Annons:
Etikettridning
Läst 4510 ggr
Aviz
5/26/13, 10:18 PM

Börja rida efter 10 års uppehåll?

Hej på er!

Jag red jättemycket när jag var liten mellan åldern 7-14 år. Jag hade tom. egen häst under 2 år. Har väl ridit en gång sedan dess för 3 år sedan, det som förvånade mig den gången var att det inte kändes som att det var så länge sedan (förutom alla ridmuskler som var totalt bort tynade). Hade inte trott att jag skulle klara galopp, men det gjorde jag , haha dock kanske inte med den snyggaste sitsen. 

Nu har mitt sug efter ridning tagit språng igen, vilket leder till min fråga nu, hur lång tid tar det att bli en OK/bra ryttare igen? Hur tusan kommer man igång? Jag fantiserar om att bli medryttare på en häst, men är man kanske alldeles för grön för att någon ska vilja ha en om medryttare? Skulle ni rekommendera ridskola till en "sån som mig", 24 år gammal som varit borta från sadeln ett tag? Jag känner mig som en osäker 8-åring igen. :)

Någon som varit i samma sits? =)

Annons:
hippoteket
5/27/13, 1:08 AM
#1

Ridskola är aldrig fel att börja med.

Sen finns det alla möjliga varianter på vad man som hästägare söker för medryttare - det kanske kan vara aktuellt snarare än du tror om du hittar rätt häst och hästägare…

Hur lång tid det tar beror nog mycket på hur ofta du kan rida, det tar ett tag att bygga upp musklerna igen. Fast känslan finns kvar…

säger hon som ridit högst sporadiskt de senaste 15 åren, trots en hage full av hästar….

NäraNaturen
5/27/13, 1:28 PM
#2

Haha, du beskriver exakt samma fenomen som jag mötte. Jag började på ridskola igen, nu efter nästan ett år känner jag att jag har ordentlig kontroll över hästen igen, när dock övningar som halvhalter och sittben dyl. uppkommer känner jag mig som en total newbie. Pinsamma moment där, men, jag frågar bara allt och alla tills jag begriper, den som inte frågar, får ju inget veta!

Att rida är som att cykla, analyserar du hästens rörelser och hur du kan sätta din kropp och din balans i samklang med hästen kommer du snart att ha känslan som om du aldriv varit ifrån ridsporten! Så kände jag ia alla fall! En eller två privatlektioner kan hjälpa på traven också, för att få personlig hjälp med eventuella problemområden. 👋

Välkomnar och tackar för alla era tips och råd 

Zadeira
5/27/13, 2:00 PM
#3

Jag jobbade hästar i fem år men under tiden att jag enbart i sadeln på turridning ett par gånger (hade ridit regelbundet på ridskola/som medryttare under 6 år före det). Har nyss gått och blivit medryttare igen, och varit det en månad. För min del betydde det mycket att hitta en medryttarhäst som jag kunde rida mer än en gång i veckan (det är väl oftast det man gör på ridskola). Allt sitter ju i kroppens minne och när man väl sitter på hästryggen så känner man igen det, kroppen vet hur det ska kännas och vad som ska göras. Sen att man tappat balans, muskler och annat nödvändigt är inte konstigt, så det är väl egentligen det man behöver träna upp igen. Det jag kände mig mest osäker på var faktiskt övningar som skänkelvikning, framdelvänding, öppna och så, men nu har jag även fått in känslan för det igen.

Jag tycker att det absolut inte är fel att börja på ridskola igen om du känner dig så pass osäker på din ridning. Annars är det inte alls fel att skaffa medryttarhäst som du kan rida på lite oftare, gärna för instrukmtör, ägaren eller liknande så att du kommer tillbaka in i känslan. Kombinera gärna om möjligheten finns. Hade jag haft råd hade jag gärna ridit på ridskola en dag i veckan, sen haft min medryttarhäst två dagar i veckan. Det är väldigt lärorikt!

Aviz
5/28/13, 4:11 PM
#4

Vad skönt att höra att det inte är omöjligt att börja igen och få tillbaka känsla och teknik =). Gud jag blir bara ännu mer sugen nu på att börja!

tack för era svar !

[Nasenin890]
2/1/15, 11:36 PM
#5

Hade jag varit du hade jag kontaktat ridskolor med ny börjar grupper för din ålder sen får man ju se om kan komma med i en lite svårare grupp så du får prova o galoppera igen, du kommer nog komma på de mesta du har lärt dig om ridning när du sitter uppe i sadeln, sen får du ju känna efter lite om du känner dig redo för en medryttarhäst :)

VästkustFia
2/1/15, 11:40 PM
#6

Jag håller med övriga, det är absolut inte omöjligt. En vän tog upp ridningen igen efter säkert 25 års uppehåll med bra resultat.

Annons:
Cezanne
2/2/15, 10:37 PM
#7

Jag gjorde uppehåll i 14 år, började sedan på ridskola. Slutade med att jag köpte favorithästen på ridskolan :) Idag är hon 25 år och jag har kvar henne och två av hennes avkommor.

PogoPedagog
2/3/15, 10:32 AM
#8

Jag har haft flera uppehåll på runt tre år i taget med ridningen. Jag tycker det tar ca 20 min innan allt känns som vanligt haha:) Muskelminnet tar över och det bara flyter på. Sedan tar det ju några veckor innan musklerna är på plats men det är en annan sak.

Gronstedt
2/3/15, 10:47 AM
#9

Jag började på ridskola efter cirka 18 års uppehåll, i en grupp där man red i alla gångarter men inte mycket mer. Efter kanske två månader hade jag fått tillbaka så mycket att jag bytte till en mer avancerad grupp, där jag kunde utvecklas vidare och bli bättre som ryttare än jag var när jag slutade för länge sedan.

Men jag kan säga att det var rätt pinsamt första gången ☺️.  En person fick hålla hästen, en fick dra och en skjuta på när jag skulle upp i sadeln. Jag fick gå in i mitten och vila efter vartannat varv när vi travade. När jag satt av så trillade jag ihop, för benen var helt färdiga. Och när jag körde hem fick jag köra på tvåan hela vägen, för benen skakade så jag inte kunde koppla ur.

Men det var det värt!

Upp till toppen
Annons: