Annons:
Etikettraser
Läst 5383 ggr
Lemonface1
2012-08-03 20:53

Estnisk ponny

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Är det någon här som har en Ponny/häst från Estland?
Skulle va kul och se hur många det är och om det kommer från samma uppfödare som min el dylikt :)

Annons:
Lella 2
2012-08-27 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en estnisk häst, hämtad från Estland -04 och tävlad både i 1,10m hoppning och svåra klasser i dressyr. Vet inte hur de har med dressyrprogrammen i Estland men galoppombyte på vartannat steg och galoppiruett gjorde han hos förra ägaren, det kunde han redan då han kom till Finland. Nu har vi skogsmullat i 6 år  eftersom han var sönder psykiskt då han dumpades hos mig och är rätt så knepig på ridbana. Ibland går det jättebra för att följande gång inte gå alls (far runt som en rodeohäst tills man åker av). Det som jag gillar i rasen är att det är väldigt ärliga hästar, trots att de kan vara ganska "hårda". Men trots hårdheten var ALLA som jag träffade under en resa ärliga och jättesnälla, samt att de flesta jag hört om och träffat i Finland är superfina tävlingsponnyer eller familjehästar :) I Finland finns en förening som också har beskrivningar på svenska, om det finns intresse att läsa om rasen?

Ja, och jag kan tillägga att det finns en hel del "ester" här eftersom det är så lätt att framkta dem från Tallinn till Helsingfors.

Lägger med en bild på min 18-åriga knatt, som är väldigt lätt i typen.

Lella 2
2012-08-27 10:18
#2

Lemonface 1: Din är fin, varifrån kommer den? Martin Kivisoo på Muhun saari? Min kommer ursprungligen därifrån och vet att Kivisoo har över 200 hästar av den här rasen, vilka han avlar på.

Lemonface1
2012-08-29 12:52
#3

#2
Uppfödaren heter Kuusk J från antar kärla saare mk, Estland (står i passet) Han heter Momento i sverige men i estland heter han Rommik
Hans farfar är Rosett 600E

Lemonface1
2012-08-29 12:53
#4

Riktig maffig häst måste jag säga :O Vad heter den? Har du tips på bra sidor man kan läsa om Estnisk häst? är väldigt intresserad :D

smillasol
2012-08-29 20:54
#5

Måste bra säga att jag älskar din outfit! :D

Lemonface1
2012-08-30 18:38
#6

haha tack tack:)

Annons:
Lella 2
2013-01-27 12:54
#7

Min herre heter Tukkar, vilket betyder pannlugg på estniska  Glad

Spiritinthesky
2013-01-27 21:34
#8

TS - Var har du köpt dina senskydd??? är på sökuppdrag från en kompis att hitta all möjlig utrustning i limegrönt :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lemonface1
2013-03-28 21:55
#9

#8skrivet  Spiritinthesky

Köpte dem på Tradera. Har tyvärr inte kvar dom idag. Men håll utkik på tradera hon brukar lägga upp emellanåt :)

Isabella11
2015-01-02 16:15
#10

Ser att det här är ett gammalt inlägg men jag har den nya "Rommik". Din heter ju egentligen Rommik och min heter egentligen Ento. Nu mera Rommik. De tog fel på våra när de kom till Sverige och ingen hade papper på dem i stallet så det fick bli det man trodde de hette. Men det var fel och när de hade upptäckt det hade vi kallat hästarna det så länge så vi bytte aldrig tillbaka. Och eftersom det fanns så många i stallet på E så blev det på Momento och han uppfyllde namnet. Han hade inte så mycket energi på den tiden… Vill du veta mer så hör gärna av dig.

Hälsningar isabella

Upp till toppen
Annons: