Annons:
Etikettridning
Läst 45100 ggr
Scooby doo
2013-06-18 13:49

Maxvikt D-ponny

Vad skulle ni säga att maxvikten på en Maxad D-ponny är?? I full kondition och så. Inte för grov och inte "smäcker". Medelstorlek! 

Undrar bara. Alla säger så olika! :)

Annons:
CorneliaAndersson
2013-06-18 17:43
#1

Jadu, det är svårt att säga. Men jag väger nästan 62 och rider en 147,7cm stor D-ponny som inte är särskilt grov och hon bär mig som om jag vore lätt som en vante. Så jag tror att de iallafall klarar runt 70kg (?) (jättedålig på sånt) ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Mantissa
2013-06-18 18:31
#2

man brukar säga i alla fall 20% av hästens kroppsvikt (när den är i form, övervikt räknas minus på bärkapaciteten. Så väger ponnyn 400 så kan den bära 80 utan att ta skada

[Kajsaa_00]
2013-06-18 21:25
#3

Jag har alltid sagt MAX 70 på D-ponny, beror dock på grovhet osv..

JustMySelf
2013-06-23 01:09
#4

På en "normalgrov" d-ponny hade jag också satt 70 kg, men på t ex. en islandshäst, fjording, haflinger eller liknande hade jag tyckt det varit okej med lite till.

Hade satt en lägre viktgräns för en oerfaren ryttare som inte rider hästen i form och inte har lika bra balans och följsamhet.

Chestnut
2013-06-23 01:17
#5

Om man ska gå på fakta och inte tyckande så är det som #2 skriver, 20% av hästens vikt minus ev övervikt om den är "normal" i kroppsbyggnad (kort rygg = orkar mer, lång rygg = orkar mindre) och muskler. 

Detta medför att ex min systers connemara (maxad d-ponny, lite grövre i typen för att vara connemara men än dock relativt normal) med lätthet kan bara 450*0,20 = 90 kg.  Min aningens större häst (152 cm och lite grövre men dock med lång rygg/ofördelaktig kroppsbyggnad) som väger ca 500 kg = kan bära ca 100 kg, och det vet jag av egen erfarenhet att hon gör utan problem när hon är i kondition och ryttaren inte är för lång och dessutom balanserad.

Med vänliga hälsningar
Chess

[Kajsaa_00]
2013-06-23 08:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

90 kg lät lite mycket för en D-ponny (har själv en liite grövre Connemara korsning). Visst, dom kanske KAN bära det, beror ju också på ryttaren men inte om man ska tävlingsrida / hoppa högre osv..

Är 175 cm och väger ca 47 kg så min ponny bär upp mig rätt bra ett tag till 😉Kommer dock gå upp till stor häst innan jag fyller arton eftersom jag bara växer och växer på längden 😕

Annons:
Reborndockan
2014-08-22 19:11
#7

Jag går på ridskola och är överviktig och jag red en D ponny pch jag väger endå typ 93 nu .. Och den orkade, och dom orkar mer en vad man kan tro! Han värde mig som en fjäder ! Så varför skulle inte en 95 kg kvinna kunna rida en D ponny?

Comedy
2014-08-22 22:17
#8

Jag skulle aldrig sätta upp någon som var tyngre än 72 kg på min häst på 150 cm. Enligt beräkningen skulle han då klara 500 kg * 0,2 = 100 kg, men nej det skulle jag aldrig sätta på honom. Alldeles för tungt. 

Tänk på att kraften som hästen känner stundtals kan bli så mycket som tre gånger av vikten! Väger ryttaren t.ex. 50 kg kan hästen stundtals känna av lika stor kraft på ryggen som om ryttaren hade vägt 150 kg istället. 

Jag väger typ 60 kg och är mycket tveksam till att sätta mig på C-ponny, men även vissa mindre D-ponnysar. Visst, någon gång ibland kan jag göra det och under kortare stunder, men inte regelbundet. Personligen skulle jag säga att väger man över 70 kg bör man rida häst om man rider hästen regelbundet :)

[Anamalar]
2014-08-23 15:12
#9

Jag väger mellan 62 och 67 kg (pendlar en del i vikt) och är 167 cm lång. Jag har en D-ponny som är 147,5 cm, smäcker typ, med lång rygg och han bär upp mig väldigt bra. Han rids mycket (varje dag) och är välmusklad. Han rids också mycket varierat. Mycket dressyr och ganska mycket uteritter. Vi hoppar ca. en gång i veckan. Jag tror att det viktigaste är att hästen bär sig rätt och rids på varierade underlag, för att den ska må bra.  Jag har dock ridit i drygt 10 år varav de sista 5 åren har varit varje dag så min balans är nog rätt bra, vilket kan hjälpa honom. Jag är också rätt så vältränad (inte jättemusklig, men konditionsmässigt) vilket säkert också gör det enklare. Jag tror att olika ponnier klarar olika och att man märker om något är fel. Jag kan också säga att jag har satt upp på B-ponny när jag vägde som nu. Han behövde ridas till och det var bara vid enstaka tillfällen. Han hade dock inga problem att bära upp mig när jag red…

CaptainBunchie
2014-08-26 15:39
#10

Jag är 165cm och när jag hade min fd d-ponny, en haflinger på 145cm i manken vägde jag mellan 70-80kg och han bar upp mig utan problem.
Nu väger jag (tyvärr) ca 92kg men rider fortfarande d-ponny (eller ja, möjligtvis något överväxt, men slutmätt som 148cm i manken), han har då antagligen ganska mycket irish cob i sig. Han bär upp mig bra, nu turas ju jag och mamma om att rida så blir liksom inte varje dag.

Jag satsar dock på att gå ner ganska rejält i vikt nu, alltså till 65-70kg, vilket antagligen min polle skulle föredra.

Jag skulle säga max 65kg på en smäcker, 75kg på en halvgrov (ja typ new forest, connemara etc.) och  85kg på en grövre. Men sen är det ju mycket beroende på hästen, alla är ju individer och orkar olika mycket och det märks väldigt väl om hästen orkar bära upp en eller inte. Även balans, erfarenhet och längd på ryttaren spelar ju stor roll här.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Upp till toppen
Annons: