Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 1410 ggr
Alex
2012-04-17 17:50

Om diskussionsgrupperna

Då i princip alla inlägg det senaste hamnat under "Allmänt om hästar", trots att det funnits andra passande diskussionsgrupper, så har jag ändrat om lite.

Syftet med "Allmänt om hästar" var att den skulle användas om ingen annan kategori passade, men så har det inte varit. Antagligen har det väl varit lite för enkelt att välja första alternativet som kommer upp, som också passat, istället för att gå igenom hela listan. Så nu har "Allmänt om hästar" bytt namn till "Övrigt om hästar" och även flyttats ner i listan, så kommer förhoppningsvis de andra grupperna användas i första hand.

Några exempel på grupper som de flesta inlägg passar under, men som ändå inte alltid används är:

Problemhästar & hästproblem
- Om man har problem med en häst som bits, är svår att fånga i hagen, inte står still vid uppsittning… Problem man behöver hjälp med helt enkelt, som har med hästens beteende att göra.

Hästens beteende
- Övrigt om hästens beteende, som inte platsar i ovanstående grupp. Kanske om varför vissa hästar beter sig på ett visst sätt, man funderar på varför ens häst gnäggar åt vissa hästar etc. Allt gällande hästens beteende, men som inte är ett problem man behöver åtgärda.

Sjukdomar, skötsel & vård
- Bytt namn från "Hästvård" för att bli tydligare och innefatta mer. Alla sjukdomar och skador, samt funderingar om varför hästen helt plötsligt börjat få kala fläckar i pälsen passar i denna grupp. Även hur man på bästa sätt skyddar hästen mot insekter på sommartid, eller hur hovarna ska skötas på bästa sätt för att bli så hållbara som möjligt.

Om stallet
- Allt som rör stallet (och området runt omkring, som gårdsplan, hagar, paddock, mm). Om du planerar att bygga nytt stall, funderar på vilket strö som är bäst, bästa lösningen för en ligghall och annat innehåll som hör stallet till (minus själva hästarna Flört).

Utrustning & tillbehör
- Sadel, träns, benlindor, strykkappor, täcken, ridstövlar, stallskor, ridhjälm… Jag tror ni fattar grejen. Även andra tillbehör som transporter kan placeras i den här gruppen.

Ridning
- Allt rörande ridning, både gällande hästen och ryttaren. Observera att det finns separata grupper för tävling, samt flera olika grenar. Även "Utbildning" finns separat, för exempelvis unghästträning och lektionsridning.

Annonstorget
- Köp och sälj, både av hästar, utrustning och annat hästrelaterat. Även om du söker exempelvis medryttarhäst, foderhäst och liknande så ska det ligga här.

Hoppas det här klarar upp litegrand i alla fall, det finns ju fler grupper än de som nämns här. Jag skulle verkligen uppskatta om ni kollar igenom listan med diskussionsgrupper innan ni postar erat inlägg, så det hamnar i den grupp där det passar bäst. Det besparar mig en himla massa tid då jag annars måste sitta och flytta på inläggen som placerats fel. Är det något som är oklart är det fritt fram att fråga!

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Upp till toppen
Annons: