Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 1375 ggr
redhead89
2013-08-03 20:42

Vaccin o tävling?

Jag missade vaccinationen i vintras. Så jag tänkte göra en ny grundvaccinering i våras. Tog första vaccinationen i mars, men sedan när jag skulle ta nästa efter 6v så missade jag det pga problem i familjen som tog upp all tid. Så jag trodde då det var kört och tänkte att jag ändå inte skulle ha det för tävling då jag inte planerat att tävla något under året och det är ju bara för att ha fullgott skydd mot hästinfluensan som man gör två vaccinationer, stelkrampen ger ju fullt skydd ändå och det är ju den som i första hand är viktig när man bara har hästarna hemma på gården och inte träffar massa andra hästar. Så jag tänkte att jag kunde vänta med grundvaccineringen till nästa vår då det är dags att fylla på igen.

Men nu är det så att min kompis försöker övertala mig om att starta en westerntävling, den ligger ju utanför SvRF så jag tror inte det är samma regler som gäller. Jag TROR att det bara är en rekommendation att ha sin häst vaccinerad mot hästinfluensa, men jag vet inte hur dom gör med vaccinationskontroll. 

Hur tycker ni jag ska göra? Ska jag göra en grundvaccinering innan tävlingen, alltså nu, går det? Eller ska jag vänta till i vår med att grundvaccinera? Kan jag starta på tävlingen nu i höst, eller måste jag vänta till nästa år med att tävla?

Annons:
Tusen
2013-08-03 20:45
#1

Efter en grundvaccinering är man startberättigad på tävling. Så varför vänta till i vår? Gör det med en gång så blir du av med det. Vaccineringar kan ju göras året om.

redhead89
2013-08-03 20:46
#2

Men det gör inget att han fick vaccinet i våras då?

redhead89
2013-08-03 20:54
#3

På SvRF's hemsida står det minst 21 dagar mellan A och B sprutan (första och andra i grundvaccinationen) och sedan 7 dagar mellan senaste sprutan och tävlingsstarten. Går det bra att vaccinera så tajt, för vaccinets skull? Jag tänker, min veterinär sa 6v i våras.

Tusen
2013-08-03 21:14
#4

#2 Nej, det gör ingenting.🙂 

#3 Ja, det går bra. 6 v är bara ett medelmått.

Upp till toppen
Annons: