Raser

Estnisk ponny

2012-08-03 20:53 #0 av: Lemonface1

Hej!

Är det någon här som har en Ponny/häst från Estland?
Skulle va kul och se hur många det är och om det kommer från samma uppfödare som min el dylikt :)

Anmäl
2012-08-27 10:15 #1 av: Lella 2

Jag har en estnisk häst, hämtad från Estland -04 och tävlad både i 1,10m hoppning och svåra klasser i dressyr. Vet inte hur de har med dressyrprogrammen i Estland men galoppombyte på vartannat steg och galoppiruett gjorde han hos förra ägaren, det kunde han redan då han kom till Finland. Nu har vi skogsmullat i 6 år  eftersom han var sönder psykiskt då han dumpades hos mig och är rätt så knepig på ridbana. Ibland går det jättebra för att följande gång inte gå alls (far runt som en rodeohäst tills man åker av). Det som jag gillar i rasen är att det är väldigt ärliga hästar, trots att de kan vara ganska "hårda". Men trots hårdheten var ALLA som jag träffade under en resa ärliga och jättesnälla, samt att de flesta jag hört om och träffat i Finland är superfina tävlingsponnyer eller familjehästar :) I Finland finns en förening som också har beskrivningar på svenska, om det finns intresse att läsa om rasen?

Ja, och jag kan tillägga att det finns en hel del "ester" här eftersom det är så lätt att framkta dem från Tallinn till Helsingfors.

Lägger med en bild på min 18-åriga knatt, som är väldigt lätt i typen.

Anmäl
2012-08-27 10:18 #2 av: Lella 2

Lemonface 1: Din är fin, varifrån kommer den? Martin Kivisoo på Muhun saari? Min kommer ursprungligen därifrån och vet att Kivisoo har över 200 hästar av den här rasen, vilka han avlar på.

Anmäl
2012-08-29 12:52 #3 av: Lemonface1

Uppfödaren heter Kuusk J från antar kärla saare mk, Estland (står i passet) Han heter Momento i sverige men i estland heter han Rommik
Hans farfar är Rosett 600E

Anmäl
2012-08-29 12:53 #4 av: Lemonface1

Riktig maffig häst måste jag säga :O Vad heter den? Har du tips på bra sidor man kan läsa om Estnisk häst? är väldigt intresserad :D

Anmäl
2012-08-29 20:54 #5 av: smillasol

Måste bra säga att jag älskar din outfit! :D

Anmäl
2012-08-30 18:38 #6 av: Lemonface1

haha tack tack:)

Anmäl
2013-01-27 12:54 #7 av: Lella 2

Min herre heter Tukkar, vilket betyder pannlugg på estniska  Glad

Anmäl
2013-01-27 21:34 #8 av: Spiritinthesky

TS - Var har du köpt dina senskydd??? är på sökuppdrag från en kompis att hitta all möjlig utrustning i limegrönt :)

Anmäl
2013-03-28 21:55 #9 av: Lemonface1

#8skrivet  Spiritinthesky

Köpte dem på Tradera. Har tyvärr inte kvar dom idag. Men håll utkik på tradera hon brukar lägga upp emellanåt :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.