Annons:
Etikettövrigt
Läst 15266 ggr
Zebra02
11/1/13, 9:50 PM

nosgrimma vs. luftintag

Vad gillar du och varför just det? (vill bara veta dina åsikter)

Annons:
Zaphix
11/2/13, 9:09 AM
#1

Behöver det finnas någon motsättning mellan alternativen?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

CelsiusT
11/2/13, 9:12 AM
#2

Menar du att hästen inte skulle kunna andas om den har nosgrimma? Eller vad menar du?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zaphix
11/2/13, 1:16 PM
#4

För att en blogg är en säker källa till kunskap..?

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zebra02
11/2/13, 1:18 PM
#5

Bara brätta vad ni tycker om de olika.

[[AcsJulia]]
11/2/13, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag är emot nosgrimma. Ärligt talat förstår jag inte ens hur en kan blunda för det faktum att bilderna i inlägget från bloggen ovan är sanningen. En kan ju inte precis fejka hur skelettet sitter i huvudet på en häst och bilderna visar ju tydligt att remmarna täpper till de mjukdelar runt näsborren som behövs för andningen ska vara optimal!

Att nosgrimma dessutom används som ett sätt att "lugna" munnen på en häst är helt fel. Hästen slutar gapa för att den inte KAN , inget annat.

#4 Tycker du på fullaste allvar att det känns "osäkert" att denna nosgrimma hindrar andningen?

Annons:
CelsiusT
11/2/13, 9:45 PM
#7

Jag har svårt att med säkerhet säga att en nosgrimma (av de faktum att det är en nosgrimma) försämrar luftintaget hos hästen. Dock kan det absolut göra det om man har en nosgrimma långt ner som man spänner hårt. Dock ser inte alla nosgrimmor ut så och alla människor spänner inte nosgrimman så hårt.

Sedan finns det massa fler orsaker att inte ta på en nosgrimma. Varför ha en rem som sitter så löst att det inte har någon funktion? Eller varför använda nosgrimmans grundfunktion, dvs att klämma igenom munnen så hästen inte kan gapa/gå undan för bettet?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Silvercore
11/5/13, 7:51 AM
#8

Efter att jag såg de där bilderna slutade jag med nosgrimma på min ena islandshäst eftersom jag inte tycker den gör någon skillnad på henne, hon går lika bra, om inte bättre utan. 

Min andra häst är lite trixigare, jag fick nämligen hem honom i förrgår, han har nosgrimma som på bilden ovan, men han gapar väldigt mycket när han töltas. Jag känner honom inte så pass bra än att jag vet orsaken till detta, men jag ska pröva att dels byta till en annan nosgrimma och dels att rida honom utan. Självklart även försöka hitta orsaken till att han gapar så i tölten, det behöver ju inte ha med tränset att göra alls. (har har alltid gjort det, med alla ryttare). Det bästa vore dock om jag kunde rida honom helt utan nosgrimma också. 

Jag håller alltså med om att nosgrimman är onödig om den inte fyller någon speciell funktion, funktionen att "stänga munnen" på hästen tycker jag bara är fånig, min häst gapar ju trots nosgrimma, och jag har inga planer på att spänna den hårdare. Jag tror man måste hitta andra orsaker till att hästen gapar. (t.ex. att man har fel bett för hästen, är för hård i handen då man rider, att hästen har ont i munnen osv.) Dock tror jag att de flesta är kapabla att bedöma om ens egen häst ska ha nosgrimma eller inte helt själva. :)

CelsiusT
11/5/13, 11:44 AM
#9

#7 Insåg att jag inte skrev mina åsikter riktigt. Själv har jag aldrig nosgrimma på, ser inte att det finns en vettig anledning till det. Har många anledningar mot det, men ingen för att ha nosgrimma. Så här är det naken nosrygg ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

panini
11/5/13, 7:49 PM
#10

#8 Tummen upp för det sista du skrev! ;)

[[AcsJulia]]
11/5/13, 7:56 PM
#11

#8 Det handlar inte om att man är kapabel "att bedöma om ens egen häst ska ha nosgrimma eller inte", det handlar om att vara medveten om riskerna. Det finns ALLTID en viss påverkan på andningen så länge nosgrimman är av typen som ligger över mjukdelarna kring näsborren, det är nästan en garanti att hästen inte kan visa minsta protest mot bettet och bara det är problematiskt i mina ögon!

Silvercore
11/6/13, 6:24 AM
#12

Självklart ska man vara medveten om riskerna, jag anser att med lite sunt förnuft så kan vilken människa som helst förstå att man täpper hästens luftvägar med nosgrimman. Jag tycker man ska vara medveten om hur ALL utrutsning påverkar, inte bara nosgrimman. Det är grundläggande. Det jag menade var att varje hästägare själv borde bedöma situationen själv med sin egen häst, man kan ju inte tala om för andra hur de ska göra i denna fråga, det är ju upp till var och en.

[[AcsJulia]]
11/6/13, 8:26 AM
#13

#12 Det kan jag skriva under på! Folk får själva väga fördelarna mot nackdelarna med all utrustning och utifrån det avgöra vad som är värt att använda och inte! :)

Annons:
Underbarn
11/6/13, 8:35 PM
#14

Men hur hårt spänner ni då? Jag ser folk spänna för hårt allt för ofta… Jag har nosgrimma för det estetiska! Och spänner jätte löst, tycker att två fingrar också är för hårt. Spänner så löst det går bara det inte glappar massor. Jag har både aachen och remont

[[AcsJulia]]
11/6/13, 9:56 PM
#15

#14 Det behövs inte särskilt hårt. Ta två fingrar, lägg dem löst mot näsvingarna och försök nu att andas som att du är ansträngd. Går det bra?

equestphoto
11/7/13, 11:07 AM
#16

Men hur hårt spänner ni nosgrimmorna om ni riskerar att försämra luftintaget?!

Underbarn
11/7/13, 11:12 AM
#17

#14 jag spänner lösare än att två fingrar får plats under… Den ger inget tryck alls om han inte gapar (vilket han aldrig gör) eller tuggar (om han ex får tag i något ätbart)

[[AcsJulia]]
11/7/13, 12:12 PM
#18

#16 Som sagt. Så länge det inte GLAPPAR, så sitter den tillräckligt hårt för att utvidgandet ska hindras. Det handlar inte om att hästen inte KAN andas. Men det blir svårare, alltså försämras andningen!

equestphoto
11/7/13, 1:09 PM
#19

#18, om nosgrimman försämrar andningen sitter den fel.

Gronstedt
11/7/13, 1:15 PM
#20

#8: Nosgrimmor har inte som primär funktion att stänga hästens mun. Aachen lär förstärka tygeltagen, pullar ska ge tryck mot nosryggen vid förhållning, remont ska ge stöd för käken och uppmuntra hästen att slappna av i nacke och huvud. Inte ens engelsk nosgrimma har, korrekt använd, som främsta funktion att hindra hästen att gapa alls, utan att hindra den att gapa så mycket att den helt undandrar sig och kan skadas av bettet - alltså gapar så mycket som en gäspning. Samt att fungera som grimma när man tar bort bettet från tränset medan det sitter kvar på hästen. Om sedan nosgrimmorna har dessa effekter är en annan fråga 😉.

#14: Nosgrimman på en aachen ska aldrig spännas löst, då orsakar snokremmen definitivt andningsproblem eftersom den hamnar för långt ned och i fel vinkel. Samma med övre delen på en pullargrimma, den måste sitta åt runt skelettet för att inte de nedre remmarna ska störa andningen.

#15: Hästar har åtskilligt vidare luftvägar, ditt test är knappast giltigt eftersom luftpassagearean ändras relativt sätt betydligt mindre hos en häst.

Annons:
Zebra02
11/7/13, 4:20 PM
Zebra02
11/7/13, 4:26 PM
#22

Låter bilderna tala för sig själv

http://cdn1.cdnme.se/3427273/7-3/nosgrimma_5252dbbc9606ee3c038f73fc.jpg

http://cdn1.cdnme.se/3427273/7-3/nosgrimma_524dc442ddf2b36b7a23d40a.png

http://cdn1.cdnme.se/3427273/7-3/1383775_10151948124120799_1019385016_n_5252dbbbe087c3555d736add.jpg

[[AcsJulia]]
11/7/13, 6:52 PM
#23

#20 Du tror inte att hästen har vidare luftvägar av en anledning? Den BEHÖVER det! Att ens lägga emot någonting hindrar den utvidgning som krävs för ultimat syreupptagning. Detta bidrar självklart till snabbare mjölksyra!

Och jo, hästen kan inte öppna munnen som den ska när den har nosgrimma, ens om den sitter löst. Att det inte är den primära verkan är ointressant för mig åtminstone. Det hindrar alltså hästen från att öppna munnen/tugga = hästens sätt att släppa spänningar och bearbeta information. Så länge nosgrimman används som ett sätt att hindra hästen från att öppna munnen och smita från bettet så ser jag utrustningen bara som en ful genväg från att ta itu med problemet.

Linnea
11/8/13, 11:36 AM
#24

#20 Pullargrimma: om den här öht skulle kunna ge tryck på nosryggen vid tygeltag, som det påstås att den gör, så måste ju nosgrimman följa med i tygeltaget, vilket den inte gör! Den ligger kvar på samma ställe alltså ger den samma tryck hela tiden. Att en del hästar funkar bättre på denna än andra kan ha helt andra orsaker.

Remontgrimma: Användes på unghästar (remonter) förr under tiden de bytte tänder för då kunde dom inte ha vanliga engelska nosgrimmor.

Engelsk nosgrimma: Ska hindra hästen att gapa. Punkt. Hur menar du att hästen skulle skadas av bettet för att den öppnar munnen? Blir mer skada om den inte kan röra tungan eller bettet alls - trycket hamnar på exakt samma ställe hela tiden.

Aachen: Ska förstärka tygeltagen? Ja det är klart den gör eftersom hästen inte på något vis kan öppna munnen eller röra tungan särskilt mycket. Vad sägs om lite dressyr och få en lydigare och villigare häst istället? Det är bara en kombination för de som inte anser att det räcker med enbart remont eller engelsk nosgrimma.

Än värre är det med dom som har dubbla nosgrimmor, har man remont så kan inte hästen öppna munnen alls. Varför ens ödsla tid på att knäppa fast en till?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Zaphix
11/8/13, 3:57 PM
#25

Har nosgrimma på körhuvudlaget och insåg idag att den inte ens vidrör annat än det hårda på nosryggen och under hakan. Så inte en chans att den skulle påverka luftvägar iaf.

Men om det nu skulle vara så att bara av att ligga där skulle nosgrimman påverka luftvägarna känns det väl rätt elakt att ha grimma på hästen? Framför allt i hagen en hel dag.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[[AcsJulia]]
11/8/13, 4:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Observera att det skiljer på nosgrimma och nosgrimma! Problemet uppstår när remmarna ligger över näsborrens mjukdelar. Självklart har den ingen inverkan på andningen om den sitter 3 cm ovanför allt vad näsborrar heter!

Bilden visar en sidepull som sitter för långt ned. Den påverkar andningen, men mindre än om den hade varit mer åtspänd.

Gronstedt
11/8/13, 4:11 PM
#27

#24: Vet du hur en korrekt påsatt engelsk nosgrimma sitter? Tydligen inte, eftersom du tror att den hindrar hästen från att gapa alls. Hästen kan utan vidare gapa flera centimeter för att visa det eventuella obehag den upplever.

Vet du vad som händer om hästen öppnar munnen så mycket som när den gäspar, samtidigt som man drar i tyglarna? Bettet kan dra kindernas mjuka vävnad uppåt ända till käkleden, vilket orsakar smärta och kan orsaka skada. Delade bett viker sig och pressar in kindernas mjuka vävnad mellan tänderna, varpå bitskador kan uppkomma. Och innan du skriver något om att man inte ska dra så mycket i tyglarna, så tänk på att det mycket enkelt kan inträffa i en paniksituation, där hästen kämpar mot tygel eller töm och/eller ryttaren eller kusken tappar balansen och inte hinner släppa tillräckligt fort. Eller, himlen förbjude, fastnar och släpas.

Angående remontgrimma så var dess syfte inte att hindra remonterna från att visa obehag vid tandbyte, som du verkar tro, utan just att hjälpa unghästarna att våga ta stöd mot bettet och slappna av i käkar och nacke trots att de reds in på kort tid och trots eventuella tandömsningsproblem. Följden blev att de inte kunde öppna munnen speciellt mycket och det kan ha dolt upplevt obehag hos vissa individer, men det var inte det primära syftet.

Annons:
Rafflan
11/8/13, 9:32 PM
#28

+ snyggt
+ kan göra så att bettet ligger mer still/bättre i hästens mun

- en fel anpassa nosgrimma kan orsaka skav, problem med luftintag och skador.

bilden längst ner i #22 visar en otroligt fel anpassad nosgrimma.

Jag rider aldrig med "snokrem", eller remont då jag inte gillar dem, men tror inte dem heller skadar hästen om dem sitter rätt.

Gullan_J
11/9/13, 2:36 PM
#29

#27 av Gronstedt 

Du skrev mina ord, precis det jag tänkte skriva 😉 Håller med till fullo!

-Bättre ökänd än okänd

jiithra
11/9/13, 3:19 PM
#30

tassar

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Zebra02
11/13/13, 12:48 PM
#31

putt

Hannna
11/13/13, 7:43 PM
#32

På nästan samtliga bilder är nosgrimman anspänd för långt ner på hästens huvud. Vid en sådan anspänning kan det trycka på nerver som löper längs nosryggen och orsaka förlamning av ena eller båda näsborrarna. Hästar med långa smala huvuden är extra känsliga för detta då risken är större att man klämmer åt nerverna då de har en smal nosrygg. Förlamningen brukar vara övergående men har man otur kan det orsaka permanenta skador.

Detta är heller inte så enkelt att se på en häst som inte arbetas så hårt, det ses tydligast om hästen blir riktigt trött för då ser man att den inte kan vidga ut näsborrarna utan de sugs in i näsan istället.

En korrekt anspänd nosgrimma hindrar inte luftintaget.

Hannna
11/13/13, 8:36 PM
#34

#33 I inlägget som du hänvisar till står det under bilden på en travhäst att den har flera olika nosgrimmor när den i själva verket inte har någon nosgrimma på sig. Travhästen på bilden har en nosrem som endast går över nosryggen (alltså inte runt - kan inte spännas åt) som är fäst i huvudlaget, en kindstropp som är fäst i käken som inte har något att göra med en nosgrimma, sen har den en nosrem som går runt ett helt varv. Jag är faktiskt osäker på om hästen ens har en nosgrimma, jag kan inte se någon i alla fall. Jag tycker det känns lite konstigt att uttala sig om saker när man inte ens vet vad det är för utrustning man pratar om.

Annons:
Zebra02
11/13/13, 8:37 PM
#35

#34 Det var inte till dig, utan till alla.

Hannna
11/13/13, 8:57 PM
#36

Jag kommenterade bara inlägget som du länkade till, inte personligt till dig.

supernatural
11/15/13, 11:58 AM
#37

Använder inte nosgrimma, ser absolut ingen anledning till att ha det.
Och de som säger att man har det men inte spänner alls, varför ens ha på det då? Ju mer saker hästen har runt ansiktet ju mer "instängd" känner den (förmodligen) sig, och eftersom hästar är klaustrofobiska av natur känns detta väldigt konstigt.
Sen att det påverkar andningen är ju bara ren fakta och en till anledning att slopa nosrem.

❤️ - Med kärlek, utan våld - Hjärta

thenewbreed
11/16/13, 12:00 PM
#38

min förra medryttarhäst hade det för att hon såg sjukt snygg ut i det. Och så spände vi inte alls hårt. Det fanns utrymme att gapa om hon ville o så. sen var det ju inte min häst så jag fick inte bestämma någonting angående utrsutningen. Men hon var en fin väluppfostrad häst som aldrig hade olater för sig. skulle lätt gå att ta bort nosgrimman på henne. den används ju ändå inte för själva ridningen så. 

Men om den sitter rätt så borde den väl ändå inte hindra luftintaget, eller det kanske beror på vilken typ av nosgrimma det är? Det finns ju nosgrimmor som sitter högre upp på 'benet' ;o

Medarbetare på bildredigering! :)

PogoPedagog
12/1/13, 12:52 PM
#39

Jag fick lite tankar när jag tittade på sändningarna från Stockholm igår. På elitnivå verkar det vara extremt ovanligt att rida utan nosgrimma. Vad beror detta på? Som jag förstår det måste man ha det i dressyr, är det samma i hoppningen?

Om det inte är så finns ju några alternativa gissningar på varför de har nosgrimma mer än gemene man.

1 De hänger inte med i diskussionen som förts i många år nu om att nosgrimmor begränsar hästens luftintag och varför har denna i så fall inte nått den kretsen?

2 De tycker inte att det begränsar hästens luftintag/ bryr sig inte om det.

3 Nosgrimma är ett måste för att kunna rida på elitnivå?

Vad tror ni andra? Jag har ingen aning själv.

[Smári-Alva]
12/1/13, 6:14 PM
#41

Hallå? Vad bråkar ni om? Hade nosgrimmor varit skadligt för hästarna så hade dom förbjudits. Hade jag ridigt utan nosgrimma på min häst hade han gapat och sprungit iväg. För bettet skulle åka upp till öronen och skurit in i hans mungipor. Men självklart behöver man inte ska man inte ha en. Mvh Alva

Annons:
jiithra
12/1/13, 6:51 PM
#42

#41 Då kanske du borde fråga dig varför han gapar om du gör en förhållning? Eller är det bara när du rådrar han gapar? Då kanske du borde fråga varför du måste dra såpass mycket?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

[Smári-Alva]
12/1/13, 7:38 PM
#43

Rådar?

[Smári-Alva]
12/1/13, 10:04 PM
#44

Och jag måste dra för att han är het smarto

[[AcsJulia]]
12/1/13, 10:13 PM
#45

#44 1. Ta reda på VARFÖR han drar. Ont någonstans? Rädd? En häst drar inte för att det är kul.

2. Dra inte. Lär dig One rein stop istället. En dragkamp mot några hundra kilo muskler vinner du ALDRIG utan att någonting skadas i hästen..! Munnen tar OTROLIGT mycket skada av slitande med bett, om det dessutom sitter en nosgrimma som hindrar gapandet (smitandet från bettet) så blir skadorna än värre.

Sedan angående att allt som skadar hästen förbjuds… Så är ju tyvärr inte verkligheten. Piskor, bett, sporrar och järnskor är alla saker som kan skada REJÄLT. Men allt det är tillåtet, vissa till och med krav..!

http://naturalhorsemanship.ifokus.se/articles/5138ff3ece12c40734000084-one-rein-stop

Alex
12/2/13, 4:55 AM
#46

Jag är en sån som anser att man ska sträva efter så lite "hjälpmedel" som möjligt, men använder ändå remontnosgrimma i de allra flesta fall. Lite beroende på häst, men när det gäller flera av de hästar jag ridit och tränat har den suttit där som ren säkerhet. Och då gör den faktiskt någon nytta även om man inte spänner så hårt att hästen inte kan gapa, för jag vill inte hindra hästen från att visa missnöje. För när man har ett träns som enbart består av en nackrem, på sin höjd ett pannband till det, så kan man spänna nosgrimman såpass löst att hästen kan gapa, men inte så löst att den kan gapa så stort att bettet åker igenom munnen, om man skulle ha behov av att göra ett one rein stop, t.ex. Jag har inte en chans att stoppa en häst på styrka om den blir överladdad och får för sig att dra, jag måste göra det på teknik och för min egen säkerhet vill jag inte riskera att bettet glider igenom munnen för då är det kört.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lilos
12/2/13, 2:34 PM
#47

Använder inte nosgrimma t någon av de fyra hästarna. Finns ingen anledning ju…!

[Smári-Alva]
12/3/13, 2:26 PM
#48

Varför börjar inte alla bara rida tränslöst barbacka så behöver ni inte bråka oj vänta vi måste ju sluta rida oxå för det kan bli jobbigt och tungt för hästen men vänta hästen kan ju känna sig instängd i hagen eller stallet men det gör inget alla hästar får bli vilda och leva ostört av oss och må bra nej vänta tänk om någon häst fryser eller svällter ihjäl vad ska vi göra jo vi kan sluta bråka ovh sköta oss själva och självklart får vi säga vad vi tycker och diskutera för det är det sidan är till för men inte för att säga till andra att dom misshandlar sin/sina häst/hästar.

Annons:
Linnea
12/3/13, 2:32 PM
#49

#48 Blev du sur för att folk ifrågasätter varför du verkar tycka det är normalt att du måste sitta och hålla så hårt i din häst så han springer och gapar om han inte har nosgrimma?

Var öppen för ny kunskap istället och lyssna på vad andra har att säga. Andra har inte alltid rätt men hyffsat ofta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[[AcsJulia]]
12/3/13, 7:56 PM
#50

#48 PROBLEMET ligger i att först ta sig rätten att nyttja hästen för körning/ridning/sällskap och sedan inte se till HÄSTENS bästa! Jag tycker att ge hästen ett så naturligt, eller snarare naturLIKT, liv som möjligt borde ligga i varje hästägares intresse.

[Smári-Alva]
12/4/13, 5:03 PM
#51

#49Ja jag blev sur för någon som tror det kan allt berättar för mig hur min häst ska skötas jag vet att han gapar för att han inte vill stanna för det är kul att springa och jag vill att min häst ska ha det så bra som möjligt och leva så naturlig men han är riden med nosgrimma i 9( sen han blev inriden) och det är inget jag har lust eller tid att hålla på med

[[AcsJulia]]
12/4/13, 7:32 PM
#52

#51 Om du absolut ska vara sådan så kan jag berätta att min ena är 24, har tävlat dressyr och har alltid haft både bett och nosgrimma. Idag körs hon i endast grimma… Utan något särskilt arbete bakom det hela! :)

[Smári-Alva]
12/4/13, 7:43 PM
#53

Jag har ju försök och grimma går bra för då har han inte bett och säg inte prova bettlöst för det har jag redan gjort ovh det blev ännu värre men om jag bara skrittar går grimma bra

PogoPedagog
12/4/13, 8:00 PM
#54

Det viktigaste är ju ändå att man inte har en nosgrimma som klämmer åt hårt långt ner på nosen. Det kan väl nästan alla vara överens om. 

Själv rider jag den ena hästen helt utan och den andra med en enkel nosgrimma som sitter högt upp och löst spänd, hoppas dock kunna plocka bort den helt när vi lärt känna varandra bättre.

[[AcsJulia]]
12/4/13, 8:01 PM
#55

#53 Du får självklart dra slutsatser utifrån ditt perspektiv. Men varför TROR du att han gapar och har sig när bettet ligger i munnen (när du tar i bettet)? Att gapa betyder att han försöker undvika trycket, eftersom munnen är känslig och det gör ont. Om hästen sticker ifrån dig istället för att lyssna så ser han dig inte som värd att lyssna på… Detta handlar inte om ett påhopp av dig, det är allmän god hästlogik..!

Annons:
Gronstedt
12/4/13, 8:37 PM
#56

#55: Det behöver inte alls betyda att hästen gapar för att "munnen är känslig och det gör ont". Det kan lika gärna vara så att han gapar för att då kan han ignorera bettet och göra som han vill.

[[AcsJulia]]
12/4/13, 9:09 PM
#57

#56 Ja, och VARFÖR lyder hästen bara för att den inte kan "ignorera bettet"? Bett styr genom tryckpunkter och många hästar som gapar gör det just för att smita ifrån obehaget/smärtan… Sedan är det kanske fel av mig att anta rakt av att det är smärta det handlar om, men många gånger är det faktiskt det!

CelsiusT
12/4/13, 10:08 PM
#58

#56 Fast varför ignorera bettet om det inte är för att det är ett obehag? När vi rider så rider vi med tryck och eftergift. Trycket är en form av obehag som hästen vill få bort, när hästen gör det vi vill så slipper hästen obehaget = eftergift. Det är vad ridning bygger på.

Normalt sett så ger man ett så pass litet obehag att hästen inte far illa eller mår dåligt av det, istället blir det en kommunikation. Då kommer hästen inte heller att gapa för att man tar i bettet, utan den kommer att göra vad vi ber om och på så sett få sin eftergift. 

När man tar i tygeln har hästen två val för att bli av med obehaget, 1 göra det ryttaren ber om eller 2 panikreagera vilket mest naturligt är att öppna munnen för att slippa trycket i munnen. Om obehaget inte är onödigt stort utan hanterbart för hästen och om hästen är lärd vad vi menar med tygeltaget så kommer hästen att välja alternativ nr1. Om hästen inte är utbildad i vad vi ber om eller om obehaget är för stort så kommer hästen att välja alternativ nr2.

Om man inte kan få sin häst att välja alternativ nr1 (dvs se till att hästen förstår vad vi ber om och att se till att inte ge hästen för stort obehag) så kan vi ju såklart välja alternativet att sätta på en nosgrimma som hindrar hästen från att öppna munnen och på så vis har vi tvingat hästen in i alternativ nr1. Men är det kommunikation? Eller är det bara att köra över hästen och tvinga den att göra rätt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

[Anamalar]
12/5/13, 7:24 AM
#59

Jag tror nog att de flesta som har häst kan avgöra om man ska ha nosgrimma eller inte. På min f.d. foderponny varierade jag mycket mellan att ha och inte ha nosgrimma. På min egen ponny använder jag nosgrimma. Jag kom en gång till min dressyrträning utan nosgrimma och min tränare sa då att jag borde ha på den nästa gång. Har jag spänt nosgrimman löst tycker hon att jag ska spänna den hårdare. Just i mitt fall tror jag definitivt att hon har rätt, hon tränar ju trots allt hästar själv upp till St. Georg. Min ponny har inte ont, det skulle ju i så fall märkas även vid uteritter och hoppning och inte endast vid dressyr. Han är mycket bestämd, påhittig och lat. Han kommer hela tiden på nya sätt att undslippa mina hjälper han kan t.ex. dra upp huvudet och "låsa" nacken, dra ned huvudet så långt det går, inte vilja ställa och böja, skjuta ut eller in bogarna, stegra sig, bocka, sticka sin väg, bli seg. Detta var bara exempel på allt han gör för att sippa jobba. P.g.a. av detta har jag också behövt använda andra hjälpmedel än nosgrimma under vissa perioder, t.ex. halsförlängare och graman. Detta för att jag bara ska behöva ge en tydlig hjälp och sedan ge efter istället för att hålla på och tjata och dra dragkamp med honom. Med tanke på att det nu börjar fungera skapligt (ibland) utan graman och halsförlängare så borde vi vara på rätt väg. Så jag tycker som sagt att personer som ser och känner hästen själva borde kunna avgöra vilka hjälpmedel de vill använda. (Så länge som det inte kan bevisas att det ger skador på hästen.)

[Anamalar]
12/5/13, 7:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Såhär sitter min ponnys nosgrimma. Jag tror inte att den förhindrar luftintaget särskilt mycket då själva nosgrimman sitter på benet och nosremmen mestadels trycker uppe på nosryggen (alltså vid fästet till nosgrimman) och under nosen på honom. På sidorna sitter den inte åt alls. Skulle jag däremot spänna den för löst skulle den irritera vid näsborrarna och då skulle andningen mycket väl kunna påverkas. Det är ponnyn min snabb att tala om för mig då han frustar och skakar på huvudet för att få bort det som ligger precis mot nosvingarna. Det är tydligt att han tycker att det är obehagligt.

[[AcsJulia]]
12/5/13, 8:26 AM
#61

#60 Jag förstår hur du tänker, men jag ska åter poängtera vikten av den psykiska träningen..! Behöver en nosgrimma för att "samarbeta" med sin häst, så är "samarbetet" krystat/påtvingat. Åtminstone jag vill att samarbetet ska vara frivilligt från båda parter… Min häst ska VILJA samarbeta med mig, annars har jag gjort något fel angående tilliten.

Linnea
12/5/13, 10:24 AM
#62

#60 Det hade varit fantastiskt bra om alla ryttare hade den kunskapen om hästar att dom vetat vilken utrustning som är nödvändig, hur den ska användas osv. Tyvärr har vi väldigt långt dit!

Många gör som du, lyssnar på sin tränare. Men du känner väl din häst bättre än vad din tränare gör eller? Vad är det som säger att den här personen är skitduktig för att hon tävlar höga klasser? T.o.m. i Grand Prix ser man hästar som springer och gapar, är ihopdragna, går knyckigt, har öronen rejält bakåt mm. Dessa ryttare lyckas ändå. Varför? Ja det får du fråga domarna om, varför dom belönar en sorts ridning som inte alls gynnar hästen.

Jag hade säkert kommit mycket längre vid det här laget om jag struntat i hästen, snört ihop munnen, satt på graman och dragit ner huvudet och skaffat rejäla sporrar. Visst hade han gått "fint" framåt och "i form" men inte tusan är det ridning. Nu säger inte jag att du eller nån annan här gör så här för jag känner inte er och har inte sett er rida. Det är bara det att varken utbildning, antal år med hästar eller hur höga klasser man tävlar säger så mycket om vad man kan/vet.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
[Anamalar]
12/5/13, 12:49 PM
#63

Hon är väldigt noga med att ge och ta, alltså att man ska ge eftergift när hästen gör rätt. Min ponny vill inte göra det jag ber honom om eftersom han tycker att det är jobbigt att arbeta. Det handlar inte om tillit, då han inte tycker att det är läskigt. Han är en häst som har ganska svårt för sig att gå i form eftersom han har en lång rygg och långa bakben. Det är mycket ansträngande för honom att göra rätt. Men jag anser inte att det är okej ändå att han trotsar mina hjälper och kan jag inte hantera det på något annat sätt än att ge honom en tydlig hjälp med hjälp av t.ex. en graman så är jag nog tvungen att göra det och sedan ge eftergift för att visa att nu var du duktig. Jag tar hjälp av min tränare eftersom hon har mer erfarenhet än jag har och hon har trots allt träffat honom ca. en gång varannan vecka i tre år, så nog känner hon honom. Såklart att jag känner honom bättre och jag anser att han oftast beter sig som väldigt många ponnier gör när de tycker att något är jobbigt eller bara tråkigt. Han blir istadig och protesterar på alla sätt han kan komma på. Han ifrågasätter helt enkelt mitt ledarskap, vilket också är något vi har jobbat med i dessa tre år då han är den starkaste ledarhästen jag någonsin träffat. 

Hur som helst. Nu när vi har "tvingat" honom att arbeta rätt har han förstått vad jag vill i och med att han får beröm då och så har han byggt upp muskler som gör det lättare för honom att acceptera det jag ber honom om. Så vem vet, i framtiden kan vi kanske ta bort nosgrimman och rida dressyr ändå. Just nu vore det alltför farligt med tanke på att det är lättare för honom att få tungan över bettet utan den.

#62 Jag håller med om att alla som rider höga klasser inte behöver kunna allt som de tror att de kan. Det handlar om förtroende i viss mån. Eftersom min tränare har hjälpt mig och min ponny att förstå varandra bättre och fått oss att kunna läsa varandra bättre, litar jag på att hon vet vad hon gör. Kan också tillägga att hon inte har som system att rida med graman, men hon ser det som ett hjälpmedel när hästen är för stark och liknande och gör det då i en period.

#60 Ibland behöver kanske samarbetet vara tvingat för att få samarbetet att bli gemensamt senare. Har hästen aldrig gått i form kan den inte veta att den kommer att få belöning när den väl gör det. Då får man visa den det, så kommer kanske hästen att tycka att det blir roligare att samarbeta.   

Blev ett långt inlägg, men aja 🙂

[Anamalar]
12/5/13, 12:52 PM
#64

#61 Jag kan dessutom tillägga att jag skulle bli den gladaste någonsin om jag kände att vi kunde få ett samarbete som var så enkelt och otvingat. Det kommer kanske såsmåningom. Vi har kommit en bit på väg! 🙂

Zebra02
1/7/14, 4:48 PM
#65

putt

Upp till toppen
Annons: