Annons:
Etiketterwesternnh
Läst 2990 ggr
Pelzi
2013-02-17 21:35

Börja rida på repgrimma?

tänkte testa rida min medryttarhäst på repgrimma har inte tillgång till ridbana så man får börja i skogen, tänkte ha träns under repgrimman enkelt träns utan nosgrimma han rids på 2 delat bett nu och rids alltid på lösa tyglar och man måste använda mest vikthjälper på han annars blir han irriterad om man drar han i munnen eller håller kontakt. och det funkar ju bra. tänkte testa rida med tränset under och repgrimman på och ha det som nödbroms i fall han skulle börja dra i väg eller bli förvirrad. man kan ju knyta fast tyglarna från tränset fast i manen framme så man kan ta dom om det behövs. tycker ni att det är en bra ide ? och har du några tips som man kan använda sig av i början?

http://emmaskaninselar.blogg.se/

Annons:
viktoria91
2013-02-17 21:38
#1

Första gången jag red med grimma var i skogen barbacka i alla gångarter.;) Min ponny fattade direkt. På vintern är hon ofta het, provade att rida ut i repgrimma innan och hade ungefär lika mkt kontroll med det som jaktkandar.

Pelzi
2013-02-17 21:40
#2

okej jag tänkte mest för säkerhetsskull ha träns under ifall nåt händer :)

http://emmaskaninselar.blogg.se/

viktoria91
2013-02-17 21:41
#3

#2 Ha du dte i början om det ger dig trygghet.=)

Libertas
2013-09-25 22:23
#4

Bättre att börja med vanlig grimma/sidepull istället! Det beror självklart på hästen men många hästar blir svåra att styra med repgrimma, därför är det bättre att fästa tyglarna vid sidorna på en vanlig stallgrimma.

CelsiusT
2013-09-26 09:34
#5

#4 Varför skulle hästen bli svårare att styra med en repgrimma än med en vanlig grimma?

Menar du för att man sätter tyglarna mitt undertill? I så fall kan man ju sätta tyglarna i sidorna om det känns bättre. Men annars är ju repgrimman bra mycket tydligare och skarpare än en vanlig grimma. Mycket lättare för hästen att förstå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Libertas
2013-09-26 18:08
#6

Ja jag menar när tyglarna sitter under hakan, många hästar blir svår att styra då om man enbart rider med tyglarna. Jag vet faktiskt inte vad det beror på men de hästar jag har ridit i reprimma (med tyglarna under hakan) har blivit svårstyrda och några jag känner har samma problem. (som i sin tur känner andra som känner andra osv.;) Det kan man ju såklart, tänkte faktiskt inte på det!

Annons:
CelsiusT
2013-09-26 22:11
#7

#6 Kanske för att hästarna inte blivit lärda vad signalerna betyder? Om man aldrig använt repgrimma på hästen så kan det bli lite förvirrande för hästen när man sätter sig och ska rida på repgrimman. Men om hästen är van vid att bli hanterad i repgrimma så brukar det inte vara några problem att rida i den heller

Medarbetare på westernridning.ifokus

Wilma03
2013-09-27 08:32
#8

Om hästen är van vid att ridas på vikthjälper bör den inte bli mer svårstyrd med tyglarna under hakan än på ett vanligt träns.
Det beror ju såklart på hur pass tydlig ryttaren är med sina vikthjälper och hur bra kontroll man har över det.

Upp till toppen
Annons: