Annons:
Etikettbeteende
Läst 3731 ggr
Underbarn
2013-11-06 17:34

När hästen blir rädd

Min häst blir sällan rädd och blir han det kan han ta några galoppsprång och "fly" (jag får snabbt kontrollen och han lugnar sig) eller så vägrar han gå förbi eller stannar upp och tittar spänt. Idag när jag red så stannar han upp en sekund och tittar in i skogen (precis vid en stig) och börjar sedan lugnt gå igen, men han går bara tre steg sen spänner han sig och tittar in i skogen igen och tvärvänder i galopp och "flyr" ca 50 m innan han blir lugnare men vill fortfarande trava bort där ifrån. Han brukar aldrig göra så. Och jag blir fjantig och tror att det kan vara något läskigt djur så jag låter han gå hemåt och vi rider en annan väg istället. Kan han ha reagerat så pga ett djur? Älg råddjur och hjort har han inte brytt sig i, utan jag tänker mer rovdjur som varg och Björn för det går mkt av det här.

Annons:
Gronstedt
2013-11-06 17:40
#1

Visst kan det ha varit ett rovdjur, men glöm inte att hästar reagerar så där även på okända saker. De står inte kvar och kollar om det är en björn eller en älg eller en svampplockare bakom busken, de drar direkt.

Det kan också vara så att det var älg, hjort eller något "ofarligt", men att det djuret drog iväg när det hörde er. Hästar är programmerade för att dra järnet utan att ställa frågor när något annat bytesdjur i trakten springer - det andra djuret kan ju springa för att det har fått korn på ett rovdjur.

Björn skulle jag inte vilja möta, jag tycker det är läskigt nog med vildsvinen och drar mig för att rida ut i mörkret i år.

PogoPedagog
2013-11-09 12:34
#2

Om du blir nervös för att du tror att det fanns farliga djur där talar din kropp om för hästen att han har rätt, det var något farligt där! Så fort hästen stelnar till kanske du oxå stelnar till, andas ytligt osv och då tolkar hästen det som att du håller med om att det är farligt där.

Ett alternativ är att jobba med din andning och avslappning och se om det hjälper, sucka tungt och förösk slappna av i kroppen och rida på som innan. Låt gärna hästen göra halt och kolla över läget innan du försöker rida förbi stället. Lättare sagt än gjort jag vet;)

Annars kan du sitta av och leda hästen förbi, då visar du att du tar ansvar som ledare för hästen, och att det inte alls är något farligt där. Fast man kanske ska prata lite högt först så man skrämmer iväg evetuella djur om man bor där det finns vildsvin eller björn.

Tusen
2013-11-09 18:32
#3

Det kan vara en älg också eller vildsvin. De luktar väldigt mycket enl. hästarna. 😉

Caroline L
2013-11-09 18:50
#4

Ja hästar reagerar sådär, dom känner av vittringen av rovdjur och drar direkt på instinkt. Dom agerar sådär eftersom dom är bytesdjur, och är "programmerade" att känna av fara. Så antingen kan det ha varit ett rovdjur eller så kan det varit en hjort till exempel som blev rädd för dig och sprang, men det din häst såg var ett bytesdjur som flydde = fara! Liksom att den inte uppfattade att hjorten sprang på grund av er. Lite teorier bara från min sida.

Det kan även ha varit något prasslande som hästen inte såg, och då blev skrämd av det. Men om man bor på ett ställe där det finns rovdjur så rekommenderar jag att man för ljud när man rider, till exempel pratar. De flesta djur vad jag vet brukar vika undan om dom hör ljud i horisonten.


Underbarn
2013-11-10 00:35
#5

Tack för svar! :) jag vet att de reagerar så för fara. Han gör så om det ex kommer flera skotrar på rad som låter illa men då vet ju jag själv att det inte är farligt men när jag inte ser vad han flyr för blir jag själv nervös xD Kanske var något djur han kände lukten av. Mina två förra hästar blev aldrig rädd för någonting någonsin! Vi red i skogen varje dag i ett år och helt plötsligt stannar båda upp - stirrar in i skogen ett par sekunder - tvärvänder och galopperar hem båda två :P och dom har aldrig ens stannat upp och tittat på något. Så jag tror absolut att de kände lukt eller hörde något djur (går inte människor där vi bodde förr) så därför blir jag så även med min nya häst fast än han kan bli rädd för lite fler saker och är mer "tittig".

[Smári-Alva]
2013-12-01 18:29
#6

Jag vet att det inte är kul när hästen flyr min häst stegrar däremot när han blir rädd och han är rädd för ALLT! Och det var den förra ägaren som var nervös och så skrämde honom men om jag ör lugn så är han det (oftast)

Annons:
smellcaramell
2013-12-01 19:27
#7

hah hästen jag rider kan reagera så om det ligger ett löv på stigen eller om han ska jaga bort flugorna med svansen så blir han rädd för sin egen svans.. men han är som han är :P

[Smári-Alva]
2013-12-01 20:29
#8

Haha det lät lite kul när man skrev så där :p min häst viftar med svansen och fastnar i ridspöt så jag måste hålla på och fläta

imsuchadiva
2013-12-02 11:27
#9

TS, lär inte hästen att den får vända hemåt så fort den blir rädd. Då skapar du bara ytterligare ett problem. Blir din häst ofta rädd och sticker när ni rider? Hur "rider" du när ni rider? Jobbar du hästen eller får den bara gå att lulla? Att ha en häst som vänder och sticker är farligt och är något du verkligen behöver jobba med.

Underbarn
2013-12-02 22:11
#10

#9 känner inte riktigt att jag behöver jobba med det eftersom det har hänt 2 gånger på ett år… Och han lyssnar direkt jag tar i tygeln. :) jag lullar i skogen :) jag förstår att det KAN bli ett problem men han vänder inte så fort han blir rädd, därför jag reagerar de få gånger han gör det…

Uss
2013-12-03 15:32
#11

#2, 9 Du har rätt, men jag hade inte haft något emot om min häst reagerade på saker i skogen om jag red i natur där björnen brukar röra sig, så länge det inte blev ett problem i ridningen. Jag menar, JAG hör inte lika bra som hästen (och uppfattas nog av pålle som lite efterbliven när det gäller såna saker) och om hästen är osäker på vad som finns där borta så vill inte jag försöka tala om för honom att det är säkert att gå dit - iaf inte om det finns björn i området :s Ridning är ett samspel - jag vore väl dum om jag inte lät pålle visa mig farligheter? Jag låter t.ex. min pålle avgöra om det är säkert eller inte att gå på "mjuk" mark - det slog aldrig fel i början att han sjönk ner över karpus när han markerade att han inte ville gå på ett visst ställe och dotterns häst som inte hade någon åsikt sjönk ner till bakknät sist hon ignorerade min pålles åsikt (pålle o jag red runt ;D )

[Smári-Alva]
2013-12-04 19:16
#12

#11 helt rätt äntligen någon det är ett samspel! Vi ska inte bästemm och inte hästen heller samspel ha där hör ni det är vad det är!

Upp till toppen
Annons: