Annons:
Etikettkörning
Läst 2961 ggr
[MajaWrangstadh]
11/26/12, 11:41 PM

Köra in 7-åring?

Inte så att jag funderar stenhårt på att göra detta med min, jag är lite intresserad bara… Någon här som har kört in en häst i lite senare ålder, runt 7 år gammal? Hur fungerade det, hur gick ni till väga, hur mycket visste ni i förhand om procerduren, allmänna tankar och kommentarer?

/Maja

http://majaelsas.blogg.se

Annons:
TatsuOni
11/27/12, 10:42 AM
#1

Körde in min tjugoåriga ponny för några år sedan. Tömkörde några gånger och slängde sedan på en vagn (det är oftast lätt om hästen inte är bakrädd) och skrittade sedan ut, min far gick med. Efter någon gång travade vi och det var där problemet kom. Han var väldigt lat på den tiden och svår att driva på bakifrån så han travade bara om någon sprang framför… I övrigt så var det inga problem.

Det brukar inte vara svårare att köra in en äldre ridhäst än att rida in en äldre travare, enligt min erfarenhet. Är du osäker på att hästen ska gå lugnt med vagen så kan du börja med att låta någon gå bakom med vagnen så att den vänjer sig vid det låta hästen dra andra saker så att den vänjer sig vid känslan. Har du möjlighet så kan du låta hästen dra ett par lösa skaklar så att den vänjer sig vid att det tar emot på sidorna. Med lösa menar jag ett par lösa skaklar som man har rep i så att någon bakom kan hålla dem uppe så att hästen inte kliver på dem. Dessa metoder använde vi oss av i skolan när vi körde in ridhästarna som var 10+. Saker de fick dra var t ex ett däck som satt fast i selen med linor. Då fick en extraperson gå efter med ett rep att styra däcket med.

Det viktigaste skulle jag säga är att ha hjälp. Minst en person behöver gå brevid med grimskaft, helst två och en bakom. Även vid tömkörningen behöver du ha någon som går brevid i början om hästen inte är tömkörd tidigare.

Jag har varit med och kört in ett flertal travhästar så jag har erfarenhet. Det bästa är om du kan hitta någon med lite erfarenhet att hjälpa till, men det går utan också. Var bara noga med att inte slänga på någon vagn innan hästen är redo.


"Nästan allt går att använda till håret"

Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.

Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik

https://tatsu.blogg.se/

Gronstedt
11/27/12, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Allt beror på hur hästen tar det. Börja försiktigt och ta inte nästa steg förrän det förra är ordentligt befäst.

Det som kan vara svårt, speciellt med osäkra och känsliga hästar, är att att få dem att fatta att de ska gå först. Hästar är följare, men när man kör så går ju hästen ensam längst fram och "ledaren" kommer flera meter bakom och utan den vanliga kroppsliga kontakten. De kan bli skärrade och känna sig övergivna. Då är det viktigt att hästen är van vid att tömmarna rör vid den överallt, så den inte får panik om den snurrar in sig.

Börja därför som #1 föreslår med att tömköra, om hästen inte är van vid det. Om hästen finner sig i det utan problem, så kan ni gå vidare.

Andra steg som kan behövas kan vara att att dra ett plaströr på marken bredvid hästen medan ni går, sedan ett rör på varje sida (för att vänja hästen vid ljudet). sedan fästa rören vid selen (för att vänja hästen vid att de alltid följer med och låter). Vänj hästen vid att tömmarna rör vid hela kroppen och vid att bakbenen går mot skaklarna varje gång den svänger eller går åt sidan.

Långa plaströr är utmärkta övningsskaklar, de viker sig om det trasslar till sig, de blir inte vassa om de går av och de blir platta utan att splittras om hästen trampar på dem. Dessutom kan man räta ut dem och använda dem igen när det hela lugnat ned sig.

På bilden min mycket saknade tös med en enkel "övningssläpa".

Peppe
11/27/12, 12:54 PM
#3

jag håller på och kör in min 16-åring. Har dock tagit stopp lite eftersom jag varken har råd med vagn eller bra sele, så har lagt det på is tills vidare.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Caf_Roy
11/27/12, 3:46 PM
#4

Som de andra säger, tömkör först!

Jag körde in våran 20-åring för några år sedan, vi hade tolkat efter honom (med ryttare) ett par gånger och han var van vid att vi hittade på konstiga saker, så vi bara satte på vagnen och åkte. Vi gick ner på ridbanan (för säkerhets skull) och där insåg jag att jag inte visste hur man svänger.

Vi fastnade i staketet ett par gånger och fick ta hjälp av mamma att lirka loss oss. Efter det gick vi en tömkörningskurs och lärde oss att svänga, så mitt tips är att börja med det.

De enda problemen vi hade var att han inte gillade när vagnen kom emot honom rakt bakifrån, varken att backa in mot den eller att man kom med den, så han fick gå över skacklarna och göra en halv bakdelsvändning för att komma i position. Men är det den enda invändningen man har mot att bli inkörd på en kvart när man är 20 bast tycker inte jag att det är något att bråka om.

Det andra problemet, som jag tror alla får om man kör in en äldre häst, är att de inte vet hur breda de är. Yngre hästar lär sig snabbare att de behöver ta ut svängarna för att inte fastna medans en äldre häst alltid har varit lika bred och har svårare att ställa om.

Ta det bara i hästens takt och gör ingen stor grej av det så ska du se att det går galant.

Lycka till

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: