Annons:
Etikettdistans
Läst 6335 ggr
LeeKnow
2012-09-23 22:36

Vilken häst? ;)

Hej! Jag är 11 år, är 163 cm lång och väger ca 70 kg och undrar bara om jag ska ha en D-ponny eller liten stor häst? Själv vill jag ha en stor häst, helst arab eller varmblod, för då behöver jag förhoppningsvis inte bya häst för att jag blivt för stor för D-ponnyn. Och skulle 155 vara bra höjd? Min syster vill att jag ska ha 160 häst.. Vill gärna ha en häst som jag kan styra…..

Och finns det nån åldersgräns för att rida i Distans?

Annons:
Gronstedt
2012-09-24 08:51
#1

Eftersom du är så ung är det ju omöjligt att säga hur stor du kommer att bli innan hästen hunnit bli för gammal. Men det är inte svårare att styra en häst på 180 cm än en på 140 - det sitter inte i storleken Flört.

Tusen
2012-09-24 09:21
#2

#1 Nej inte att styra men att rida. Dels är en alltför hög häst svårare att komma upp på, dels kan en för stor häst bli svår att komma åt ordentligt.

Men jag håller med, hur lång man blir vet man inte när man är så ung som 11 år. Men de allra flesta vuxna fixar att rida en mindre stor häst oavsett hur lång man är.

Gronstedt
2012-09-24 09:26
#3

#2: Det är inte mankhöjden utan båldjupet som avgör om man kan "komma åt" hästen … Och en liten, kraftig häst har minst lika stort båldjup som en hög, lätt modell.

CelsiusT
2012-09-24 09:37
#4

Det beror på vad du vill göra tycker jag. Rida i skogen så spelar det ju ingen roll. Men vill du tävla inom engelsk ridning så är det bättre att satsa på något som passar nu och sedan byta. Du har ju ändå 7 år kvar tills du är 18 och på 7 år så hinner det hända mycket, både med dig och med hästen. Så jag tycker nog du ska skaffa dig en häst som i första hand passar dig nu, du vet ju inte ens vad du vill syssla med inom ridningen om så många år. Det är inte heller roligt att ha en för stor häst, ridningen blir inte lika rolig då.

Men en arab eller varmblod kan du ju lätt ha i din storlek tycker jag. Jag är i ungefär samma size fast jag är 23 år och jag har ett varmblod på 155 (okej storlek men jag vill inte ha högre, hade förut en på 165 och det kändes stort även om det fungerade) och en quarter på ca 147cm och det känns helt perfekt för min storlek. Men att tänka på är ju att en liten häst inte får tävla mot ponny och det kanske är svårt att tävla med den mot storhäst, men även en maxad d-ponny fungerar jättebra att rida på i din storlek så vill du tävla så är det kanske bättre.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Tusen
2012-09-24 14:51
#5

#3 Helt rätt men om man nu utgår från samma typ av individ så tycker jag nog att man kan resonera som jag gör. Fast fallhöjden och lättheten att komma upp påverkas ju av mankhöjden.Flört

[Rakach]
2012-09-24 18:15
#6

Beror väl på vad det är för typ av häst du har tänkt. Tex en haflinger i d-ponnymått kommer du säkert inte att växa ur, men en travare på 150 cm kanske du växer ur.

Men jag tycker du ska satsa på en stor liten häst.

Annons:
LeeKnow
2012-09-24 20:19
#7

Jag vill mest rida i skogen kanske lite Pay And Jump (KANSKE) Men jag vill "tävla" i är Distansritt känner en som rider distansritt :) Vad är det för åldersgräns på distans? Någon som vet det?

niare
2012-09-24 20:32
#8

jag är lika lång som dig och har ett varmblod på 160 och tycker det är precis lagom, och då kan du endå växa lite till :)

LeeKnow
2012-09-24 21:25
#9

Okej :D Men jag gillar varmblod och skulle gärna ha ett men vill ändå ha en arab för araben är perfekt för det jag vill göra! :/ Är inte 160 lite högt? Jag tycker det men..

Praefatio
2012-09-24 21:47
#10

Tror inte att det är någon åldergräns. Däremot måste hästen vara över sex år gammal.

Du är inte för liten för en häst på 160 cm, fullvuxna kvinnor i Sverige är sällan många cm längre än du och rider alla typer och storlekar av hästar. Är själv 166 cm och min häst är 158 cm i mankhöjd vilket som betraktas som liten häst.

Araber är ju ofta d-ponnier. Ville själv ha en arab i ponny-storlek när jag letade häst men det blev en arabkorsning istället. Glöm inte att alla raser är helt okej för distansritt med. Vanliga distansritter, 20-80 km, kan ridas på vilken häst som helst som är i okej form, man behöver inte en specialavlad häst bara för det. Min häst går 20 km en helt normal dag och har blivit riden upp emot 50 km på en dag utan någon speciell träning. Du lär inte hamna på elitnivå (160 km) på många, många år och om du gör det så kan du kolla efter en arab då.

LeeKnow
2012-09-24 21:51
#11

Ja men araber är perfekt ändå för det ;) Och jag gillar araber :)

Men det känns som om jag inte kommer styra en sån hög häst och jag 1. kan inte sadla den (Kan inte ens sadla en nordsvensk på 155..)

2. Jag kommer inte upp på den

3. Jag kommer inte AV den XD

[Rakach]
2012-09-24 21:54
#12

#9 Ett varmblod upplevs ju ofta inte så stora, så 155-160 kanske kan kännas lagom och du växer förmodligen lite till. Men det måste du själv prova dig fram med.

Många har ju hästar på 170 och är korta, medan en del har mindre hästar och är längre. Det beror väl på vad man vill ägna sig åt och vad man vill uppnå.

Om du är säker på att du vill ägna dig åt distans så tycker jag araben låter bättre. Men vill du ha en fin allroundhäst och inte uppnå några jättestora mål inom distans så låter ett vbl perfekt. :)

Praefatio
2012-09-24 21:57
#13

#12 Vbl är annars oerhört populära inom just distansritt, den näst vanligaste rasen efter arabiskt fullblod.

Annons:
LeeKnow
2012-09-24 22:05
#14

#12 Gillar varmblod ;) Men araber är ju faktiskt bättre XD Jag vet inte.. Funderar på att skita i rasen och bara ta den jag trivs med helt enkelt..

Men är ni absolut säkra.. Helst vill jag ha typ 155 mkh eller lite högre :/

[Rakach]
2012-09-24 22:16
#15

#14 Ja, det är det viktigaste, att leta efter rätt individ och inte rasen.

Men har man stora mål inom tex hoppning så blir det ju svårt att komma med en islandshäst eller fjording även om dessa naturligtvis också kan hoppa. Har man stora mål inom distansen så är ju en arab bra lämpad jämfört med ett varmblod även om dessa också kan vara bra i distans.

Allt handlar om vilken nivå man tänkt sig, har man inte några enorma mål, så behöver man inte tänka så mycket på rasen tycker jag. :)

LeeKnow
2012-09-24 22:24
#16

#14 Jag har nog inga direkta mål som jag MÅSTE göra X/ Helst rider jag nog långa skogsturer, men det skulle vara perfekt om jag red distans för

1. Tycker det är kul att "bara" rida..

2. Kan rida med mammas kompis som rider distans och dessutom vet en massa skogsvägar vi kan rida här hemma :)

3. ÄLSKAR SKOGEN :D

CelsiusT
2012-09-25 10:19
#17

#16 Rida med din mammas kompis som vet en massa bra ridvägar kan du göra oavsett om du själv tränar/tävlar i distans. Och bra att veta är att långt ifrån alla distanstävlingar går i skogen, många går en hel del på grus/asfalt och kanske bara pyttelite i skogen om ens det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

niare
2012-09-25 17:21
#18

jag hoppar alltid upp på pall eller stol/sten ja vad som finns tillgänligt :P det mesta handlar om att öva sig, hade en häst på 175 och då kände jag mig liten :P men öva på att hoppa upp så lär man sig det, likadant med att sadla, alla knep är bra utom dom dåliga ;) man kan tex använda pall när man sadlar med, sen kanske satsa på en lätt sadel för det gör stor skillnad :)

att komma av den är med en tränesak, skaffa en stabil häst så du kan sakta glida av den och ta gärna ett tag i manen med så ska du se att det går :) 10 cm från marken är det bara mer än när du rider ponny ungefär ;)

LeeKnow
2012-09-25 19:58
#19

Ush fick hålla i en 160 häst idag!Klarar verkligen inte en sån stor. häst! Det är klart jag ska rida med henne ändå ;-)

LeeKnow
2012-09-28 21:15
Annons:
Praefatio
2012-09-28 21:15
#21

Du säger ju att du inte vill ha en så stor häst?

CelsiusT
2012-09-28 21:18
#22

#20 Den hästen kräver mkt kunskap i både inridning och utbildning, vet inte vad du har för kunskaper och möjlighet att få hjälp. Vet ju inte så mkt mer om dig än din längd, vikt och ålder, så om det är en bra match eller inte är ju svårt att svara på.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LeeKnow
2012-09-28 21:22
#23

#21 Nej men det verkar ju vara en bra höjd enligt de flesta…. Och det känns rätt okej när jag tänker på det..

#22  Men rider för en ridlärare som kan hjälpa mej ;) Hon rider dressyr och är enligt mej VÄLIGT duktig..

Praefatio
2012-09-28 21:24
#24

#23 Har du frågat din ridlärare om hon kan hjälpa dig att utbilda hästen varje dag i flera månaders tid? Har du råd att anställa någon som hjälper dig att utbilda en travare varje dag?

CelsiusT
2012-09-28 21:33
#25

#23 Kolla då upp med din "hjälp" om denne kan träna travare, det är ju inte alla som varken vill eller kan träna travare.
Sedan måste du ställa dig frågan om du har råd att lägga massa pengar på att utbilda en travare (som troligtvis inte stiger så mycket i värde i förhållande till hur mkt pengar man lägger på utbildning vilket ofta dessutom är mer på en travare eftersom det många gånger tar lite längre tid, det är ju skillnad om man kan utbilda själv).
Äevn om man har en tränare som hjälper en så är det inte någon som är där varje dag i veckan utan det ställer ändå ganska höga krav på dig som ägare att faktiskt ha kunskapen att utbilda vidare mellan tillfällena som tränaren är där och jobbar med hästen.

Så sätt så finns det ju travare som är lite mer ridna och utbildade och då är det lättare att kanske jobba vidare därifrån med en tränares hjälp. Men det beror ju på vad du har för kunskap om inridning, har du varit med om det förr så kan det ju fungera. Men prata med tränaren först och hör så du har stöttning och kanske tom fråga vad hon tycker att du ska ha för häst, en tränare kan nog långt mkt bättre avgöra om hästen i annonsen passar dig än vad vi här på ett forum kan.

Medarbetare på westernridning.ifokus

LeeKnow
2012-09-29 16:07
#26

Tänkte över det ni sa o ni har rätt :P

Men den då? Det här är min absoluta vfavorit bland Varmbloden :)

http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=639544

CelsiusT
2012-09-29 16:24
#27

#26 Ja det låter ju väldigt mycket bättre. Vad som är synd är ju att hästen inte är igångsatt, det innebär att det kan vara svårt att kolla av om hästen kan det som sägs i annosnen. Det är svårt att se vilken nivå hästen ligger på när den inte har muskelatur att utföra det (vilekt den troligtvis inte har när den inte är igångsatt, men det beror ju på hur dom menar med att han inte är igång).

Står ju dock inte vad det är för storlek på hästen, men jag tror ju så sätt att du skulle klara dom flesta varmblod med tanke på din storlek. Fast å andra sidan så vet jag också det att åldern kan spela in för det är sällan man som 11-åring har samma naturliga pondus som man har när man är vuxen. Men är det en snäll och trevlig häst (vilket dom flesta travare är) så funderar det nog ändå.

Prata gärna med din tränare som mkt lättare kan hjälpa dig att avgöra om det är en bra häst eller inte och åk sedan och titta på hästen, provrid.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
LeeKnow
2012-09-29 19:33
#28

#27 Ok tack :) Kommer lägga in fler hästar sen :P

kaka1234567
2012-09-30 10:24
#29

Att Kunna rida ihop en häst på rätt sätt sitter inte i mankhöjden utan hur bra man är och hur mycket hjälp man kan få och vad man klickar med. När jag skulle köpa häst hade jag jätte svårt att rida ihop en häst på 154 och den va väll riden och skolad jätte bra men jag kunde inte . Men när jag provred en häst på 172 så var det en annan sak och jag ha. va inte lika väl riden . Jag har provat många små Och stora hästar och det har funnits små hästar jag aldrig kunnat dröms om att rida ihop . Och det har funnits stora hästar som vart svår rida ihop med men det handlar aldrig om mankhöjden eller storleken på häst . Inte av de erfarenheterna jag haft .

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

[MiriamPiriam]
2013-09-30 19:14
#30

Du ska ju fortsätta med Recko nu men sen tycker jag att du kan skaffa en arab, i lite ''större'' form/grövre som är 155-160cm :)

Upp till toppen
Annons: