Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 5278 ggr
JTphoto
2013-10-20 10:49

Lång bakbom, utan mellanvägg

Vi ska prova köra min häst utan mellanvägg och med en lång bakbom. (Tranesläpet, enaxlat, ca 1991) Varför? Lång historia, men hon har nu börjat krångla med lastningen och vi måste prova något nytt. 

Har tränat lastning, mycket, och provat på olika sätt. Det fungerade prickfritt en period men plötsligt bestämde hon sig för att inte gå på. Samma transport, mjuk mellanvägg, samma underlag, samma personer, hö i transporten, havre som lockbete o.s.v.

Jag vill se om hon tycker åkturen blir trevligare med mer plats. Vi ska själva tillverka en bom så det är inget problem.

Vi ska sätta grimskaftet på den vänstra sidan då hon är van vid att stå där. Har ni några andra funderingar på hur man kan göra det lugnare och trevligare för hästen? 

Alla funderingar är av intresse!

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
Brollan1
2013-10-20 12:45
#1

Kolla om släpet är ok, att golvet verkligen är hållbart och inte har ruttnat bort, att det inte skramlar eller liknande inne i släpet. Hästar är bra på att hålla ordning på detta.

Testa ett annat släp. Åk själv inne i släpet för att kolla om det är något problem därinne som du kan upptäcka.

Efter att detta är kollat så är det bara att jobba på med hästen .

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

JTphoto
2013-10-20 13:51
#2

#1 Tack för tipsen! Har i stort sett renoverat släpet. Brukar ca 4 ggr om året ta ut gummimattan ur släpet, spola rent den och kolla golvet samt vädra. Har bytt ut lämmen då den var rutten, målat släpet vitt inuti istället för brunt. Blev ljusare och trevligare^^

Jag har åkt i släpet själv och så gott det går reducerat allt som skramlar men det skadar ju inte att göra det ingen :) 

Har funderat på att testa i ett annat släp, för att se vad som händer^^

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



CelsiusT
2013-10-20 19:47
#3

Kollat hur ventilationen ser ut? Är det någon lucka som stängts eller satt igen. Eller har ni bytt bil? Sitter avgasröret på andra sidan, eller är det lampor som lyser annorlunda (både i släpet eller från dragbilen). Har det blivit någon glipa någonstans där ljuset slår in konstigt när ni kör? Vid glipor kan lätt blinkningar uppstå när man kör vilket många hästar upplever som obehagligt. Har du kollat så stötdämpning och eventuell boogie-funktion fungerar så det inte blivit stelt (går snabbt, ena dagen kan det vara okej, nästa dag sitter det fast). 

Annars är mitt tips att åka ut på roliga aktiviteter med hästen. Något som hästen verkligen gillar. Och gärna något som är tröttsamt/jobbigt, så blir hästtransporten en viloplats.

Min häst var lite osäker på transporten då han blev skrämd av kompisens häst. Men så åkte vi på trail-clinik en hel helg. Först 1,5h hård mental träning, sen upp på transporten och stå och vila några timmar medan jag tittade på nästa grupp och käkade lunch, sen 1,5h hård mental träning igen. Dag två lika dant. Och jag kan säga att han till slut verkligen ville in i transporten, det är ju där man fick vila och stå i lugn och ro och käka mat. Men han var faktiskt like ivrig ini transporten hemma, när vi skulle åka iväg dag 2. Och han har gått på transporten väldigt bra och varit lugn även efter det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
2013-10-20 20:59
#4

#3 Ja, vi har kollat igenom hela släpet och jag är oerhört noga med att allt fungerar som det ska. Har ej bytt bil. Som jag redan sagt är det ett enaxlat släp. Vi har egentligen inte förändrar NÅGOT förrän hon börja krångla. Nu försöker vi ändra mönstret för att lista ut vad som är problemet.

Hoppträningarna älskar hon så där har hon ju helt klart roligt och brukar bli rejält trött. Men jag kan ju åka hem till en kompis nån gång och köra hjärngympa, trickträning m.m.

Kan dock inte lämna henne på transporten då hon blir väldigt orolig då. Vill ha en boggie transport om jag ska lämna henne så släpet blir stadigare.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Sarah
2013-10-21 10:32
#5

Jag kör mina brett, fast med mellanvägg. De trivs bättre, unghästen blir väldigt nervös när det är trångt, men lugn när hon får åka brett. Haft lite problem då jag försökt köra smalt så jag har gått tillbaka till brett. Varför inte ta det som hästen trivs bäst med tänker jag :)

[Anamalar]
2013-10-21 10:36
#6

Ge gärna hästen något gott när hen har stått på transporten ett tag (inte som muta utan som ett minne av att transporten är ganska trevlig) Detta funkar för oss och vi har kämpat med våran ponny i perioder i ca. 1,5 år. Han har varit helt knäpp. Vi har fått ta hjälp av en riktig hästkarl och westenryttare som heter Ronny Åman och även med hjälp av honom tog det två timmar tills han slutade stegra och en timme innan han gick på transporten. Detta har hänt i perioder, men att han får ett bra intryck av transporten har hjälp mycket :)

Annons:
CelsiusT
2013-10-21 11:16
#7

#4 Då kanske du ska träna på att lämna henne på transporten. Om hon blir orolig av det så innebär det att hon inte är trygg och avslappnad med att stå där. Är hon inte avslappnad och trygg med att stå på transporten så blir det ju såklart inte heller någon trevlig färd. Och då kan det lätt uppstå något som skrämmer henne vilket gör att hon sedan inte vill gå på, och det kan uppfattas som helt plötsligt av oss människor runt om, eftersom vi inte var med och såg när hästen blev orolig. Och egentligen behöver det inte vara något som skrämt henne, men det kan ha blivit för mkt om hon inte är trygg och avslappnad med transporten.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Sarah
2013-10-21 11:32
#8

Ja, lämna med mat är ett bra sätt. Kanske inte hö, om de är stressade äter de kanske inte det, men godsaker. Jag har tränat att lämna dem på med ett hönät där morötter och äpplen varit instoppade. Tillslut har de pillat med godsakerna och slappnat av : )

CelsiusT
2013-10-21 11:51
#9

Jag började med att träna min genom att ge honom hö på golvet, och ställde transporten i padocken och lät honom vara lös. Han fick äta alla sina måltider inne i transporten, längre och längre in för varje gång (första gången la jag höet på lämmen, till sist la jag höet i hönätet längst fram). Han lärde sig då att gå på och stå lugnt på transporten och äta avslappnat, lika avslappnat som att stå i hagen och käka. När han ätit klart fick han komma ut i hagen igen, det innebar att han stod 1,5-2h på transporten och käkade, såg till att det alltid var jag som backade av honom innan han ätit klart. När han stod där lugnt och åt så gick jag runt och pillade, borstade på honom, stängde/öppnade lämmen och grejade.

Sen började jag träna på att kunna lasta honom på kommando, utnyttjade då såklart att han ville ha sin mat som var framme i hönätet. Så började då träna lastning inför varje måltid. Lärde honom att gå upp och av transporten på mina villkor, när han var halvvägs av kunde jag ångra mig och be honom gå på igen osv.

När han sedan en dag blev orolig igen, pga att kompisens häst som åkte med oss visade oro när han skulle kliva på (vilket han alltid gör när han ska gå på en ny transport) så blev min häst otrygg igen. Så då fick vi backa tillbaka några steg igen för då ville han inte gå på lika villigt nästa gång, men då passade jag på att samköra det med trail-cliniken. Och det var väldigt bra, för då var han trött i huvudet och transporten blev en viloplats för honom.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2013-10-21 12:25
#10

Kan hon åka baklänges? Har inte provat själv, men vi har liknande problem och har funderat på det eftersom jag hört att det ska vara "lättare" för hästarna.

Har också funderat på att ha pållarna lösa i transporten, men det känns lite vanskligt och isf måste jag fixa så att skötardörren kan säkras utifrån på något sätt.

CelsiusT
2013-10-21 13:59
#11

#10 Tycker inte man ska ha hästarna baklänges i en transport som är gjord för framlängesåkning. För då måste man isf ta bort bommen fram, och bommen är den som ska ta hästens tyngd vid inbromsning/krock, inte väggen och fönstret längst fram. Det är även frambommen som stabiliserar kärran.

Däremot så är det oftast trevligare för hästarna att åka på sidan eller helt baklänges.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Uss
2013-10-22 16:10
#12

Oj, det låter ju inte så bra; jag har ju inte funderat över hur det skulle fungera praktiskt, men jag inser ju att jag skulle vara tvungen att byta plats på frambom och bakdörrar och … nej, det blir inte genomförbart!

JTphoto
2013-10-22 21:28
#13

#7 Ja, det har du rätt i. Såklart behöver jag träna på att lämna henne på transporten. Men som jag sa så vill jag skaffa en boggie då hon är en stor, ganska tung och brötig häst. Eftersom jag i nuläget inte har något behov av att lämna henne i transporten väntar jag med detta.

Men såklart behöver vi träna på det.

#8 Ska testa stoppa in godsaker imon när vi ska åka till träningen! Smart!!

#10 Njaa, säger nog som #11 Känns inte riktigt säkert att åka baklänges i denna transport :)

Jag tror inte hon åkt så mycket transport innan hon kom till oss. Ett tag gick hon alltid på från sidan av lämmen, hehe weird, men alla sätt är bra utom de dåliga! Så vi gick på från sidan, upp på lämmen och svängde in i transporten! Men detta vill hon dock inte längre heller… Hon har lixom bytt mönster lite hur som helst.. xD

Jag tror att detta kan bero på att hon åkt lastbil innan. Bara en tanke :)

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
CelsiusT
2013-10-22 21:37
#14

#13 Jag menar att jag ser "lämnandet" i transporten som en del i att "åka lugnt och tryggt och inte bli rädd". Hästen är ju "lämnad ensam" där bak när man kör med dom. Därför menar jag att om hon är otrygg med att stå på transporten, så kan det vara en orsak till att hon plötsligt, utan vidare synlig orsak, blivit osäker och inte vill gå på transporten. Det kan ha varit obehagligt att stå där bak ensam, och då vill man inte gå på där nästa gång. Om hon hade varit helt trygg med att stå på transporten, så kanske det inte hade hänt. Därför ser jag det som en viktig del i arbetet med att få resan att upplevas som trevlig för henne. Säkra och inred transporten så den inte är skrämmande, absolut, men se även till att hästen faktiskt tycker att den är trevlig att stå på också.

Jag tror inte det har någon betydelse om du har boggie eller inte, så länge du tränar utifrån hennes nivå och inte bara ställer henne på transporten, går därifrån och väntar på att hon ska lugna sig, då är det klart att transporten kan braka iväg men det kan även en boggie göra. Men om du jobbar utifrån att hon ska få en lugn och trygg bild av transporten så tror jag inte det spelar någon roll att det är en enaxlad kärra.

Jag tycker det låter som en häst som inte är van att åka transport, och som behöver lära sig att det är en lugn och trygg plats. Sällskap på transporten skulle ju kunna vara en bra idé, men jag gissar på att det inte fungerar med vikterna iom att du har en enxalad vagn och som du skrev 'stor häst'.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
2013-10-22 21:56
#15

Jaoo fast det var ju lite därför jag skapade tråden från början… -.- Vill göra resan och transporten behagligare och trevligare för hästen.

Jo, det gör stor skillnad att ha en boggie. En enaxlad transport gungar då den bara har ett "vägfäste". Men en boggie, som har två, kan inte gunga på detta sätt och blir därför stabilare.

Hästen har under två års tid åkt 0 denna transport ca två gånger i veckan. Som jag också sagt har jag lasttränat henne för att göra transporten till en just lugn och trygg plats.

_MVH Julia Tingström www.jtphoto.se_

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



CelsiusT
2013-10-22 23:04
#16

#15 Japp, och det är just det jag ger dig tips på. Det är tips som handlar om att göra resan behagligare och trevligare.

Visst är det klart att boggie gör stor skillnad på stabiliteten. Men är det en enaxlad du har så är det ju det du får utgå ifrån, även om drömmen kanske är att skaffa en boggie sen. Men för att träna "stå lugnt på transporten" behövs ingen boggie.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
2013-10-24 13:18
#17

#15 Okej, men då förstår jag nog inte riktigt dina tips. Vad är dina tips? Skriv lite lätt och kortfattat hur du tycker att jag ska gå tillväga.

Men försök också tänka på att jag har kollat igenom, testat och fixat med transporten.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



CelsiusT
2013-10-24 17:06
#18

#17 Men jösses, har du inte läst vad jag skrivit? Gå gärna tillbaka och läs igen. Jag har skrivit massa saker, både om själva transporten i mina tidigare inlägg och sedan om hur du kan jobba även med hästen för att få hästen trygg i transporten och därmed en lugnare och trevligare upplevelse under resan. Vilket är svar på din fråga: Har ni några andra funderingar på hur man kan göra det lugnare och trevligare för hästen?

Ska försöka ta lite kortfattat vad det är jag pratar om.

Om hästen plötsligt inte vill gå på och ni inte vet varför så är det ju mest troliga att något har hänt under någon tidigare resa. Och eftersom du beskriver att din häst inte går att lämna på transporten så innebär det i mina ögon att hästen inte är trygg med momentet "att stå på transporten". Om man får hästen att vara lugn och avslappnad med att stå på transporten, när den står still, så är det också större chans att hästen är lugn och avslappnad under själva resan och då upplevs resan trevligare för hästen.

Du skriver att du inte kan träna detta då du inte har en boggie men det menar jag att du visst kan, sålänge du inte kör metoden "ställa på hästen och vänta tills den är lugn". Utan istället börjar med att jobba med att låta hästen i lugn och ro bekanta sig med transporten. Tex så som jag beskrev tidigare att jag gjort med att lägga hö i transporten, först på lämmen och sedan längre och längre in. Läs gärna inlägg #9 igen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
2013-10-24 20:20
#19

#18 Ja, jösses… Nu förstår jag hur du menar. Mycket lättare att förstå nu.

Anledningen till att jag inte förstod innan är för att dina inlägg ibland blir väldigt långa och jag har som många andra svårt att ta in mycket informationen på en gång från långa texter. Jag ber om ursäkt om du blev irriterad, det var inte meningen, men jag är tacksam för ditt sista inlägg. Nu förstår jag hur du menar och ska absolut testa detta någon dag.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



CelsiusT
2013-10-24 21:48
#20

#19 Vad bra ;P

Har du gått tillbaka och läst igenom lite av mina tidigare inlägg så du förstår mer hur jag menar också? Har ju liksom inte förklarat något egentligen i mitt sista inlägg, utan det är ju bara en snabb sammanfattning, och dessutom väldigt långt inlägg om man jämför med mina tidigare inlägg. Så ta du och läs mina tidigare inlägg igen. Speciellt #9.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Tusen
2013-10-25 08:20
#21

#11 Varför skulle man behöva ta bort bommen fram bara för att hästen ska åka baklänges?

Att åka brett tycker jag är en självklarhet för en stor häst. Ponnysar kan åka med mellanvägg utan att bli stressade. En veterinär på Strömsholm sa att han avrådde folk att ha mellanväggen i just för att utan vägg kan hästen stå bredare och har då lättare att parera i svängar o.dyl.

CelsiusT
2013-10-25 08:57
#22

#21 För att en stor häst behöver utrymmet för huvudet. När en stor häst står normalt i en transport så har den bogen mot frambommen och huvudet framför och rumpan nästan ända bak vid bakbommen. Möjligtvis att det finns någon decimeter att spela på mellan bakbom och frambom. Men om du vänder på hästen så måste ju hästen göra av huvudet och halsen någonstans. Om du inte har möjlighet att låta hästen hänga ut huvudet över lemmen där bak och stå och titta ut hela färden så måste du ta bort frambommen för att hästen ska få plats. Däremot så kanske det fungerar med någon liten ponny, det vet jag inte.

Och ang att det skulle vara en självklarhet att köra stor häst utan mellanvägg så kör jag själv nästan alltid med mellanvägg till mina hyfsat stora hästar. Hur ska jag annars få plats med två på transporten? Visst kan det vara bra för vissa hästar att åka brett om dom har svårt att parera, men det är i mina ögon ingen självklarhet att alla större hästar ska få åka brett. Normalt sett tycker jag att en häst ska kunna åka med en mellanvägg utan att bli stressad, speciellt om mellanväggen är mjuk. Men som sagt, visst finns det undantag. Det är ju det också att börjar man vänja dom att åka brett så kan det vara svårt för dom sedan att åka smalt, det är ju lite en vanesak också.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
2013-10-25 10:03
#23

#22 Okej! Då förstår jag vad du menar. 🙂
Men det är inte alla som kan åka med två stora hästar i transporten om man inte har E-körkort. Inte ens de nya EU-körkortet gör att man kan ha två stora hästar i transporten. Två mindre går ju bra.

CelsiusT
2013-10-25 10:27
#24

#23 Hur hör det hit? Bara för att inte alla har E-kort så innebär väl inte det att det är en självklarhet att alla stora hästar ska åka brett? Hängde nog inte riktigt med på resonemanget där.

Förövrigt så har jag en häst på 150 och en häst på 160 och kör mina två lagligt på B-kort ;P

Jag tycker nog det är bra att köra med mellanvägg. Däremot så är jag starkt för mjuk mellanvägg då det gör att hästen kan parera lättare. Men sedan har jag full respekt för att det kan finnas hästar som inte klarar att åka med mellanvägg av olika anledningar. Men jag tycker nog det är bra att hästar lär sig att åka med mellanvägg i första hand.

Fick hem en häst som inte kunde åka med mellanvägg, för hans förra ägare kunde bara köra en häst ändå på sitt körkort och sin transport så hon hade alltid låtit honom åka brett (alltså inte för någon särskild anledning utan bara för att det var trevligt). Tog lång tid och mkt träning för att lära honom att åka smalt igen, vilket ju var mer eller mindre en förutsättning för mig då jag nästan alltid körde två hästar till träningar och tävlingar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
2013-10-25 22:25
#25

#20 Jag har redan läst ditt inlägg flera gånger. Hade inte sagt att jag skulle testa det om jag inte läst det? Testade idag, om du är intresserad av att höra/hjälpa mig mer kan du skicka PM.

Det var just det: En snabb sammanfattning=mycket enklare. Personligen försöker jag alltid fatta mig kort men tydligt. Tar bort onödiga ord för att göra läsningen lättare.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



CelsiusT
2013-10-26 15:10
#26

#25 Men om man förklarar hälften (vilket jag gjord ei sammanfattningen) så har man ju missat andra hälften. Jag kan ju liksom inte veta i förväg att du har svårt att hänga med i längre texter ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

lillolga
2013-10-27 00:16
#27

Ibland kan så enkla hjälper som bomull i öronen hjälpa när man lastar häst och gör resan behagligare..

Annons:
JTphoto
2013-10-27 18:33
#28

#27 Just det! Smart!

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



PogoPedagog
2013-12-03 13:19
#29

Kan man åka utan mellanvägg om man saknar lång bakbom?

CelsiusT
2013-12-03 16:06
#30

#29 Kan kan men väl, men det är ju en säkerhetsfråga. När du kommer fram och ska öppna lämmen, så är ju risken stor att hästen far ut på lämmen innan du hunnit lägga ner den om du inte har en bom där bak. Det är stor risk att man blir klämd eller översprungen då. Även den snällaste och vanaste hästen kan ju få för sig att backa bak plötsligt.

Finns dom som istället har en kjedja bak, för att dom inte vill skaffa en bom. Men många hästar har svårare att känna av att det är något då så risken att hästen backar och eventuellt trasslar in sig är större med kjedja än med bom /dörrar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

PogoPedagog
2013-12-03 20:09
#31

#30 Jo det är sant. Hmm, dumt, transporten vi använder har ingen lång bom.

Sarah
2013-12-04 11:05
#32
CelsiusT
2013-12-04 15:57
#33

#32 Varför säger du att det är livsfarligt?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: