Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 7443 ggr
MidnightLight
7/28/13, 11:42 PM

sårskada

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst har fått ett stort sår på ena frambenet har haft ut vetrinären två gånger. Hon har fått två doser metacam + antibiotika.

Och vi fick att vi ska linda benet varje dag med kompresse, bomull och flex.

Men såret blir bara värre och det hjälper inte direkt till att det är rötmånad..

Har ni några tips på bra kompresser eller liknande som kan hjälpa läkningen?

Såret är inte rengjort på bilden (självklart rengör vi med koksaltlösning innan vi lindar om varje dag)

Annons:
Em--ma
7/28/13, 11:51 PM
#1

När min pålle fick sår på frambenen, dom var dock bara hälften så stora som på din häst så fick vi skumgummi kompress från Kliniken. Detta var för att det alltid ska ligga något i mot och trycka på såret. Annars uppstår svallkött (som man då måste skära bort..) Sen fixomull på och det var jätte viktigt att det verkligen var tryck på såret. Sedan benlindor på. Rengjorde det varannan dag med hibbiscrub. Skumgummit var verkligen jätte bra (!)

Hästen stod i boxvila för att inte röra sig för då läkte inte såret lika fort.
Han stod i boxvila i nästan 4 veckor, innan jag kunde släppa ut honom.
Några större rörelser gjorde så såren gick upp och började blöda.

Han fick svallkött på båda och då åkte vi in till Klinik som skar bort det.
Dock var detta på vår/försommar.

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Tusen
7/29/13, 12:25 AM
#2

Det finns en speciell läkemedelsvätska som man kan ha på sår så det inte uppstår en massa svallkött. Den är brun och ser ut som jodopax. Tala med din veterinär. H*n vet säkert vad det heter. 
(PS. Dock skall man INTE tvätta med jodopax för det GER svallkött)

Chestnut
7/29/13, 1:30 AM
#3

Skumgummi, Snögg, salvkompresser, Intrasite gel, mepilex border är bra grejer har vi märkt då en av våra fick fruktansvärda sår (som dock var avsevärt djupare) i slutet av juni. 

Men vad jag nog mest vill promota är Mepilex eller Mepilex Border. Ett människoplåster egentligen men det funkar till djur också. Super upp massvis med sårvätska men bibehåller iaf fuktigheten så att såret kan läka. Det vi märkte var bäst var Intrasite gel (rensar upp såret) efter rengöring genom att spola med NaCl i djupa sårfickor (vattenslang på de mer ytliga såren), sedan en mepilex border på de djupaste/mest vätskande såren, polstring och sen vetflex linda. Men som sagt, de såren vi ägnat större delen av sommaren åt att sköta var avsevärt djupare och väldigt många.

Med vänliga hälsningar
Chess

Gronstedt
7/29/13, 10:28 AM
#4

Jag skulle låta det vara öppet så mycket som möjligt, i alla fall när man har koll på hästen så att den inte slickar eller biter på det och inte lägger sig ned så det kommer smuts i det. Frisk luft och ljus är viktigt för hygien och läkning, men det måste förstås vägas mot risken för smuts, insekter etc.

Elshira
7/29/13, 11:00 AM
#5

Jag tror snögg kan vara bra så att det luftar lite bättre än med vetflex lindor.

Jag hade även provat att tvätta med silvervatten istället för koksaltlösning, alternativt köra koksaltlösning och silversalva. Just för att hålla bakterier borta utan att orsaka mer svallkött (som ju jodopax, klorhexidin mm gör).

Hakuna matata!

WornOut
7/29/13, 11:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Det absolut bästa på sommaren för att undvika flugor osv men fortfarande låta såret vara "öppet" och läka är att limma på en kompress runt såret!

Se om du kan få tag i tillräckligt stora kompresser, eller ta mindre och "sätt ihop", sen köper du textil-lim och limmar fast runt såret.

När du ska göra rent så klipper du upp kompressen i mitten (låt limkanterna sitta kvar i pälsen), sen limmar du den nya kompressen på den gamla. På så sätt slipper man "förstöra" pälsen/huden runt om för mycket. 

Målade en ful bild i paint om jag förklarade dåligt ;)

Annons:
Elshira
7/29/13, 11:22 AM
#7

Som förklaring på vad snögg är (insåg att det såklart inte är självklart att man vet det) så är det som en linda av tunnt tunnt skummgummi. Detta ventilerar väldigt bra och är dessutom självhäftande likt vetflexen!

Hakuna matata!

Spiritinthesky
7/30/13, 12:00 AM
#8

Åh titta min Pålle har ett nästan likadant :D veterinären gav mig sprayplåster för att det skulle få vara öppet och undvika flugor. Funkade dock inte alls!

Isa Aronsson

www.stallequino.se

MidnightLight
7/30/13, 2:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Okej tack för svaren vetrinären fick komma ut idag igen och han skulle försöka ordna en akutplats på en klinik åt oss imorgonbitti då såret blivit värre och hon är väldigt svårhanterad då hon har så ont och är även nervig i vanliga fall :/

Så jag hoppas nån av dom när liggande klinikerna kan ta emot :)

Så här såg såret ut idag

Dealath
7/30/13, 3:56 AM
#10

Åh fy, stackars häst. :/

Får man fråga vad som hänt?

MidnightLight
7/30/13, 11:32 PM
#11

Någon hade öppnat hagen  och släppt ut mina hästar så dom kom lös.(inte första gången det händer :@)

Samtidigt så var det en stort hål eller ja ett enormt dike eller hur man ska förklara. Dom hade grävt för att lägga ner en strömkabel.

Och i det hålet ramlade båda mina hästar ner…

Lorita
7/31/13, 12:34 AM
#12

när jag såg första bilden tänkte jag klinik (och jag är väldig frisk på att behandla själv) andra bilden skriker än mer klinik 

Hoppas du får hjälp så såret snart blir bättre

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




majaliten
7/31/13, 10:49 PM
#13

Min häst hade ett sådant sår veterinären sa att det är bäst att torka ut såret och lägga på jodopax och tvära av dem bara Linda med bomull och jäkvhäftanfe lindor och bytta Batman dag . När såret är torkar kan man börja mjukgöra dånar såret blir mockade och här kan växa tillbaka

Annons:
MidnightLight
8/1/13, 12:31 AM
#14

#13 okej vem rekommenderade jodopax? Jag har fått höra att jag absolut inte ska använda det?

Spiritinthesky
8/1/13, 1:58 AM
#15

#14 nej, strunta i jodopax. Jag har en valack som hade en likadan sårskada. Jag la om såret på kvällen (tvättade med klorhexidin, la på en kompress och lindade med flex) lät honom gå ute över natten. Tog in på morgonen, tog bort bandaget och tvättade med klorhexidin, la på sprayplåster och lät honom stå inne ett par timmar med såret öppet. Tvättade sedan mer klorhexidin, la om och släppte ut. Osv osv.. Såret har läkt mycket bra. Anledningen till att jag lät honom gå ute så mycket var att benet svullnade en hel del när han stod stilla för mycket.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

vallhund
8/1/13, 5:12 AM
#16

Fördelen med klorhexidinsprit är att det bränner/fräter bort död vävnad så att såret läker inifrån o ut.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

majaliten
8/1/13, 11:57 AM
#17

klorhexidinsprit är bra men jodopax dödar tyvärr alla bra och dåliga bakterier men det torkar ut bäst .

Zahara
8/1/13, 10:41 PM
#18

vatten vatten vatten och väldigt mycket vatten, låt det torka ordentligt och lägg om med sorbact som är en steril kompress som absorberar bakterier (finns på apotek) och en gasbinda ovan på det med självhäftande ovanpå det, beöver inte läggas om var dag med sorbacten d å man stör den lite då, va dag räcker.

Lycka till och pilla inte för mycket med det!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Spiritinthesky
8/1/13, 10:43 PM
#19

#18 tror du inte att det krävs någon form av bakteriedödande till rengöring?

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Gronstedt
8/2/13, 8:04 AM
#20

#19: Ofta räcker det bra med rent vatten och tvål, alternativt steril koksaltlösning.

Annons:
Lorita
8/2/13, 8:39 AM
#21

Jag är fortfarande övertygad och än mer övertygad när jag läser alla spretiga svar…………..det är en skada som kräver veterinär och framför allt nu under rötmånaden.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Spiritinthesky
8/2/13, 11:52 AM
#22

#21 så länge hästen inte har feber eller en synlig infektion gör inte veterinären mer än att säga att vi ska tvätta med bakteriedödande och ha det omlagt.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

vallhund
8/2/13, 12:23 PM
#23

#21 Sårvård är tämligen likt på diverse däggdjur o oftast på fåglar/reptiler.

Jag blir lika förvånad varje gång arbetskamrater frågar mig om sårvård på deras hundar/hästar, en del av dem har varit läkare o andra varit ssk. Själv behandlar jag sår själv, men vet oxå när det krävs mer än min kompetens.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lorita
8/2/13, 12:27 PM
#24

#22 Det räcker att du läser alla svar här så spretar dom så mycket att det en veterinär och dennes råd + en extra stelkrampsspruta, är en bra investering.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Em--ma
8/2/13, 6:44 PM
#25

Jag åkte in med min pålle när han hade dessa sår, (det svart/röda på bilden är Jodopax som en i Stallet sa att man skulle ha, men sen fick jag veta att man absolut inte skulle ha på det på öppna sår.. aja…)

Vi tog ut veterinär som satte bandage på båda benen, som vi böt varannan dag. Och tvättade med hibbiscrub, ju finare såren blev desto mer sällan tvättade jag det. Kom väll upp i var 3-4 dag. Sen blev det svallkött på ena benet och då åkte vi in. Då skar dom bort det och han fick bandage igen och boxvila till såret läkt helt. Dom sa med sånna ''stora'' sår så ska dom inte gå för då töjjer/rör sig huden hela tiden och såret har svårare att läka.

När jag gjorde rent såret själv så använda jag bomull, en hink och hibbiscrub och skrubbade rent. Sen torkade jag runtomkring såret och satte kompress med någon sorts skydd på för att inte kompressen skulle fastna i såret. Sen på med fixomull och sedan på med benlindor. :)

Såren efter 1månad :)

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

vallhund
8/2/13, 6:54 PM
#26

Hibiscrub = Klorhexidin.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

WornOut
8/2/13, 7:50 PM
#27

Tycker fortfarande att "min" lösning med att limma kompress runt är den absolut bästa, för det skyddar helt mot flugor men är ändå mer eller mindre helt öppet så det läker snabbt 👍

Annons:
Hannna
8/2/13, 11:12 PM
#28

Snabbast sårläknining får man om man kan hålla sårmiljön fuktig. Men om såret vätskar mycket ska man även ha något som absorberar detta (lämplig kompress). Jag skulle inte lufta såret. Att det blöder mycket tyder på att vävnaden är levande, nya blodkärl. Om bandaget sitter bra och det inte vätskar igenom skulle jag byta var tredje-fjärde dag. Risken med ett sådant sår - som det ser ut att vara på bilden - är att den lokala infektionen i såret även går in i benet. Det är inget allvarligt tillstånd men måsteooftast opereras då den döda benvävnaden måste plockas bort. Lycka till!

moizzz
12/7/13, 7:52 PM
#29

OT Sätt X i rubriken för dem som är känsliga

chade
12/7/13, 11:10 PM
#30

#29 nu är ju den här tråden  några månader gammal, sen tror jag inte den regeln finns på alla sajter : )

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Upp till toppen
Annons: