Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 54574 ggr
komkoma
2012-10-02 00:04

baucher bett

Hur inverkar ett baucher bett? Har bara sett bild på det och tänkt att det va ett skarpt bett, men nu läste jag att det fördelar trycket bra och brukar vara omtyckt av hästar som gärna blir lite oroliga i munnen.

Någon som har ridit på det och kan dela med sig?

http://komkoma.blogg.se

Annons:
[MajaWrangstadh]
2012-10-04 13:55
#1

Baucher bett, är inte det ett körbett från början? Jag har aldrig ridit med det men vad jag har hört är det inte speciellt snällt. Hävstång och lite pessoa över det. Varför vill du rida med det?

komkoma
2012-10-04 15:43
#2

skrev ju det över? Har läst att det ligger stadigt i munnen och fördelar trycket på ett sätt som vanliga tränsbett inte gör.

JTphoto
2012-10-04 20:10
#3

Jag har inte själv ridigt med detta bett men jag tycker det verkar ha lite pessoa över sig. Jag har tittat runt på lite bilder och ser då att när tygeln strecks drar den lilla ringer i sidostycket.

Personligen vet jag inte hur detta bett fungerar, men min första reaktion är att det inte känns speciellt bra. Men som sagt, jag har ingen egen erfarenhet.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



komkoma
2012-10-05 02:24
#4

#Det är typ samma som jag alltid tänkt med, lite körbett/pessoa osv men sen läste jag runt på massa olika bloggar om hur stadiga deras hästar hade blivit, sökt stöd och sugit på betten osv.

Elshira
2012-10-05 07:11
#5

Baucherbett ska absolut inte misstas för att vara ett hiss/gag bett. Till att börja med glider bettet inte löst i ringen (som på gagbet så som pessoa) och det finns heller ingen hävstångsverkan (skänkel under bettet till tygeln). Det kan se ut som att det är ett hissbett just i och med den korta skänkeln ovanför bettet, men faktum är att det inte ger mer hissfunktion än ett vanligt bett med fasta ringar, eller ett helt vanligt bett för den delen. Alla typer av bett (utom hävstångsbett) åker dock upp i munnen vid tillräckligt drag från tygeln, bara att titta på bilder så ser ni vad som händer med ett tränsbett med lösa ringar om man drar hårt. Baucher bettet har egentligen samma funktion som ett halfcheek, men att "pinnarna" sitter uppåt istället för neråt. Jag har provat båda delar och tycker att baucher bettet fungerar mer som ledande tygeltag, att det blit tydligare, medan halfcheek är mer av en säkerhet för att inte få bettet genom munnen. Fullcheek bett (bett med piggar bpde upåt och neråt) är väll egentligen det absolut snällaste, men efter som hästvärlden är som den är så blir bettet hemskt bara för att det ser läskigt ut, medan det egentligen är ännu bättre än vanliga fasta ringar. Ett fullcheek blir för övrigt ivägen om man använder kandar t.ex, vilket inte baucher blir. Baucherbettet är med andra ord ett väldigt bra för att få ett stabilt bett. Och de går att hitta både två, tredelade och raka mundelar. Dock vanligast i t.ex england så fet kan ev löna sig att beställa därifrån!

Hakuna matata!

JTphoto
2012-10-05 22:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5 Intressant :D Jag använder fullcheek på min unghäst ;D Älskar det!

Jag försökte här göra en pedagogisk ritning på hur jag tänker (A). Som sagt, jag vet inte, jag bara troroch spekulerar lite.

Den svarta linjen är utgångsläget när tygeln här fri.
Den blå linjen markerar vad som händer när man tar ett tygeltag med baucher bett.

Detta är vad jag kan få ut av de bilder jag sett vid fri tygel och tygeltag med baucher bett. Jag tycker det verkar som om betten ger ett tryck på nacken, vilket också ett pessoabett gör.

Är jag helt ute och cyklar eler förstås min tanke?

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Annons:
CelsiusT
2012-10-05 23:56
#7

#6 Jag vet inte alls, har aldrig stött på bettet IRL utan bara sett lite bilder från en google sökning. Men jag tror inte detta bettet har någon form av hävstångsfunktion (hissfinktion har det definitivt inte, det är ju fasta ringar).

Sedan undrar jag varför folk drar parallell till hiss/gagbett (som pessoa) och tryck i nacken. Det är inte det vanliga trycket i nacken som är farligt med gag-bett, trycket i nacken får du av vilket hävstångsbett som helst (pelham, jaktkandar, alla andra bett med hävstång). Det som är otäckt med pessoabett är att det är utväxling på det iom hissfunktionen (att mundelen är rörlig på den stora ringen). Det gör att ett tygeltag med ett gagbett ger mkt mer tryck i nacken än ett lika stort tygeltag med ett annat stångbett ger. Utväxlingen gör att det blir mer och mer tryck snabbare än vad det blir med vanliga stångbett.

Så även om detta baucher bett nu skulle vara med hävstångsfunktion så är det fortfarande inte i närheten av lika skarpt som ett pessoa och ska definitivt inte jämförsas med den typen av bett (gagbett).

Men eftersom du har tygeln i samma ring som mundelen på ett baucherbett så får du ingen hävstång av det, även om sidostycket inte sitte ri samma ring som tygelns/mundelen. Tycker att #5 skriver väldigt vettigt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

JTphoto
2012-10-06 09:08
#8

#7 Ok, lite svårt att förstå eftersom jag inte är insatt i alla betten, men uppenbarligen verkar inte baucher bettet vara som jag tror. Men som jag sagt tidigare så försöker jag bara spekulera och fundera lite kring bettet.

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



Elshira
2012-10-06 13:17
#9

Att bettet vinklas framåt är inte huvudsakligen för att det blir någon form av hävstång, utan för att bettringen är oval. Kika på lite bett med fasta ringar (de vanliga tränsbetten) så syns det att även dessa tenderar att tipa. Det är bara att nackstycket följer med, snarare än att det dras dit. Det som sidostyckena skulle glappat med ett vanligt tränsbett är det som istället åker framåt. Men jag trodde helt klart också att det var någon form av gag/hävstång när jag såg det med, men när man fått pilla och prova själv så får man ju såklart en bättre uppfattning hur det fungerar :)

Hakuna matata!

JTphoto
2012-10-06 18:05
#10

#9 Nu fattar jag!! Nu trilla pegnen ner vettu!

Du satte pricken över i med meningen:

Det som sidostyckena skulle glappat med ett vanligt tränsbett är det som istället åker framåt.

Nu blev jag istället väldigt nyfiken på detta bett till en av mina hästar! haha xD Så det kan gå xD

MVH Julia Tingström www.jtphoto.se
"De som säger att lycka kan inte köpas för pengar, de har aldrig köpt en häst"



komkoma
2012-10-06 18:31
#11

Så av era svar utläser jag att jag kanske skulle fundera på att prova ett sådant på min häst, Hon blir lätt orolig i munnen med ett vanligt 3-delat men ogillar rakt bett då hon gärna biter fast och tar inget ärligt stöd. Har lite svårt för att lyssna på ledande tygeltag mm
Sura är ju bara att man måste köpa ett bett och prova, det skulle finnas någon slags bettpool.
Någon som har lust att företaga eller ;))

Elshira
2012-10-06 19:05
#12

Kan bara rekomendera att köpa bett från england. Frakten är väll drygt 150-200 kr för rekomenderat paket. Men efter som att betten är MYCKET billgare lönar det sig nästan alltid om man köper två bett (eller något annat).

Hakuna matata!

EwaAngantyr
2013-02-27 09:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har provat baucher-bett (tvådelat) på min häst som ogillar alla bett.  Han blev väldigt lugn i munnen och "sög" på bettet under ridning. 
Känner att jag äntligen hittat något som han trivs med! 

Bettet kostar 195:- + frakt så det är mycket prisvärt.  (jag säljer det numera själv)  Vet inte om man kan hitta billigare i England??

Det finns även i mässing men är då lite dyrare. 299:-.

Annons:
saandrajj
2016-05-02 13:22
#14

Jag rider på ett 3 delat baucher bett med gummi plattor (Allt köpt från hööks)  Kan lägga upp en bild senare.  Jag har haft problem med att hitta rätt bett till min häst som är stark, het och känslig, och har provat MASSOR av olika bett, men inget kändes riktigt rätt🤓Men sen så provade jag baucher bettet och det blev en STOR skillnad, han vågade suga/tugga mer på bettet, han blev lös men ändå stadig i munnen, mm. 

Det blev en mer sansad ridning, Bettet gjorde att jag kunde bli mjukare i handen och slipa allt dra och slit (Hård hand). 

Det är INGEN hävstångseffekt eller gagbett/pessoa liknande! Och om tränset sitter bra ska inte det åka så mycket utåt eller framåt,  bakåt, mina sido remmar sitter lite! lösare än vanligt, men det sitter jätte bra. (Det är ju beroende på vad hästen gillar och vill ha!)

Många hästar gillar bettet för att det ligger mer i stilla och stadigt i munnen. Rekommenderar starkt det här bettet, MEN det beror ju förstås från häst till häst, så det gäller ju att prova och se om hästen gillar det, lyssna bara inte på vad vi andra tycker för din häst kanske inte alls gillar det, men  det vet ju inte jag, men det jag vet är att prova och LYSSNA PÅ HÄSTEN!😉 

Fråga gärna om ni har frågor😃

Linnea
2016-05-03 12:19
#15

#11 Har en häst som liknar din, vågar inte gå fram till bettet när han har rakt bett och grejar med tungan om han har ett tredelat. Han går sen ett par år på ett bett med oberoende sidorörelser. Finns på Hööks. Det är som ett mellanting mellan rakt och tredelat. Han går väldigt bra på det.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: