Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3498 ggr
chade
2013-11-06 12:17

bomlös vs bomsadel

Vilka för och nackdelar har dessa sadlar?

Hade vart kul om ni kunde skriva i punktform alla för och nackdelar som ni tycker finns, med båda. Sen berätta vilken av dem ni gillar bäst, eller om ni gillar båda fast i olika sammanhang, och personliga erfarenheter! 🙂

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Majken!
2013-11-06 12:20
#1

Min erfarenhet är att bomlösa sadlar inte klarar av att ligga stilla på hästar som rids i högre klasser, som har mer rörelse och schwung.

chade
2013-11-06 12:24
#2

#1 Menar du då i alla olika grenar, eller någon specifik du tänker på? :) kan tänka mig att den inte ligger så värst still i de grenar som innefattar hopp i alla fall!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Gronstedt
2013-11-06 12:25
#3

Bomlösa är generellt inte bara att hoppa med eller stå i, eftersom trycket från stiglädren inte fördelas över ryggen av en bom utan belastar en mycket mindre yta,

Majken!
2013-11-06 12:31
#4

#2 Min erfarenhet kommer från dressyrhästar.

[NellieLavec]
2013-11-06 12:52
#5

Allt jag kommer skriva nu är sånt som oftast stämmer. Det gäller alltså inte alla bomlösa- respektive bomsadlar.

Bomsadel

Fördelar:

  • Ligger mer still

  • Ryttaren får en bättre sits

  • Ger bättre stöd åt skänklarna

  • Fördelar ryttarens vikt bättre

Nackdelar:

  • Är endast bra för hästens rygg om den ligger 100% rätt, vilket skulle innebära att man var tvungen att byta sadel varje dag. 

Bomlös sadel

Fördelar:

  • Anpassar sig efter hästen från dag- till dag

  • Mjukare och bekvämare att sitta i

  • Häst och ryttare får bättre kontakt

  • Man känner lättare vilka delar av hästen som aktiveras

Nackdelar:

  • Håller inte lika länge

  • Glider mer

  • Går ej att hoppa i

Jag har för tillfället en bomsadel och en bomlös sadel. Den bomlösa sadeln är i "westernmodell" och min bomsadel är en lättare allround.

Den bomlösa använder jag till uteritter. Den är mycket skönare att sitta i och hästen trivs bättre med den sadeln. Mina skänklar hamnar dock långt bak i sadeln, och jag kan inte rida lätt i den. 

Bomsadeln rider jag i de få tillfällena då jag vill hoppa eller rida i paddock. Eftersom mina skänklar hamnar bättre i den sadeln så utförs alla dressyrarbeten i den.

CelsiusT
2013-11-06 15:21
#6

#5 Håller inte med om ditt påstående: "Är endast bra för hästens rygg om den ligger 100% rätt, vilket skulle innebära att man var tvungen att byta sadel varje dag. "

För det första så innebär det inte att man måste byta sadel varje dag för att få sadeln att ligga 100% rätt. Ja, du kanske bör se över och stoppa om sadeln lite oftare. Om du rider din häst regelbundet lika dant över hela året, så skulle du bara behöva kolla över din sadel med 1-2 års mellanrum. Men om du ställer av hästen så pass länge så att den tappar muskler och behöver igångsättning, eller att du rider väldigt olika mkt under året (så att det blir en period då du rider väldigt mkt mindre tex) så behöver du såklart se över sadeln oftare. Bra då är att passa in sadeln på nytt efter vilan, och ev låta stoppa om sadeln efter uppbyggnaden av musklerna igen.

Som standard är det bra att låta en utprovare kika på sadeln en gång om året åtminstone.

Du påstår inte direkt att den är dålig för hästens rygg om den inte passar till 100%, men du antyder det eftersom du menar att den 'endast' är bra om den passar till 100%. Och tja, där finns ju ett visst "spann" att gå på. För dels kan man göra mycket med pad/filt för att få sadeln att passa bättre och dels så ändrar sig inte hästen från dag till dag.

Att använda bomsadel mot att använda bomlös är ungefär som för en vandrare att använda en ryggsäck med bom eller inte. Minns ni hur jobbigt trött man blev i ryggen av att bära hem en ryggsäck (utan bom) full med skolböcker? Jag minns, vi hade ca 1km att gå från bussen. Man var helt slut i nacke, axlar och rygg efter det. Men på semestern så packade hela familjen på sig ordentliga vandringssäckar, sådana med en metallställning i - alltså en bom, och gick på vandring. Jag kan lova att jag bar bra många fler kilon och gick bra många fler km, men var inte ens hälften så trött.

Jag som vet hur det är att bära med dom båda alternativen skulle aldrig få för mig att sätta en bomlös sadel på min häst. Bommen hjälper till att bära upp och fördela vikten. Men det är viktigt med en bra tillpassad sadel, därför bör man ta hjälp av utbildad utprovare om man inte har kunskapen själv.

Däremot så är jag mer för westernsadlar, eller rättare sagt, bladsadlar. Det finns även engelska sadlar som har blad istället för bossor (användes främst inom krig då soldaterna skulle sitta många timmar). Det fördelar vikten otroligt mycket mer och är lättare att padda upp så man avlastar hästens rygg. Engelsksadlarna är ju egentligen bara till för "kortare ridturer" då den är från början en jaktsadel. Medan westernsadeln är ju en sadel som är gjord att "bo" i, man ska kunna sitta upp på morgonen och (i bästa fall) sitta av på kvällen och både häst och ryttare ska vara friska nog i kroppen att orka med samma sak dagen efter.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[NellieLavec]
2013-11-06 16:23
#7

#6 Men det räcker att hästen går upp eller ner 3 kg för att den ska ändras i kroppstyp. En häst musklar hela tiden om sig beroende på vädret ute, underlag och temperatur. Musklerna agerar olika från dag till dag medans en bomsadel alltid har samma form. Sen är det absolut sant det du säger, att man kan välja mellan hundratals olika paddar för olika saker etc. Men själva sadeln förblir den samma. Sen hörde jag en gång en rätt bra jämförelse: ta på en sko som inte passar, den trycker och skaver. Ta på en strumpa som inte passar, den töjer sig och anpassar sig efter foten. Sen att min hästs ryggproblem försvann när jag ändrade till bomlöst är bevis nog för mig.

Gronstedt
2013-11-06 16:27
#8

#7: En bomsadel är inte helt styv och den är dessutom stoppad och anpassar sig ganska mycket efter hästen även utan paddar. Det är bara att titta på vad som händer med en nystoppad sadel på en skev häst … Så det räcker bra att kolla låta sadeln varje år om inte hästen har ändrat sig markant. Liknelsen om skon är bra, men inte på det sätt som du menar. En ny sko som skaver blir bekväm när den är ingången.

En häst under uppbyggnad kan dock behöva byta bomsadel varannan månad eller oftare.

CelsiusT
2013-11-06 16:41
#9

#7 Så olika är inte musklerna från dag till dag. Man har antingen en stoppad bossa mot hästen (bommen på en sadel ligger inte direkt mot hästens rygg) eller på en bladsadel både fårskinn på sadeln och en eller flera lösa paddar. 

Fast för att spinna vidare på din jämförelse då, prova att gå i en sko eller i en strumpa. Du klarar inte i närheten lika länge i en strumpa som i en sko.

Och en sko eller sadel som sitter så dåligt så den skaver ska man såklart inte använda (därför bör man låta någon kolla över sadeln med ca 1 års mellanrum), men varken skon eller sadeln påverkar foten/ryggen så mkt att du inte kan ha samma skor/sadel dag efter dag. Foten/ryggen ändras inte så mycket. Det handlar om när hästen musklar om sig _ordentligt_, tex då den stått på vila 2-3 mån och tappat muskler eller plötsligt börjat ridas hårdare/väldigt annorlunda. Inte när musklerna från dag till dag jobbar lite olika.

Ska man använda bomlös sadel så är det dessutom otroligt viktigt att den faktiskt är bra, dvs är en sadel som har ordentlig pad och är stabil, vilket innebär en dyr sadel. För annars gör den stor skada.

Medarbetare på westernridning.ifokus

[NellieLavec]
2013-11-06 16:41
#10

#8 Fast det tar desto längre tid för skon än för strumpan, och då kan skadan redan vara skedd. Dock har du säkert rätt i det du säger :) jag gav i alla fall upp om drömmen om en perfekt bomsadel när jag slösat närmre 10 000 kr på 4 olika sadelutprovare som såg ut 4 olika sadlar som skulle vara "perfekta" för min häst under 4 olika tidsperioder. Hästens rygg blev sämre och sämre och när jag blev trött på det och köpte en bomlös sadel utan någon utprovare så blev hästens rygg bra igen. Det är, som sagt, nog med bevis för mig och för min häst samt för sättet jag rider på :)

CelsiusT
2013-11-06 16:43
#11

#10 Tråkigt. Men tyvärr finns det ju många sadelutprovare som inte är särskilt bra, som inte har kunskapen/utbildningen att kunna prova ut sadlar. Det är ju ingen skyddad titel, så vem som helst som anser sig kunna prova ut sadlar får ju kalla sig sadelutprovare.

Medarbetare på westernridning.ifokus

chade
2013-11-06 20:25
#12

Skönt att det går att ha en diskussion utan att alla blir helt knäppa på varandra haha :) Kul att läsa vad alla tycker och tänker! anledningen till varför tråden skapades är på grund av att jag har lättare att skapa en uppfattning om saker om jag får läsa många andras tankar om saken, samt läsa på själv på andra sidor såklart :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

viktoria91
2013-11-07 00:23
#13

Bomsadel Plus: snyggare Minus: passar få hästar Får fruktansvärt ont av dem Dålig sits, ostadig Måste kollas igenom ca 1 ggr/år Bommen kan knäckas/skadas Bomlös Plus: Passar fler hästar, min även dem med större steg Skönare! Friare rörelser för hästen Bättre rygg/bakbensaktivitet Väger inget Ligger som klistrad Ingen bom som kan skadas Slipper (oftast) stoppa om Sensation Ride g4 bomlös sadel har jag.

Annons:
Gronstedt
2013-11-07 07:32
#14

Jag tror att det beror mycket på hästen. En häst med spetsig rygg funkar sämre med bomlöst än en häst som är mer rund över ryggen.

Det beror också mycket på ryttaren. En bomlös sadel fördelar inte vikten över hästens rygg lika bra, men det gör mindre om ryttaren är lätt - helst lätt med stor ända. Och vissa bomlösa sadlar har paneler som fördelar vikten bättre.

Jag har inget emot bomlöst eller barbacka ibland. Men för mig, som är tung, och hästen jag rider, som har spetsig och extremt rörlig rygg, är det inte det optimala för den dagliga ridningen. För hans mamma, som är rund som en tjock nordsvensk och rör sig luftigt som en stridvagn, och vars ryttare väger 2/3 av vad jag gör, är det inga problem att ha bomlöst vartenda ridpass.

CelsiusT
2013-11-07 20:06
#15

#14 Där får jag absolut hålla med dig. Det beror nog väldigt mkt på hur mkt och hur man rider, och såklart hur häst och ryttare ser ut. Jag är inte heller emot varken barbacka eller bomlöst _då och då_ om det är en bra bomlös modell, men att rida mycket i det anser jag inte är bra. Men det är ju så olika hur mycket man rider. 30-60min 2-3 ggr/v, med en häst som är rund över ryggen och en ryttare som är lätt, absolut. Men så som jag rider, 5-6 dagar i veckan, 1-3h åt gången, ett helgpass då och då där jag sitter på hästen ca 6h/dag, njae då är det inte lämpligt att rida i en bomlös. Men här kommer vi ju tillbaka till det här med att bära i ryggsäck, skolböcker 1km eller full packning i flera mil. Såklart väljer man ju utrustning därefter, ju längre man ska desto viktigare är det att satsa på inpassning och avlastning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Linnea
2013-11-08 11:42
#16

Men dom som tävlar distans då? Nästan alla har bomlösa sadlar.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

CelsiusT
2013-11-08 12:13
#17

#16 Kan ju bara säga så, jag skulle aldrig utsätta min häst för det.

Och vad jag hört så är det absolut inte så att alla på distanstävlande har bomlösa. Har en kompis som tävlar väldigt högt inom distans och hon säger att det viktiga är inte att ha en så lätt sadel som möjligt, det viktiga är att ha en sadel som är bekväm för hästen. En häst som inte orkar gå pga en obekväm sadel kommer du ingen vart med. Hon tävlar inte i bomlöst.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2013-11-08 12:32
#18

#16: Många distansare har bladsadlar och många har faktiskt bomsadlar av dressyrtyp för att få bogfrihet. Som #17 säger är det viktigaste att sadeln är bekväm för häst och ryttare när man ska rida 160 km tillsammans.

viktoria91
2013-11-08 13:55
#19

Jag vet dem som rider 12 och 14 mils distansritter med bomlös sadel.

Gronstedt
2013-11-08 14:01
#20

#19: Visst är det en de som gör så, men jag tror inte det är "nästan alla".

Annons:
CelsiusT
2013-11-08 17:39
#21

#19 Det finns säkert massor med människor som rider distans med bomlös sadel. Betyder det att det är det bästa för hästen? Betyder det att en häst inte tar skada av det? Bara för att det finns folk som gör något så innebär det inte per automatik att det är rätt/bäst/bra. 

Jag ska inte svara för hur andra ska välja att göra. Men min erfarenhet och mitt tyckande efterfrågas och då svarar jag att jag skulle aldrig utsätta min häst för det.

#20 Håller med, bara för att det finns dom som gör det så innebär det inte "nästan alla" och även om nästan alla hade ridit med bomlöst så är det fortfarande inget bevis på att det är det bästa.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2013-11-08 17:46
#22

#19 Har aldrig skrivit att nästan alla gör det. Ska man rida så länge och långt kräver det ju självklart en bra sadel, oavsett om det är en med bom, blad, skenor eller utan och allt som finns.

CelsiusT
2013-11-08 18:27
#23

#22 Nä men #16 gjorde det, och det var det vi svarade på och motsatte oss. Och jag tror att både jag och Gronstedt antog att du vidare kommenterade på det, eftersom du skrev som du gjorde. 

Lät i mina öron (ögon) lite som om du vidare kommenterade att du vet att det finns folk som rider bomlöst på distans, ungefär som motsats till att vi menade att inte nästan alla gör det. Och då förtydligar vi att att det såklart finns folk som rider med bomlöst på distansritt, men fortfarande så är det inte "nästan alla".

Och jag ville kommentera vidare att visst finns det dom som rider bomlöst. Men det betyder inte att det är det bästa, och även om det skulle varit så att "nästan alla" rider bomlöst på distansritt så innebär inte det heller att det är det bästa för hästen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

chade
2013-12-04 13:54
#24

ursäkta om jag drar igång den här tråden igen, men hur funkar det här med att rida lätt i en bomlös?

Just för att den inte fördelar vikten jämnt som en bomsadel gör. För jag tänkte, ni skrev att man inte ska hoppa i dem för att det blir ett mer koncentrerat tryck över ryggen, men det bör väl vara samma sak med att rida lätt.. Eller tycker ni inte att det är samma sak?

ni kanske har tagit upp detta redan, men då måste jag ha missat. hänvisa gärna till inlägget i så fall :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Gronstedt
2013-12-04 13:57
#25

#24: Det blir ju inte lika stor belastning som när hästen landar efter att ha varit uppe i luften över hindret. Men jo, det borde bli mer punkttryck vid lättridning och lätt sits.

chade
2013-12-04 14:05
#26

#25 Nej inte lika stor belastning, men ändå mer än när man bara sitter. Kan ju inte tänka mig att det är så bekvämt, är det schysst mot hästen. Eller får man se till att sitta ner hela tiden när man rider bomlöst?

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Linnea
2013-12-04 14:18
#27

#26 Beror nog mycket på vilken typ av sadel man har. Finns både bättre och sämre varianter och själv är jag nyfiken på dom som ser ut som vanliga bomsadlar, hur trycket är på dom jämfört med dom andra. En del sadlar ska man nog bara sitta ner i tror jag.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
chade
2013-12-04 17:14
#28

#27 jaja, så det finns typ olika varianter eller vad man ska säga som kan användas till lite "tuffare" ridning om ni förstår hur jag menar utan att det låter knäppt :P Alltså såna som är anpassade för lättridning osv!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

[Smári-Alva]
2013-12-04 19:52
#29

Jag tycker bomsadel är bättre för jag har ridit en häst med bomlös och den hästen var inte speciellt bred över ryggen och ändå satt man i splitt och kunde inte rida lätt medans en annan bomlös jag provat var det skönaste jag suttit i så det varierar men jag gillar bomsadel och angående att man inte kan hoppa i bomlös så går det visst min kompis ovh hennes medryttarhäst hoppar i bomlös så det går ju

Gronstedt
2013-12-04 20:39
#30

#29: Det är inte det att det inte är möjligt för ryttaren att hoppa i bomlöst, det är det att det medför problem för hästens rygg.

[Smári-Alva]
2013-12-06 14:38
#31

Gör det ?? Hur?

Gronstedt
2013-12-06 14:57
#32

#31: Hela ryttarens tyngd vid landningen belastar stigläderfästets lilla yta, i stället för att fördelas över hela bommens yta, som på en bomsadel. Det samma gäller vid lätt sits och lättridning, men då blir det inte en lika kraftig stöt.

[Smári-Alva]
2013-12-06 20:13
#33

Ok tack för att du svara och förlåt att jag kapa tråden…..

chade
2013-12-06 21:33
#34

#33 Nej ingen fara, lika bra att fråga när det är inom samma ämne istället för att starta en ny tråd. Det blir ju bara mer info i den här tråden då som är nyttig :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Annons:
Pelzi
2013-12-06 22:06
#35

Har man en bra padd till bomlös sadel som fördelar trycket på hästens rygg så är den nog minst lika bra som en sadel med bom.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

CelsiusT
2013-12-07 10:10
#36

#35 En pad kan aldrig jämföras med en bom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Gronstedt
2013-12-07 15:57
#37

#35: Som #36 säger, en padd är inte lika styv som och fördelar inte vikten över lika stor yta som en bom. Men vissa bomlösa har stiglädren fästa i större/bredare "textilplatta", som ligger inne i sadeln, de borde rimligen fördela belastningen bättre än om stiglädren bara sitter fast i en smal rem.

Pelzi
2013-12-07 15:59
#38

#38 Bättre att rida med bomlös än med en bom sadel som inte alls passar  vissa hästar är det svårt att hitta sadlar som passar.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gronstedt
2013-12-07 16:19
#39

#38: Du hänvisar till ditt eget inlägg?

Pelzi
2013-12-07 17:28
#40

39 Råkade trycka fel menade 36 och 37.

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Gronstedt
2013-12-07 17:31
#41

#40: Aha Ler. Jo, bättre en bra bomlös än en dålig bomsadel, men man ska ändå undvika att hoppa med den.

Annons:
CelsiusT
2013-12-07 17:38
#42

Bättre med en bomlös sadel än en sadel som är helt fel i inpassning. Men att det enda är dåligt gör inte att det andra blir bra, möjligtvis bättre, men bra…. njae. Håller emd #40 man ska inte hoppa med bomlös.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: