Annons:
Etikettdistans
Läst 2679 ggr
WornOut
2012-04-03 14:56

Distans

Hur många dagar tycker ni personligen att en häst borde vila mellan två distansritter på hyfsat låg nivå?

Annons:
Peppe
2012-04-03 15:53
#1

Vad innebär vila? Tycker dessa 2 faktorer är rätt avgörande;

-går i liten hage några timmar på dagen, kanske ensam

-går i stor hage hela dagen (kanske lösdrift?), med sällskap

vid nr 1 skulle jag handpromenera/skritta uppsuttet en runda ut i skogen, kanske 30-60 min, redan dagen efter.

vid nr 2 skulle jag nog låta hästen få vara i hagen bara, dagen efter, om jag inte hemskt gärna ville rida ;)

Eftersom det är en distanshäst det handlar om så är det ju med största sannolikhet vältränad. Att skritta en runda med/utan ryttare är inte ansträngande utan hjälper till att motverka stelhet osv.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

CelsiusT
2012-04-03 16:11
#2

#1 Fast det var väl hur lång vila hästen ska få innan man ger sig ut på nästa distansritt igen? Alltså inte hur många dagar hästen ska få gå i hagen utan att göra något utan hur lång tid den ska få innan man "pushar" den en hel distansritt igen, efter att man gjort en distansritt.

Typ: Hur många dagar ska det gå mellan tävlingarna? Så fattar jag frågan iaf.

P.s. väldigt bra om man ger ett neutralt alternativ för dom som inte är insatta i frågan men som ändå är nyfikna på svaren.

Medarbetare på westernridning.ifokus

kallander
2012-04-03 16:35
#3

Det finns ju regler på hur ofta en häst får tävla i distans.. kommer inte ihåg exakt hur lång tid det måste gå men det är beroende på hur långa banorna är.

Peppe
2012-04-03 17:02
#4

#2 jaha oj det missade jag Skäms

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
2012-04-03 20:33
#5

saxat från http://www.distansritt.nu/tavlingsverige.php

"Efter tävling skall hästen ha en minsta viloperiod innan den får starta igen enl. följande:

Genomförd distans:

0-40 km, 6 dagars vila. Observera att detta endast gäller riden distans på klasser

längre än 40 km där ryttaren utgått på egen begäran.

0-80 km, 13 dagars vila

81 km eller mer, 20 dagars vila

Vid uteslutning se

Tävlingsreglement 1 Gemensamma bestämmelser samt Distans VI"

låg nivå brukar väl vara upp till 4 mil så då ska det vara minst 6 dagars mellanrum. Tycker reglerna är väldigt lämpliga :)

WornOut
2012-04-04 23:33
#6

#1 Frågan ska vara ställd som #2 förklarar.

#5 Tack!

Annons:
AmazingS
2012-04-05 20:34
#7

Enligt TR så är det 13 dagar som är obligatorisk vila på distanser upp till 8 mil, så man får inte ens starta tidigare vad man själv än tycker…

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

AmazingS
2012-04-06 14:58
#8

#5 6 Dagar gäller om du rider t.ex. 12 Mil och utgår på egen begäran inom 40 km, hästen ska då gå igenom vetcheck godkänt. Utgår man självmant så kan det handla om att ryttaren har gjort sig illa exempelvis. 13 Dagar gäller för klasser mellan 0-80 km, så även på cr 4 mil.

Besök gärna min blogg: http://teamkarlsson.blogg.se

Upp till toppen
Annons: