krafitg kille ca 162cm å 640KG korsning nrdsvenska appaloosa å väldigt lättfödd.. så med uträknad foderstat så får han ..

morgon: 4kg hö, lite betfor

middag 2 kg hö

kväll 3 kg hö, 0,3 kg krafft muskel, 1 dl mineraler å lite betfor att blanda allt med.

han går inte så mycket.. men ska han gå mer så får jag höja höt.

Tusen
11/13/13, 2:09 PM
#2

Är hästen smal - Ge mer hö. KOlla också att det är tillräckligt energirikt.

Linnea
11/13/13, 2:18 PM
#3

Har du analys på höet? Annars är det svårt att säga hur mycket hon ska ha men är hon smal så behöver hon mer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

FritZzJävel
11/13/13, 3:32 PM
#4

Nu går både min d ponny och mitt halvblod på fritillgång till hösilage men innan när ponnyn tävlades (vet att din inte rids men samtidigt är ju min bara en liten d ponny) men då fick han 16 kg hö (plus kraftfoder) för att han skulle hålla hullet, samtidigt som vissa ponnys med samma aktivering skulle klara sig på betydligt mindre. Så det är helt enkelt väldigt individuellt hur mycket de behöver för att hålla hullet :)


 ~ ♥  fritzzjavel.blogg.se   ♥~ 

Uss
11/13/13, 3:47 PM
#5

Det går inte att jämföra med vad en annan häst får eftersom det inte finns något "standardvärde" på hö - det kan vara lika stor skillnad som om någon dricker lättmjölk och en annan grädde!

Om din får lättmjölk så behöver hon självklart mer än den som får grädde och som sagts ovan; är hon smal så behöver hon mer, ffa grovfoder! En del hästar hinner/orkar/vill inte äta så mycket som de behöver, men det kan vara typ hingstar eller väldigt stressade/nervösa hästar eller hästar som tränas hårt och det tror jag inte gäller din pålle?

Men kanske är hon inte så smal som du uppfattar det? Man har "olika ögon" och jag som har islandshäst tycker ofta att "stora" hästar ser väldigt tunna ut (ffa halsarna som är vääldigt långa och smala ^^), men det behöver de inte vara! Lär dig hur du känner om hullet är lagom eller inte eller fråga någon som kan titta med "objektiva" ögon ;D

Om hon faktiskt faller ur och inte äter upp sin mat så kan det (förutom att det kan vara fodret som inte är "bra", typ mögel/jäst osv) vara något problem med tänderna - håll koll på hur hon tuggar, att hon rör munnen som hon ska och att det inte bildas "tussar" som hon spottar ut. Ser något konstigt ut så åk till en hästtandläkare - ju förr desto bättre!

WornOut
11/13/13, 3:50 PM
#6

Att jämföra med.. jag har tre olika hästar. liten, nätt c-ponny- 12 kg hö/dag. d-ponny, arab- 15 kg korsning ca 157- 17-18 kg

Annons:
Zaphix
11/13/13, 8:33 PM
#7

Mitt kallblod hade problem att hålla hullet förra vintern, han fick fri tillgång på hösilage och utöver det fick han så mycket lusern han ville äta. Uppblött blev luserpelletsen 20 liter ungefär. Hade tyvärr inga värden på höt, så utfodrade på känn. Lusern kändes bättre att ge än spannmål.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Chestnut
11/13/13, 8:40 PM
#8

Instämmer med övriga - ta analys på höet!

Mina fyra får:

4 åring (smällfet nordis och rids mest i skritt 2-3 dagar/vecka): fri tillgång på hösilage m låga värden, någon enstaka dl kornkross & 1 dl mineraler

7 åring (nordis som tränas 6-7 dagar/v och är hyffsad i hull): samma som ovan

11 åring (halvblod m mkt fullblod, något tunn och håller på att muskla på sig, väger ca 650 kg och rids 6-7 dagar/v): 11 kg hö (fri tillgång i smhn i princip, han äter inte mer), 0,5 kg Betfor, 0,3 kg Vetekli, 0,2 kg Kornkross, 0,25 kg GG Protein Koncentrat, 0,5 kg GG Avel Pellets, 0,5 kg Mustang Allround & ½ dl mineraler.

18 åring (grov irländare som är övervuxen ponny, väger ca 500 kg och rids 5-6 dagar/v hårda dressyr-/hoppass + skogen övriga dagar): 10 kg hö (fri tillgång i smhn), 0,5 kg betfor, 0,5 kg vetekli, 0,2 kg kornkross, 1 näve protein koncentrat, 0,5 kg Mustang Allround & ½ dl mineraler + ½ dl nyponpulver. 

Har rätt knepiga hövärden och håller på att fasa ut Mustang Allround & byta mot kornkross så är därför det är lite väl många fodermedel i nuläget.

Med vänliga hälsningar
Chess

Offbeat
11/14/13, 10:58 PM
#9

Min får, ½ havre och 3 kg hö morgon
2 kg hö lunch
5 kg hö och 2 dl betfor, 1 dl linfrö, salt och mineraler kväll
5 kg hö "nattamat"

Funkar bra hittills, men där han stod innan åt han 25-30 kg hösilage/dag. Så nog kan det variera :)

Underbarn
11/20/13, 4:24 PM
#10

2 kg hö 3 gånger om dagen får min D-ponny. Han "bantas", nu när det är kallt får han 2 kg hö med 1 kg halm 3 gånger om dagen… 2 nävar betfor morgon och 1 näve lusern med 1 dl mineraler på kvällen.

De andra hästarna i stallet får fri tillgång på hösilage. Det kanske borde vara något för din häst?

hannah96
11/20/13, 10:29 PM
#11

Ska strax flytta henne, och då kommer hon ha tillgång till hö i hagen hela tiden. ( undrar dock om hon kommer få äta någon i med att hon är världens bitch när det gäller maten..)

majaliten
11/20/13, 10:42 PM
#12

Halvblod ca 173 äter fritillgång och är ca 20 kg om man ska räkna i snitt men då får mineraler också inget annat

equestphoto
11/21/13, 8:37 AM
#13

Min häst har fri tillgång på hö, och han är superfin i hullet, har annars haft lätt att tappa vikt. :)

Annons:
[Smári-Alva]
12/21/13, 1:45 PM
#14

Jag blir helt chockad när jag läser vad ni ger era hästar min C- ponny får 6 kg hösilage och rids varje dag och är ändå lite för tjock

majaliten
12/21/13, 2:13 PM
#15

14. Din häst är säkert inte tjock utan bukig och de blir de när de har protein privat då blir de runda och svullna och ovs hur mycket du kommer rida så kommer den ändå inte bli smalare . 6 kg är alldeles för lite och din häst mår säkert jätte dåligt ont i magen magsår och det gör också magen stor och besvärlig. Gen hästen mer mat 12 till en C ponny minst . Och börja träna rätt så att den använder muskler och börja bygga upp sog . Vissa hästar komme inte gå ner om de tränas ochvtränas och går på lite grovfoder kroppen ställer in sig på minimum och sparar allt . För att kroppen ska kunna släppa fett och dyligt måste den få i sig fett och vad kroppen nu behöver . Slippa all kraft köp bra mineraler och öka höt och rätt träning för tränare . Och analysera hälst fodret . Mes alla säkerhet har din häst protein brist .och hästen måste få vila det är under villan hästen bygge muskler inte under träning

[Smári-Alva]
12/21/13, 2:22 PM
#16

Min häst står på en gård med andra hästar och dom får mindre och är större och ägaren är foderrådgivare

[Smári-Alva]
12/21/13, 2:23 PM
#17

15 jag rider rätt och jag kan inte ge honom mer för att dom går på lösdrift och hennes hästar inte får äta mer

[Smári-Alva]
12/21/13, 2:28 PM
#18

Och han vilar ju 23 timmar om dyngnet

Uss
12/21/13, 4:29 PM
#19

#15 men min isis som är ngn cm över 1,30 (visst är det C-storlek?) äter med fri tillgång i boxen på ensilage med "bra" värden ca 6 kg nu och han har lite överhull. Matvraket som är nästan 5-6 cm högre får 5 kg ensilage och han är alldeles för hög i hull… Mitt ensilage ger på bara 4 kg tillräckligt för deras underhållsbehov av energi och protein - skulle jag ge 12 kg skulle Matvraket bokstavligt talat äta ihjäl sig och jag skulle få bära ut ca 6 kg ur min hästs box varje dag! När det var snö här för några veckor sedan så åt min påle hela 8 kg… De klarar sig på mycket mindre än tabellerna säger (isisar är ju fena på att tillgodogöra sig fodret :D ) och har halm, gammalt gräs o sly att tillfredsställa tuggbehov o TS-behovet med.

[Smári-Alva]
12/21/13, 4:31 PM
#20

Min är oxå islänning

Annons:
Uss
12/21/13, 4:48 PM
#21

#20 jo, jag gissade det ;D men det har ju betydelse när man jämför, jag tror isisar är extrema födogenier o kanske inte riktigt kan jämföras med andra, ens om det är ponnysar som räknas som lättfödda

[Smári-Alva]
12/21/13, 5:03 PM
#22

Jo jag förstår det blev bara så chokad av att se vad "vanliga hästar" äter Gud vad mycket

Gullan_J
12/21/13, 6:26 PM
#23

Welsh sek. C 8 år, rids dagligen och är helklippt: Fri tillgång på hösilage/ensilage i foderautomat och han äter ca 10 kg per dag. Äter en halv kåsa Original Müsli (granngården) vet ej hur mycket en kåsa rymmer, och en hel kåsa Groov90 uppblött i vatten till en gröt + en halv dl mineraler. På våren äter han även b-vitamin och nyponpulver för att klara pälsfällningen och vårkänslorna bättre ;)

-Bättre ökänd än okänd

Peppe
12/21/13, 6:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

#16 en foderrådgivare som tycker det är okej med 6 kg hösilage till en c-ponny.. *ryser* jag hade INTE lyssnat på den personen…. jag hade inte ens kunnat ge en c-ponny så lite i torrt hö 😕 även om islandshästar är lättfödda så fungerar deras matsmältningssystem på samma sätt. Jag blir inte förvånad om din häst har magsår. 6 kg hösilage, säg att TS är 70% vilket är rimligt. Då får din häst 4.2 kg TS. Väger den 350 kg (en c-ponny av islandsmodell ligger ofta kring 350-400 kg) så ligger ni på den absoluta minimumgränsen för vad en häst ska äta i grovfoder, rekommendationerna är högre än så och dom är verkligen inte generösa till att börja med. 

Nu kanske du tycker att jag går på för hård men jag tycker verkligen detta är så hemskt. Alla dessa stackars hästar som står med tomma magar. 😕

När jag läser och hör om vissa foderstater ute i Sverige så känner jag bara ännu mer att jag aldrig kommer sälja mina hästar.

Min d-ponny får 10-12 kg torrt hö + fri halm hela dygnet. Då rids han ingenting alls för tillfället och är jättefin i hullet, och då är han inte svårfödd.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

[Smári-Alva]
12/21/13, 6:50 PM
#25

Vad tort hö ?? Hösilage får han

[Smári-Alva]
12/21/13, 6:50 PM
#26

Och 21 ger oxå lika mycket

Peppe
12/21/13, 8:14 PM
#27

#25 du ger hösilage, det är mindre TS än i hö. 6 kg hö är mer än 6 kg hösilage. Det jag menar är att jag aldrig hade gett 6 kg HÖ, än mindre 6 kg hösilage.

Skillnaden är att hästen som Uss har får halm utöver!!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Annons:
Uss
12/21/13, 9:20 PM
#28

#24 vad snygg din ponny är! Kan du ha han på bete? VARFÖR ska just islandshästar vara så svåra att hålla i lagom hull?! >suck

Em--ma
12/21/13, 9:28 PM
#29

min får, morgon: 2kg hösilage
Lunch: 2kg hösilage
middag: 2kg hösilage
kväll: 3kg hösilage +1dl mineraler .
+ fri tillgång på halm
Jag vill egentligen ge mer, men ponnyn är riktigt tjock just nu.
När hon gått ner liite till så höjer jag till 10kg.
Hade ju egentligen velat ha en häst som är normal i hullet så jag kunde ge mer hösilage. Men ponnyn blir tjock bara genom att kolla på hösilaget. Egentligen skulle hon väll behöva ha en näringfattigt hö men det har jag inte möjlighet att köpa in. :/

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Peppe
12/21/13, 11:09 PM
#30

#28 på betet blir han bukig och lite knubbig. han lägger väldigt lätt på sig fett men tappar musklerna så jag får stödfodra med lusern från juli och framåt trots att han har mage. Bilden är tagen i oktober i samband med installningen 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
12/22/13, 6:06 AM
#31

#29 varför skulle du så gärna vilja ge mer? Varför inte ge hästen så mycket mat som den passar och mår bra av? Hästar är som oss människor, vissa kräver mer och vissa mindre.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Caroline L
12/22/13, 9:36 AM
#32

#29 Om hon håller hullet och fungerar bra med 9 kg så kanske hon passar bäst med det? :)


Peppe
12/22/13, 9:46 AM
#33

#31-#32 en bra anledning till att hela tiden VILJA ge mer är för att tuggtiden för 9 kg hösilage inte är särskilt lång och hästar behöver tugga hela dygnet 🙂

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caroline L
12/22/13, 10:03 AM
#34

#33 Men hästen har ju fri tillgång på halm också.


Annons:
Julia2007
12/22/13, 10:08 AM
#35

Liten kallblodsdam: 3 dl havrefri müsli på morgon och kväll. Fritt med hösilage i hagen mellan 7-20. Natthö ca 4 kg silage

viktoria91
12/22/13, 10:32 AM
#36

Grövre, lättfödd d-ponny, Rids på bana 2-3 dagar i veckan och ut 2-3 dagar i veckan. Hon får hö.

Morgon 2 kh

Lunch 1,5 kg

Em 2 kg

Kväll 3,5 kg

9 kg torrhö per dag i SMHN nät.

Em--ma
12/22/13, 10:52 AM
#37

#31- #32 precis som #33 skrev.
Hon äter upp sina 9 kg på mindre än 2 timmar. Så då står hon 22h UTAN mat. Halm är ingen höjdare för henne, men visst det håller magen igång så det är ju bättre än ingenting. Hon äter ca 1kaka halm per dag.

edit, nu menar jag inte att hon får sina 9 kilo på en gång såklart ;)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Caroline L
12/22/13, 10:59 AM
#38

#37 Men om hon får sina 9 kilo uppdelat under dagen kan hon väll inte äta allt på 2 timmar och stå 22 timmar utan?

Jag förstår dej man vill öka tuggtiden jag ska inte säga nåt som gav min häst upp mot 20 kg per dag men hon kunde hålla vikten samtidigt. Har du testat ökad giva + ökad motion?

Edit: Eller menar du att hon sammanlagt står utan mat 22 timmar för att hon sammanlagt äter upp alla måltider på 2 timmar? Jag är lite trött just nu


Spiritinthesky
12/22/13, 8:52 PM
#39

#37 alltså jag har lite svårt att hålla med! Jag skulle aldrig trycka i mina pållar en massa mat pga tuggtiden. En häst ska, liksom en hund, katt, människa mm få så mycket mat som passar den individen. För att sedan hålla igång magen finns massor av alternativ. Halm som du sa, pinnar, hönät mm. Varför är inte halm bra för din häst?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Uss
12/22/13, 9:30 PM
#40

#39 som jag fattar #37 menar hon att hennes häst inte är så vidare förtjust i att äta halm ;)

Spiritinthesky
12/22/13, 10:51 PM
#41

#40 ahaaa! Men då finns det andra alternativ än att överfodra sin pålle :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Em--ma
12/22/13, 11:31 PM
#42

#38 ja alltså hon äter upp varje måltid på mindre än 15 min. Kvällen tar i och för sig kanske 30min eftersom hon har hönät. (om ens det, hon är ju en höjdare på att äta ur hönätet..)

Hon har ju faktiskt gått ner hela 20 (!!!) cm sen i somras när hon var som tjockast. och ändå är hon fortfarande tjock! ;)

Det går ju egentligen ingen brist på henne, hon har ju halm som hon kan äta om hon vill.
Och dom andra ponnysarna i stallet äter runt 7-8kg.
Men jag är så nojjig jag vill ju helst ha fri tillgång men jag vet ju att hon inte klarar av det om jag inte vill att hon ska rulla fram.
Vid en närmare eftertanke så var det ganska skönt med ett varmblod som jag hade förr som man kunde trycka i hur mycket mat som helst!! :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Underbarn
12/22/13, 11:39 PM
#43

Har fått höra att halm fyller upp buken - näringsfattigt men gör att hästen ÄNDÅ ser tjock ut (om magen). Stämmer det MIn ponny blir ju tjock väldigt lätt och han kan INTE gå på fri tillgång. Så han får hö och halm 4 gånger om dagen men tuggtiden blir ca 3-4 timmar om dagen bara… Han går i nät om natten men har tekniken och äter fort även genom slow feed

Caroline L
12/22/13, 11:57 PM
#44

#42 Kan du inte skaffa dubbla hönät åt henne som hon till exempel på kvällen får stå och pilla med längre. Öka tiden en del i alla fall.

Min var också ett varmblod och den rasen kan man generellt trycka in hur mycket grovfoder som helst det var därför min kunde hålla vikten trots 20 kg. ;) De andra hästarna åt faktiskt som runt din 8-11 kg för annars la dom på sig. Men jag hade testat att näta in på kvällen ordentligt och försöka öka ät-tiden.

Men så länge hon mår bra och funkar på det. :)


Underbarn
12/23/13, 12:12 AM
#45

#44 aldrig tänkt på att ha dubbla nät.. Skulle kunna vara något. Men stämmer det att även halm ger bukfylla?

Caroline L
12/23/13, 12:18 AM
#46

#45 Ja dubbla hönät kan vara något :)

Halm ger ju ingen energi utan funkar bara som bukfylla och tidsfördriv. Så ja halm ger bukfylla.


Em--ma
12/23/13, 12:19 AM
#47

#44 hade dubbla nät ett tag men hon tog sönder innenätet så gav upp
Och ättiden skilde sig nog bara på några minuter. :P

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Caroline L
12/23/13, 12:29 AM
#48

#47 Ja alla hästar funkar olika haha ;) Men om hon funkar bra på 9 kg och inte har brist någonstans samt har fri tillgång på halm hon kan pillra men så kanske det är det som funkar bäst för henne. :)


Annons:
Peppe
12/23/13, 10:06 AM
#49

#39 fast du kan verkligen inte jämföra en häst med människa, hund och katt… deras matsmältningssystem och magsäckar är INTE likadana 🙂 människa, hund, katt, är gjorda att äta när mat bjuds medans hästens mage räknar med mat hela tiden.

Det behöver inte handla om överutfodring. Medans vissa räknar en foderstat med så lite grovfoder som möjligt som ändå täcker energibehovet, så räknar jag med så MYCKET som möjligt utan att hästen blir tjock. gränsen är inte knivskarp utan man kan ofta ge 2-3 kg extra utan att det märks annat än på hästens välbefinnande 🙂 som jag skrev är det bra att VILJAN finns att ge mer grovfoder, att man inte håller igen.

Tyvärr är det så att energibehov och tuggbehov sällan faller jämnt ut.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Spiritinthesky
12/23/13, 1:37 PM
#50

#49 jo det kan man faktiskt göra. Hästens mage är byggd somså att mqtsmältningen behöver bryta ner hela tiden, men hästar, såsom oss andra raser kan bli överviktiga. Blir en häst överviktig så ska den inte ha fri tillgång på mat. Inte heller mer än vad som är lagom för den pållen. Funkar hästen bra på 9 kg hö om dagen, ja då ska den ha 9 kg hö om dagen. Resterande tid ska det finnas att tugga, men då näringsfattigt och utan en massa tillsatser som kan stjälpa mer än hjälpa.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Uss
12/23/13, 8:06 PM
#51

#42 grattis! Om han minskar i vikt men ändå är nöjd o glad så tkr jag det är ett bevis på att foderstaten funkar :)

WornOut
1/2/14, 10:29 AM
#52

#50 tror det är extremt få hästar som inte klarar av att gå på fri tillgång med rätt motion. För det första så tror jag många motionerar sina hästar lite väl "försiktigt".. och för det andra så brukar inte fri tillgång leda till att dom äter sådär väldigt mycket mer än i vanliga fall. dom vänjer sig ganska fort vid att maten aldrig tar slut, och behöver därmed inte stressa i sig x antal kilon. och för det tredje finns faktiskt möjligheten att leta upp ett "sämre" hö.

viktoria91
1/2/14, 11:30 AM
#53

#52 Min ponny klarar inte fri till gång eller begränsad tillgång. Hon har under ca 3 års tid haft fri tillgång var smällfet! Samma med fri begränsad tillgång. Hon får 4 givor epr dag i smhn, då har hon att äta i ca 18 timmar.

Spiritinthesky
1/2/14, 2:31 PM
#54

#52 fast alla hästar kan ju inte heller utföra "rätt" motion. Och varför leta upp sämre hö bara för att hästen ska äta HÖ hela tiden? Finns som sagt andra alternativ.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

WornOut
1/2/14, 8:48 PM
#55

varför använda sig av andra alternativ när man kan ge hästen hö?

Annons:
Underbarn
1/2/14, 10:08 PM
#56

#54 vilka andra alternativ? Att ge hö med lägre näringsvärden gör att hästen kan äta mer utan att gå upp i vilt = fortfarande få en lång tuggtid som behövs för att magen ska må bra. Liten tuggtid/tom mage kan ge magsår.

PogoPedagog
1/2/14, 10:29 PM
#57

TS. Det är inte helt enkelt så att din häst minskar i muskelmassa iom du rider den mindre nu? De ser ju magra ut när de tappar muskler, för muskler finns ju över hela kroppen på dem.

Linnea
1/2/14, 10:30 PM
#58

Det är inte alltid man kan få tag i lagom näringsrikt hö eller så får man inte tag i tillräckligt mycket av det. Då kan man tex dryga ut med halm eller ge luzern beroende på problemet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

WornOut
1/3/14, 6:32 AM
#59

#58 självklart kan man göra det om så är fallet. men fortfarande.. varför ge annat om du KAN ge hö?

Spiritinthesky
1/3/14, 7:28 PM
#60

#59 kan man så absolut, men både oekonomiskt och inte alltid så lätt. Jag ger alla mina hästar halm utöver måltiderna, samt att det alltid finns träd och grenar att tugga på. Betydligt billigare än fri tillgång och friska hästar. Jag skulle faktiskt inte välja ett dåligt hö framför andra alternativ, men alla är vi ju olika ;)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

WornOut
1/3/14, 8:40 PM
#61

kan verkligen inte förstå varför man inte skulle vilja ge hästen det den är gjord för att äta? hästar ska äta näringsfattigt gräs. och det närmsta vi har vintertid här i norden är just "dåligt" hö…

Spiritinthesky
1/3/14, 8:44 PM
#62

#61 ja eller halm tex.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Annons:
Linnea
1/4/14, 12:31 PM
#63

#61 Dåligt hö? Höet vi fick i år är lämpat för avelshästar, inte så lätt att fodra med när man har en lättfödd ponny.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

WornOut
1/4/14, 12:40 PM
#64

#63 Näe då får man leta efter något annat hö om man vill kunna fodra så.

Linnea
1/4/14, 1:00 PM
#65

#64 Jo det kan man ju göra om man har möjlighet att betala stallhyra där hö ingår plus annat hö (sen ska ju detta förvaras nånstans också).

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

WornOut
1/4/14, 1:08 PM
#66

Precis, eller om man har eget stall :)

Sarah
1/10/14, 12:38 PM
#67

Har en valack på 163 cm som är svårfödd och ett sto på ca 150 cm som är hyfsat lättfödd. 

Tills stot var 4 gick de båda på fri tillgång på torrt hösilage, men nu funkar det inte på henne längre. Hon blir för tjock trots träning. Pga lite strul i stallet har jag dem tillsammans trots att jag eg vill att valacken ska ha fri tillgång ute. 

Nu får de iaf, 5 kg hö + 2 kg hösilage + 1 kg halm ute var. Samt att det fortfarande finns mycket gräs i hagen. Inne på natten får stot 3 kg hösilage och fri tillgång på halm. Valacken får 15 kg hösilage inne och 1 kg halm. De får även lite lucern och mineraler inne. Valacken får 1 dl pellets för att äta mineralerna. Båda håller sig fina i hull och muskler på det.

ljungensjenka
3/9/14, 9:40 PM
#68

Min andelshäst får: Morgon: 2 kg hösilage 4 dl hippo müsli 4 dl havre Lunch: 2 kg hösilage Kväll: 2 kg hösilage 4 dl hippo müsli 4 dl havre 2 dl betfor B-vitamin Mineral Hon är en 15-årig Welsh Cob på 144 cm. Lagom i hull, riktigt bra musklad. Rids 4 ggr/vecka i ridskoleverksamheten, 2 ggr uteridning & 2 ggr andelslektioner med högre krav. Just nu har hon "lite" kraft för att vara henne. Som mest har hon haft 13 dl müsli, 7 dl havre & 2 dl betfor. Men nu får hon en lagom mycket och kastar inte av nybörjare rikitgt lika ofta ^^

majaliten
3/9/14, 9:44 PM
#69

Varför ger vissa så lite Hö och så mycket onödigt kraft . När man kan ta bort kraft och ge dem mer Hö som de mår bra av ?

Annons:
ljungensjenka
3/9/14, 9:47 PM
#70

#69 För att man inte vet bättre? Hade Jasmin varit min egna häst så hade hon fått fri tillgång till hösilage/ mycket och så lite kraft som möjligt/ingen alls. Men eftersom att hon inte är min utan ridskolehäst så kan inte jag förändra nånting :(

majaliten
3/9/14, 10:41 PM
#71

Föratår inte lätt de finns jätte fina studier just på ridskole hästar att varför är de feta när de är hästar som rör sig mäst . De fick gör mycket kraft mj de inte gjorde av med och den när de fick mer Hö och mineraler så vart hästarna mycket finare och smalare

ljungensjenka
3/10/14, 6:33 AM
#72

#71 Mmh, ja jag vet iaf ingen fet ridskolehäst. Våra är i jättefin form, blanka i pälsen och glada! För ett tag sen så fick vi avliva våran 30-åriga gamla B-ponny så nånting måste vi göra rätt eftersom att vi har flera som blivit så gamla och ändå varit fina i päls mm. Det är först på slutet som man märkt att de varit gamla.

Upp till toppen
Annons: