Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 12995 ggr
Kickilu
2/16/12, 2:36 PM

Kimbelwick

Någon här som rider på Kimbelwick eller jaktstång som jag även tror det kallas?

Vad är era erfarenheter? Fördelar resp nackdelar

Annons:
Peppe
2/16/12, 5:01 PM
#1

behövs ett skarpare bett än vanligt så är kimblewick ett av de bättre (ska vara rakt och helst utan port) pga att det är just rakt så underkäken inte kan klämmas samt pga kedjan som hindrar ryttaren från att ta i hur hårt som helst.

ett annat liknande bett är rakt pelham utan port.

hävstångsbett (med kedja) ska aldrig vara ledade.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JoannaLi
2/16/12, 5:02 PM
#2

Min medryttarhäst går på Kimblewick :)

Han blir jättefin på det, känslig och lättstyrd (förutom när han rejsar, men det är väl travaren i honom…) men så fort vi gör halt så kan man se att han gapar och ruskar på huvudet, så jag tror att jag ska byta (troligtvis till bettlöst), men som med allting så är det ju individuellt!

Han skummar rätt rejält med det också, men jag vet inte…

Peppe
2/16/12, 5:25 PM
#3

#2 kan vara din hand han inte trivs med också. men hur eller hur låter det ju som att ni behöver byta bett oavsett om det är bettet i sig eller din hand Glad

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

JoannaLi
2/16/12, 6:10 PM
#4

Men just på lös tygel och att bara stå still…

Tja, kan ju vara så också, naturligtvis.

Lilllens
2/16/12, 8:24 PM
#5

varierar mellan kimblewick(rakt) och vanligt två-delat på min häst, funkar utmärkt :)

Vet egentligen inga nackdeler, det är handen som avgör.

Killen
2/17/12, 12:04 AM
#6

Jag har ett som används ibland, inte så ofta, max 1 gg i månaden.

Köpte det mest för jag tyckte att min häst inte lyssnade på mig i dressyren, och visst, med det bettet var det en stor förändirng mit tränsbett. Nu har vi tränat mer för tränare så lyssnar han nästan lika bra på tränsbett som på jaktkandaret.

Nackdel är att min häst krullar ihop sig mycket utan att jobba i korekt form, eller kommer ner förlångt i formen   s

kissmekate.blogg.se

Annons:
Kickilu
2/17/12, 12:11 PM
#7

Ni som rider på det - har ni en storlek större på det än på vanliga bett?

Läste någonstans att man ska ta en storlek större än vad hästen har i normala fall.

Lilllens
2/17/12, 12:28 PM
#8

#7 Jag har iallafall 12,5 på alla bett.

Elshira
2/17/12, 1:17 PM
#9

#7 Man brukar säka att man kan ta en storlek mindre än man har i vanliga fall (om man har ett två/tredelat bett med vanliga ringar). Men det gäller alla oledade bett (framför allt med fasta ringar) :) Ett oledat bett kan inte böja sig och har således alltid samma längd i munnen, och efter som det är fasta "ringar" på bettet kan det inte heller nypas i munnen.

Personligen tycker jag det är onödigt med kimberwick då pelham med två tyglar är så himmla bra (om man nu vill ha hävstångsbett)!

Hakuna matata!

Killen
2/17/12, 1:54 PM
#10

#7 jag blev tvungen att ta en stl större, har 10,5 i tränsbett, men det blev för tajt så fick ta 11,5 ist och det passar utmärkt

kissmekate.blogg.se

Elshira
2/17/12, 2:00 PM
#11

#10 Det är säkerligen för att det ibland kan skilja rätt mycket från bett till bett beroende på tillverkare och hur de då mäter.

Det kan skilja drygt 1 cm (ibland mer!) på olika bett som står har samma storlek beroende på om de mäter ända från ringen eller från hålet ringen sitter i, och om de mäter bettet helt utsträckt eller så som det kommer att ligga i hästens mun.

På min ponny (har typ 9.5) har jag mitt raka bett med fasta ringar ungefär (uppmätt) 0.5 cm kortare än mitt tredelade med fasta ringar, och det tredelade med lösa ringar är några få mm större ändå (ligger ganska så tight då han inte blir nypt).

Hakuna matata!

Lilllens
2/17/12, 8:35 PM
#12

#9 Varför är det onödigt?

Elshira
2/17/12, 8:43 PM
#13

#12 Därför att med två tyglar kan man välja om man vill använda inge, lite eller mycket hävstång. Som att rida med ett vanligt rakt bett, men med säkerheten av hävstång när den behövs (istället för att använda den hela tiden).

Hakuna matata!

Annons:
Lilllens
2/18/12, 12:34 AM
#14

#13 Okej då förstår jag.

may-britt
2/18/12, 1:06 AM
#15

jag rider på  et bombers jätte skjönt bett:)

Peppe
2/18/12, 10:41 PM
#16

#13 det går att fästa så det blir lika milt med kimblewick som pelham om du inte använder de små hålen för tyglarna utan sätter tygeln som vanligt i "största" hålet så att säga.

anledningar till att inte använda pelham är att

  1. det är en konst att rida på 2 tyglar, behärskar man inte det så är det bättre att bara ha en och i det fallet är det bättre med en tygel och kimblewick än en tygel med delta på pelham.
  2. man får inte tävla ponny på 2 tyglar, så har man en ponny och tänker tävla på bettet så är kimblewick att föredra, samma här. delta är inte nå vidare bra, hellre då en tygel och kimblewick.

men nu ska jag dock erkänna att jag inte är 100% säker på att man faktiskt får tävla på kimblewick heller på ponny.

själv red jag min ponny på pelham och 2 tyglar utomhus en period (vid något tillfälle 3 tyglar, då började det bli en hel del att hålla reda på), men jag tävlar ju inte och det var svårt att hitta en kimblewick utan port.

ofta kan bett som är byggda på det här viset vara för trånga mellan övre skänklarna, huvudet får inte plats mellan skänklarna i överkant så då kan man bli tvungen att böja ut dem, det fick jag göra. nu har jag dock tappat bort mitt pelham (eller rättare sagt är jag rätt säker på att det är stulet då en annan i samma stall helt plötsligt hade ett exakt likadant pelham som jag, likadant utböjt, men hur bevisar man något sådant. hur som helst behövs det inte längre)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
2/21/12, 2:50 PM
#17

Min rids på kimblewick vid uteritter i grupp eller de dagar som det är litet mer "risky" tex när det blåser halv storm eller man ska rida nära trafikerade storvägar (vi har motorvägen precis bortom vårt stall och ska man rida på gärdet har man motorvägen precis bredvid sig) då Harry kan bli stark och vill mucka gräl och rejsa med lastbilarna…. Han är inte det minsta rädd, han är kaxig och vill utmana någon i "sin egen storlek"

Rider på det översta jacket i bettet, räcker gott och väl.

Kimblewicket har 3 styrkor i min mening

1, första jacket som är överst, mildast

2, i själva "öglan" så tygeln inte är fixerad utan kan glida upp och ner

3, andra jacket som är nederst, skarpast

Jag har visserligen port på mitt, men det är för att min häst har påvisat att han trivs bra med tungfrihet. Har testat att rida på pelham med två tyglar då med helt rak mundel och med port, och han har trivts med porten väldigt bra. Så därför har jag valt att ha port.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lina
2/21/12, 9:39 PM
#18

#16 Tre tyglar? hur fasiken lyckades du med det och var fäste du den tredje tygeln? Vad har det för inverkan? Har aldrig hört någon som ridit med tre tyglar.

LinaN
2/21/12, 9:44 PM
#19

#18 menade inte att man ska ha 3 tyglar, bara att det finns tre positioner att sätta tyglarna i ;) o dessa tre positionerna har olika skarp verkan :)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

Lina
2/21/12, 9:46 PM
#20

Jag skrev till peppe. Jag förstod vad du menade men jag har för mig att den stora ringen är mildast sen den övre fasta sen den nedre?

Annons:
Elshira
2/21/12, 10:09 PM
#21

#16 Fast pelham kan man unde ritt välja mellan att inte använda någon hävstång alls, lite hävstång eller bara hävstång. Det är ju det som är så bra ;) På ett kimberwick har du alltid mer eller mindre hävstång oavsett vart du sätter tygeln. På tävling är det ju då inte svårare än att sätta i ett delta på ett pelham om man itne vill ha två bett (kimberwicket för tävling då).

Att rida med två tyglar är inte ett dugg svårt. Det som brukar vara förvirrande är vart vilken tygel ska vara bara, men tar man bara reda på vart vilken tygel ska vara så är det ju lätt! Huvudsaken är ju att tyglarna korsar varandra bara och att hävstången inte aktiveras när hästen har huvudet i en bra possition.

Att länga/korta tyglarna gör man ju på samma vis som man gör med vanliga tyglar bara att man håller i två tyglar samtidigt och drar ^^

För hästar som i #6 är ju pelham perfekt, man vill ha något lite skarpare för att hunna "säga till", men man vill inte ha hävstången hela tiden för att de krullar ihop sig :)

Hakuna matata!

Peppe
2/29/12, 8:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#18  2 tyglar pelham och en graman. kan säga att det var ett speciellt tillfälle där vi skulle ut på snöåkern och jag var glad att jag hade allt krafs på honom för han var helt crazy

#21 sätter du tygeln som "vanligt" i kimblewicket så den kan löpa fritt så att säga, alternativ nr 2 #17 skrev om, så blir det samma eller nästan mildare än den översta tygeln på pelhamet. öglan som sidostyckena sitter i är närmare stora ringen på ett kimblewick än på ett pelham så hävstången blir kortare på ett kimblewick. det är åtminstone inte skarpare än den översta tygeln på ett pelham.

fördelen med pelham mot ett kimblewick är att det finns en ytterligare skarpare tygel, den där nere.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Elshira
2/29/12, 4:06 PM
#23

#22 För det första så ser absolut inte alla pelham och kimberwick ut som på dina bilder. Mitt eget pelham har ringen till nackstycket direkt ovanpå den större ringen, så det blir precis som på kimberwick.

För örvigt så blir inte "hävstångseffekten" (eller tja, det är ju ingen hävstång efter som att bettet fungerar som mitten på en vippbräda, och står man på miten redan krävs det väldigt mycket vikt för att flytta på den, men det blir en lätt höjande effekt i munnen bara) blir inte större än ett helt vanligt eggbet. För även med ett eggbet så sitter nackstycket en liten bit upp så att säga och tyglarna i den nedre delen av ringen som då vrids bakåt vid tygeltag. Men distansen det förflyttar sig handlar om millimeter, inget som spelar någon som helst roll. Det blir som ett mini-mini D-ringsbett typ (som har en lätt höjande effekt) :P Nu förutsätter jag alltså på pelham där de inte är en lång bit upp till ringen för nackstycket. För örvigt är det måttmässigt lika långt til den ringen på kimberwicket bara det att D-ringen är där ock gör att det ser ut att sitta direkt på.

Däremot att ha tygeln löpa fritt i kimberwicket blir absolut inte mildare. Ju mer man tar (så att bettet vinklas bak) ju längre ner kommer tygeln i ringen, och ju skarpare blir det.

Ett kimberwick är när hästen går med rakt lodplan lika milt på första ringen som pelhamet på första ringen. Men när hästen antingen kör ner huvudet eller höjer det samtidigt som den rätar ut huvudet (mot det vågrätta planet) så ändras vinklarna och kimberwicket får då lite mer hävstång. Något som iofs är bra och säkerligen en del av designen (efter som att det är som mildast när hästen går rätt). I pelhamet kan tygeln däremot glida i ringen vilket gör att tygeln hela tiden kommer vara så nära din hand som möjligt vilket ger mindre/ingen hävstångsverkan.

Hakuna matata!

AnnaLundin
3/11/12, 2:27 PM
#24

men hörrni flickor, varför träta?

Det är väl självklart så att betten har lite olika effekt och inverkan och kanske väljer man det bett som passar bäst för det behov man har för stunden. Det går väl ändå inte att säga att det ena eller andra alltid är det bästa!

Jag har en shettis som rids på Kimblewickbett för att ryttaren, som inte är så stark pga sin ålder, inte ska bli dragen ur sadeln när shettisfröken vill göra lite som hon själv vill. Funkar jättebra. Önskar att jag kunde hitta ett Kimblewick i stl 9,5 också, till en annan av shettisarna. Har hittills bara hittat ett ledat och det är jag inte intresserad av.

Rafflan
3/11/12, 4:58 PM
#25

Rider normalt på 3-delat eller rakt bett, men har rakt kimbelwick för dem dagar han är lite mer het.

Min häst är dock lite okänslig i munen när han blir het och kan bli stark även på kimbelwick ;)

Jag skulle även vilja tipsa om rakt pelham och 2 tyglar, då kan man välja hur starkt det ska vara för hästen :)
Provade det på min men han gillade inte pelham så letar nu baby pelham att prova på honom ;)

may-britt
4/8/12, 10:19 PM
#26

NR 6 kolla ditt bild och din häst går inte och  jobbar med bakben och  rugg den er dratt inn i  en falsk form ser inte ut som hästen tycker om bette heller:) hvarfor inte lära hästen och  stanna på  setet och  stemmen? det fungerar supert så  slipper man och  dra i  tyglene:)

AnnaLundin
4/8/12, 11:10 PM
#27

#26 - om du läser innan du reagerar så ser du att ryttaren redan vet att han inte går i bra form pga bettet och att de börjar komma tillrätta med de problem de haft med hjälp av tränare.

Ibland kan man behöva ta till ett skarpare bett för att få hästen att lyssna, för efterhand lära sig att ta de övriga hjälperna också.

Den perfekta världen finns inte.

Annons:
may-britt
4/9/12, 12:49 PM
#28

hej

ja ha ok.

jag holder inte med om skarpere bett

Rafflan
4/9/12, 1:49 PM
#29

#28 för är du emot skarpare bett? :)

may-britt
4/11/12, 9:41 AM
#30

det forstörar hästens munn och  jag vet at det går och lära hästen och  stanna på setet uten en gang och  ta i  tyglene:) jag har erfart at skarpare bett gjor hästen bare sterkere i munnen til slutt fungerer ingen ting:(

Rafflan
4/11/12, 9:53 AM
#31

#30 jo, men en het häst är det sällan "bara att lära" och vill man inte sluta tävla eller rida ut och kunna göra detta på ett säkert sätt, och kanske göra det på ett säkert sätt tills man lärt hästen så är skarpa bett bra.

Säkerheten för inte lida pga att man vill göra som alla andra.

AnnaLundin
4/11/12, 8:30 PM
#32

#30 - om man använder det skarpare bettet rätt så förstör man ingen mun!

may-britt
4/12/12, 11:12 PM
#33

Man lärer ingen häst noe med sterkere bett eller kraft.

vist kan det forstöra hästens munn

AnnaLundin
4/13/12, 2:02 AM
#34

#33 - Jodå! OM man har en häst som av någon anledning är dåligt grundutbildad, och därför inte lyssnar ordentligt på tygeltagen så kan man få den mer uppmärksam om man använder ett lite skarpare bett under en period, medan man utbildar den.

Alternativet till detta är att den blir mer dragen i munnen av ett mildare bett.

Ja, ett bett kan förstöra hästens mun om man använder det på fel sätt. Men kom ihåg att det är ryttarens hand som avgör hur skarpt bettet är…..

För många år sedan (typ 20) fick jag låna en häst att tävla på som var väldigt dåligt grundriden och lyssnade NOLL på ryttaren, det var mer eller mindre livsfarligt att rida honom ute i skogen. (trots detta hade någon lyckats tävla honom både i hoppning och fälttävlanFörvånad )När han kom till mig hade han stora sår i munnen. Först reds han på hackamore tills såren läkt. Sen fick det bli just ett lite skarpare bett (det bett som "alla" red på då, ett pessoa) och med hjälp av det fick jag hästen att lyssna på mig utan att behöa slita och dra honom i munnen. Han reds med det i några månader, sedan byttes det bort mot ett vanligt tränsbett och jag behövde aldrig använda ett skarpare bett på honom igen.

Här är från vår sista tävling på pessoabettet…

Annons:
Spiritinthesky
4/17/12, 10:49 PM
#35

#34 bra skrivet :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Lilllens
4/17/12, 11:35 PM
#36

#34 Helt rätt!

saandrajj
3/9/16, 10:37 AM
#37

Är det bäst med mässing eller silver på kimblewickbett? Vad tycker ni?

saandrajj
3/9/16, 11:12 AM
#38

Men kimblewickbett är ju mildare för hästen alltså inte alls lika starkt som pelham. Så om man har en häst som är stark men ändå inte jätte stark så är det att rekomendera kimblewickbett. Men akta för att inte ha ett för starkt bett då det inte alls är bra för hästen! Man måste kunna veta hästen innan man köper ett kimblewickbett och speciellt pelham! Rakt utan port!

Upp till toppen
Annons: