Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 6687 ggr
Zaphix
2012-06-13 13:25

Blodmask

Har skickat in träckprov och fick tillbaka resultatet på det idag. Visade sig att min häst har 750 epg blodmask och behöver avmaskas.

Jag valde dock inte att göra någon odling så jag kunde se om han hade stora eller lilla blodmasken, äggen ser ju likadana ut så det behövs odling för att kunna se vilken typ det är.

Men finns det någon anledning att göra en odling när det finns avmaskningsmedel som tar båda typerna av blodmask?

Blir ju lite osäker på om det skulle vara bra med en odling med tanke på att stora blodmasken kan ställa till med så mycket elände..

Ska ringa veterinären imorrn, men är nyfiken på hur ni brukar göra ifall hästen har blodmask.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Annons:
Sarah
2012-06-13 13:42
#1

Ja det finns en god anledning, den stora blodmasken är farlig och det är bra om  man låter hagarna där det hittats vila ett år. Lilla blodmasken finns överallt i princip och går nästan inte att bli av med så där är det inte lika viktigt att vila hagarna. men finns stora kan en hel del arbete behövas läggas ner för att få bort det från gården.

AnnaLundin
2012-06-13 14:42
#2

Joodå, lilla blodmasken går visst att bli av med, om man kombinerar rätt avmaskning med beteshygieniska åtgärder.

Sarah
2012-06-13 15:18
#3

Jo det går men det är ett jäkla jobb, de veterinärer jag pratat med har sett det som mer eller mindre mission impossible. Men ser man till att ta träckprov och mocka i hagarna hela tiden så går det ju såklart. Sen vila under varma tider på året så att masken torkar ut och dör. Men, lätt är det inte. För oss som har enorma hagar med kuperad teräng är det för mycket jobb. Vi mockar hagarna och vi avmaskar då det behövs, men vi får inte bort all skit. Svårt som satan och inte direkt värt allt extra jobb det behövs för att bli av med lilla. Hade vi haft stora hade det varit en annan sak.

AnnaLundin
2012-06-13 19:09
#4

Skaffa djur som sambetar med hästarna, som håller ratorna korta.

Jag har haft parasitfritt i flera år, bland annat med hjälp av får. Tyvärr blev det nersmittat igen av några utlånade hästar som kom tillbaka hem. Och fåren är sålda. Men jag ska ta tag i det igen…

Sen är det viktigt att avmaska rätt. Är hästarna infekterade så kanske man behöver avmaska med maskmedlets rekommenderade intervall en hel säsong för att bli av med maskarna. Och sen ta nya träckprover.

Sarah
2012-06-14 13:54
#5

Ja det hade ju varit det ultimata, men så länge det inte är min gård och vi alla är inackorderade så är får inte aktuellt tyvärr. Får jag eget så blir det defenitivt blandade arter i hagarna.

AnnaLundin
2012-06-14 14:07
#6

Fast, som sagt, om man avmaskar "rätt", med hjälp av träckprov, så kan man bli av med maskarna.

Annons:
Sarah
2012-06-14 14:21
#7

Jag säger inte att det inte går, utan att det är väldigt svårt att få bort lilla blodmasken helt. Och har man inte stora blodmasken så ser jag inget större problem med att det finns lite av den lilla i hagarna, så länge man har det under uppsikt. Har man däremot stora, ja då finns det större anledningar till att sätta igång ett stort projekt där man arbetar för att bli av med det.

Zaphix
2012-06-14 14:32
#8

Så det handlar helt enkelt bara om att få bort det ifrån markerna?

Tyvärr så vet jag att min stallägare inte skulle sätta in några resurser på att försöka få bort masken ifrån markerna även om det vore stora blodmasken och jag ska flytta därifrån snart ändå.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Sarah
2012-06-14 14:34
#9

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Parasiter-hos-hast/Invartes-parasiter-endoparasiter/

först ska du får bort det från din häst :) och vill man miska risken att edt återkommer i stora mängder så satsar man på markerna.

AnnaLundin
2012-06-14 16:03
#10

För att bli av med maskarna måste man bryta NÅGONSTANS i deras livxcykler. Antingen genom att se till att det aldrig finns några vuxna maskar i hästarna som kan lägga ägg (=avmaska i intervaller enligt maskmedelstillverkarnas rekommendationer, så att man alltid tar bort de vuxna innan de börjar lägga ägg, som återinfekterar hagarna) eller se till att äggen som hamnar i hagarna aldrig utvecklas till larver som hästarna får i sig. Eller helt enkelt hindra att hästarna får i sig dem.

Upp till toppen
Annons: