Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 22115 ggr
Zahara
2012-09-16 09:57

gaffelbandsskada

Någon som har erfarenhet om det? Är lite intresserad av en häst och han har/har haft den skadan. Vad jag kan se så tillfrisknar de flesta och håller sen som hobbyhäst vilket är vad jag är ute efter..

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
CelsiusT
2012-09-16 17:25
#1

Mina erfarnheter av gaffelbandsskada är att du är jäkligt begränsad och även om den oftast fungerar som hobbyhäst så är det inte alltid den håller för längre turer eller kanske ens att galoppera/trava på, men det är olika. Du har en jäkligt ömtålig häst som har lättare att gå sönder igen (om den tex råkas rida lite för hårt efter att ha stått eller liknande). Men jag har hört att du kan också få en häst som fungerar för lugn hobbyridning i massa år, men det är inget jag någonsin sett att en gaffelbandsskadad häst håller till utan problem.

Jag personligen hade aldrig köpt en häst som haft en gaffelbandsskada. Det finns många friska hästar där ute som aldrig varit skadade och nu är det köparens marknad. Så även om man hittar en häst som man faller för så skulle jag avråda att köpa den om den haft sådana skador.

Medarbetare på westernridning.ifokus

viktoria91
2012-09-16 21:56
#2

Min ponny fick det när hon gick omkull hösten 2009, upptäcktes 15 april 2010 efter hon blev lite svullen i motsatt bakben. Inga tecken alls på senskada, helt ren, oömm och kall i benet. Var iaf 50 procent av fibrerna som var skadade och 30 procent av dem var av.

Hon åkte iväg på en månads behandling med laser och vibrationsgolv, lindad med back on track eller magnetpaddar under 2 månader plus en del fodertillskott och liniment enbart för detta. Kom tillbaka och ingen förändring hos veterinären. Åkte hem och gjorde inget utom lindade och kom tillbaka, ingen förändring med kommentaren att hon fungerar som gräsklippare. Bröt ihop totalt, kunde inte kolla på henne utan att storböla.

Gav det 2 månader till med ett nytt tillskott. kom tillbaka och trodde det värsta. Ingen hälta i longering, ingen hälta utan böjprov och knappt halvgradig hälta 2 steg i traven. Trodde knappt på vet när hon sa att det var bara att rida igång! Hon stod dock det året ut. Red henne i skritt i 8 månader och började trava 1 augusti 2011. 20/11-11 blev hon akut bököppnad så sen blev det ingen ridning på länge.

Hade vet ute för ett tag sen för att kolla senan då hon var tjock där. Hon hade ingen hälta alls vid böjprov, mot alla odds som finns! Visste inte vad jag skulle säga när vet ultraljudade senan och hon sa att det var helt läkt, syntes inte på senan att den varit skadad. Frågade försiktigt om hon kunde hålla för hoppning och det trodde hon absolut, ingen elithoppning men småhinder. En tanke jag knappt våga tänka på över 2 års tid.

När jag fick diagnosen på henne var målet att kunna skritta henne igen, nu rider jag henne fullt ut utom hoppning, har tagit några språng på 20 cm men inte mer. Hon är dock ALLTID lindad bak vid ridning. Med allt detta i backspeglen så skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa en häst med gaffelbandsskada. Dock är prognosen bättre vid skada i framben än bakben, min är skadad i v.b.

Spiritinthesky
2012-09-16 22:02
#3

Min gamla ponny fick en gaffelbandsskada vid 5 års ålder när han rev ett hinder. Idag fullt frisk, tränar och tävlar hoppning!

Han skadade alltså gaffelbandet och fick en spricka i benet. Vet var dock imponerad över att han läkte ihop så bra, berodde antagligen på att han växte så mycket under den tiden.

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Fidelia
2012-09-17 15:40
#4

Köpte ett sto som hade gaffelbandsskada som vilat 6mån. Hon var helt ohalt och reds i skritt och trav 4mån. Betäcktes sedan och släpptes på bete. Fick vila hela dräktigheten och var mammaledig till fölungen avvandes.

Hon rids nu i alla gångarter och hoppar utan problem. Är aldrig lindad.

Jag hade nog inte köpt henne om hon hade varit igångsatt efter skadan. Nu kunde jag låta henne läka ordentligt innan hon belastades. Min erfarenhet av alla senskador är att de behöver 1-1,5år för läkning.

Nitro
2012-09-17 16:14
#5

är ju en vanlig skada på travhästar och det beror ju på hur stor blödningens omfattning varit, och vad skadan uppkommit från. yttre åverkan i tex hagen eller att hästen bräckt i tex ett lopp.

Måååånga kommer tilbaks till travet, som ju anses som slitsamt - så att ha en häst för hobbyridning som haft gaffelband tror jag inte är nåra problem om inte skadan varit jättestor.

Zahara
2012-09-17 20:34
#6

nu är detta en färsk skaa men jag har tid och ge honom…

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
viktoria91
2012-09-17 21:44
#7

#6 Är det bara en blödning eller är fibrer i senan av? Hältgrad vid longering, böjprov? Fram eller bakben? Hur uppkom skadan?

viktoria91
2012-09-17 21:44
#8

#6 Är det bara en blödning eller är fibrer i senan av? Hältgrad vid longering, böjprov? Fram eller bakben? Hur uppkom skadan?

Spiritinthesky
2012-09-18 10:00
#9

Tror inte jag skulle våga köpa en häst med en färsk skada faktiskt.. när man inte vet alls hur läkningen går

Isa Aronsson

www.stallequino.se

CelsiusT
2012-09-18 13:32
#10

#6 Är det en gratis-häst? Eller extremt bilig häst? Travare? Isf skulle du ju kunna göra en chansning. Men tänk på att även en skadad häst kostar sjukt mkt pengar även när den bara går och läker ihop. Du får en häst som du inte kan använda det närmaste året (kanske 2 åren). Men jag tycker inte du ska betala för en häst med sådan skada.

Jag har ju provat att ta en häst med tidigare gaffelbandsskada (som var utläkt sedan flera år) och jag skulle aldrig göra det igen. Så mycket lidande som ägare och så mycket jobb och slit, för ingenting.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AmandaSorlin
2016-05-07 07:50
#11

Min ponny fick en gaffelbandskada förra året och han är helt friskt nu. Han 25 år och när vi var hos vet så rekommenderade dom starkt att vi skulle ta bort honom. Jag kunde inte ta bort min pärla så ville testa att låta honom vila 1år. Efter 6 månader av vilande skulle vet komma ut och ultraljuds igen och då är han nästan helt läkt och hon var väldigt förvånad. Hon är legitimerad inom gaffelbandsskador så jag litade på henne och började skritta igång honom. Jag skrittade honom i 2 månader. Och efter de var han helt läkt och jag började små trava och ökade travmängden suksetivt i 2 mån efter de kunde jag börja galoppera honom i 2 mån och nu tävlar jag hoppning igen och har inte fått något återfall än fast skadan var såpass alvarlig så de knappt fanns fiber kvar. Han är även 25 år. Med lite vilja så funkade de!

Gia91an
2016-05-07 11:39
#12

Min travare har gaffelbandsskador i båda bakbenen som han fick under travperioden. Men då han fick stå sammanlagt ett år med vård så har det blivit helt läkt. Veterinären har friskförklarat honom och sagt att han är minst lika bra i benen nu som före. Så han håller för hobbyridning, längre turer med både trav och galopp. Jag har dock själv satt hoppförbud på högre än 40 cm, vilket dessutom passar mig utmärkt då jag inte är ett dugg intresserad av hoppning. Han genomgås av equiterapeut regelbundet och tränas i dressyr för att hålla bättre.

Upp till toppen
Annons: