Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1439 ggr
Moalinn
2013-05-06 21:42

Börjat sparka

Hej!

Känns som att jag kommer in med ett nytt problem varje gång men nu känns det som att det börjar gå lite väl över gränsen och jag har ingen som helst aning om hur jag ska lösa det.

Jag rider en travare, hon har gått på travet och allt det där innan men det var ett bra tag sedan. Jag har helt satt ner foten när det gäller att stå still när jag gör i ordning henne, det är irriterande och jobbigt att behöva springa fram och tillbaka för att hon flyttar på sig. Minsta lilla rörelse irriterar jag henne lite lätt i sidan, hon har lärt sig att det betyder att hon ska gå tillbaka till det stället där hon stod innan hon rörde sig och sen stå still. Har även tagit tag i grimskaftet när hon inte lyssnar. Hon springer inte fram och tillbaka längre men hon rör ju ändå på sig tillräckligt mycket för att jag måste följa med henne. Vill att hon ska stå där hon står tills jag säger annat.

Men problemet har kommit att hon börjat sparka, speciellt om hon flyttar på sig helt åt sidan - vilket gör mig väldigt arg för att vara ärlig - och jag ska flytta tillbaka henne. Då tar hon mer än gärna upp bakbenet, det behöver inte vara att hon sparkar utan mest bara lyfter upp det även om vissa gånger blir hon riktigt sur och sparkar.

Hon gör likadant när jag kommer med sadeln. Om hon "blockerar" ena sidan och jag ska flytta tillbaka henne så kan jag inte flytta henne via bakdelen för hon sparkar direkt utan jag måste gå framifrån och sen trycka henne ifrån mig.

Jag började utöka "de sju lekarna" (tror jag de heter om jag inte är helt ute och cyklar) och körde "jojo-leken". Problemet är att hon blev så otroligt sur, jag vet inte om jag har sett den hästen så sur innan. Hon vänder bort huvudet, lägger öronen bakåt och blir verkligen skit sur, det där med att backa är svårare dock även om hon fixar det hur bra som helst när jag står bredvid henne. Iallafall så även där så får hon för sig att lyfta upp bakbenen.

Jag är inte jättebra på att läsa hästar tyvärr, så jag vet inte om hon gör det för att hon tycker det är tråkigt, onödigt, att det är hon som bestämmer eller för att hon får ont någonstans.

Jag vet verkligen inte hur jag ska reagera när det händer. Vad ska jag göra när det väl händer? Hur ska jag få henne att förstå att hon inte får hålla på så som hon gör?

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Frigg94
2013-05-07 00:04
#1

Jag tror hon har börjat brunsta. Är typ säsong för det nu ^^.. aldrig kul med sånt. Har ett sto själv och hon blir så fruktansvärt bitchig o.s.v.. haha.. Men det är bara att ge henne en liten klapp i sidan/låret om hon sparkar åt dig och säg bestämt NEJ!

Lycka till! :)

Gronstedt
2013-05-07 07:22
#2

Kolla att hon inte har ont! Att hon bitchar när du kommer med sadeln kan mycket väl vara för att hon associerar sadeln med smärta. Att hon inte står stilla vid klargöringen kan också vara för att associerar det med smärta. Att gå åt sidan och backa kan orsaka smärta, om hon har problem i rygg eller ben. Är det likadant på båda sidorna? Hurdan är hon vid uppsittning? I ridningen?

Ytlig smärta kan bero på fällning - kan du se ett samband med det? Grinar hon när hon blir borstad?

Om hon brunstar borde det finnas fler tecken, framför allt borde hon reagera på andra hästar också och du borde se att hon "skvätter".

Linnea
2013-05-07 14:31
#3

Om hon inte brunstar och inte har ont så måste du i princip få henne att rygga om du ber henne. Ryggning är en dominant grej, om hon vägrar rygga så kan det bero på att hon inte respekterar dig vilket också kan vara orsaken till det andra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Uss
2013-05-07 15:00
#4

Jag tror att det i grund och botten är en ledarskapsfråga. Du har ett STO - nu är det brunsttider och hon är inte lika villig att låta dig bestämma.

Om du inte är så bra på att läsa hästar kan det också (alltså utöver att hon är STO) vara så att du i hennes ögon är för bossig, du är inte juste helt enkelt och hon tänker inte låta dig köra med henne, ffa inte nu när hormonerna svallar. Ta då hjälp av någon med mer erfarenhet, du måste kunna ge eftergiften rätt för att du ska få rätt effekt av NH-lekarna.

Ryggning är väldigt dominant och jag är inte säker på att jag skulle utmana ett STO - lika lite som jag skulle utmana en hingst, men min snälle vallack går med på allt dumt som jag hittar på ;D

Om du är säker på att hon inte har ont, så skulle jag nog ignorera problemet just nu, kanske ge henne lite ledigt ett tag och ta tag i ledarskapsfrågan när hon "är sig själv" igen - är det brunst/pälsfällning så går det ju över! Är det ledarskapet och att "lekarna" gått överstyr så är det värre, men då måste ni ta hjälp!

[[AcsJulia]]
2013-05-07 16:57
#5

Jag håller med tidigare skribenter! Har själv ett sto som blir väldigt bestämd och bossig under pälssläppning (tyvärr ingen brunst från hennes sida dock) och det blir bättre framåt slutet av maj!

Moalinn
2014-01-31 21:40
#6

Hej igen, det var ett tag sedan jag skrev det här och jag har helt glömt att svara på era frågor. Anledningen till att jag kollade in var för att beteendet har inte slutat och i princip blivit värre.

#2
Är det likadant på båda sidorna?
I början var det bara på höger sida, men nu börjar hon reagera även på vänster.

Hurdan är hon vid uppsittning?
Hemsk? Nä, men det går inte att sitta upp från vänster sida utan hon springer runt och jag har flera gånger funderat på om det beror på sadeln. Jag har tagit på sadeln bara för markarbetets skull och hon gillar inte när jag ställer mig vid vänster sida, men utan sadel går det utan problem - kan till och med hänga och hoppa bredvid henne.

I ridningen?I paddocken är hon oftast snäll och fin, det är galoppen som bråkar lite (sparkar och bockar) men tror det handlar om muskler och att hon helt enkelt inte orkar, därför har jag också slutat galoppera överhuvudtaget och tar allt från start tills jag märker att hon orkar.
Ute är hon riktigt hemsk, bockar, stegrar, sparkar. Hon vill verkligen inte lämna gården. Senast jag skulle ut fick jag backa ut från gården, ville inte gå framåt. När vi väl kommit ut är det oftast inga problem, förrän hon inser att hon är ensam och helt enkelt vänder om. Vänder jag tillbaka så vägrar hon gå framåt, stegrar och håller på.

Ytlig smärta kan bero på fällning - kan du se ett samband med det?
Fällning har aldrig varit några problem.

**Grinar hon när hon blir borstad?
**Nej, hon brukar mest tycka att det är skönt. Förutom när hon har koll överallt och ingenstans på samma gång, en fågel flög där - måste vända sig dit. Ett löv ramlade ner från trädet - måste vända sig dig.
Därav står hon aldrig stilla för hon har öronen och uppmärksamheten på allt annat än att faktiskt ta det lugnt.I övrigt har vi inga problem när det kommer till hanteringen. Vi har kommit varandra riktigt nära och jag litar på henne mer än jag litat på någon annan häst - förutom när det kommer till det här sparkandet och när jag väl sitter uppe. Jag kan fortfarande inte köra jojo-leken utan hon har samma beteende som innan. Att backa är inga problem annars utan det är att backa ifrån mig. Jag kan stå bredvid henne och säga "back" och hon backar. Tar jag ett steg bak så tar hon ett steg bak.
Har fått en del hjälp av en kompis som håller på mycket med NH och så vidare, hon har visat mig mycket och gett mig tips. Ska se om hon kan hjälpa mig igen när hon har tid.

Jag tror att det är dags för mig att sätta ner foten och säga till ägaren att jag vill ha en veterinär på henne för säkerhetsskull. Skulle hon inte ha ont eller liknande så måste jag helt enkelt bara börja om på nytt och lära henne vad som är rätt och fel (alternativt tar in en tränare, var man nu hittar sådana). Däremot så tror jag att det är något som irriterar henne, om det är sadeln eller om det är något med benen. Eller kanske till och med ryggen.Värt att nämna är att hon reagerar när jag tar handen under magen (både höger och vänster) och på sidan av henne (bara höger sida).

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Annons:
Upp till toppen
Annons: