Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2010 ggr
Tiildiii
2013-11-09 20:06

Vågar inte lita på henne

Jag har en häst som blir jättestark i hoppningen och eftersom det är hoppning jag brinner för är det inte så kul när hon bara drar iväg.

Hon kan galoppera lungt men så fort man har ett hinder framför sig börjar hon dra. Våran ridbana är ganska liten, så när hon drar iväg händer det att hon ibland nästan går omkull i hörnen

Dom i mitt stall säger att det ser jättefint och bra ut när jag rider henne, men vi har nästan dragkamp däruppe och det känns inte bra då.

För 2 veckor sen när vi hoppade vägrade hon och jag flög in i hindret.

Jag vågar inte lita på henne fullt ut, och nu vågar jag inte hoppa särskilt högt heller efter att jag ramlade av. (Kan tillägga att det var första gången jag ramlade av henne och vi har haft henne i 2 år)

Jag var på pay and jump med henne förra söndagen och hoppade två klasser, en på 50 och en på 70. På 50 klassen vägrade hon 1 gång och på 70 klassen vägrade hon 2 gånger + att jag fick rida förbi ett hinder för att hon drog så mycket.

Hon är svår att stanna från galopp. Nu har jag jobbat med det hela veckan så det är lite bättre, men så fort vi hoppar blir det svårare att stanna igen.

Hon är fin i dressyr och jättemysig att pyssla med, men jag älskar verkligen att hoppa! 

Har ni några tips? 🙂

(Vet inte om jag valde rätt grupp)

Annons:
HästMunken22
2013-11-09 20:37
#1

Jag skulle börja med att kolla att hon inte får ont av någon utrustning. Ta gärna bort nosgrimma och sporrar/spö om du använder det. Jag red en exakt likadan häst för ett tag sen, och detta funkade för mig. Det är inte 100% säkert att det funkar för alla. Jag började med att släppa henne lös på ridbanan med hinder framme och lät henne springa som hon ville en liten stund. Sen tog jag på henne en repgrimma då den ger direkt tryck och satt upp. Hindret var löjligt lågt, typ 25-30 cm, men jag skrittade emot det och gjorde halt nån meter framför. Sen skrittade vi över det fram och tillbaka flera gånger tills hon slappnade av. Sen travade vi och gjorde halt efter hindret då och då. Efter ett par träningar kunde vi galoppera över utan problem, men först tränade vi halt från alla gångarter i halsring. Då lärde hon sig att lyssna på endast säte och röst. Prova att göra halt på långa tyglar och beröm jättemycket när det blir rätt! Penny blev mer motiverad av godis, blir din häst också det så använd godis! När hon drar, dra inte tillbaka utan släpp efter så att hon inte har något att varva upp mot. Rid mycket med säte och röst och ha inte för bråttom med att hoppa högt. Hoppa kanske två hinder med ett bra avstånd emellan och gör halt i mitten av dem? Rid gärna bettlöst när du tränar så att hon inte behöver bekymra sig för ett bett. Funkar hon absolut inte på bettlöst så rid med ditt vanliga träns.

Tiildiii
2013-11-09 20:52
#2

#1 Tack så mycket för tipset! Ska prova det imorgon :)

Ska också kolla upp så att utrustningen passar och att hon inte har ont :)

HästMunken22
2013-11-11 20:23
#3

Hur går/gick det?

Tiildiii
2013-11-11 20:30
#4

#3 Det gick väl ganska bra, hon lyssnade när jag styrde med sitsen, men hon lyssnade inte alls när jag skulle göra halt, hur mycket sists och röst jag än använde.

Och nu har jag börjat tveka när vi hoppar och eftersom jag tvekar har ju hon också börjat tveka :(

[_hsleiufhbtv]
2013-11-11 20:33
#5

Är hon likadan oavsett vem som rider henne?

Tiildiii
2013-11-11 20:43
#6

#5 hon blir stark i hoppningen med alla tror jag, men i dressyren är hon fin. Lite svårt med halter bara

Vi köpte henne från en ridskola för att hon inte funkade som ridskolehäst. Min syster hade henne i lite mer än ett år, sen tröttnade hon och jag tog över henne. Redan på provridningen tyckte jag hon var ganska stark och drog.

Annons:
chade
2013-11-11 21:29
#7

När du känner att hon blir stark så försök lägga en volt och jobba ner henne, så att hon börjar tänka på annat, och sen när hon lugnat sig så styr du upp på hindret igen. lägg cavaletti bommar framför hindret, då kan hon inte rusa, då måste hon tänka på vart hon sätter fötterna istället.

Gör halter och tråkiga saker när hon börjar bråka, så kanske hon förstår att om hon rusar så får hon göra tråkiga saker istället för att hoppa. Som hon då verkar tycka är roligt? Och när hon sköter sig blir hon belönad med hopp!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Uss
2013-11-12 10:10
#8

Hmm, cavalettibommar hindrar inte alla… en del springer rätt över och andra försöker hoppa alltihop… man vet inte förrän man provat hur hästen tar en sådan sak, men visst är det ett vanligt tips som oftast fungerar bra.

Jag tror att hon är van vid att ryttaren drar i henne (och det är ju "naturligt" att ryttaren spänner sig och förhåller om hästen brukar bli het och rusa) och därför så rusar hon före och/eller efter. En "het" häst brukar ha problem av något slag och det är ofta bettet/ryttarens hand.

Jag är inne på samma spår som #1 och #7 och jag skulle börjat med låga hinder och varit vääldigt noga med att inte ta i tygeln, kom ev. ur en volt och låt henne inte ha tid att börja rusa, följ med över lilla hindret och bromsa henne utan att ta i tygeln ÖHT eller lägg flera små studshinder med 0 galoppsprång mellan så hon inte kan rusa (jag antar att pållan är van hoppare så hon fixar det, det gör inte mina kan jag säga ;D ). Det brukar inte ta så många språng innan pållan fattar och lugnar sig. Då ska du sluta med en gång och göra något annat. Sedan kanske man måste repetera vid många tillfällen, så man befäster ett nytt beteende.

Jag skulle inte gjort halter för att komma tillrätta med beteendet eftersom jag tror att det är bettet som orsakar stressen som gör att hon rusar/blir het, utan skulle gjort en volt så fort hon börjar spänna sig det minsta (oavsett det är hoppning eller något annat), och jobbat mycket med att få henne att lyssna på alla andra hjälper än tyglarna.

Och självklart måste du kolla så hon inte har ont och så att utrustningen passar!

Tiildiii
2013-11-12 18:54
#9

#7 #8 Tack för tipsen, ska prova! Hon springer rätt över cavalettibommarna, så det kommer jag kanske inte prova igen, men jag ska prova hoppa låga studshinder :)

HästMunken22
2013-11-12 18:56
#10

Är hon het även vid löshoppning? Eller tar hon det lugnare då?

Tiildiii
2013-11-12 19:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#10 Vi har inte löshoppat så mycket, men när vi har gjort det har hon sprungit på rätt bra :/

Sen är det ju det där att hon hoppar så himla stort! Antingen hoppar hon alldeles för tidigt, eller så tar hon ett halvt galoppsprång till och hoppar för sent. Och hon hoppar högt över. Det är lite därför jag blir rädd av att hoppa med henne.

Tiildiii
2013-11-12 19:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Hon hoppar ju fint också, men hon drar efter :(

CelsiusT
2013-11-12 19:32
#13

Jag skulle ställt två hinder med stooort avstånd, inte högt utan bara litet skutt. Och sedan hade jag gjort halt mellan hindren, om hästen inte gör halt direkt där du vill så kör en one-rein-stop. Hästen ska ju stanna när du ber den om det, oavsett vilken metod du behöver använda, det ska bara ske. Så om hästen inte lyssnar och stannar när du ber den om det, så ta tag i ena tygeln och dra runt hästen. Om ni har hög fart så blir det först en volt, men fortsätt att hålla i ena tygeln (viktigt att släppa rejält på den andra så hästen kan böjas in) tills volten blir mindre och mindre och att hästen tillslut stannar (med näsan nästan mot din fot). Viktigt att hästne ska stanna och ståå still! Så fort hästen stannar så klappar du om och berömmer och rider vidare, och kanske tar nästa hinder om det passar. Gör om övningen tills hästen stannar då du först ber den om det (tänk på att alltid be hästen om en vanlig halt innan du gör en one-rein-stop). Tar hästen onödigt många steg när du stoppar så backa tillbaka hästen till där du bad den att stanna, så får den bakåt tänk vilket förstärker halten.

Bra kan ju vara att träna på one-rein-stop i skritt, sedan trav och sist i galopp kanske utan hinder om du inte gjort det med din häst någon gång. 

Ser att det kommenteras om bettet. Är hon okej med bettet och tygeltag i vanliga fall? Verkar på dig TS som om det bara är problem i hoppningen? Håller du henne hårdare i hoppningen? Tänk på att inte sitta och "tjuvhålla" i tyglarna, ge henne möjlighet att jobba.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Moast
2013-11-12 21:38
#14

Är det att hon drar tyglarna ur handen på dig? Rider just nu en häst som drar tyglarna ifrån en. Jag har testat med att krama och släppa i tyglarna nästan hela tiden, det funkar ibland. Går hon spänt? Har hon svårt att gå avsappnat? :)

Tiildiii
2013-11-12 21:43
#15

#14 Hon drar inte tyglarna ifrån mig, hon bara springer. Hon är spänd i hoppningen, men hon kan gå avslappnat i dressyren. :)

[MiriamPiriam]
2013-11-13 02:20
#16

Dethär är bara ett tips :) Men du skulle kunna testa annat bett? Jag rider en ponny som är exakt likadan men med bettet så behöver man knappt ta i henne så det blir lättare + man drar inte lika mkt :)

Tiildiii
2013-11-13 06:37
#17

#16 Har du något tips på vilket bett? Jag är inte så bra på bett. Just nu har hon ett vanligt tre delat, vi har provat ett kimblewick också. :)

Uss
2013-11-13 14:51
#18

Men om det är bettet som är problemet så löser det inget att byta till ett skarpare bett… Kanske skulle hon istället behöva vara bettfri ett tag?

Hon hoppar ju jättefint! Men när jag ser på bilden där du hoppar, så ser det ut som att hon inte riiktigt kommer fram med näsan (ser ut som att näsan är lite bakom lod), alltså som att du (förmodligen omedvetet) håller in henne - då kan hon ju inte hoppa riktigt och det kan i sig vara en anledning att hon blir stressad. Jag ser också att din eftergift går längs mankammen och inte i riktning mot bettet - det betyder att det du upplever som en stor eftergift inte uppfattas så av pållan!

När hon hoppar "stort" så blir belastningen på bl.a. kotorna väldigt stor (finns en anledning att våra hoppstjärnor mängdtränar på låga hinder) och när du skriver att hon "springer på rätt bra" när ni löshoppar henne, så börjar jag fundera på om det ändå inte är något mer och eller annat som stressar henne i hoppsituationen - har ni kollat upp henne hos veterinär? Hon kanske har ont?

[MiriamPiriam]
2013-11-13 14:53
#19

#17: Glömde vad bettet hette så skrev inte med det igår men vi använder Pelham (tredelat) när vi hoppar ridskolans fartdåre och hon lyssnar på det jättemycket. Alltså man behöver inte ens ta så mkt i det för hon går fint och lugnt på lösa tyglar t.o.m :) Fast det beror ju också på hästen men för mpnga har det funkat!

sombramber
2013-11-13 16:06
#20

Hej!

Jag skulle nog ha kombinerat mjuk hand (ev. bettlöst men tre-delat gummibett (tjockt) är det skonsammaste bett-alternativet), vikthjälper med travbommar före studs - sedan lite avstånd (färre och färre galoppsprång) och travbommar igen… Sedan kan man rida på en åtta så man gör halt mitt i studsen och sedan fattar trav igen. Rids lika många gånger åt vardera håll för en liksidig träning.

Då får du en lösgörande OCH lydighetsträning samtidigt som du skonsamt bygger upp muskulaturen på din häst.

Om hon då inte lyssnar och tar det lugnt "trasslar hon in sig själv"…

Framförallt skulle jag ha tagit hjälp av tränare i närheten om jag kände mig osäker - kanske även fått rida någon annan häst emellan för att styrka ditt självförtroende? Det KAN ju vara så att hon passade din syster bra men att du kanske egentligen skulle behöva en annan typ av häst i hoppningen? Just det här att hoppa på fart och stort (typiskt unghäst) tyder ju på lite orutin/ostyrka från din hästs sida?

Sedan skulle jag vara noga att få hästen under mig (bakbenen under rumpan), för det kanske KÄNNS som det går fortare än det gör? En häst med bakbenen under sig har väldigt svårt för att gå omkull. Se till att få dig filmad så ser du fort om det går fort eller bara känns så…

#7, #8 och #18 är inne på kloka saker också.

/Angelica

Annons:
Tiildiii
2013-11-13 16:23
#21

#18 Vi har inte kollat upp henne än men vi ska göra det snart. :)

På senaste tiden har sadeln börjat åka fram också, men det har den inte gjort förut.

#20 Tack, ska prova! :)

Ja det är lite så jag tänker med, att hon passade min syster men inte mig :/

Jag har en film från pay and jumpen vi var på och där ser man väldigt tydligt när hon drar iväg :(

Moast
2013-11-13 17:57
#22

Vad konstigt med sadeln, men det kan ju vara något med tillexempel den med, alltså sadeln. Att den sitter oskönt och så spänner hon sig? Det där med vikter låter bra, så prova dig fram lite och kanske skaffa dig någon bra tränare som kanske kan hjälpa dig mer. :)

Sabinathore
2013-11-14 02:35
#23

Tänkt på att skicka iväg hästen över en dag till någon som är kunnig på hästar och personer som tappat "gnistan" blivit rädd eller behöver hjälp med något! Brukar bli super faktiskt :)

Sabinathore
2013-11-14 02:41
#24

Eller lämna iväg hästen en par dagar så att man arbetar både med dig och hästen:)

Em--ma
2013-11-14 13:17
#25

Tittade precis på några videoklipp och fick upp denna övning
http://www.videofy.me/5nn48gbf/779168 

Det är bara nöta, nöta, nöta att hästen inte får bestämma.
Börjar det dra mot hindret gör volt och försök igen.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

CelsiusT
2013-11-14 15:58
#26

Kolla på ponnyakuten. Där är det många som har problem med att hästarna drar efter hindren, rusar, stressar upp sig osv. Dom löser det på bra sätt med flera bra övningar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

svampen1122
2013-12-09 17:31
#27

Har samma problem med min ponny Mimmi. 😕

Annons:
Chestnut
2013-12-11 22:21
#28

Jag har en fd tävlingshäst i hoppning som tävlat på hög nivå och hoppa honom är hum… Spännande. Precis som du beskriver TS är han väldigt hinderhet och det ska helst gå i 180 knyck och vara några decimeter i marginal över hindret minst. 

Dels jobbar jag mycket från marken, i repgrimma och långt grimskaft, - i princip varje kväll i samband med insläpp brukar vi traska över ett gäng bommar (som han i början helt sonika tog ett jätteskutt över - numera kan han kliva över med frambenen - göra halt - backa tillbaka = enormt framsteg!). Dessutom så eftersom jag har halvtaskig balans så brukar jag då och då låta någon med bättre balans hoppa honom. Han älskar att hoppa över allt annat på denna jord och jag kan inte med att ta det ifrån honom, särskilt eftersom det är vad jag älskar också - måste bara jobba upp min egna kropp igen först för att orka hänga med i hans tempo. 

När jag hoppar honom jobbar jag mycket med studs (dock lite extra långt avstånd eftersom han får väääldigt stor galopp) som ligger runt 50-65 cm ca i höjd. Gärna tre-fyra studshinder i följd och jag brukar rida an mot första hindret i trav, blir han för stark lägger jag en volt innan första hindret och börjar om. Funkar bara bättre och bättre för varje gång!

Med vänliga hälsningar
Chess

Upp till toppen
Annons: