Annons:
Etikettridsportifokus-tävlingar
Läst 3569 ggr
Ebba_Hamster
2013-02-05 10:04

Hamburgare

Är det fortfarande häst i hamburgare? :(

Annons:
Druiden
2013-02-05 10:06
#1

Det beror väl på vilken sorts hamburgare du köper? 
Min kusin trodde likadant och vägrade äta hamburgare.
Men dem flesta hamburgare som säljs är väl ifrån ko antar jag.  
Finns även kycklinghamburgare

Medarbetare på Pokémon Ifokus

examynia
2013-02-05 10:07
#2

jag tror inte dom använder de längre.. de är nötkött.. iaf i dom man köper frysta så är de nöt å gris.. i mcdonalds osv vet man ju aldrig men tror inte dom använder de heller..

Fridaaaa
2013-02-05 10:08
#3

Sällan numera- Är nötkött eller då kyckling om man väljer det.

#2 Mc Donald säger att det är 100% nötkött i reklam, alltså måste det vara det :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

DesK
2013-02-05 10:08
#4

I Sverige är hästkött ytterst ovanligt, men i exempelvis Tyskland förekommer hästkött ganska ofta. Om det står 100% nötkött kan det vara kött av både ko och häst. Men som sagt det förekommer knappast i Sverige.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Gronstedt
2013-02-05 10:09
#5

Det har aldrig varit häst i hamburgare, däremot i hamburgerkött - men det är något helt annat. Vissa leverantörer kanske har blandat i kött från annat än nöt även i köttfärsen de gör hamburgare av, men det ingår inte i receptet utan är fusk.

Fridaaaa
2013-02-05 10:10
#6

#4 Häst räknas inte till nötkött :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
DesK
2013-02-05 10:11
#7

Hamburgerkött är ett rökt smörgåspålägg, som oftast är gjort på häst.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

DesK
2013-02-05 10:12
#8

#6 Jag har jobbat i många år med kött och chark så jag vet att man ofta har smugit in hästkött som nötkött! Glad

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Fridaaaa
2013-02-05 10:13
#9

#8 De kanske har smugglat in det, men det räknas fortfarande inte som nötkött även om de smugglat in det som det :)
Vilket är väldigt dåligt av dem om de har gjort så.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gronstedt
2013-02-05 10:15
#10

#7: Just det. Kan också göras på nöt. Däremot ingår hästkött i gustavskorv, som vad jag vet är svensktillverkad.

Även i Sverige förekommer väl att kött av häst, åsna, känguru och annat används fast det står något annat på menyn eller i innehållsförteckningen. Jag fattar inte varför man ska göra så, jag skulle i alla fall lika gärna äta ett bra kött av annat djur om jag visste att vad det var.

DesK
2013-02-05 10:15
#11

Det förekommer fortfarande, för jag ser skillnad på ko och hästkött, men det gör inte de flesta människor.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[MajaWrangstadh]
2013-02-05 13:27
#12

Jag bor i Schweiz, på gränsen till Tyskland och Frankrike och i alla tre länderna förekommer hästkött. Inte jätteofta men absolut vanligare än i Sverige. Säljs även på mataffärer, både som salami och stek, men man ser det tydligt på förpackningen att det är hästkött antingen med en bild eller text. Gällande restauranger så lägger dom till vilken typ att kött det är om vissa maträtter innehåller något annat än ko eller gris. Så jag brukar inte oroa mig:) Och säger McDonalds att deras hamburgare innehåller 100% nötkött så SKA det göra det!

Annons:
Fridaaaa
2013-02-05 13:36
#14

#13 Tur att jag inte äter McDonalds hamburgare då ;) Enbart kyckling :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Loca Diaz]
2013-02-05 18:26
#15

Vem bryr sig om det är häst eller ko. De är lika mkt värda och lika mkt hjärta, hjärna, känslor och djur för det.

Fidelia
2013-02-05 20:57
#16

Om vi i Sverige var bättre på att äta hästkött skulle det inte löna sig att skicka hästar med långa och plågsamma slakttransporter till Italien.

Så det vore bättre om fler åt häst i Sverige.

Precis som #15 skriver är väl inte hästar mer värda än kor och grisar.

Sarah
2013-02-05 21:39
#17

Jag förstår inte varför hästkött skulle vara värre än annat kött. Hästar har ju iaf oftast haft det bättre. Lagstiftningen är bättre för hästar, de ska kunna vara ute och röra på sig ordentligt varje dag, iaf i sverige. De föds inte upp i trånga bås och de får se solen, det får inte ex grisar och kycklingar. Ska man äta kött och ska man äta kött från tamdjur så måste häst vara mycket mycket snällare än annat kött.

[Loca Diaz]
2013-02-05 21:59
#18

#17 Håller med. Hästkött kan man äta med hyfsat gott samvete (iaf. om de är från Norden). Det kan man oftast inte göra med gris, kyckling eller ko.

Aribigga
2013-02-06 06:34
#19

#16 Så tänkte jag med och köpte glatt hamburgekött i affären ända tills jag insåg att hästköttet kom från argentina… Då kändes det inte moraliskt riktigt längre. Så då blir frågan var köper man svenskt hästkött?

lurvponnyn.vimeddjur.se

Sarah
2013-02-06 09:07
#20

#19 det behöver inte bvara värre att köpa från argentina. Det kan mycket väl vara hästar som gått ute hela livet och haft det bra. Miljömässigt är det såklart dumt med transporten, men transporternas utsläpp från mat är enormt små om man tittar på helheten.

Annons:
Fridaaaa
2013-02-06 14:04
#21

Jag köper inget kött från utlandet. Litar inte på det köttet för 5 öre..

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[ellenhellstrom]
2013-02-06 14:45
CelsiusT
2013-02-06 15:37
#23

Hästkött är förövrigt väldigt gott kött.

Håller helt klart med om att det är något bättre att äta hästkött än nöt, gris och fågel från tex stora industrier. Egentligen bättre att äta höst oavsett iom att hästar oftast används till något och får göra roliga saker i livet och sedan när dom blir gamla o halta så slaktas dom och äts. Kor, grisar och kycklingar föds upp enbart i syftet att ätas, det innebär att dom behandlas av människor som enbart tänker mat och som kanske inte ens är särskilt intresserade av djuren i sig (sett så många bönder som tänker pengar/mat). Det innebär att dom går bo på stora industrier och kanske inte ens springa på en äng i hela sitt liv. Dom föds upp för att inom kort tid slaktas.

Men bäst är att äta egen-jagad mat eller egenuppfödd mat =)

#19 Du kan få tag i det på köttbutiker.

Håller med #16, bättre vore det om vi åt hästkött mer här i sverige, för då skulle inte hästarna skickas neråt i europa i samma utsträckning.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Upp till toppen
Annons: