Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 3670 ggr
Ackemannen
2013-08-11 00:53

Börja rida 15-årig kille Göteborg

Hej! Jag är en 14-årig (fyller 15 i år..) kille som bor i Göteborg som skulle vilja börja rida.. När jag var liten så följde jag alltid med min syster till stallet och har haft flickvän som har ridit så har hängt en del i stallet och gillar det skarpt :) Både mamma och pappa har ridit en del men när jag var i åldern för att börja rida var jag inte intresserad så började aldrig.. Men nu till frågan, finns det möjlighet att börja rida som kille i min ålder överhuvudtaget, och var skulle ni då rekommendera? Gärna ganska nära Göteborg. Tack på förhand!

Annons:
League
2013-08-11 01:02
#1

Vill bara ge dig en eloge för att du vågar, många killar vågar inte sticka ut och säga att de gillar hästar. Hoppas du hittar en riktigt bra ridskola/ instruktör och får många roliga år ihop med hästar!

Tips: googla på ridskola göteborg. Finns även en del annonser på tex hästnet.se

Lycka till!

Caroline L
2013-08-11 01:21
#2

Finns många bra ridskolor i Göteborg! Ridskolan Långeberga är en jag gått på och ger tummen upp! Finns även Billdals Ridklubb, Ridskolan Clareberg, Askims ridklubb osv. Jag gick dock 90% av tiden på en ridskola i Kungsbacka.

Det är klart att du kan börja rida, finns ingen åldersgräns. Och på en av ridskolorna jag red på fanns det faktiskt en hel del killar som red!

👍


Praefatio
2013-08-14 12:17
#3

JA Aktiv Häst är enligt mig den i särklass bästa ridskolan. Grupperna är små, hästarna är oerhört välutbildade och välridna och tränarna är duktiga. Där finns det ungdomsgrupper. Du kan själv välja om du vill rida vanlig ridning (sk engelsk ridning) eller om du är sugen på westernridning.

Uss
2013-08-14 13:08
#4

Finns ju islandshästridskolor också ;D

Gronstedt
2013-08-14 13:15
#5

Jag drar som vanligt upp "min" ridskola, K-ridcenter i Älvängen. Där finns både ponny och storhäst - och ganska många män och killar som rider. Med nya pendeltåget är det ganska enkelt att ta sig dit, även om det är en bit från Gbg.

Ackemannen
2013-08-16 20:30
#6

Tack för alla svaren! Får göra en närmare undersökning :)

Annons:
milly99
2013-08-16 22:51
#7

GFRK finns ju alltid dock så har det blivit lite sämre med åren men personalen är trevlig och hästarna är super mysiga och det går ändå hyfsat många killar där :)

Praefatio
2013-08-16 22:59
#8

#7 Finns många, många anledningar att inte börja på GFRK…

[exo]
2013-08-16 23:07
#9

#8 Vad för anledningar? Nyfiken.

Praefatio
2013-08-16 23:55
#10

För det första kan jag inte stödja deras djurhållning. För det andra jobbade jag tidigare i ett sammanhang där jag dagligen träffade väldigt många ridskoleryttare, varav många hade ridit eller red på GFRK. 9 av 10 hade i princip bara negativt att säga om GFRK.

milly99
2013-08-17 11:06
#11

har du varit på gfrk på senare åren ? dem har byggt om lite och om det är spiltorna du snackar om så har dem flesta ridskolor de

Praefatio
2013-08-17 11:40
#12

Ja, jag har varit där och det är inte bara spiltorna jag talar om.

Emshify
2013-08-17 11:41
#13

Riktigt kul att du vill börja rida, TS! Det behövs fler unga killar i ridsporten. :)

#11 Och det är tråkigt att det är så många ridskolor som fortfarande har spiltor. Bara för att många ridskolor har det så betyder det verkligen inte att det är det bästa. Tänk vad mycket bekvämare det är för en häst att få röra sig som den vill… Enligt ny lag får hästar bara stå uppbundna i spilta 16 h/dygn och man får inte bygga spiltor när man bygger nytt stall, endast boxar.

Annons:
Ackemannen
2013-08-17 12:50
#14

#5 K-ridcenter lät inte alls dumt och de hade lediga platser i grupper också, men 86 minuter med buss/tåg är lite i överkant tyckte jag :(

Får se om jag hittar något närmare Göteborg annars kan man ju alltid plugga på vägen :)

# JA Aktiv häst lät också bra, men över en timma är väl kanske lite at ta i.. :(

Får fortsätta jakten ;)

Praefatio
2013-08-17 13:24
#15

#14 Av de större ridskolorna så vet jag att många trivs på Storås. Hästarna har det helt okej, lärarna är duktiga och det är väldigt trevlig stämning.

Gronstedt
2013-08-18 10:54
#16

#14: Jaga på! Att börja rida är bland det smartaste man kan göra, i mitt tycke 😉.

CRK
2013-08-18 20:57
#17

Clarebergs ridklubb tycker jag är bra trevlig och ridlärarna är bra. Gfrk tycker jag är mindre om då jag fick alltid en jätte sur häst som jag inte vågade gå in till.

[Rakach]
2013-08-20 00:19
#18

Ja vad roligt att du vill börja rida. :) K-ridcenter är riktigt bra, men lite långt som du hade tagit reda på. Ale Jennylunds ridklubb är bra med. Det är svårt att hitta bra ridskolor, men Storås ridklubb är en av de värsta ridskolorna jag har sett. Skulle inte lägga en krona hos dem. Finns ju annars bra ställen om du är intresserad av att börja rida islandshäst. :) Westernridning är roligt, men det finns inte så mycket att välja på här som är tillräckligt bra, dock finns det ett par ställen och klubbar att vända sig till. Flera runt Kungsbacka som är duktiga :)

pebb
2013-08-20 11:42
#19

Jag red på Askim tidigare och tyckte dom var bra, fast dom är lite dyra och ganska stora grupper, men fina hästar och bra ridlärare.

Gronstedt
2013-08-20 11:54
#20

#14: Ett tips är att du frågar om samåkning på K-ridcenters FB-sida, eller hör med ridlärarna hur det är i de grupper du kan tänka dig. Det är många som samåker dit ut från Gbg-hållet. Samåkning förekommer säkert även på andra ridskolor.

Annons:
larssoan
2013-08-20 12:24
#21

Jag kan varmt rekommendera Storås. Blandat killar och tjejer och supertrevlig stämning! Om jag inte hade skaffat egen häst så hade jag stannat kvar där

PennyScarlett
2013-08-20 18:49
#22

Börja med att känna efter vilken typ av ridning du skulle vilja hålla på med :) Engelsk, western, islandshäst, körning och etc. Sök på lite videos på youtube med olika sporter i dom olika stilarna, känn efter vad du tycker verkar roligast och leta ridskola/instruktör utefter det! Sen kan man självklart testa olika också! :) Lycka till!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

Lorita
2013-08-20 19:05
#23

#7 sämre med åren går det???? jag hade min häst där under en period på 80-talet jag tror aldrig jag haft så mycket hästångest i hela mitt liv 😭🤪😭😭

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




milly99
2013-08-20 20:55
#24

privat stallet är fint

iwannabecool
2013-08-20 22:08
#25

Bulycke ryttarförening!!!! ;) supermysigt och bra personal :)

[exo]
2013-08-21 01:02
#26

Jag tycker du ska välja ut några ridskolor i din närhet och åka ut och sätta dig på läktaren och titta på några lektioner. Då kan du se vad som tilltalar dig. Jag tycker det är en bra start att börja på traditionell ridskola och lära sig engelsk ridning först och senare efter några år byta inriktning om man tycker något annat verkar roligt.

Uss
2013-08-30 08:50
#27

Varför frågar du inte din syster om hon vill lära dig grunderna, så känner du dig lite modigare på ridskolan. Det kan också vara lite knepigt att hitta vuxen-nybörjargrupper och, tro mej, du vill inte rida med 7-åringarna - det har jag gjort när jag var typ 25 år… ^^

Annons:
Gronstedt
2013-08-30 09:29
#28

#27: Hos oss finns det nybörjargrupper för både vuxna och ungdomar, det är nog inte så ovanligt. Däremot är där inga lektioner alls för yngre barn.

Uss
2013-08-30 12:23
#29

#28 Mja, ovanligt är det kanske inte med nybörjargrupper för vuxna/ungdomar - och kanske har det ändrat sig sedan jag red på ridskola - men min erfarenhet är att de som rider i vuxen-nybörjargrupperna är "fortsättningsnybörjare" eller vad jag ska säga ;D Antingen har de ridit tidigare eller så tar det lång tid innan de känner sig mogna för en högre grupp. Barn går ofta framåt väldigt fort, medan många vuxna behöver längre tid för sin utveckling - inte helt sällan pga rädsla. Inte så kul att börja i en sådan grupp och upptäcka att de andra redan ridit flera terminer (eller att hamna i en grupp med småflickor varav hälften är smått skräckfyllda o resten inte ens fattar att något faktiskt kan hända o att hästarna är levande varelser till skillnad från Nalle hemma… Herregud, att jag stod ut; men det var enda gruppen jag fick plats i och jag var ju bara tvungen att rida ^^) K-ridcenter har ju profilerat sig med just det; vuxen/ungdomselever ;D och - bortsett från att TS nog bor på andra sidan stan (får inte ihop det med restiderna annars) - är de nog som du säger det vettigaste alternativet runt Göteborg. Jag har bara hört gott om personal och hästar där, men om jag inte har helt fel har TS syster en egen häst som inte känns helt omöjlig att hitta balans/bålstabilitet och lära sig ridgrunder på - i mina ögon känns det naturligast att börja där och sedan söka ridskola om intresset håller i sig.

J0554N
2014-11-05 21:00
#30

Jag var på ridläger på Långebergas ridklubb för ett par år sedan, verkade vara ett mysigt stall, fick mycket kunskap! Som de andra skriver så är GFRK inte alls bra, red där i två år men slutade eftersom jag märkte mer o mer brister i deras djurhållning, personalen var otrevliga mot både elever och hästarna, 90% av hästarna var sura och mådde uppenbart inte bra, runt 50 ridskolehästar som blev sjuka titt som tätt och de fick oftast ingen veterinärvård. Vet att dem har ändrat mycket och byggt 3-4 boxar åt dem "suraste hästarna som inte kan stå i spilta för ingen vågar gå in till dem" men jag vägrar tro att det är mer trivsamt för antingen så har man "känslan" att driva en ridskola eller så finns den inte där och då spelar det ingen roll hur mycket man försöker få det att se bra ut.   Känner du ingen som äger häst som kan du kan ta han om och få lite lektioner av? :)

Strong people don't put others down, they lift them up. 


Upp till toppen
Annons: